• 0

Verkopen naar Amerika

Goedemorgen,

 

Wij zijn een kleine/middelgrote onderneming.

Sinds enige tijd verkopen wij een aantal van onze producten uit ons assortiment aan een Amerikaans bedrijf.

Alles op voorwaarden van Ex Works. 

Zij regelen alles m.b.t. tot verzenden, douane enz.

 

Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de garantie van deze producten? Wat zijn hiervoor de regels? Want als een Amerikaanse consument het product koopt, dan is het eerste aanspreekpunt de importeur/verkoper, neem ik aan.

Maar wat is onze rol hierin? 

Ik kan er helemaal niks over vinden op internet.

 

Met vriendelijke groet,

Erwin

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder meteen de internationale jurist te willen uithangen (want dat ben ik niet), lijkt het mij redelijk dat als een consument een garantieclaim neerlegt bij de verkoper (dus importeur) in de USA, dat die importeur een claim op jullie bedrijf zal doen. Tenzij je in jullie handelsvoorwaarden iets qua aansprakelijkheid hebt uitgesloten of beperkt, die handelsvoorwaarden tijdig zijn gedeeld met de importeur en van toepassing zijn verklaard door jullie...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL 

 

37 minuten geleden, Erwin64 zei:

Ik kan er helemaal niks over vinden op internet.

 

Heb je HIER al gekeken onder alle hoofdstukken over internationaal ondernemen?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

Heb zojuist even gekeken naar de link die je stuurde, maar helaas geen duidelijk antwoord kunnen op mijn vraag.

Mijn vraag gaat specifiek over wie verantwoordelijk is voor de garantie en wie verantwoordelijk is voor de bijkomende kosten m.b.t. garantie (zoals retourkosten enz.).

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Zonder meteen de internationale jurist te willen uithangen (want dat ben ik niet), lijkt het mij redelijk dat als een consument een garantieclaim neerlegt bij de verkoper (dus importeur) in de USA, dat die importeur een claim op jullie bedrijf zal doen. Tenzij je in jullie handelsvoorwaarden iets qua aansprakelijkheid hebt uitgesloten of beperkt, die handelsvoorwaarden tijdig zijn gedeeld met de importeur en van toepassing zijn verklaard door jullie...

Ja, ik denk dat het inderdaad wel zo in zijn werk zal gaan ongeveer. 

 

Maar als voorbeeld, het gaat om de verkoop van een elektronisch kattenluik:

Het Amerikaanse bedrijf koopt 1000 stuks kattenluiken bij ons. Zij verkopen ze online (op Amazone) aan de Amerikaanse consument.

20 stuks komen retour vanwege garantie. 

De fabrikant waar wij deze kattenluikjes bestellen, willen de luiken retour hebben, voordat ze overgaan op het vergoeden van de luikjes. 

Wie is in dit verhaal verantwoordelijk voor de retourzending van deze luikjes?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

jullie, tenzij je met de fabrikant en de importeur in de VS iets anders afspreekt.

Daar zou ik niet zondermeer mee akkoord gaan. Je levert EXW aan een Amerikaan, zodra hij de kattenluikjes bij jullie heeft opgehaald zijn ze uit het zicht. In theorie bestaat de mogelijkheid dat ze niet eens naar Amerika verzonden worden......

Link naar reactie
  • 1
Op 21-9-2023 om 17:15, herman van der helm zei:

Beetje off topic. Heb je een goede aansprakelijkheidsverzekering voor de USA?

Nee:unsure: Wat ik al aangaf, we zijn een klein bedrijf en onze kennis rijkt niet zover, dat we weten wat er allemaal bij komt kijken.

We zijn benaderd door dat Amerikaanse bedrijf, en ze wilde perse inkopen bij ons. Prima, zo dachten wij, maar wij willen geen rondslomp met douane en dergelijke. Dus vandaar dat we EXW afgesproken hebben. Dat was geen enkel probleem voor hun. Ik snap het wel, we hebben gezien dat ze het op Amazone verkopen, voor het 2-3 dubbele dan dat wij het in Nederland verkopen, want in Amerika zijn deze spullen gewoon een stuk duurder. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat de spullen gewoon in Nederland blijven, want dan is er geen mens die het koopt natuurlijk, als het 2-3 keer zo duur is als elders. De verzendlabels die wij van hun ontvangen (FedEx), daar staat ook een Amerikaans adres op. Dus ik denk dat het wel echt de grens over gaat. Ik zou me graag er wat meer in willen verdiepen, want ik wil wel verkopen, maar niet in de problemen daardoor. Pas geleden ook al contact gehad met de KVK, maar toch is het niet helemaal duidelijk allemaal. Vandaar ook dat ik me hier heb aangemeld, om misschien in contact te komen met ervaringsdeskundigen:biggrin:

 

Even off-topic; maar ik ben positief verrast door het feit dat ik zo snel reactie krijg!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Erwin64 zei:

Nee:unsure: Wat ik al aangaf, we zijn een klein bedrijf en onze kennis rijkt niet zover, dat we weten wat er allemaal bij komt kijken.

We zijn benaderd door dat Amerikaanse bedrijf, en ze wilde perse inkopen bij ons. Prima, zo dachten wij, maar wij willen geen rondslomp met douane en dergelijke. Dus vandaar dat we EXW afgesproken hebben. Dat was geen enkel probleem voor hun. Ik snap het wel, we hebben gezien dat ze het op Amazone verkopen, voor het 2-3 dubbele dan dat wij het in Nederland verkopen, want in Amerika zijn deze spullen gewoon een stuk duurder. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat de spullen gewoon in Nederland blijven, want dan is er geen mens die het koopt natuurlijk, als het 2-3 keer zo duur is als elders. De verzendlabels die wij van hun ontvangen (FedEx), daar staat ook een Amerikaans adres op. Dus ik denk dat het wel echt de grens over gaat. Ik zou me graag er wat meer in willen verdiepen, want ik wil wel verkopen, maar niet in de problemen daardoor. Pas geleden ook al contact gehad met de KVK, maar toch is het niet helemaal duidelijk allemaal. Vandaar ook dat ik me hier heb aangemeld, om misschien in contact te komen met ervaringsdeskundigen:biggrin:

 

Even off-topic; maar ik ben positief verrast door het feit dat ik zo snel reactie krijg!

Als het spreekwoordelijke kattenluikje een kat in tweeën hakt denk ik dat de amerikaanse consument er niet zoveel boodschap aan heeft dat je een klein bedrijf bent. Of dat je verzekering het niet dekt. 

 

Dat maakt je nog niet automatisch aansprakelijk. Maar dat staat er los van dat je niet altijd zelf kiest of je in een juridische procedure terechtkomt. 

 

Heb je jezelf ook al afgevraagd waarom die spullen daar zoveel duurder zijn? Zou je amerikaanse concurrentie een hogere kostprijs hebben juist omdat zij dit wel verzekerd hebben? 

aangepast door Peter73
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.