• 0

Koopovereenkomst ontbinden zakelijke auto

Goedemorgen,

 

Ik heb in mijn BV half augustus een elektrische auto aangeschaft op basis van Financial Lease (1,5 jaar oud, 15K km). Deze moest nog een software update krijgen en een recall, omdat de verkopende dealer pas na maanden tijd zou hebben dit ondergebracht bij de dealer in mijn eigen stad (beiden zijn grote officiële dealers binnen hun regio). Begin september, dus ca 3 weken later, de auto gebracht wetende dat dit max 3 dagen zou duren. 

 

Op dat moment bleek er een aandrijfstang defect te zijn wat dezelfde dag nog werd gerepareerd. Echter ging bij de noodzakelijke update ook een regelapparaat kapot en dat onderdeel staat op backorder net als zoveel bij VAG. De auto is momenteel onbruikbaar en kan niets meer. Elke 2 weken krijg ik te horen dat het misschien over 2 weken komt, telkens wordt de datum vanuit de importeur verder verschoven. Ondertussen 3 weken gereden, maar 2,5 maand binnen in de garage. Ik heb wel hoop, maar weinig vertrouwen dat de auto dit jaar of op wat voor termijn dan ook, nog gereed komt. De vermoedelijke datum is nu verschoven naar medio december, maar is ondertussen al 6x verplaatst...het was in eerste instantie namelijk begin oktober. 

 

De vervangende auto is niet in dezelfde klasse, maar ze hebben niets anders beschikbaar. En eerlijk gezegd betaal ik maandelijks voor een auto w.b. lease, bijtelling, verzekering, afschrijving etc terwijl ik het gekochte product niet tot mijn beschikking heb. 

Beide dealers zeggen het ook niet te weten en het heel vervelend te vinden.

 

De grote vraag is nu wat handig is;

 

  • Nog wachten in de hoop dat het ooit goedkomt en, indien mogelijk, aansturen op compensatie of;
  • De koop ontbinden bij de originele dealer

 

Heb ik als zakelijke klant recht op een soort schadevergoeding vanuit dealer of importeur? Het VW/SEAT leasecontract zegt hier niets over anders dan dat ik altijd moet betalen ook al rijdt hij niet.

 

Dank voor jullie wijze antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
17 minuten geleden, R van Putten zei:

Het VW/SEAT leasecontract zegt hier niets over anders dan dat ik altijd moet betalen ook al rijdt hij niet.

Het leasecontract is niets anders dan een geldlening, met een maandelijkse aflossing en rente.

Het koopcontract is wat je moet uitpluizen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens de standaard leveringsvoorwaarden van Pon is overmacht door toeleveranciers niet hun probleem.  

 

"Wij zijn niet gehouden tot nakoming van enige verplichting indien wij daartoe gehinderd zijn als gevolg van een omstandigheid, die niet te wijten is aan onze schuld (waaronder begrepen niet of niet tijdige levering aan ons door onze toeleveranciers), noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor onze rekening komt." 

 

Ik vraag me wel af er niet een soort redelijkheidsprincipe is aangezien het product nog nauwelijks door mij als koper in gebruik is geweest en de auto blijkbaar al een mankement had (de aandrijfas) bij afname wat pas opviel bij de andere dealer. 

aangepast door R van Putten
Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, R van Putten zei:

Ik vraag me wel af er niet een soort redelijkheidsprincipe is aangezien het product nog nauwelijks door mij als koper in gebruik is geweest en de auto blijkbaar al een mankement had (de aandrijfas) bij afname wat pas opviel bij de andere dealer. 

Het redelijkheidsprincipe hierin is dat je een vervangende auto ter beschikking is gesteld ... en naar ik verwacht zonder bijkomende kosten.

Dat het niet van dezelfde klasse is, daar kan je over redetwisten, maar je komt in ieder geval van A naar B, dus van zakelijke schade is m.i. geen sprake.

 

29 minuten geleden, R van Putten zei:

Volgens de standaard leveringsvoorwaarden van Pon is overmacht door toeleveranciers niet hun probleem. 

Dat lijkt mij geen onredelijke voorwaarde.

Het enigste probleem is dat je nooit kunt controleren of het probleem inderdaad door een toeleverancier wordt veroorzaakt, maar dat terzijde.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, R van Putten zei:

De grote vraag is nu wat handig is;

 

  • Nog wachten in de hoop dat het ooit goedkomt en, indien mogelijk, aansturen op compensatie of;
  • De koop ontbinden bij de originele dealer

De verkoper moet de kans krijgen om het mankement te herstellen, hetgeen geschiedt, alleen duurt het wat langer. Ontbinding van de koop is vooralsnog niet aan de orde.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je bent als BV niet beschermd door het consumentenrecht, dus je zult het moeten hebben van de algemene voorwaarden en de koopovereenkomst van de verkopende dealer. 

 

Heb je al voorgesteld om de koop te ontbinden, desnoods op grond van dwaling (als je had geweten dat bij de terugroepactie er kans bestaat op een defect aan een regelapparaat (wat kennelijk geen uitzondering is bij VAG) had je de auto niet gekocht)? Wat was hun reactie daarop?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

dus je zult het moeten hebben van de algemene voorwaarden en de koopovereenkomst van de verkopende dealer. 

 

en de van toepassing zijnde zakelijke BOVAG Garantievoorwaarden. Waarbij - in tegenstelling tot consumentenkoop - non-conformiteit wel grotendeels wordt beperkt.

 

1 uur terug, R van Putten zei:

Ik ga maar weer eens in gesprek met ze

 

Mijn advies: ga ook eens in gesprek met een jurist. Wellicht is een ingebrekestelling met een fatale termijn wel een goede stap richting schadevergoeding of ontbinding. Of wellicht gaan ze daardoor net dat tandje harder voor je lopen....  

 

(Wat mij betreft zou het feit dat de vervangende auto niet van de zelfde klasse is, zeker moeten leiden tot een vorm van compensatie) 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.