• 0

Hypotheek via holding: fiscale voordelen en overwegingen

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot het belastingvoordeel van een hypotheek die wordt verstrekt door mijn holdingmaatschappij en de mogelijke fiscale voordelen met betrekking tot renteaftrek.

 

Ik zou graag willen weten of dit daadwerkelijk een verschil maakt op fiscaal gebied of dat het weinig tot geen voordelen oplevert.

Uitgaande van de volgende situatie:
- geschatte hypotheeksom bedraagt €330.000

- en de geschatte WOZ-waarde €290.000

- DGA-salaris bedraagt €51.000 per jaar

- lenen van de bank is geen optie

- gebruikelijke rente (6%?)

 

Aan de ene kant zou ik profiteren van renteaftrek, maar aan de andere kant worden de rentebetalingen in de bv belast. 

 

Mijn vraag is dus: Wat is het daadwerkelijke voordeel van het hebben van een hypotheek vanuit de holding ? Blijft er überhaupt nog iets van voordeel over onderaan de streep. Alternatief is direct aankopen, maar dan nog 3 jaar wachten om agio uit de holding te kunnen halen. 

 

Ik waardeer jullie inzichten en ervaringen op dit gebied. Alle hulp is welkom om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.

aangepast door Signature
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Rente die je aan de bank betaalt zie je nooit meer terug.

Rente aan je BV wordt in de toekomst dividend

Dank voor je input Joost, dat begrijp ik ook. Lenen van de bank zat er voor ons sowieso niet in, dus de vergelijking is dan meer met uit eigen middelen vs. hypotheek via de holding. Zie ik dan nog iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

5 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Renteaftrek is tegen 37%

Dividend+ VpB ligt rond datzelfde gecombineerde tarief.

 

Bij eigen geld in je huis steken, bespaar je box 3.

Keerzijde is dat eigen geld richt via beleggen nog met U-rendement kan opleveren.

 

Er is dus geen gouden regel. Het hangt af van je eigen investeringsmeuzes

 

 

Beste Joost,

 

Hartelijk dank voor je waardevolle inzichten. In mijn situatie lijkt een hypotheek via de holding weinig voordelen te bieden, gezien de belasting op rentebetalingen en administratieve rompslomp. Direct aankopen zonder hypotheek vermijdt rentelasten en kan mogelijk belastingvoordeel opleveren via de Wet Hillen. Rente bij de BV kan zelfs belast zijn tegen ongeveer 40% (VPB/IB) lees ik ergens. Beleggingskansen worden niet direct gemist, omdat het geld in beide gevallen wordt gebruikt voor de woningaankoop. Ik heb alles goed overwogen en kom tot de volgende conclusies:

 

Voordelen hypotheek via holding:

  • Mogelijkheid tot renteaftrek.

Nadelen hypotheek via holding:

  • Belasting op rentebetalingen.
  • Administratieve rompslomp.
  • Beperkte flexibiliteit (qua investeringen, liquiditeit etc.).
  • Bijkomende kosten (hypotheekadvies, notaris etc.) 

Voordelen direct aankopen zonder hypotheek:

  • Geen rentelasten.
  • Mogelijke belastingaftrek via Wet Hillen.
  • Flexibiliteit en controle (qua investeringen, liquiditeit etc.)

Nadelen direct aankopen zonder hypotheek:

  • Gemiste renteaftrek.
  • Gemiste beleggingsmogelijkheden.
  • Langer doorsparen, wachten.

Ik waardeer je inzichten enorm en hoop dat anderen er ook iets aan hebben. Houd er wel rekening mee dat deze overwegingen gebaseerd zijn op mijn specifieke situatie en niet voor iedereen van toepassing hoeven te zijn.

 

Nogmaals bedankt!

aangepast door Signature
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
22 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Renteaftrek is tegen 37%

Dividend+ VpB ligt rond datzelfde gecombineerde tarief.

 

Bij eigen geld in je huis steken, bespaar je box 3.

Keerzijde is dat eigen geld richt via beleggen nog met U-rendement kan opleveren.

 

Er is dus geen gouden regel. Het hangt af van je eigen investeringsmeuzes

 

Het grootste voordeel zit er natuurlijk in dat je in eerste instantie alleen VPB betaalt. Dividendbelasting betaal je alleen als je het geld ook weer uit je BV haalt. Dus per saldo creëer je een stukje liquiditeit, terwijl je ook liquiditeit verschuift naar de BV. Het netto voordeel is in 2023 18% van het rentebedrag.

 

Als je al het geld privé nodig hebt en niet in de BV kunt laten zitten, zit er geen direct voordeel aan financieren vanuit de BV.

Link naar reactie
  • 0

Als ik even zou mogen inhaken want mijn accountant raadde hypotheek vanuit holding zo pas aan.... ik heb nu hypotheek bij Rabobank die over 3 jaar afloopt dus wil voor die tijd afgelost hebben ivm nu nog lage rente. Als ik het vanuit mijn holding aflos en dus als persoon rente aan mijn holding betaal, dan:

- hou ik hypotheekrente aftrek (ik hanteer jaarsalaris van 70.000, van wat ik zo zie valt dan maar klein gedeelte qua aftrek onder 49,5% en rest onder 37% inderdaad, ik heb geen fiscale partner)

- dan betaalt de holding dus 17% vennootschapsbelasting over de rente, en als ik het opneem naar mij als persoon kan ik het van mijn agio pakken, of ik betaal 15% dividendbelasting

 

Stel het gaat om 75.000 euro met 6% rente, dan levert het me volgens mij 900,- voordeel op als ik opneem via agio en 340,- als ik via dividenduitkering opneem (zie eventueel bijlage)

 

Wellicht is het pas meer interessant als je jezelf al meer salaris geeft (waardoor meer onder de 49,5% loonbelasting valt) en het om hogere bedragen gaat (accountant raadde al aan het per 100.000 over te zetten naar holding)?

 

Het idee vond ik wel leuk omdat ik dan hypotheek kan verlagen zonder al meer van mijn agio te snoepen, maar ik snap ook wel jullie opmerking van administratieve rompslomp.....

 

 

 

voorbeeldberekening hypotheek holding.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Wat 3. Agio notaris betreft, dat dacht ik ook, maar accountant zei dat ik op zich al kan opnemen, zolang ik dan aan eind naar notaris ga.

Van vpb minimaal 19% weet ik, maar zo ver is mijn bedrijf nog niet gegroeid, dat het daar overheen gaat. ;-)

 

Maar mag ik vragen wat jullie zouden aanraden als doel vooral is hypotheek te verlagen en verder alleen wat fiscaal het voordeligst is? Ik heb nu indruk dat bij hypotheek via holding fiscale voordeel onder de 1000,- is, dat je beter tijd in andere dingen kan stoppen om bedrijf te laten groeien dan deze omweg....

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, anna82 zei:

notaris betreft, dat dacht ik ook, maar accountant zei dat ik op zich al kan opnemen, zolang ik dan aan eind naar notaris

Dat betekent simpelweg dat je tijdelijk leent van je BV, wat je bij opname agio pas inlost. Dus tijdelijk ook rente plus een leningsovereenkomst. Verkijk je hier niet op. Agio niet correct opnemen uit de BV wordt door rechters snel en simpel afgehandeld met belaste opname in box 2. Je accountant zou hier iets minder soepel over mogen doen.

 

De VPB is minimaal 19%. Er is geen 17% en ook geen drempel. Dus die rente wordt gewoon met 19% belast.

 

Hypotheek herfinancieren via je holding doe je alleen als je het geld in je holding een veilig rendement wilt bieden boven de spaarrente. Als je bereid bent meer risico te nemen of als je het geld beter kunt laten redeneren in je eigen onderneming, dan heeft de hypotheek herfinancieren geen zin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 18-6-2023 om 08:16, StevenK zei:

Het grootste voordeel zit er natuurlijk in dat je in eerste instantie alleen VPB betaald. Dividendbelasting betalen je alleen als je het geld ook weer uit je BV ontvangt. Dus per saldo creëerde je een stukje liquiditeit, terwijl je ook liquiditeit verschuift naar de BV. Het netto voordeel is in 2023 18% van het rentebedrag.

 

Als je al het geld privé nodig hebt en niet in de BV kunt laten zitten, zit er geen direct voordeel om te financieren vanuit de BV.


Dit is dus ook een uitgangspositie, hoewel uitgesteld, is er toch nog liquiditeitsvoordeel te behalen. In mijn situatie speelt zit kapitaal klem vanwege geruisloze inbreng dus dat zou dan ook extra pleiten voor financiering uit de BV. Wellicht extra interessant om de hypotheekschuld dan net onder de grens van de te houden, voor de Wet Hillen. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een groot voorstander van aflossen vanuit eigen BV. Geen voorstander van agio of dergelijks, als je in box 3 geld hebt ga dan meteen naar de notaris en verhoog je aandelenkapitaal.

 

Zolang de hypotheekrente nog mogelijk is, heb je dus aftrek. Mocht het geen zin meer hebben, dan kun je weer naar de notaris en de aandelenkapitaal verlagen en zo heb je de hypotheek aan de BV (grotendeels) afgelost.

 

Pas wel op met rentepercentage. Afhankelijk van zekerheid etc kun je spelen met de hoogte van de rente, maar zal niet snel boven de 5% gaan zitten (zelfs in deze tijd).

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Hermes Ratgers zei:

Ik ben een groot voorstander van aflossen vanuit eigen BV. Geen voorstander van agio of dergelijks, als je in box 3 geld hebt ga dan meteen naar de notaris en verhoog je aandelenkapitaal.

 

Zolang de hypotheekrente nog mogelijk is, heb je dus aftrek. Mocht het geen zin meer hebben, dan kun je weer naar de notaris en de aandelenkapitaal verlagen en zo heb je de hypotheek aan de BV (grotendeels) afgelost.

 

Pas wel op met rentepercentage. Afhankelijk van zekerheid etc kun je spelen met de hoogte van de rente, maar zal niet snel boven de 5% gaan zitten (zelfs in deze tijd).

 

 

Hermes Ratgers doel je op de de herfinanciering van een privé hypotheek vanuit de holding? Wat is het beoogde voordeel van deze constructie t.o.v. rechtsreeks financieren vanuit de holding?

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Hermes Ratgers zei:

Geen voorstander van agio of dergelijks, als je in box 3 geld hebt ga dan meteen naar de notaris en verhoog je aandelenkapitaal.

Waarom niet gewoon agio? Dat kost op de heenweg (storten) niks.

 

6 uur geleden, Hermes Ratgers zei:

Zolang de hypotheekrente nog mogelijk is, heb je dus aftrek

Die zijn snap ik niet. Welke aftrek? Je schrijft hierboven dat extra eigen vermogen in de BV storten ten laste van box 3 jouw voorkeur geniet. Wat bedoel je hiermee dan?

 

6 uur geleden, Hermes Ratgers zei:

Afhankelijk van zekerheid etc kun je spelen met de hoogte van de rente, maar zal niet snel boven de 5% gaan zitten (zelfs in deze tijd).

Waarom niet boven 5%? De verantwoording van de rente ligt bij de uitlener. Dus opbouw van U-rendement plus opslagen, kan makkelijk boven de 5% komen.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, Signature zei:

 

Hermes Ratgers doel je op de de herfinanciering van een privé hypotheek vanuit de holding? Wat is het beoogde voordeel van deze constructie t.o.v. rechtsreeks financieren vanuit de holding?

Inderdaad heeft het zoals Joost Rietveld zegt hetzelfde voordeel, maar minder als je meteen de financiering volledig uit de BV kan doen uiteraard. Maar soms moet je klein beginnen, want niet iedereen heeft veel geld op de bank. Helaas is, als je aan annuitaire hypotheek hebt, het voordeel wel minder dan als je een aflossingsvrije hypotheek hebt. Maar 14 jaren geleden heb ik hetzelf gedaan, huis en zakelijk pand gekocht met een BV, de bank gaf de BV een lening, vervolgens prive pand gesplitst, zakelijk pand verhuurd aan mijn eenmanszaak en het woonpand verkocht aan prive met vanuit de BV een aflossingsvrije hypotheek aan prive. Het kost (met name in het begin) wat extra geld, maar fiscaal technisch heeft het mij veel gebracht. Dus eerst dit trucje toegepast op mezelf, daarna voor zover mogelijk aan mijn klanten geadviseerd.

 

9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Waarom niet gewoon agio? Dat kost op de heenweg (storten) niks.

Klopt, maar als je later het geld eruit wilt halen zou je het alsnog naar de notaris moeten en kan het meer problemen opleveren om aan te tonen dat je aan alle voorwaarden hebt voldaan. Nu heb je het meteen afgedicht (als je eenmalig een x-bedrag stort dan, als je steeds elk jaar een bedrag stort dan zijn de kosten te hoog om steeds naar de notaris te gaan).

 

9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Die zijn snap ik niet. Welke aftrek? Je schrijft hierboven dat extra eigen vermogen in de BV storten ten laste van box 3 jouw voorkeur geniet. Wat bedoel je hiermee dan?

Nu is het hebben van prive geld op de bank in box 3 niet meer zwaar belast, maar enkele jaren geleden wel. Dus eigen vermogen (ik bedoel prive vermogen, wat feitelijk gezien zou moeten worden als box 3 vermogen) voor het deel wat je extra hebt / niet direct nodig heb storten in de BV.

 

De aftrek van de hypotheekrente bedoel ik. Ik denk niet dat de box 1 woning elders belast wordt, maar de rente aftrek in box 1 zal wel op den duur steeds minder worden in mijn ogen. 

9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Waarom niet boven 5%? De verantwoording van de rente ligt bij de uitlener. Dus opbouw van U-rendement plus opslagen, kan makkelijk boven de 5% komen.

Ja, ik weet wat mag en dat het ook afhankelijk is van de zakelijke aspecten. Maar ik zie ook veel mensen die geld lenen van de BV voor andere doeleinden en dan een lagere rente wensen. Tja, als je dit combineert dan vind ik dat best lastig uit te leggen (behalve dan dat de belastingdienst betaalt). Daarnaast zal je met 5% voor mijn gevoel niet snel vragen krijgen van de belastingdienst, als je hoger zit moet je je dossier wel heel goed in orde hebben om aan te tonen dat een hogere rente percentage redelijk is/was.

aangepast door Hermes Ratgers

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.