• 0

Digitale nomade in Azië, bedrijf oprichten in Macau?

 

Dag High Levelers!

 

ik heb hier een casus waarbij jullie input erg welkom is :). Ik heb dit forum al doorgespit, maar de verhalen zijn steeds net wat anders dan de mijne, vandaar dit nieuwe topic. 

 

Context:

Ik ben IT consultant en ben een jaar geleden van ZZPer naar bv gegaan op advies van mijn boekhouder ivm belastingvoordelen. Momenteel ben ik door Azie aan het reizen en ben ik serieus aan het overwegen om in deze regio te blijven. Ik heb mijn laptop mee en werk vanuit hier dus ik vraag me af of ik niet van de lokale belastingvoordelen kan profiteren. Ik ben in Macau al naar een advocatenbureau geweest om info in te winnen, en het schijnt heel simpel te zijn om hier een bedrijf te starten. Voor 3-4 duizend Euro kun je een bedrijf inschakelen die de hele registratie bij de lokale KvK voor je regelt en verder hoef je alleen 1x per jaar een A4tje invullen met de winst/kosten/omzet. Een belangrijke reden hiervoor is (natuurlijk) de zeer aantrekkelijke company taxes, maar ik heb hier ook vrienden en het is hier fijn vertoeven. Ook hoef ik niet te voldoen aan allerlei extra regeltjes zoals bijv. meerdere opdrachtgevers. Ik hoef zelfs niet eens fysiek in Macau te verblijven dus ik kan als ik zou willen ook blijven rondreizen als digital nomad en vanuit het bedrijf in Macau factureren als ik dat zou willen.

 

De vraag is- wat doet de Nederlandse fiscus hiermee? Ik wil (voorlopig) mijn BV in Nederland aanhouden en ook mijn (prive) verzekeringen, dus van een officiele migratie is alsnog geen sprake. Zoals ik het heb begrepen gaat het de fiscus niets aan dat ik in het buitenland een bedrijf opricht. Dat bedrijf volgt nl. de plaatselijke regels en belastingtarieven. Pas zodra ik geld overmaak van dat bedrijf naar mijn priverekening komt het in het vaarwater van de NLse fiscus omdat over dat bedrag inkomstenbelasting over wordt geheven. Dit hoor ik dus jaarlijks te melden in mijn ib aangifte. Kloppen deze aannames?

 

Ik heb trouwens uit een ander topic op dit forum begrepen dat je niet fysiek mag werken vanuit NL en tegelijktijd vanuit een buitenlands bedrijft factureert, maar het is dan ook niet mijn bedoeling om fysiek vanuit NL te werken. Mocht ik een keer in Nederland (of zelfs EU?) zijn met mn laptop en werk dan factureer ik die uren netjes vanuit mijn NLse B.V., dan hou ik me toch aan de regels?

 

Waarom al deze moeite:

Alleen qua omzetbelasting en btw (0%!) scheelt het al best behoorlijk. Zijn er addertjes onder het gras die ik misschien heb gemist? Als er forumleden zijn met een vergelijkbaar verhaal dan hoor ik deze graag :) 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
28 minuten geleden, PearlGrey zei:

De vraag is- wat doet de Nederlandse fiscus hiermee? Ik wil (voorlopig) mijn BV in Nederland aanhouden en ook mijn (prive) verzekeringen, dus van een officiele migratie is alsnog geen sprake. Zoals ik het heb begrepen gaat het de fiscus niets aan dat ik in het buitenland een bedrijf opricht. Dat bedrijf volgt nl. de plaatselijke regels en belastingtarieven. Pas zodra ik geld overmaak van dat bedrijf naar mijn priverekening komt het in het vaarwater van de NLse fiscus omdat over dat bedrag inkomstenbelasting over wordt geheven. Dit hoor ik dus jaarlijks te melden in mijn ib aangifte. Kloppen deze aannames?

 

Beste surewhynot,

 

Welkom op HL!

 

Je zal je aanmerkelijk belang in vennootschap in Macau in box 2 moeten opgegeven. Dat om te beginnen.

Tevens moet je bij je NL BV bij migratie rekening houden met een conservende aanslag. Heb je overigens de aandelen rechtstreeks in handen of heb een holding-BV met een werkmij-BV eronder?

Het is dus maar zéér de vraag of het wijs is om nu naast je NL BV nog een Macause BV op te richten en zeker omdat Macau volgens mij geen belastingverdrag met Nederland heeft en volgens mij valt Macau ook niet onder het belastingverdrag tussen NL en China.

Je aanname dat je je (eventuele) dividend(en) en inkomen(s) bij je IB-aangifte moet opgeven zolang je in NL bent ingeschreven én meer dan 182 verblijft klopt.

 

Tevens denk ik dat er goedkopere en/of slimmere oplossingen zijn voor zogenaamde 'digital nomads' zeker zodra ze officieel in Nederland zijn uitgeschreven. Neem eens contact op met OCRA of kijk eens naar e-Residency van Estland in combinatie met Xolo Go of Xolo Leap.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeroen,

 

bedankt voor je reactie!

- Ik heb in NL een BV zonder holding-structuur.
- Het klopt dat Macau geen overeenkomst heeft met NL op het gebied van belastingen (Hong Kong heeft dat bijv. wel). Volgens mij maakt dat niet zoveel omdat Macau toch geen belasting heft op buitenlands inkomen..?

- Ik had nog nooit eerder gehoord van conserverende aanslag, maar volgens mij valt de “pijn” in mijn geval mee. Ik heb geen koopwoning en zal weinig aan pensioen hebben opgebouwd (2-3 jaar loondienst). Maar als ik het goed begrijp is deze aanslag alleen van toepassing wanneer ik persoonlijk emigreer. Die stap gaat me op dit moment nog te ver. Als ik me officieel zou uitschrijven uit NL hoef ik niet eens meer IB te betalen (Macau heft geen belasting op buitenlands inkomen) dus dan valt zo’n eenmalige aanslag vd Nederlandse fiscus ook wel gauw mee.


Al met al begrijp ik dus dat zo’n constructie alleen echt  zin heeft als ik zelf ook echt emigreer uit Nederland en alle verbanden hier verbreek. Hm daar moet ik nog eens goed over nadenken. Ik zou nooit puur alleen voor fiscale redenen emigreren maar als ik er toch zo weinig ben en het toevallig heel veel geld scheelt, dan is het wel te moeite waard om het te overwegen.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, PearlGrey zei:

 

Ik heb dit forum al doorgespit, maar de verhalen zijn steeds net wat anders dan de mijne, vandaar dit nieuwe topic. 

 

 

Ken je de facebook groep Digital Nomads Around the World ?

 

Daar komt deze en nog vele andere gerelateerde vragen regelmatig voorbij en tussen alle borrelpraat zit er best veel kennis. Er zitten ook redelijk wat Nederlanders.

 

Ik vraag me wel eens af in hoeverre er zaken uitgewisseld worden door de verschillende belastingdiensten, zeker als er geen verdragen zijn...

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, PearlGrey zei:

maar als ik er toch zo weinig ben en het toevallig heel veel geld scheelt, dan is het wel te moeite waard om het te overwegen

 

Uhum, maar je schrijft dat je op advies van je boekhouder van een EZ naar een BV bent gegaan, toch? Zo ja, om dat advies te krijgen is jouw omzet op zijn minst zes cijfers en zou je in NL in het hoogste IB-tarief zitten bij handhaving van de EZ, klopt?

 

Wat nu als jij weinig tot geen belasting in Macau over dat zes cijferige bedrag hoeft te betalen als 'digital nomad'?

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Scherp Jeroen, dat klopt inderdaad. De link waarnaar je verwijst klopt aardig met wat ik hier van een lokale adviseur heb doorgekregen. Je laatste zin begrijp ik alleen niet helemaal, bedoel je dat het inderdaad erg loont om me uit NL te schrijven?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Derek-Jan zei:

 

Ken je de facebook groep Digital Nomads Around the World ?

 

Daar komt deze en nog vele andere gerelateerde vragen regelmatig voorbij en tussen alle borrelpraat zit er best veel kennis. Er zitten ook redelijk wat Nederlanders.

 

Ik vraag me wel eens af in hoeverre er zaken uitgewisseld worden door de verschillende belastingdiensten, zeker als er geen verdragen zijn...


Bedankt voor de tip Dirk-Jan! En ja, ik heb een hoop mensen gesproken die zich hetzelfde afvragen, meestal gepaard met een paar knipogen :D. Ik zou er persoonlijk niet fijn van slapen moet ik eerlijk zeggen 

Link naar reactie
  • 1
10 uur geleden, PearlGrey zei:

Scherp Jeroen, dat klopt inderdaad. De link waarnaar je verwijst klopt aardig met wat ik hier van een lokale adviseur heb doorgekregen. Je laatste zin begrijp ik alleen niet helemaal, bedoel je dat het inderdaad erg loont om me uit NL te schrijven?

 

Ja, dat denk ik. Bekijk je IB-aangifte maar eens goed hoeveel je nu betaalt ten opzichte van weinig of niets. Maak het rekensommetje maar eens.

 

Wel bij deze de dringende suggestie om voordat je je uitschrijft tenminste met een fiscalist om de tafel te gaan zitten vanwege je aanmerkelijke belang in de NL BV i.c.m. een conserverend beslag. Zou kunnen zijn dat men adviseert om de NL BV op te heffen of bijvoorbeeld voor uitschrijving de aandelen over te dragen aan je BV in Macau als er moverende redenen zijn om de NL BV te laten voortbestaan.

 

Daarnaast moet je je ook beseffen dat uitschrijven gevolgen heeft voor o.a., je AOW, maar daar staat tegenover dat je meer dan genoeg financiële ruimte hebt om dat op te vangen gezien je belastingdruk.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Goede tip om een fiscalist in te schakelen!

 

Ik heb even gauw een rekensommetje gemaakt over een jaarlijkse omzet van 100k: waarschijnlijk klopt mijn calculatie niet 100% maar als ik het goed begrijp scheelt het qua belasting al gauw richting de 40k (21% btw vs 0%, vennootschapbelasting 19% vs 12%, dividendbelasting 15% vs 0%, IB x% vs 0%).  Het scheelt nog meer als het om bijv 150k winst gaat.

 

Bizar als je erover nadenkt. Er is bovendien ook geen regel die je verplicht fysiek in Macau te zijn, laat staan voor 182 dagen per jaar. Eigenlijk is het fiscaal een no-brainer voor me, nu nog alleen die mentale obstakels: emigreren is zo’n groot woord, alsof ik dan geen Nederlander meer ben. :)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Na wat uurtjes googlen ben ik erachter dat zo’n buitenlandse bedrijf tbh fiscale voordelen eigenlijk alleen echt zin heeft als je persoonlijk ook mee-emigreert. In mijn situatie is dat  wel interessant (geen kinderen, koopwoning, of werk wat mijn fysieke aanwezigheid vereist). Plus ik wilde toch al langere tijd in Azie wonen (enigszins allergisch voor het woord “permanent”)

 

Wat ik echter niet helemaal begrijp is wanneer de NLse belastingdienst me echt “loslaat”.
- geen verzekeringen of bankrekeningen (dat laatste mag ik als Nederlandse toch gewoon hebben lijkt me? Ongeacht waar ik ingeschreven sta)

- 183 dagen per jaar in het buitenland (hoe checken ze dat uberhaupt). Ik neem dat dat niet per se 1 plek hoeft te zijn, dus puur theoretisch kan het ook 90 dagen Macau, 93 dagen Japan, 182 dagen NL zijn.

- geen Nederlandse abonnementen

-  belastingplichtig in het buitenland: dat ben ik niet als ik naar Macau verhuis en alleen buitenlands inkomen heb.

 

En: wat als mijn opdrachten na twee jaar opdrogen en ik terug naar NL “moet” verhuizen? Gaat de opbouw van aow weer gewoon verder? Ik neem aan dat misschien vermogenbelasting een rol kan spelen maar dat er niet opnieuw ib/omzetbelasting kan worden geheven door de NLse fiscus.

 

(ik snap dat ik dit soort vragen beter voor kan leggen aan een adviseur maar ik was benieuwd of hier mensen gezeik hebben gekregen terwijl ze het bovenstaande hebben gevolgd)

aangepast door surewhynot
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De (on)mogelijkheden zijn divers.

Pieter van Tilburg legt het duidelijker uit dan ik het kan verwoorden …

https://www.archipeltaxadvice.nl/insights/longread-emigreren-als-dga-het-hoe-wat/
 

Op 17-5-2023 om 13:42, PearlGrey zei:

Ik ben IT consultant en ben een jaar geleden van ZZPer naar bv gegaan op advies van mijn boekhouder ivm belastingvoordelen.

Ik vraag mij oprecht af of dit wel een goede en weloverwogen keuze is geweest. Gezien de gegeven omzetcijfers (geen winst) denk ik van niet.

Met een EZ ben en blijf je veel flexibeler, ook financieel en fiscaal.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, PearlGrey zei:

- geen verzekeringen of bankrekeningen (dat laatste mag ik als Nederlandse toch gewoon hebben lijkt me? Ongeacht waar ik ingeschreven sta)

- 183 dagen per jaar in het buitenland (hoe checken ze dat uberhaupt). Ik neem dat dat niet per se 1 plek hoeft te zijn, dus puur theoretisch kan het ook 90 dagen Macau, 93 dagen Japan, 182 dagen NL zijn.

 

Klopt, je zou in theorie een NL-bankrekening kunnen en mogen aanhouden, maar of dat verstandig is en kan? Waarom denk je dat de Belastingdienst jouw saldi bij een NL-bank kan voorinvullen bij een digitale belastingaangifte? Dus de FIOD kan zo zien i.e., 'checken' op welke plek jij je geld heb uitgegeven en/of dat in combinatie met je in- en uitreisgegevens (vliegen) dan hebben ze het plaatje snel in beeld. Andersom zo kan jij ook aantonen dat jij helemaal niet in NL bent geweest.

 

Een bank of 'payment service provider' zal altijd jouw vaste (woon)adres 'on file' moeten hebben en ik vermoed zomaar dat ondanks dat je Nederlander bent (en blijft), maar niet-ingezetene dat je geen rekening meer mag of kan aanhouden. Dit op basis van internationale wetgeving (sancties en witwassen).

 

4 uur geleden, PearlGrey zei:

 

En: wat als mijn opdrachten na twee jaar opdrogen en ik terug naar NL “moet” verhuizen? Gaat de opbouw van aow weer gewoon verder? Ik neem aan dat misschien vermogenbelasting een rol kan spelen maar dat er niet opnieuw ib/omzetbelasting kan worden geheven door de NLse fiscus.

 

De opbouw van de aow start weer zodra jij je weer in een Nederlandse gemeente (Bonaire? :face-with-hand-over-mouth:) inschrijft volgens mij. Stopt dus als je je uitschrijft tenzij je je bij de SVB aanmeldt dat je e.e.a. vrijwillig wil doorzetten en betalen.

 

Als jij je aan de fiscale spelregels houdt zie ik niet in waarom de Belastingdienst jouw met terugwerkende kracht alsnog zou gaan belasten.

 

4 uur geleden, PearlGrey zei:

(ik snap dat ik dit soort vragen beter voor kan leggen aan een adviseur maar ik was benieuwd of hier mensen gezeik hebben gekregen terwijl ze het bovenstaande hebben gevolgd)

 

Ik heb in het verleden wel eens beroepsaansprakelijkheidsschade van een fiscalist i.e., een aanspraak tegen hem/haar onder ogen gekregen. Ging om veel pecunia en een zogenaamde 'ruling' van de Belastingdienst en dus dan lig helemaal onder het vergrootglas, maar de belastingplichtige had zich niet aan de gestelde voorwaarden gehouden. Bankgegevens, abonnementen, ontbrekende vlieggegevens, IP-gegevens laptop...

 

Zoek een belastingexpert op zou ik zeggen en stel op basis van de info waarover je nu beschikt gerichte vragen.

 

I rest my case. (een PM mag natuurlijk altijd)

 

Succes!

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
54 minuten geleden, Cosara zei:

Ik vraag mij oprecht af of dit wel een goede en weloverwogen keuze is geweest. Gezien de gegeven omzetcijfers (geen winst) denk ik van niet.

Met een EZ ben en blijf je veel flexibeler, ook financieel en fiscaal.


Dag Cosara,

Je conclusie snap ik niet helemaal. Exacte omzetgegevens heb ik niet genoemd hier, maar ik kan je vertellen dat ik met mijn EZ in het eerste jaar tussen de 50k-60k kwijt ben geweest aan IB. Ik draag graag mijn steentje bij aan de Nederlandse maatschappij maar dit soort bedragen gaan me wel erg ver en scheelt netto eigenlijk nauwelijks van wat ik zou verdienen in loondienst (waar bedrijf die meebetaalt aan verzekeringen, opbouw pensioen enz). Maar dat terzijde.

 

Wat ik wel een beetje zonde vind is dat het me waarschijnlijk weer aardig wat kost om de BV hier weer op te heffen en het prive laat uitkeren maar daar staat nou eenmaal best wat tegenover :).

aangepast door surewhynot
Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Klopt, je zou in theorie een NL-bankrekening kunnen en mogen aanhouden, maar of dat verstandig is en kan?


Point taken, het is eigenlijk ook een soort van misplaatste emotionele waarde wat ik eraan hang (zit al vanaf 4 jaar bij de postbank/ING) ;).

 

Op zich is verhaaldan niet zo moeilijk. “Gewoon” de regels volgen en vlieggegevens goed bewaren. De zomermaanden in NL (wanneer het in Azie tropisch warm wordt) en voor de rest vh jaar in Azie.

Link naar reactie
  • 1
23 minuten geleden, PearlGrey zei:

Je conclusie snap ik niet helemaal.

Geen harde conclusie (!) maar slechts een oprechte vraag (?)

Een BV richt je meestal op om daar jarenlang profijt van te hebben.

Binnen een jaar na oprichting te willen migreren naar Macau of welke ander belastingparadijs dan ook, komt op mij dan ook een beetje vreemd over. Met een EZ was je veel flexibeler geweest, en niet eens voor zoveel meer belasting te betalen.

 

Maar goed dat was je vraag dan ook niet, volg de eerder door mij gegeven link en misschien helpt dat bij je besluitvorming. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 17-5-2023 om 13:42, PearlGrey zei:

Momenteel ben ik door Azie aan het reizen en ben ik serieus aan het overwegen om in deze regio te blijven.

Ik heb mijn laptop mee en werk vanuit hier dus ik vraag me af of ik niet van de lokale belastingvoordelen kan profiteren.

Ik zou nooit puur alleen voor fiscale redenen emigreren maar als ik er toch zo weinig ben en het toevallig heel veel geld scheelt, dan is het wel te moeite waard om het te overwegen …

Afgezien van het bovenstaande lees ik vele vragen en twijfels.

Waarom kijk je niet eerst of je wel geschikt bent om als digital nomad door het leven te gaan ?

Als het fiscaal toch niet zo belangrijk is, waarom dan niet voor een jaartje extra vanuit de BV-NL factureren ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Cosara zei:

Een BV richt je meestal op om daar jarenlang profijt van te hebben.


Ah op die fiets. tja met de kennis van nu had ik wel even gewacht met de BV. Ik ga ook niet voor de lol langs de notaris :D
 

Waarom deze ommekeer: Ik ben sinds een paar maanden aan het rondreizen in Azie en heb ondernemers in verschillende landen gesproken die beweren dat het starten van zo’n bedrijf echt heel simpel is, ook voor buitenlanders. Zelf had ik altijd al vaag het idee gehad dat het allemaal vast “te lastig” zou zijn maar nu ik me er echt in begin te verdiepen begin ik me te realiseren dat het allemaal best mee lijkt te vallen. Waarom niet als ik toch maar max een paar maanden per jaar in NL wil zitten?

 

Dat “digital nomading” is misschien ook wat misplaatst hier. Ik wil wel degelijk ergens voor langere tijd settlen (Macau/Hk, Taiwan) en niet van hostel naar hostel springen. 

Link naar reactie
  • 1
20 minuten geleden, PearlGrey zei:

Dat “digital nomading” is misschien ook wat misplaatst hier. Ik wil wel degelijk ergens voor langere tijd settlen (Macau/Hk, Taiwan) …

Niks mis mee … Everywhere the sky is Blue … maar vroeg of laat is een vaste basis om op terug te kunnen vallen vaak van (levens)belang gebleken. Migreren is prima, emigreren is niet voor iedereen een doorslaand succes.

 

Succes, en vooral veel plezier blijven houden met ondernemen, maakt niet uit waar dan ook.

Laat je ons hier op HL weten hoe en wat je hebt besloten ? 
Er zullen meer, al dan niet toekomstige, digital nomads geïnteresseerd in zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Klopt, je zou in theorie een NL-bankrekening kunnen en mogen aanhouden, maar of dat verstandig is en kan? Waarom denk je dat de Belastingdienst jouw saldi bij een NL-bank kan voorinvullen bij een digitale belastingaangifte? Dus de FIOD kan zo zien i.e., 'checken' op welke plek jij je geld heb uitgegeven

De FIOD houdt zich echt niet bezig met emigratie van burgers, en de fiscus heeft geen inzage in je banktransacties. Alleen het saldo wordt door de banken elk jaar doorgegeven aan de fiscus. En mogelijk lopen er transactie over je rekening die bij de FIU terecht komen, omdat ze ongebruikelijk zijn. Dat is het wel zo'n beetje.

 

PearlGreyCheck ook even of er nog een sanctie zit op het opheffen van je BV of het staken van de activiteiten binnen drie jaar na de inbreng van je eenmanszaak in de BV. 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Op 17-5-2023 om 13:42, PearlGrey zei:

Alleen qua omzetbelasting en btw (0%!) scheelt het al best behoorlijk.

 

Op 18-5-2023 om 17:12, PearlGrey zei:

maar als ik het goed begrijp scheelt het qua belasting al gauw richting de 40k (21% btw vs 0%,


Dat scheelt misschien in gevoel (niet meer 4x per jaar een aantal k overmaken), maar ik neem aan dat je prijzen niet opeens 21% duurder worden als je vanaf een buitenlandse BV factureert. Dus ja je afdracht wordt minder maar het scheelt niets in winst. Hoewel je motivatie waarschijnlijk ook valide blijft zonder het BTW voordeel wilde ik het toch even vermelden ;-)

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

De opbouw van de aow start weer zodra jij je weer in een Nederlandse gemeente (Bonaire? :face-with-hand-over-mouth:) inschrijft volgens mij. Stopt dus als je je uitschrijft tenzij je je bij de SVB aanmeldt dat je e.e.a. vrijwillig wil doorzetten en betalen.

 

De AOW is toch een beetje opletten. Ik ben woonachtig in Nederland maar over de 15 jaar dat ik in het buitenland heb gewerkt, heb ik niets opgebouwd. Is toch 30% van mijn AOW. 

 

Dus alleen in Nederland wonen is niet per definitie een grondslag voor aanspraak op AOW. 

Link naar reactie
  • 2
16 uur geleden, Derek-Jan zei:

 

De AOW is toch een beetje opletten. Ik ben woonachtig in Nederland maar over de 15 jaar dat ik in het buitenland heb gewerkt, heb ik niets opgebouwd. Is toch 30% van mijn AOW. 

 

Dus alleen in Nederland wonen is niet per definitie een grondslag voor aanspraak op AOW. 

 

Derek-Jan, het (aanvullende) criterium is dat je 183 dagen of meer in Nederland woont op hebt gewoond in een kalenderjaar.

 

Als jij in die 15 jaar ieder jaar netjes bij de Belastingdienst een aangifte hebt gedaan en je woonde 183 dagen of meer in NL dan zou ik maar eens met het SVB gaan bellen. Nederland heeft namelijk in al zijn belastingverdragen dat criterium van 183 dagen staan.

 

Daar staat tegenover dat als het bovenstaande niet het geval was dat jij wellicht rechten hebt in het land waar jij hebt gewerkt.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
Op 21-5-2023 om 22:54, Pieter__VH zei:

 


Dat scheelt misschien in gevoel (niet meer 4x per jaar een aantal k overmaken), maar ik neem aan dat je prijzen niet opeens 21% duurder worden als je vanaf een buitenlandse BV factureert. Dus ja je afdracht wordt minder maar het scheelt niets in winst. Hoewel je motivatie waarschijnlijk ook valide blijft zonder het BTW voordeel wilde ik het toch even vermelden ;-)

Woeps dan was ik toch iets te over enthousiast. Ik had echt gedacht dat het een voordeel was om van 21% naar 0% BTW te gaan. 

Link naar reactie
  • 0

Kleine tussentijdse update:

Inmiddels ben ik alweer een maandje terug in Nederland, maar het begint alweer wat te kriebelen. Wat ik waarschijnlijk voor wil gaan is het volgende:

- bedrijf oprichten in Macau

- Nederlandse BV behouden voor nu

- als ik vanuit Azie werk factureer ik via het bedrijf daar (immers het land waarvandaan de werkzaamheden verricht worden), en anders vanuit NLse BV

 

Ik zal aan mijn boekhouder vragen uit te rekenen wat voor fiscale nadelen hieraan hangen (jullie hadden het over box 2) maar als het weinig scheelt is dit wel een mooie tussenoplossing. Kan ik later nog altijd besluiten om helemaal over te gaan (of niet).

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.