• 0

0% tarief zonnepanelen, zakelijke aanschaf?

Op mijn schuur thuis heb ik recent zonnepanelen laten leggen. Ik heb een bedrijfsauto en deze gebruikt ongeveer 60-80% van de geschatte opbrengst. Ik ben BTW vrijgesteld op mijn werkzaamheden. BV staat ingeschreven op huisadres. In overleg met mijn accountant heb ik deze panelen zakelijk aangeschaft. 

Volgens: 


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_0_btw/btw-tarief-zonnepanelen

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/eigenaren_van_zonnepanelen#:~:text=Kan ik btw terugvragen voor,ook geen btw kunt terugvragen

Kom je in aanmerking voor het 0% BTW tarief als deze op of bij je woning worden gelegd. Ik kan niets vinden over een voorwaarde van particuliere aanschaf. Mijn zonnepanelen leverancier wil echter 21% btw in rekening brengen als er een zakelijke factuur gemaakt wordt. 

Iemand een idee waar dit duidelijk staat uitgelegd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap die leverancier wel: "op een woning" wil zeggen dat hij de dienst en producten levert aan de eigenaar van de woning: jij. Als jij dan om een factuur op naam van de BV vraagt, dan ontstaat wel wat verwarring, want...

 

.... ik zie ook zo snel niet in hoe de BV de zonnepanalen kan aanschaffen die vervolgens op jouw privé dak gemonteerd worden. Daarmee doet de BV een bevoordeling aan jou. De zonnepanelen worden door natrekking namelijk eigendom van de eigenaar van het pand, jij. Daarvoor dient fiscaal nog wel een correctie gemaakt te worden.

 

Hij is degene die de factuur opmaakt en als hij niet vertrouwt dat hij 0% mag rekenen omdat de panelen gelegd worden op een woning, maar de factuur op een BV komt, dan begrijp ik hem wel.

 

Immers, op zakelijke panden (wat jouw schuur misschien wel is, weet hij veel) geldt 21% BTW voor zonnepanelen.

 

dus hij heeft niet per se gelijk, maar ik snap dat hij niet zomaar akkoord gaat met jouw visie.

Voorleggen aan de inspecteur 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank! 

 

Ik was verbaasd dat deze constructie niet veel vaker speelt, hier zal wellicht in de toekomst meer duidelijkheid over moeten komen? De bouw etc. van het tuinkantoor is niet zakelijk aangemerkt, alleen dus de zonnepanelen. 

 

Ik stel mij op het standpunt dat ik de opgewekte kWh zakelijk gebruik (zakelijke auto, tuinkantoor kWh verbruik). Dit zal ik wellicht in de toekomst aannemelijk moeten maken. Dat kan bijv. door de opgewekte kWh op jaarbasis te vergelijken met het verbruik van de auto. Er blijft dan zo weinig kWh over dat een voordeel uit privé gebruik te verwaarlozen is.  

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
3 uur geleden, JHV zei:

Dank! 

 

Ik was verbaasd dat deze constructie niet veel vaker speelt, hier zal wellicht in de toekomst meer duidelijkheid over moeten komen? De bouw etc. van het tuinkantoor is niet zakelijk aangemerkt, alleen dus de zonnepanelen. 

 

Ik stel mij op het standpunt dat ik de opgewekte kWh zakelijk gebruik (zakelijke auto, tuinkantoor kWh verbruik). Dit zal ik wellicht in de toekomst aannemelijk moeten maken. Dat kan bijv. door de opgewekte kWh op jaarbasis te vergelijken met het verbruik van de auto. Er blijft dan zo weinig kWh over dat een voordeel uit privé gebruik te verwaarlozen is.  

 

 

Maar je gaat eraan voorbij dat die schuur privé is en dat de zonnepanelen dus door natrekking privé eigendom worden. 

Link naar reactie
  • 1
Op 25-5-2023 om 12:46, JHV zei:

Kom je in aanmerking voor het 0% BTW tarief als deze op of bij je woning worden gelegd. Ik kan niets vinden over een voorwaarde van particuliere aanschaf. Mijn zonnepanelen leverancier wil echter 21% btw in rekening brengen als er een zakelijke factuur gemaakt wordt. 

 

Er lopen hier fiscale en juridische zaken door elkaar. Maar ook gebruikelijke en daadwerkelijke voorwaarden worden verward. En volgens mij wordt de soep allemaal niet zo heet gegeten.

 

Eerst maar even de omzetbelasting.

 

Ik snap de verwarring van de leverancier, maar volgens mij zit hij hier - niet bewust, maar toch - fout. Het is inderdaad gebruikelijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen privé en zakelijk in dit soort zaken, maar de wet is eigenlijk vrij duidelijk.

 

De vrijstelling geldt simpelweg voor panelen nabij of op een woonhuis, en that's it. Je kunt gewoon de wet op de omzetbelasting erop nalezen.

 

De reden voor die wat ongebruikelijke voorwaarde is omdat de wetgever daarmee waarschijnlijk wilde voorkomen dat bijvoorbeeld (woningbouw)verenigingen opeens 21% btw voor hun kiezen zouden krijgen, als ze panelen zouden aanschaffen voor hun huurders, terwijl ze die dan niet zouden kunnen terugvragen, omdat ze meestal zelf vrijgesteld zijn van btw.

 

Dan het juridische deel. Door natrekking is het inderdaad zo dat de zonnepanelen juridisch eigendom worden van de eigenaar van het huis waar ze op geplaatst worden. Natrekking kan overigens worden doorbroken door bijvoorbeeld huur- of opstalrecht.

 

Aan de andere kant, wie is eigenaar naar de bv? En wie is de eigenaar van het huis? Hoewel heel strict gesproken niet de juiste benadering is het antwoord op deze twee vragen volgens mij: dezelfde persoon. Heel strict zou je het volgens mij notarieel moeten laten vastleggen (zonnepaneel is van bv, niet van het huis).

 

Maar goed, juridisch is niet fiscaal. En volgens mij is het al bijna 15 jaar goed gebruik dat zonnepanelen fiscaal (dus voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting) gewoon aangemerkt kunnen worden als zelfstandig bedrijfsmiddel (ook in verband met eventuele diverse investeringsaftrekken), ongeacht de juridische kwalificatie.

 

Dat betekent echter wel dat je zonnepanelen op de balans moet zetten van de zaak en dat je die zonnepanelen in feite als een energiebedrijf moet gaan uitbaten. De BV moet degressief of lineair afschrijven op die panelen in minstens 20 jaar. De opgewekte stroom verkoopt de BV aan jou tegen een marktconform tarief. Jij betaalt de BV voor die stroom. Die stroom is belast met 21% en draagt de BV af, tenzij die in de KOR zit (en minder dan 20.000 euro belaste omzet maakt).

 

Waar het alleen een beetje vreemd wordt is de samenloop van fiscaal, juridisch en jurisprudentie.

 

Stel dat de BV de panelen koopt en de stroom aan jou prive verkoopt. Fiscaal voor de omzet- en vennootschapsbelasting zijn de panelen van de onderneming. Door de btw-vrijstelling betaalt de BV geen omzetbelasting, maar wél vennootschapsbelasting over de opbrengst van de verkoop van de stroom.

 

Juridisch in eerste instantie ook, maar door plaatsing opeens van jou privé, tenzij je dat dus notarieel via een recht van opstal of huurrecht regelt. Zo niet, dan zouden de panelen juridisch privé worden, en maken ze opeens onderdeel uit van de gehele "onroerende zaak" (je huis). De WOZ bevat dan opeens ook een stukje waarde van de panelen, waardoor je er via het eigenwoningforfait privé óók inkomstenbelasting over betaalt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 25-5-2023 om 13:08, Joost Rietveld zei:

.... ik zie ook zo snel niet in hoe de BV de zonnepanelen kan aanschaffen die vervolgens op jouw privé dak gemonteerd worden.

Moet de BV geen vergoeding betalen aan de eigenaar van de woning voor het plaatsen van de zonnepanelen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat kan, of als dividend in natura, of zoals prins Rachid aangeeft

Is het administratief, fiscaal en juridisch niet veel eenvoudiger als de zonnepanelen privé worden aangekocht en de opgewekte elektriciteit naar verbruik aan de BV wordt verkocht ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Lijkt mij ook, maar dat is uiteraard aan TS

 

Ik denk dat een aantal DGA's het niet zullen laten om door door een paar extra hoepeltjes te springen om vervolgens te kunnen afschrijven of die panelen én met goedkeuring van de staatssecretaris gebruik te maken van de energie- en/of kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
40 minuten geleden, prinsrachid zei:

Ik denk dat een aantal DGA's het niet zullen laten om door door een paar extra hoepeltjes te springen …

Dat lijkt lijkt mij voor een paar zonnepanelen op het dak een schuur bij een woonhuis wel hele kleine hoepeltjes … maar goed ik weet dan ook niet hoe groot dat dak is en over hoeveel zonnepanelen het gaat. Groot kan het niet zijn als ongeveer 60-80% naar de (elektrische) bedrijfsauto gaat.

 

“Heeft u een kleinverbruikers aansluiting (maximaal 3x80A) en investeert u in minimaal 15.000 Wp aan zonnepanelen – dit zijn ongeveer 50 a 60 panelen – dan komt de investering in aanmerking voor EIA. In 2023 mag u over de hele installatiekosten 45,5% ten laste brengen van uw winst.” 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Cosara zei:

Dat lijkt lijkt mij voor een paar zonnepanelen op het dak een schuur bij een woonhuis wel hele kleine hoepeltjes … maar goed ik weet dan ook niet hoe groot dat dak is en over hoeveel zonnepanelen het gaat. Groot kan het niet zijn als ongeveer 60-80% naar de (elektrische) bedrijfsauto gaat.

 

Ik gok dat de BV wel voor minstens 2.600 euro gaat uitgeven, dus misschien dat 28% kleinschaligheidsinvesteringsaftrek nog wel moet lukken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle antwoorden! Panelen zullen idd op de balans komen met afschrijving 20 jaar. Ik ga overleggen of een kleinschaligheidsaftrek nog wenselijk is. Na 1 jaar kan ik goed zien wat de daadwerkelijke opbrengst is geweest en wat gebruik bedrijfsauto is geweest. Ik verwacht dat deze dicht bij elkaar liggen. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.