• 0

eenmanszaak inbrengen in bv (auto op de balans)

(aangepast)

Er zijn een hoop draadjes over het inbrengen van een eenmanszaak in een bv. Ik heb de nodige research gedaan, maar voordat ik professioneel hulp inschakel wil ik voor mijzelf nog het een en ander helder hebben. Ik heb een financiële achtergrond en mijn boekhouding heb ik tot nu toe volledig zelf gedaan.

 

Per 1-1-2024 wil ik mijn eenmanszaak omzetten in een bv. Ik ben sinds 2017 als freelancer actief in de IT consultancy en met de huidige winst van ca EUR 180-200k is een bv fiscaal gunstiger. Ik verwacht dat dit de komende jaren stabiel blijft en zeker niet gaat toenemen.  Daarnaast zou ik ook kapitaal kunnen opbouwen in de bv ipv alles in box 3 wat een bijkomend voordeel is.

 

Op basis van mijn research zie ik in mijn situatie 2 opties: een geruisloze inbreng of een activa/passiva transactie. Om een beeld te geven van de specifieke balansposten waar ik vragen over heb:

 

-          Bedrijfsmiddelen (laptop/telefoon etc.): ca EUR 5K -> KIA genoten op deze investeringen dus afhankelijk van inbreng optie wellicht desinvestering nodig. Maar gaat dus om relatief kleine bedragen

-          FOR ca EUR 27K -> deze moet hoe dan ook afgerekend worden

-          Auto (geen lease of financiering) 03-2024 5 jaar oud en einde 4% bijtelling. Dus deze wil ik volgend jaar sowieso prive overnemen. Vanaf 2024 geen desinvesteringsbijtelling meer.

 

Mijn doel is om het zo praktisch en simpel mogelijk te houden (en fiscaal meest goedkoop uiteraard). Een Holding werkmaatschappij constructie wil ik daarom niet aan beginnen.

 

Bij een geruisloze inbreng zou ik de auto op 01-01-2024 over moeten schrijven op naam van de bv en vervolgens in maart bij privé overname weer overschrijven op privé. Dit lijkt mij erg veel administratieve rompslomp met rdw, verzekering en schadevrije jaren etc. Is dit de enige juiste manier?

 

Bij een activa/passiva transactie zou ik een deel van de activa (de auto bijvoorbeeld) buiten de transactie kunnen houden en dus niet inbrengen in de bv. Klopt het dat ik de FOR en de auto dan zou kunnen behandelen alsof ik de eenmanszaak staak per 01-01-2024, fiscaal afreken en verder ga in de bv met enkel de overige activa (opgenomen in het activa/passiva document)?

aangepast door Innova
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Innova zei:

Daarnaast zou ik ook kapitaal kunnen opbouwen in de bv ipv alles in box 3 wat een bijkomend voordeel is.

 

Dat is maar de vraag, gezien niemand op dit moment weet hoe "box 3" in de toekomst eruit gaat zien. Bestaat die überhaupt wel, of is het straks allemaal vervangen voor een soort 'vermogensbelasting' zoals het ooit was...

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben geen fiscalist, maar heb vorig jaar een geruisloze inbreng gedaan.

 

Een holding heb je denk ik wel nodig, wil je volledig van de voordelen van de BV kunnen profiteren.

 

Mocht je voor geruisloze inbreng kiezen, dan kun je de auto alsnog naar prive overhevelen. Heb ik ook gedaan. Dat heet ‘onttrekken’. Je moet dan wel de BTW betalen.

 

Je hoeft de FOR overigens niet af te rekenen met de BD. Je kunt het ook afstorten op een pensioenrekening (zelfde als je vrije ruimte). Dit kan bijvoorbeeld bij de Giro. Het valt overigens ook buiten box 3. Dit heb ik ook gedaan. Je kunt dan in principe niet meer bij het geld, tenzij je het toptarief afrekent. Wat niet gunstig is. 

 

Van de FOR kun je dan beleggingsproducten kopen en tegen je pensioenleeftijd koop je van de inleg + jarenlange rendement vervolgens een inkomensproduct. 

 

aangepast door blue-tik
Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, blue-tik zei:

Ik ben geen fiscalist, maar heb vorig jaar een geruisloze inbreng gedaan.

 

Een holding heb je denk ik wel nodig, wil je volledig van de voordelen van de BV kunnen profiteren.

 

Mocht je voor geruisloze inbreng kiezen, dan kun je de auto alsnog naar prive overhevelen. Heb ik ook gedaan. Dat heet ‘onttrekken’. Je moet dan wel de BTW betalen.

 

Je hoeft de FOR overigens niet af te rekenen met de BD. Je kunt het ook afstorten op een pensioenrekening (zelfde als je vrije ruimte). Dit kan bijvoorbeeld bij de Giro. Het valt overigens ook buiten box 3. Dit heb ik ook gedaan. Je kunt dan in principe niet meer bij het geld, tenzij je het toptarief afrekent. Wat niet gunstig is. 

 

Van de FOR kun je dan beleggingsproducten kopen en tegen je pensioenleeftijd koop je van de inleg + jarenlange rendement vervolgens een inkomensproduct. 

 


bedankt voor je reactie. De auto onttrekken kan dus (ook bij geruisloze inbreng) zonder de omweg via de bv? Of heb je hem wel eerst op de bv moeten zetten? 
 

de opties met vrije ruimte en FOR ken ik inderdaad. Maar ik wil het geld niet vastzetten tot pensioenleeftijd. Daarom bewust gekozen om te beleggen buiten de jaarruimte om. Vandaar ook gestopt met de FOR opbouwen na de eerste paar jaar. 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Hi Joost,  een bv geen bv ken ik inderdaad :). Heb voor een ander onderneming ook een dergelijke constructie gehad en herinner mij al de extra administratieve rompslomp. Bij verkoop intenties en oppotten van grote hoeveelheden kapitaal is dit zeker de moeite waard. Maar in mijn geval twijfel ik sterk. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Dat is maar de vraag, gezien niemand op dit moment weet hoe "box 3" in de toekomst eruit gaat zien. Bestaat die überhaupt wel, of is het straks allemaal vervangen voor een soort 'vermogensbelasting' zoals het ooit was...

 

 

 


Niemand heeft een glazen bol (denk ik). Wat er de afgelopen jaren is gebeurd qua fiscale wetgeving en investeringsklimaat geeft in ieder geval geen solide indruk. Je kan geen lange termijn plannen maken. Dat is wat mij duidelijk is geworden. 

Link naar reactie
  • 2

Ik zie niet direct wat er in te brengen valt hier. Je wil niet met terugwerkende kracht over maar per 1-1-2024.

 

Ben je dan niet beter uit om te zorgen dat je B.V of beter toch B.V.’s  voor 1-1-2024 opgericht hebt. En met je opdrachtgevers een nieuw contract per 1-1-2024 op te stellen. 
 

per 1-1-2024 factureren vanuit (werk) b.v. en dga salaris verloren zonder auto van de zaak.


eenmanszaak staken per 1-3-2024 waardoor de auto naar privé gaat.

 

bijtelling over 2 maanden van meenemen in 2024 voor de eenmanszaak die nog 2 maanden actief was maar geen winst meer heeft gemaakt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, Innova zei:

en oppotten van grote hoeveelheden kapitaal is dit zeker de moeite waard.

je schreef in je openingspost dit:

 

Quote

"Daarnaast zou ik ook kapitaal kunnen opbouwen in de bv ipv alles in box 3 wat een bijkomend voordeel is."

 

Ook als consultant kun je fouten maken die wellicht niet helemaal afgevangen worden door je beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Dan loopt al je opgebouwde vermogen in die ene BV risico....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

Ik zie niet direct wat er in te brengen valt hier. Je wil niet met terugwerkende kracht over maar per 1-1-2024.

 

Ben je dan niet beter uit om te zorgen dat je B.V of beter toch B.V.’s  voor 1-1-2024 opgericht hebt. En met je opdrachtgevers een nieuw contract per 1-1-2024 op te stellen. 
 

per 1-1-2024 factureren vanuit (werk) b.v. en dga salaris verloren zonder auto van de zaak.


eenmanszaak staken per 1-3-2024 waardoor de auto naar privé gaat.

 

bijtelling over 2 maanden van meenemen in 2024 voor de eenmanszaak die nog 2 maanden actief was maar geen winst meer heeft gemaakt.

 

 

 


dat klopt eigenlijk wel. Ik zou dus ook met een compleet schone bv kunnen beginnen. Of alleen active bedrijfsmidden overnemen om ze verder te kunnen afschrijven.   

Link naar reactie
  • 1

Nog meer leesvoer …

Beleggen binnen de BV of privé

 

10 uur geleden, Innova zei:

Niemand heeft een glazen bol (denk ik). Wat er de afgelopen jaren is gebeurd qua fiscale wetgeving en investeringsklimaat geeft in ieder geval geen solide indruk. Je kan geen lange termijn plannen maken. Dat is wat mij duidelijk is geworden. 

Hear, hear …

 

Meer dan genoeg reden om je risico’s beter te spreiden dan alleen middels een BV.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, Innova zei:

bedankt voor je reactie. De auto onttrekken kan dus (ook bij geruisloze inbreng) zonder de omweg via de bv? Of heb je hem wel eerst op de bv moeten zetten? 

 

Bij mij zonder omweg via de BV. De auto zal worden 'onttrokken' voordat het kapitaal van de BV ontstaat. 

Maar zoals anderen hebben aangegeven is de geruisloze omzetting voor jouw situatie wellicht helemaal niet nodig. 

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, blue-tik zei:

Maar zoals anderen hebben aangegeven is de geruisloze omzetting voor jouw situatie wellicht helemaal niet nodig

Bij eenmanszaak consultants zonder personeel doorgaans niet, tenzij:

- terugwerkende kracht een voordeel oplevert;

- er investeringsaftrekken zijn verleend zoals milieuinvesteringsaftrek;

- er toch uit aanverwante activiteiten/producten zijn waarin wel sprake is van niet-persoonsgebonden goodwill

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2023 om 00:22, Paul van Minderhout zei:

Ik zie niet direct wat er in te brengen valt hier. Je wil niet met terugwerkende kracht over maar per 1-1-2024.

 

Ben je dan niet beter uit om te zorgen dat je B.V of beter toch B.V.’s  voor 1-1-2024 opgericht hebt. En met je opdrachtgevers een nieuw contract per 1-1-2024 op te stellen. 
 

per 1-1-2024 factureren vanuit (werk) b.v. en dga salaris verloren zonder auto van de zaak.


eenmanszaak staken per 1-3-2024 waardoor de auto naar privé gaat.

 

bijtelling over 2 maanden van meenemen in 2024 voor de eenmanszaak die nog 2 maanden actief was maar geen winst meer heeft gemaakt.

 

 

 

 

Nogmaals bedankt allen. Inmiddels opdracht gegeven voor het oprichten van een holding + bv. Bovenstaande tip van Paul was ook erg welkom. Waarom de eenmanszaak meteen opheffen? Dus de eenmanszaak laat ik ook lopen tot eind Q1. Nog een keer OB aangifte doen voor de eenmasnzaak in 2024 en klaar. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.