• 0

Uitdaging verkoop aandelen

(aangepast)

Goedemorgen allemaal,

 

Graag advies over het volgende. Ik beschik over een bedrijf in de IT, dit doe ik 50/50 samen met een compagnon en 8 medewerkers in het noorden van het land. Nu is het zo dat mijn compagnon het afgelopen jaar met veel mensen binnen als buiten de organisatie in strijd ligt (gevolgen door Corona), ik ben (nog) prima met hem. Ik heb aangegeven dat ik de gevolgen hiervan niet meer op wil lossen en dat ik geen toekomst meer zie in onze samenwerking. Ik wil er wel uit, alleen er zijn weinig financiële middelen in het bedrijf. Idee is nu dus verkoop van aandelen middels een lening..maarja risico en blijft het bedrijf overeind? Ik wil wel graag uittreden. Iemand advies of ideeën?

 

Groet, Michel

aangepast door Michel1980
Inhoud klopt niet
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Michiel

 

Welkom op HL. 

 

Als er niet voldoende cash en niet heel veel vertrouwen is, maar je wilt wel verkopen, dan zul je zekerheden moeten inbouwen. 

 

De beste zekerheid is boter bij de vis. Dus opdracht 1 is kijken wat er waar gefinancierd kan worden. 

 

Als dat niet lukt, of onvoldoende, dan kun jij als verkoper ook financieren door het geld van de koopsom in termijnen te ontvangen van hem. Daarbij dan dus wel bepaalde zekerheden inbouwen: 

- hoge rente op de lening met een zo kort mogelijke looptijd; 

- aandelen van de BV verpanden aan jouw holding;

- pandrecht op debiteuren, inventaris, voorraad etc.

 

Hopelijk helpt dit je op weg

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michel,

 

Je geeft o.a. aan dat je compagnon met veel mensen zowel binnen als buiten de organisatie in strijd ligt. Hoe staat je compagnon tegenover een verkoop? Is hij bereid zijn aandeel ook te verkopen?

 

Wat staat er verder in je statuten aan blokkeringsregelingen als goedkeuringsplicht,  aanbiedingsplicht en kwaliteitseisen? Mogelijk zijn er meer opties dan enkel aanbieden aan je mede-aandeelhouder.

 

Groet, Sander

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Eén partner voor al je financiële vraagstukken

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dag Michiel

 

Welkom op HL. 

 

Als er niet voldoende cash en niet heel veel vertrouwen is, maar je wilt wel verkopen, dan zul je zekerheden moeten inbouwen. 

 

De beste zekerheid is boter bij de vis. Dus opdracht 1 is kijken wat er waar gefinancierd kan worden. 

 

Als dat niet lukt, of onvoldoende, dan kun jij als verkoper ook financieren door het geld van de koopsom in termijnen te ontvangen van hem. Daarbij dan dus wel bepaalde zekerheden inbouwen: 

- hoge rente op de lening met een zo kort mogelijke looptijd; 

- aandelen van de BV verpanden aan jouw holding;

- pandrecht op debiteuren, inventaris, voorraad etc.

 

Hopelijk helpt dit je op weg

Dank voor je reactie. Dat klopt, er is weinig vertrouwen en cash. Kan het ook zo zijn dat als hij langere tijd niet betaald dat ik met verpanding ook recht op heb (een deel van) zijn aandelen? Of alleen mijn eigen stuk?

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, sca_ zei:

Hoi Michel,

 

Je geeft o.a. aan dat je compagnon met veel mensen zowel binnen als buiten de organisatie in strijd ligt. Hoe staat je compagnon tegenover een verkoop? Is hij bereid zijn aandeel ook te verkopen?

 

Wat staat er verder in je statuten aan blokkeringsregelingen als goedkeuringsplicht,  aanbiedingsplicht en kwaliteitseisen? Mogelijk zijn er meer opties dan enkel aanbieden aan je mede-aandeelhouder.

 

Groet, Sander

 

Dat ziet hij heel anders..maar ik wil de discussie daar niet meer over aangaan. Zijn manier van werken is niet de mijne...ik voel zelfs plaatsvervangende schaamte. We hebben aanbiedingsplicht aan elkaar.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als je dat notarieel vastlegt, dan kunnen dat ook zijn aandelen zijn uiteraard

Duidelijk..en dan heb ik op een gegeven moment een meerderheid van de aandelen (bij wanbetaling) en kan ik eisen dat hij vertrekt als bestuurder?

aangepast door Michel1980
Inhoud
Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

3 uur geleden, Michel1980 zei:

Dank voor je reactie. Dat klopt, er is weinig vertrouwen en cash. Kan het ook zo zijn dat als hij langere tijd niet betaald dat ik met verpanding ook recht op heb (een deel van) zijn aandelen? Of alleen mijn eigen stuk?

Indirect wel: een pandrecht levert je het recht op over te aan tot executoriale verkoop, maar je kunt als pandhouder niet zomaar eigenaar worden van het onderpand.

 

Ik zou dan eerder denken aan een bepaling in de koopovereenkomst waarbij de koper zich verplicht om bij uitblijven van tijdige betaling ontslag te nemen als bestuurder en de aandelen te leveren tegen een prijs van ten hoogste het nog te betalen bedrag. Maar dat is bij uitstek iets dat een notaris voor je uit zou kunnen werken.

 

Maar met wat jij hier schetst kan ik me niet voorstellen dat je compagnon mee gaan werken aan iets in deze richting en dat jouw uitweg er vooral in zal gaan liggen dat je je werkzaamheden neerlegt. 

 

Maar vertegenwoordigen de aandelen überhaupt een waarde, aangezien er geen geld is en je kennelijk ook al uitgaat van de sitautie dat er geen financiering te krijgen is?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-5-2024 om 18:08, StevenK zei:

Maar vertegenwoordigen de aandelen überhaupt een waarde, aangezien er geen geld is en je kennelijk ook al uitgaat van de sitautie dat er geen financiering te krijgen is?

 

Dit.

 

Een klein bedrijf met een ruziemaker aan het roer, zonder vet op de botten en zonder mogelijkheden tot financiering. Ik denk dat de waardering nihil is.

aangepast door ShopJeRot
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.