• 0

vormgeving net zo belangrijk als marketing!

50 % van de ondernemingen zegt dat vormgeving net zoveel aan omzet bijdraagt als marketing.

 

Interessant punt. Is 50% veel of weinig? Laatst was er in FEM business ook een discussie hierover, over vormgeving en imago als product, met Ferrari als voorbeeld. De stelling was zoiets als dat hollanders te nuchter zijn, maar dat ligt op HL natuurlijk wel weer anders.

 

Ik had laatst hier de discussie weer over de vormgeving van onze appliances (het blauw spuiten). Sommigen vinden dat onzin, anderen heel belangrijk. Maar toen die sommigen met zo'n blauw kastje bij de klant waren geweest, waren ze wel om.

 

(moet dit naar een andere thread of groep of zo?) [edit mod]done![/edit]

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

Als dan blijkt dat die leuke 'skin' snel kapot is, hebben ze een mooi 'verjaardagverhaal' en daar begint de slechte reclame voor je product.

 

Dat dat is heleaas in deze tijd ook een beetje het verhaal, er wordt teveel trendy spul gemaakt, en te weinig echt goede (tijdloze) concepten/producten (die inderdaad vorm, functie en tijdloosheid behoren te behouden) tegenwoordig.

 

Maar alles heeft zo zijn eigen functie, een mobieltje hoeft 'maar' een jaartje mee te gaan, dan is zijn attentie- c.q. trendwaarde net als een auto gezakt. Ook al werkt deze nog 10 jaar, de gebruiker zal beslissen wat deze er mee doet en dan komt design weer om de hoek... doet het design je een ouderwets product behouden, JA vaak wel als het product zoals een Rietveld stoel sterk is.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er over het algemeen 2 'manieren' waarmee je kunt beginnen; namelijk (1) een goed concept of product, wat zichzelf los van visuele aankleding goed verkoopt en (2) iets, wat juist verkoop 'om zijn uiterlijk' bv. Nike schoenen, auto's, luxe artikelen etc. - het principe blijft hetzelde maar 'skin' wordt aangepast.

 

Nike is toch echt begonnen als product-innovatie. Schoenen met een wafer zool. Was aanvankelijk ook een product voor sporters. Sporters werden echter trendsetters, en daar kwam het hele vorm-verhaal achteraan.

 

Ook bij auto's en zelfs luxe producten kun je de kracht vaak wel herleiden tot een wezenlijk verschil op productniveau. Misschien zijn die zaken wel verwant. Apple nam de gebruiker als uitgangspunt en daar werd zowel de productontwikkeling (wimp) als het design op toegespitst. Da's marketing pur sang. En nu zie je dat zelfs de prijs-handicap van Apple groei niet in de weg staat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kom een beetje laat in de discussie maar ik zie conceptueel design als kern van de vorming van een nieuw product en/of dienst. In het concept zit technologie, functionaliteit, marktfactoren, ergonomie, etc. sterk verweven in elkaar maar is het design de eerste communicatie factor die intuitief moet vertellen waar het product gebruikt voor dient te worden. De grote ervaring van ontwerpers met het ontwerpen voor mensen in massa markten maakt ze zeer geschikt om een belangrijke rol te spelen in een vroeg stadium van ontwikkeling en/of innovatie. Echter zijn veel ontwerpers zeer object georienteerd (minpuntje voor deze branche) en niet bezig met het object in zijn omgeving, daar zijn de marketeer weer gespecialiseerd in maar die kunnen dat weer niet visualiseren. Echt van grote waarde is een ontwerper met marketing kennis otw. een ontwerper die zich bewust is van de rol van het object in zijn omgeving en daarbij hoort zeker ook de strategische doelstelling van een bedrijf.

 

Ik kies een goed concept boven gelikt design. Ipod is vooral een goed concept, het design is niet zo heel bijzonder maar het product en alle diensten eromheen gaat veel verder gaat dan alleen het design en maakt het tot een cross entertainment concept met een hoog icoon gehalte.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe hebben je klanten gereageerd op de customized frontjes? Spreekt het ze aan,is het een koopargument, hetzij bewust of onbewust?

 

Klanten vinden het een enorm koop-argument. Een van de engineers bij ons vond het maar onzin, maar nadat 'ie bij een klant was geweest was 'ie om. De klant had het zo mooi gevonden. De klant heeft rekken vol servers, en "kijk, daarboven zit de Izemail".

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Hoe hebben je klanten gereageerd op de customized frontjes? Spreekt het ze aan,is het een koopargument, hetzij bewust of onbewust?

 

Klanten vinden het een enorm koop-argument. Een van de engineers bij ons vond het maar onzin, maar nadat 'ie bij een klant was geweest was 'ie om. De klant had het zo mooi gevonden. De klant heeft rekken vol servers, en "kijk, daarboven zit de Izemail".

 

dagdag

Christine

 

Dat frontje is de enige tastbare manier om te communiceren welke hoogwaardige technologie erachter zit. Veel design rondom high-tech is echter nog een mooie doos of een flitsend frontje en heeft geen enkele band met de innovatieve inhoud en detoneerd in sommige gevallen pijnlijk. Ik heb ooit eens geambieerd als ontwerper een dergelijke doos in te duiken en mee te praten over functionaliteit nog voor de ontwikkelaars aan de slag gaan. Zeer grote uitdaging maar wel een die verrassende resultaten opleverd. 1 probleem ik zie in het maken van een mooie doos geen uitdaging meer....

 

@Christine. Zie niet meteen hoe je met jouw product meer kan doen dan een dergelijke frontje en je ziet het wel in de reacties dus het werkt.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Het is in mijn beleving heel simpel. als je kunt kiezen uit twee producten met overeenkomstige functionaliteit en het ene product is "mooi" en maakt emoties los en de andere is "lelijk" dan koop je toch het mooie product. Voorbeelden genoeg lijkt me zo. Auto's, meubelen enz. Ik geloof in design, het verkoopt. In de meeste beslissingen over een koop speelt emotie een rol en design is emotie. Ik wil de eerste nog tegenkomen die kan aantonen dat een product niet verkocht omdat het te "mooi" is. Natuurlijk is mooi een relatief begrip, waarom het gaat is dat het produkt een positieve emotie losmaakt, die aanzet tot kopen.

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0

de vormgeving heeft betrekking op het produkt en is daarom een onderdeel van de marketingmix.

 

bij B&o en Appel is het design een zeer belangrijk punt - bij DAF trucks of BIC duidelijk minder.

 

dit hangt dus van je positionering af - en andere punten van de marketingmix (preis, promotie). de keuze voor design is dus een pure marketingbeslissing.

 

voor mij is de inhoud vaak belangrijker dan de verpakking, doch niet altijd; een aantrekkelijke verpakking valt wel meer op en geeft een goede eerste indruk!

 

of je voor je produkt in goed design wilt investeren, hangt daarvan af of de koper bereit is er voor te betalen. bij B&o betaald de gebruiker zeer veel voor het exklusieve design - ook de winkels en de reklame is zeer exklusief.

 

gebruik design nooit om een slecht produkt te camoufleren.

 

sukses!

Link naar reactie
  • 0

 

bij B&o en Appel is het design een zeer belangrijk punt - bij DAF trucks of BIC duidelijk minder.....

 

voor mij is de inhoud vaak belangrijker dan de verpakking, doch niet altijd; een aantrekkelijke verpakking valt wel meer op en geeft een goede eerste indruk!

 

of je voor je produkt in goed design wilt investeren, hangt daarvan af of de koper bereit is er voor te betalen.....

 

Vormgeving is overigens niet hetzelfde als 'design'. Je staat er niet altijd bij stil, maar aan de look&feel van een goedkoop huismerk of een prijsknaller-product hebben ook vormgevers gewerkten vaak isde goedkopeuitstralingniet zozeer een'gebrek aan vormgeving' zoals weleens wordt gedacht, maar ook een bewuste keuze.

 

Bij BIC of DAF is vormgeving dus ook een belangrijk punt, maar ze streven geen design na. (Volgens mij heeft DAF zelfs een aantal maal de prijs voor 'Goed Industrieel Ontwerp', de voorloper van de huidige designprijs) gewonnen.

 

Met vormgeving (o.m. van verpakking) communiceer je in welke prijssegment je zit.

 

Soms wordt er ook heel bewust van de relatie vormgeving-prijs afgeweken: denk maar aande strijd om de look& feel van de Unilevermerken en de huismerken van AH. Het huismerk is goedkoper, maar wildevooral lijken op de A-merken, zodat het wel uit het schap gepakt wordt.

shave.thumb.gif.e9d7ce2028d3f3a13ec457eecc701d0f.gif

Link naar reactie
  • 0

Dat frontje is de enige tastbare manier om te communiceren welke hoogwaardige technologie erachter zit.

 

Dat is mooi gezegd.

 

@Christine. Zie niet meteen hoe je met jouw product meer kan doen dan een dergelijke frontje en je ziet het wel in de reacties dus het werkt.

 

We ontwerpen de software zelf met hetzelfde idee in het hoofd, dat het ons imago moet uitstralen, zowel qua functionaliteit als qua graphics en zo. Mijn richtlijn voor de programmeurs is dat een handleiding niet nodig moet zijn. Dat lukt niet altijd met een complex onderwerp als encryptie van email, maar we slagen er tot op zekere hoogte wel in. Dat spreekt klanten aan.

 

Zodra we er de middelen voor hebben gaat de website ook helemaal anders, meer in overeenstemming met ons product, en gewoon beter.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Vormgeving is overigens niet hetzelfde als 'design'.

 

Een waar woord. Design is veel meer dan vormgeving. Design kan heel ongrijpbaar zijn. Ik weet van mezelf dat ik producten koop vanwege design, zelfs als de prijs-prestatie slechter is. B.v. twee keer een nieuwe alfa gehad. Duur, vaak stuk, maar wel heel goed design (mooi en rijdt goed)

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Duur, vaak stuk, maar wel heel goed design (mooi en rijdt goed)

 

Een mooie auto die regelmatig stukgaat is meer een voorbeeld van goede vormgeving (optisch) en slecht design (technisch).. een mens wordt nog horendol van al die termen :)

 

Maar het blijft een slecht ontwerp. Overigens kan het wel bij de prijs passen: als je een product ontwerpt wat maar een paar euro mag kosten, kan iets goed ontworpen zijn en toch geen lange levensduur hebben. Het is daarmee natuurlijk nog geen goed product....

Link naar reactie
  • 0

En dan lees je weer dat creatieven wel moeten onderzoek..... eerlijk gezegdverbaas ikme erover datdat blijkbaar zo slecht gebeurd. Wanneer vormgeving samengaat met merkbouwen is onderzoek naar vergelijkbare merken en totaal verschillende merken uit dezelfde branche bij mij altijd de eerste stap na de briefing.....

 

 

bron marketingonline

Creatieven moeten leren onderzoeken

 

Onderzoek wordt vaak gezien als de ‘terminator’ van creatief werk. Dat zou niet nodig zijn, als er minder slecht creatief werk onderzocht werd.

 

Onderzoekers krijgen nogal eens het verwijt dat ze onvoldoende nieuwe tools ontwikkelen voor een veranderende reclamewereld. Ironisch, in een wereld die zich zelf met hand en tand verzet tegen verandering.

 

Onderzoekers, ondertussen, beklagen zich erover dat ze vaak zeer middelmatig creatief werk moeten onderzoeken, en dat ze bovendien niet gebriefd worden door de creatief omtrent hoe zijn werk zou moeten werken. Oorzaken? Onder meer dat er grote deadlinedruk heerst, creatief directeuren hun creatieve teams niet voor het hoofd durven te stoten (een creatief directeur is niet perse een goed (conflict)manager) en creatieven carrière maken door prijzen te winnen, niet door de klant te behagen.

 

Onderzoek zou daarom veel eerder in het creatieve proces moeten zitten. En dan niet extern, want dat zou terecht als heel kwetsbaar en bedreigend worden ervaren. Maar als tool dat het creatieve team zelf kan toepassen om ideeën te toetsen, zodat het leerproces een privé-aangelegenheid blijft. Verder zou het nuttig zijn om creatieven de voordelen van vroegtijdig kwalitatief onderzoek bij te brengen, dit ook aan te leren op de opleidingen, en creatief directeuren op managementtraining te sturen.

Link naar reactie
  • 0

een mooie auto die regelmatig stukgaat is meer een voorbeeld van goede vormgeving (optisch) en slecht design (technisch)..

 

Nee, niet helemaal. Niet alleen is het ontwerp mooi, hij rijdt ook heel goed, beter dan alle andere auto's die ik heb gehad (enig nadeel was de voorwielaandrijving). Alfa's worden alleen een beetje met de franse slag gemaakt.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Maar het blijft een slecht ontwerp.

 

Pure onzin. Een ontwerp is een mix van disciplines die, als het goed is, aansluiten bij de behoeftes van (een groep) kopers. Voor de ene koper is de de combinatie van vormgeving en rijeigenschappen belangrijk (bij Alfa niet verkeerd lijkt me) en voor de andere kwaliteit en betrouwbaarheid (Toyota ofzo). Dat die mix niet aansluit bij jouw wensen maakt het niet een slecht ontwerp.

 

En een Ipod dan? Wel een goed ding lijkt me. Toch zitten er na een paar maanden overal krassen op , veroorzaakt door het materiaal dat Apple gekozen heeft. Ik vind het geen porem, maar dat maakt het geen slecht ontwerp.

 

Ik weet verder niet hoe je kunt bepalen of marketing belangrijker is dan vormgeving en volgens mij is dat voor iedere branche en product ook weer anders. Er vanuit gaande dat vormgeving slechts de stylering van een product inhoud zeg ik: marketing is altijd essentieel en vormgeving niet altijd maar wel vaak. Ontwerpen is overigens wel altijd essentieel. Een product lanceren zonder hierover inhoudelijk nagedacht te hebben is geen goed plan.

 

Wat betreft het onderzoek van marketingonline: over welk soort ontwerpen praten ze hier? Grafisch, product, merk, etc?

 

 

 

 

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Maar het blijft een slecht ontwerp.

 

Pure onzin. Een ontwerp is een mix van disciplines die, als het goed is, aansluiten bij de behoeftes van (een groep) kopers. Voor de ene koper is de de combinatie van vormgeving en rijeigenschappen belangrijk (bij Alfa niet verkeerd lijkt me) en voor de andere kwaliteit en betrouwbaarheid (Toyota ofzo). Dat die mix niet aansluit bij jouw wensen maakt het niet een slecht ontwerp.

 

???

 

Alfa Romeo heeft heel lang een kwaliteitsprobleem gehad, en dat is iets wat synoniem is geworden met de merknaam Alfa Romeo.

Maak mij niet wijs dat de ontwerpers bewust een mooi koetswerk hebben ontwerpen en even bewust voorgeroeste onderdelen en brakke motoren in het chassis hingen. Om nog maar te zwijgen over de elektrische installaties.

 

Dat ze inmiddels veel betere auto's maken dringt niet door tot hun koperspubliek, de schade is onherstelbaar. Langzaam maar gestaag zakt het marktaandeel van Alfa jaar in jaar uit, en zal het merk uiteindelijk in de marge het loodje leggen.

Link naar reactie
  • 0

Alfa Romeo heeft heel lang een kwaliteitsprobleem gehad

 

Ik vind dit een interessant onderwerp. In hoeverre wordt design bepaald door de kwaliteit van de uitwerking? Dat wil zeggen, stel dat vormgeving en functionaliteit en specificaties 100% goed design zijn, maar het wordt met de franse of italiaanse slag in elkaar gezet? Is het dan nog goed design?

 

Alles van mijn Alfa 156 2.0 was prima, de vormgeving, de motor, het rijgedrag, het comfort van binnen, de hele rij-ervaring. 100% design dus. Maar hij viel wel om de zoveel tijd uit elkaar. Of het linker voorwiel ging enorm piepen en niemand slaagde er in om dat te verhelpen.

Is het dan nog steeds 100% design, of maakt de slechte uitwerking het design ook inferieur?

 

dagdag

Christine

 

o ja, die voorwielaandrijving was wel minder, kostte me bijna de hele zijkant.

Link naar reactie
  • 0

 

Nou, nou, jongens, jongens. Beetje respect voor elkaars standpunt kan ok wel hoor. Zeg dan "dat ben ik echt helemaal 100% totaal niet met je eens". Dan maak je ook je punt. Toch?

Geen reus vandaag.

 

dagdag

Christine

 

Dat ben ik 100% met je eens. :)

 

Hoe dan ook: Misschien zijn verkoopcijfers wel de belangrijkste indicatoren voor de kwaliteit van een ontwerp. Als Alfa minder verkoopt of zelfs failliet gaat enkel door de matige betrouwbaarheid dan is er inderdaad iets mis aan de ontwerpen. Maar dat is iets anders dan stellen dat het ontwerp slecht is omdat de betrouwbaarheid niet goed scoort.

 

 

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik weet verder niet hoe je kunt bepalen of marketing belangrijker is dan vormgeving en volgens mij is dat voor iedere branche en product ook weer anders....

 

 

Bijvoorbeeld zoals de Premsela Stichting dat gedaan heeft: het mensen die ermee te maken krijgen ernaar vragen.

 

 

Wat betreft het onderzoek van marketingonline: over welk soort ontwerpen praten ze hier? Grafisch, product, merk, etc?

 

 

 

.....onvoldoende nieuwe tools ontwikkelen voor een veranderende reclamewereld. Ironisch, in ...

 

de reclamewereld: van grafisch tot audiovisueel, 3d-design, en merkbouwen door interieurontwerpen hoort er misschien ook nog wel bij....

Link naar reactie
  • 0

Als ex-verstokte alfa rijder (sud, 33, 75, 164, 166) kan ik melden dat sinds ongeveer 1985 het predikaat problem-car niet meer voor Alfa geldt.

 

De naam blijft, maar ik heb altijd met veel plezier gereden en het waren altijd mooie wagens.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.