Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
geobeo
Hierbij deel ik mijn ervaring nadat ik naar Portugal vertrokken ben als Nederlandse freelancer/ZZP'er. Vooral met betrekking tot kosten/baten/belastingen.
Speciaal belastingregime
Naar Portugal vertrekken kan voordeel hebben voor wat betreft belastingen, (bedrijfs)kosten en administratieve druk. Dit dankzij een speciaal belasting regime dat "NHR HAVA" heet. Dit staat voor "non-habitual (tax) regime, high value added activities". De voorwaarden zijn in het kort dat je voor je aanvraag geen inwoner van Portugal mag zijn en dat je ZZP vakgebied op de "high value added activities" lijst staat (zie helemaal onderaan deze post). Dit regime is tijdelijk voor een periode van 10 jaar.
Belangrijk: je moet het de aanvraag doen NADAT je een Portugese BSN/sofi hebt aangevraagd maar VOORDAT je er daadwerkelijk gaat wonen.
Vanuit de Nederlandse fiscus gezien is de voorwaarde voor recht op dit regime dat je niet belastingplichtig bent in Nederland voor je inkomsten vanuit Nederlandse klanten. Je bent niet belastingplichtig in Nederland wanneer je "feitelijke leefomgeving" zich voor meer dan de helft van het jaar buiten Nederland bevindt. Uiteraard moet je daarbij ook voorkomen dat je freelance klus niet onder "verkapt dienstverband" valt, want in dienstverband ben je altijd belastingplichtig in Nederland als het bedrijf waarvoor je werkt zich in Nederland bevindt (ongeacht de lengte van je verblijf in Nederland).
Feitelijke belastingdruk incl. premie volksverzekeringen (seguranca social / social security)
Dit is waar ik voor mijn vertrek onmogelijk duidelijkheid over kon krijgen: hoeveel moet ik straks daadwerkelijk afdragen? Zowel lokale belastingadviseurs als ook het internet wist me hier geen duidelijk antwoord op te geven. Inmiddels heeft iemand hier een duidelijke rekenmachine voor gemaakt: https://sergioestevao.github.io/rnh_tax_calculator/ LET OP: deze klopt niet helemaal voor wat betreft social security berekeningen, zie hieronder voor correcte percentages.
Het NHR / HAVA regime zorgt voor een "flat fee" afdracht van ongeveer 25%, inclusief premie volksverzekeringen (IB is ongeveer 15%, premie volksverzekeringen ongeveer 10%). Afhankelijk van je situatie in Nederland ga je er dus wel/niet op vooruit wanneer je besluit te verhuizen naar Portugal.
Hierbij ga ik uit van de "minimum contributie". Je kunt in Portugal ook tot 25% meer of minder bijdragen aan premie volksverzekeringen, vrijwillig naar keuze. Dit heeft verder geen invloed op de hoogte van je toekomstige uitkeringen/AOW.
Voordelen en nadelen dagelijks leven in Portugal ten opzichte van Nederland (uiteraard subjectief!):
Lang verhaal kort: doe het alleen als je motivatie verder gaat dan "ik wil minder belasting betalen". Qua belasting is het verschil met Nederland niet heel groot voor degenen die reeds van de WBSO subsidies e.d. genieten, zit je in een ander vakgebied dan is het verschil voor grootverdieners wellicht flink in het voordeel van Portugal.
Voordelen:
Nadelen:
Hopelijk heeft iemand hier iets aan :)
Een topic van jaren geleden waar het allemaal mee begon en waarin ik nog niet veel wist:
Lijst van vakgebieden die onder "high value added activities" (HAVA) vallen:
aangepast door geobeo
Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/