• 0

Twee eenmanszaken/personen onder één bedrijfsnaam

Hoi allemaal,

 

Ik ben kok van beroep en naast het werken voor een werkgever wil ik en een collega een catering opstarten. 

Nu zitten we na te denken over hoe we dit willen aanpakken qua inschrijving kvk, boekhouding etc. volgens de kvk moeten we een VOF beginnen maar vanwege de nadelen hieraan willen we dat niet. Ook niet aangezien collega dit in de toekomst ook niet fulltime wil doen en misschien zelf voor een enkele jaren maar. Ikzelf wil hier wel echt wat mee opbouwen. Twee eenmanszaken mogen dus niet onder één naam actief zijn dus willen wij ons ieder apart inschrijven en de bedrijfsnaam op mijn naam inschrijven. Maar nu de echte vragen.

 

1. Heeft iemand ervaring met bovenstaande of juist ander advies?

2. Hoe verdelen we de inkomsten goed uit een klus? Is een verdeling 60/40 bijv goed? Dit ivm meer kosten voor mij zoals een bedrijfsbus bijv.

3. Hoe omgaan met investeringen door beide partijen wanneer één eruit stapt?

 

Dit zijn de vragen waar ik nu nog mee zit. Dus als iemand in een soortgelijke situatie zit of heeft gezeten en goede tips heeft om met bepaalde aspecten om te gaan hoor ik dat heel graag.

 

Mvg Mike

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, mike252 zei:

goede tips

 

 

Tip: start geen gedrocht dat meer juridische, fiscale en boekhoudkundige nadelen heeft dan een VOF, alleen om een VOF vermijden.

 

Vraag: welke nadelen van een VOF bedoel jij precies? 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Ook mijn vraag is: om welke redenen geen VOF?

Met een goede overeenkomst uiteraard, waarin goed geregeld wordt hoe de lusten en lasten verdeeld worden. En wat er gebeurt als de vennoten afscheid van elkaar willen nemen. Financieel, qua intellectuele eigendom zoals handelsnaam enz enz.

 

Het alternatief is een samenwerkingsovereenkomst.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, mike252 zei:

Ook niet aangezien collega dit in de toekomst ook niet fulltime wil doen en misschien zelf voor een enkele jaren maar.

 

Mike,

 

Is mijn conclusie juist dat jullie beiden dit in eerste instantie naast jullie (voltijd) werknemerschap gaan opstarten en dat jouw collega eigenlijk het ondernemerschap niet zo ziet zitten en dat hij geen andere opdrachtgevers heeft of zal hebben, maar de extra inkomsten wel welkom zijn zolang hij er maar niet al teveel tijd aan kwijt is?

 

Zo ja, waarom hem dan niet (ad hoc) als werknemer oftewel 'freelancer' (geen EZ) op basis van een kwitantie inhuren? Jouw collega geeft deze inkomsten aan als inkomsten uit overige arbeid. Keerzijde is wel dat jij dan wel als werkgever wordt gezien waar je wat zaken voor moet regelen, maar dat heb je dan allemaal wel zelf in de hand.

 

Geen gezeur met investeringen, geen discussie eigendom handelsnaam, winst per klus 60/40 (10% voor jou meer vanwege de kosten vanwege werkgeversrisico) verdelen en je bent volgens mij klaar.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

 

Mike,

 

Is mijn conclusie juist dat jullie beiden dit in eerste instantie naast jullie (voltijd) werknemerschap gaan opstarten en dat jouw collega eigenlijk het ondernemerschap niet zo ziet zitten en dat hij geen andere opdrachtgevers heeft of zal hebben, maar de extra inkomsten wel welkom zijn zolang hij er maar niet al teveel tijd aan kwijt is?

 

Zo ja, waarom hem dan niet (ad hoc) als werknemer oftewel 'freelancer' (geen EZ) op basis van een kwitantie inhuren? Jouw collega geeft deze inkomsten aan als inkomsten uit overige arbeid. Keerzijde is wel dat jij dan wel als werkgever wordt gezien waar je wat zaken voor moet regelen, maar dat heb je dan allemaal wel zelf in de hand.

 

Geen gezeur met investeringen, geen discussie eigendom handelsnaam, winst per klus 60/40 (10% voor jou meer vanwege de kosten vanwege werkgeversrisico) verdelen en je bent volgens mij klaar.

 

Jeroen dit is eigenlijk wel hoe het is ja. Zo had ik het wel voor ogen om te doen met de verdeling. Alleen gaat hij zich ook inschrijven als eenmanszaak en gaat mij dan een factuur sturen voor de geleverde diensten achteraf. Dan wordt ik toch niet als werkgever gezien hoop ik?

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, mike252 zei:

Alleen gaat hij zich ook inschrijven als eenmanszaak en gaat mij dan een factuur sturen voor de geleverde diensten achteraf.

 

Ik vraag mij af of hij als hij alleen aan jou factureert en verder geen andere opdrachtgevers heeft de Belastingdienst hem dan wel ziet als ondernemer en of er dus wellicht sprake is van schijnzelfstandigheid en dus is het voor jouw in ieder geval zaak dat jij hem op basis van een schriftelijk vastgelegde modelovereenkomst gaat inhuren.

 

Hij zal zich ook aantoonbaar moeten verzekeren voor zijn bedrijfsaansprakelijkheid als cateraar. Althans dat zou mijn absolute minimumeis zijn.

 

3 uur geleden, mike252 zei:

Dan wordt ik toch niet als werkgever gezien hoop ik?

 

Nee, je bent in beginsel niet zijn werkgever echter je zou ook al heeft hij een EZ en is ZZP'er en werkt hij wel voor meerdere opdrachtgevers wel als zodanig aangesproken kunnen worden op basis van artikel 7:658 lid 4. BW. Voorbeeld: Jij ziet hem bij een klus een gevaarlijke handeling verrichten en je corrigeert hem niet en bij een volgende klus loopt hij letsel op als hij dezelfde gevaarlijke handeling verricht.

 

Het is dus voor jou ook zaak om jouw aansprakelijkheden (meervoud!) goed in kaart te (laten) brengen en over te dragen aan een verzekeraar. Je hebt immers een EZ en dus sta je met je privévermogen garant voor de schulden van de EZ. Aanvullend zou je kunnen eisen dat hij aantoonbaar beschikt over een voorziening op het gebied van arbeidsongevallen en/of -ongeschiktheid en/of zich bij een broodfonds aansluit.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.