• 0

Rente vendor loan

Goedemiddag,

 

Wij zijn bezig met een MBO, waarbij we een gedeeltelijke overname doen van een deel van de aandelen. Een deel zal 'contant' worden betaald bij de transactie, en een deel via een vendor loan verrekend worden over een looptijd van 60 maanden.

 

De vraag die nu rijst is wat een markt-conforme rente is. We zien verschillende tegenstrijdigheden, van 2,5% tot 10%, en ook een bron die zegt dat de rente maximaal 25% mag afwijken. 

 

Wie kan ons op weg helpen? 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Ja, er is een accountant, bij de verkopers, maar die zegt alleen: deze rente is niet marktconform. 

 

Ik lees op de site van de belastingdienst, dat er bij een zakelijke lening korter dan 10 jaar (wat een vendor loan is denk ik?) gekeken wordt naar het U-rendement. Die staat op 2,66% op dit moment. Bij een vast rentepercentage moet de rente hoger zijn.

Kan ik daarbij uitgaan van een opslag van 0,25%? 

 

aangepast door MrM2390
Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft inderdaad een artikel over een zakelijke rentevergoeding, maar dat gaat over een lening van de bv aan de aandeelhouder. 
 

Maar zelfs met een hypotheek als onderpand voor zo’n lening is een opslag van 0.25% niet zakelijk naar mijn inzicht. 
 

Maar je spreek hier over een lening tussen de verkopende en kopende partij.

 

ik verwacht daar eerder aansluiting te zoeken met persoonlijke leningen en durfkapitaal. 
 

En sterk afhankelijk van zekerheden. 

 

Ik zou een rente tussen de 6 en 10% verwachten voor een vendor loan afhankelijk van de zekerheden. 
 

let wel dat ik hier geen ervaring mee heb, en ook geen adviseur ben in bedrijfsovernames. ik kan de plank volledig misslaan. 
 

 

Link naar reactie
  • 1

Jullie gaan een bedrijf gedeeltelijk overnemen en de verkopers lenen een stuk van de koopsom aan jullie. Je zult moeten kijken naar de mate van risico die de verkoper neemt als schuldeiser. Dus kijk je mede naar de onderneming die je overneemt. Hoe solvabel is die, welke zekerheden kunnen jullie als kopers bieden aan de verkopers, hoe snel wordt er afgelost?

 

Het U-rendement is niks dan een statistisch gegeven (rendement middellange staatsleningen). In de zakelijke markt kijken ondernemers al sneller naar de 12-maands euribor als uitgangspunt (thans zo'n 4%).

 

Als je dat al als uitgangspunt neemt dan zul je toch met veel hogere risico-opslagen moeten werken dan 0,25%.  Opslagen van 1 tot 6% (afhankelijk van de mate van risico door de aan- of afwezigheid van onderpand/zekerheden) zijn veel logischer. Je zult dus eerder tussen 5 en 10% uitkomen.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.