• 0

DDP verzending vanuit China en (mogelijk?) btw terugvraag.

Hallo, dit is mijn eerste post op dit forum. Over dit onderwerp zag ik al wel een aantal posts. Maar ondanks de waardevolle antwoorden ben ik toch nog niet helemaal zeker hoe het nu zit in mijn specifieke geval. Ik zal het zo duidelijk mogelijk hieronder uitleggen en hopelijk kunnen jullie me verder helpen. 

 

Ik heb een bepaald product nodig voor mijn bedrijf. Deze heb ik gevonden op Alibaba. Daar heb ik een account aangemaakt, en heb daar mijn btw-identificatie nummer moeten invoeren (anders kan je er niet eens wat kopen). 

 

Via Alibaba kon ik dit product bestellen voor $820 per stuk. Maar als ik er 6 stuks kocht, konden ze de prijs verlagen naar $750. Ik dacht, dan kan ik 1 stuk houden voor mezelf, en de rest doorverkopen. Ik schatte de kans groot dat dit wel lukt, want het is een populair product. Vervolgens heb ik dit gedaan. 

De prijzen die ze noemden waren DDP. De listprijs op hun pagina is $500. Maar ik heb hun gevraagd en dat is voor klanten die het in China kopen. Dus ze rekenen +- $250 voor de DDP levering. Ik wist niet wat dat was, maar met een google search kwam ik erachter dat het Delivery Duties Paid is. En dat dus de verkoper uit China alle verzendkosten, douane invoerkosten etc betaald. Maar zit hier btw bij of niet? Daar kom ik niet helemaal uit. 

 

Nu heb ik de items binnen gekregen. Het werd netjes bij me afleverend door een transportbedrijf. Ik hoefde niks te betalen. Ik kreeg alleen een papier met een bewijs dat ze het afgeleverd hebben bij mij. En als ik de factuur op vraag bij de Alibaba verkoper dan krijg ik een 'proforma invoice' waar niks staat over btw. 

 

Maar nu ben ik dus benieuwd hoe het zit met de btw. Want ik moet natuurlijk bij mijn verkoop van deze producten btw leveren. Maar wat mijn verkoopprijs wordt hangt wel af van of ik nu btw voor mijn bestelling uit China kan terugvragen. Want ik wil natuurlijk wel in ieder geval mijn inkoopprijs eruit halen. Maar als ik btw kan aftrekken van die 750$ per stuk (of omgerekend iets van €710) kan ik het product doorverkopen voor rond deze prijs als ik iig kiet wil spelen. Maar als dit niet het geval is moet ik het verkopen voor minimaal €710 + 21% btw. Dat is nogal een verschil. 

 

 

Op sommige sites staat dat DDP verzending, invoerkosten, en btw is. Maar als ik de verkoper uit China vraag dan zeggen ze dit:

''Dear friend. We provide DAP and DDP to our customers. We do not bear the cost of VAT, we pay the import duty and all other costs, if the seller needs to pay the VAT, it is generally the term of DDU. If VAT charges are included, the price will be even higher. Our customers are all using the DAP term.'' 

 

Wat ook weer mega confusing is, sinds DDP en DAP iets compleet anders is als ik google. Maar zij zien het als DDP en DAP hetzelfde. En DDU is het tegenovergestelde. Terwijl volgensmij DDU en DAP hetzelfde is, en DDP iets anders. 

 

Want ik weet dat als ik iets inkoop voor mijn bedrijf uit een Europees land, ik de btw kan terugvragen als ik de juiste factuur heb met mijn bedrijfsnaam erop en BTW. Maar in dit geval heb ik die niet. Ik neem aan dat voor alle zendingen buiten de EU geïmporteerd ook ergens btw betaald moet worden. Maar waar is dat nu gebeurt in mijn verhaal. En kan ik dit nu terugvragen? 

 

Ik heb namelijk ook wel eens wat gekocht bij een grote Duitse store voor mijn bedrijf. Maar als ik dan aangeef een zakelijke verkoper te zijn, dan halen ze zelf de btw er al af op de factuur. Dan is het heel logisch wat ik moet doen. Heb het met 0% btw gekocht, dus dan kan ik ook geen 21% terugvragen. 

Maar nu heb ik geen idee wat er met de btw gebeurd zit. En of die al in de inkoopprijs zit van $750 (€710) of dat ik die daarbovenop nog moet rekenen, en ik op de 1 of andere manier deze niet heb hoeven betalen? 

 

Sorry voor het lange bericht. Maar ik vind het een interessant onderwerp, en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aankopen vanuit Alibaba (China) bevatten nooit BTW. Deze BTW en Invoerrechten komen er bij de invoer in Europa (in uw geval in Nederland) nog bovenop. Hiervoor dient u of uw shipping agent / expediteur een Doane aangifte te doen. De Douane stelt de invoerrechten vast aan de hand van de opgegeven HS code (goederencode) en het BTW bedrag. Daarvoor dient u een factuur / paklijst te overleggen waarop duidelijk staat aangegeven wat de goederen waarde is en de eventuele verzendkosten. Afhankelijk van hoe het is verzonden kan het zijn dat een vervoerder (DHL, UPS, FEDEX, TNT etc) deze invoeraangifte voor u doet en u dit bij ontvangst dient te betalen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, TheGreenator zei:

alleen zoals in mijn bericht staat heb ik aan de vervoerder geen btw hoeven te betalen. Zij leverden de producen en klaar. 

Kun je toevallig zien waar de producten vandaan komen?

Komen deze rechtstreeks van buiten de EU of worden ze van binnen de EU geleverd?

 

Staat er ergens dat het BTW verlegd zou zijn naar de afnemer of staat er ergens iets over EU regelgeving?

 

Volgens mij gaat dit heel vaak mis (omdat het allemaal zo onduidelijk gecommuniceerd wordt vanuit de leverancier). Dan zou je daar bij controle dus problemen mee kunnen krijgen.

 

Zie ook 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Rik · zei:

Kun je toevallig zien waar de producten vandaan komen?

Komen deze rechtstreeks van buiten de EU of worden ze van binnen de EU geleverd?

Voor wat ik weet komen ze rechtstreeks uit China Nederland binnen, en worden ze via een transporteur geleverd. Met 'van binnen de EU geleverd' bedoel je dat ze eerst worden geïmporteerd in een ander EU land om vervolgens naar mij verzonden te worden?

 

40 minuten geleden, Rik · zei:

Staat er ergens dat het BTW verlegd zou zijn naar de afnemer of staat er ergens iets over EU regelgeving?

Nee. Wat ik in mijn originele post heb gezet is alles wat ik te horen heb gekregen van hun. 

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, slabbetje zei:

Deze BTW en Invoerrechten komen er bij de invoer in Europa (in uw geval in Nederland) nog bovenop. Hiervoor dient u of uw shipping agent / expediteur een Doane aangifte te doen. De Douane stelt de invoerrechten vast aan de hand van de opgegeven HS code (goederencode) en het BTW bedrag. 

Onzin. De bedoeling van DDP is dat de verkoper de douane aangifte verzorgt en de invoerrechten en BTW betaalt. 

 

Uit de vele posts op dit forum blijkt dat de gemiddelde Chinees een blijkbaar niet in staat is om een correcte BTW afhandeling in de EU voor elkaar te krijgen. 

 

Jouw (pro-forma) factuur bevat in ieder geval geen  BTW want BTW is alleen BTW als het op de factuur vermeld staat als BTW.  Er zit zodoende geen BTW in de verkoopprijs van 750 USD, die moet je zelf uitrekenen en erbij optellen. 

 

Als de Chinees het correct zou doen zou je een factuur ontvangen zonder BTW met de vermelding dat de BTW verlegd is naar jou vanwege 1) de verplichte verlegging van artikel 12 lid 3 WOB, bij een invoeraangifte in NL, of 2) een intra-communautaire levering, bij invoer in een andere lidstaat met doorverzending naar NL. Meer smaken zijn er niet. 

 

Het BTW bedrag moet je dan zelf uitrekenen, opvoeren in je OB aangifte en mag je, onder de gebruikelijke voorwaarden, meteen aftrekken als voorbelasting. Het enige waar de belastingdienst over zou kunnen vallen is dat in jouw geval de factuur niet deugt. 

 

19 uur geleden, TheGreenator zei:

Wat ook weer mega confusing is, sinds DDP en DAP iets compleet anders is als ik google. Maar zij zien het als DDP en DAP hetzelfde. En DDU is het tegenovergestelde. Terwijl volgensmij DDU en DAP hetzelfde is, en DDP iets anders. 

DDU is een"oude" Incoterm en in de laatste versie (2020) vervangen door DAP en DPU. DAP en DDP zijn zeker niet hetzelfde, het verschil is de douane-aangifte bij invoer, bij DAP door de koper en bij DDP door de verkoper. 

 

19 uur geleden, TheGreenator zei:

Want ik weet dat als ik iets inkoop voor mijn bedrijf uit een Europees land, ik de btw kan terugvragen als ik de juiste factuur heb met mijn bedrijfsnaam erop en BTW. 

Wel benieuwd hoe je dat dan doet?

Link naar reactie
  • 0

Zie het steeds vaker gebeuren. Bedrijven bestellen voor grote bedragen en krijgen dan aan huis geleverd. Natuurlijk gaat het ergens (Beglie?) voor een absurd laag bedrag door de douane en neemt het Chinese bedrijf de btw als kosten.

Link naar reactie
  • 0

@Tonino: Ik zie dat ook steeds vaker langskomen.

 

DDP wordt door leveranciers vaak aangeboden om bij invoer een lagere waarde en/of een verkeerde goederencode aan te geven en daardoor meer te verkopen. Hoe hoger de invoerrechten, hoe meer er “bespaard” kan worden. Dit wordt vooral gedaan bij goederen waarvoor een hoge antidumpingheffing geldt zoals bv fietsen (antidumpingheffing tot 48,5%) en bepaalde schroeven en bouten (tot 86,5%). Deze worden (vaak via Polen) onder een heel andere goederencode en met een veel lagere waarde in de EU ingevoerd en dan doorgeleverd naar het land van bestemming.

 

Je zult van geen enkele leverancier of douaneagent de invoerdocumenten of een rekening met BTW krijgen omdat deze niet overeenkomen met de werkelijkheid.

 

Het zou me overigens niet verbazen als het in deze topic elektrische fietsen betreft. De prijs en de populariteit van het product (zoals TC aangeeft) laten dit sterk vermoeden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

@Tonino: Ik zie dat ook steeds vaker langskomen.

 

DDP wordt door leveranciers vaak aangeboden om bij invoer een lagere waarde en/of een verkeerde goederencode aan te geven en daardoor meer te verkopen. Hoe hoger de invoerrechten, hoe meer er “bespaard” kan worden. Dit wordt vooral gedaan bij goederen waarvoor een hoge antidumpingheffing geldt zoals bv fietsen (antidumpingheffing tot 48,5%) en bepaalde schroeven en bouten (tot 86,5%). Deze worden (vaak via Polen) onder een heel andere goederencode en met een veel lagere waarde in de EU ingevoerd en dan doorgeleverd naar het land van bestemming.

 

Je zult van geen enkele leverancier of douaneagent de invoerdocumenten of een rekening met BTW krijgen omdat deze niet overeenkomen met de werkelijkheid.

 

Het zou me overigens niet verbazen als het in deze topic elektrische fietsen betreft. De prijs en de populariteit van het product (zoals TC aangeeft) laten dit sterk vermoeden.

En dat in combinatie met het nieuws vandaag, dat Qwic failliet is gegaan, met onder andere een vordering van 12 miljoen voor onderdelen uit Taiwan...

Link naar reactie
  • 0
Op 21-11-2023 om 20:59, StevenK zei:

En dat in combinatie met het nieuws vandaag, dat Qwic failliet is gegaan, met onder andere een vordering van 12 miljoen voor onderdelen uit Taiwan...


Dat lijkt me meer oude stijl conflict. Importeren uit "Taiwan" terwijl de fiscus denkt "China". Kan je snel even 50% importheffing schelen. Niet leuk om later met terugwerkende kracht op je bord te krijgen.

 

Dit is wat anders, levering is DDP dus andere onderneming regelt alles. Er zal wel een keer een stokje voor gestoken worden, maar vraag me af in hoeverre de fiscus je hiervoor verantwoordelijk kan houden. Een andere onderneming doet aangifte en betaalt (neem ik aan) wat belastingen, en douane geeft de goederen vrij om in verkeer te brengen.

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Tonino zei:


Dat lijkt me meer oude stijl conflict. Importeren uit "Taiwan" terwijl de fiscus denkt "China". Kan je snel even 50% importheffing schelen. Niet leuk om later met terugwerkende kracht op je bord te krijgen.

Je bedoelt waarschijnlijk het omgekeerde, importeren uit "Taiwan" terwijl de goederen uit China komen..... Met uitzondering van antidumpheffing maakt oorsprong Taiwan of China geen verschil voor de hoogte van het invoerrecht. 

 

22 minuten geleden, Tonino zei:

Dit is wat anders, levering is DDP dus andere onderneming regelt alles. Er zal wel een keer een stokje voor gestoken worden, maar vraag me af in hoeverre de fiscus je hiervoor verantwoordelijk kan houden. 

De douane probeert het wel, zie hier

 

Maar we raken off-topic, de vraag betreft BTW en niet of er antidumpingrechten ontdoken worden. 

Link naar reactie
  • 0

Producten kunnen uit Taiwan komen terwijl ze er misschien niet gemaakt zijn.... 

Wat ik wilde aangeven is dat je bij het doen van een valse aangifte met verkeerde HS code of land van oorsprong gewoon fraude pleegt. Vraag me af of dat in dit geval ook zo is. Je besteld en betaald gewoon artikelen, en de fraude zit bij een ander.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.