• 0

Auto uit 2010, volgend jaar youngtimer, wel of niet nu op de zaak

Hoi allemaal,

Ik heb gezocht maar kan het antwoord niet vinden.

Mijn vrouw heeft een eenmanszaak, en we hebben een auto uit 2010 aangeschaft (nog niet op naam gezet). Nu is de auto nu nog geen youngtimer, de vraag is wat het handigst is (financieel); dit jaar nog prive en volgend jaar op de zaak of nu op de zaak ?

Bijkomende vraag gaat de auto (bij een eenmanszaak) op naam van mijn vrouw of echt op de naam van het bedrijf?

Catalogus waarde is bijna 90k dagwaarde ongeveer 15k.

We houden geen ritten bij, maar ongeveer 20% is voor de zaak.

Alvast bedankt!

Arawac

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 2
1 uur terug, arawac zei:

Mijn vrouw heeft een eenmanszaak, en we hebben een auto uit 2010 aangeschaft (nog niet op naam gezet). Nu is de auto nu nog geen youngtimer, de vraag is wat het handigst is (financieel); dit jaar nog prive en volgend jaar op de zaak of nu op de zaak ?

De keuze is eenmalig … privé of zakelijk.

Zakelijk betekent voor dit jaar 22% bijtelling over de cataloguswaarde en volgend jaar 35% over de dagwaarde, waarbij de ingangsdatum wordt bepaald door de datum van eerste registratie, en die zal zelden precies op 1 januari zijn. Dat betekent dat u volgend jaar ook nog enige tijd met de hoge bijtelling moet rekenen.

1 uur terug, arawac zei:

Bijkomende vraag gaat de auto (bij een eenmanszaak) op naam van mijn vrouw of echt op de naam van het bedrijf?

Bij een eenmanszaak komt de auto op naam van een natuurlijke persoon (uw vrouw dus).

De aankoopfactuur komt op naam van de eenmanszaak … al is dat geen verplichting want uw vrouw en haar eenmanszaak is één. Bij koop met contant geld is het wel zo verstandig om een betalingsbewijs te vragen met naam en adres van uw vrouw of van haar eenmanszaak.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
9 minutes ago, Cosara said:

De keuze is eenmalig … privé of zakelijk.

Zakelijk betekent voor dit jaar 22% bijtelling over de cataloguswaarde en volgend jaar 35% over de dagwaarde, waarbij de ingangsdatum wordt bepaald door de datum van eerste registratie, en die zal zelden precies op 1 januari zijn. Dat betekent dat u volgend jaar ook nog enige tijd met de hoge bijtelling moet rekenen.

Is het niet mogelijk dat ik hem (prive) op mijn naam zet tot aan de youngtimer verjaardag, en dan op de zaak (mijn vrouw) ?

• 1
10 minuten geleden, arawac zei:

Is het niet mogelijk dat ik hem (prive) op mijn naam zet tot aan de youngtimer verjaardag, en dan op de zaak (mijn vrouw) ?

Nee, omdat verkopen binnen directe familie - vader, moeder, kinderen - niet is toegestaan in verband met fiscaal shopping.

Maar de meningen zijn daarover verdeeld …

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72032-prive-auto-naar-de-zaak-halen/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 1
8 minuten geleden, Cosara zei:

Nee, omdat verkopen binnen directe familie - vader, moeder, kinderen - niet is toegestaan in verband met fiscaal shopping.

Dat dus 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Eerlijk gezegd snap ik die regel niet zo dat het eenmalig moet zijn, is het niet een natuurlijke gang van zaken dat men een auto eerst prive zou bezitten en na overweging (bijv ten tijde van youngtimer verjaardag) besluit hem toch onder de zaak te scharen. En ja omdat dat voordeliger is ? 

Ik kan wel begrijpen, als dit een jaarlijks terugkerend veranderen van eigenaar dit een beetje lastig is, maar het zou toch niet verboden moeten zijn om fiscaal voordeel te behalen door gebruik te maken van bestaande regelingen ?

• 1
2 uur geleden, arawac zei:

Ik kan wel begrijpen, als dit een jaarlijks terugkerend veranderen van eigenaar dit een beetje lastig is, maar het zou toch niet verboden moeten zijn om fiscaal voordeel te behalen door gebruik te maken van bestaande regelingen ?

Het is juist de bestaande regeling die niet voorziet in de verkoop van privé/zakelijke auto’s tussen familieleden, met het doel hiermee fiscaal voordeel te behalen.

Als een constructie enkel wordt opgezet om belasting te besparen dan is er sprake van 'bedrog van de wet', of met een mooi woord 'fraus legis'.

Om het populistisch te verwoorden … hopshoppen is fiscaal niet toegestaan.

• 0

Overigens … de privé bijtelling voor een 14 jaar oude auto met een catalogusprijs van 14 jaar geleden kan toch niet het probleem zijn?

Daar komt bij dat voor een eenmanszaak de bijtelling niet hoger is dan de werkelijk gemaakte kosten, inclusief de afschrijvingskosten met een maximum van 22% over de oude catalogusprijs. Die 22% of minder wordt bij uw inkomen opgeteld en daar betaald u 37% belasting over.

Waar hebben wij het over ?

• 0
39 minutes ago, Cosara said:

Overigens … de privé bijtelling voor een 14 jaar oude auto met een catalogusprijs van 14 jaar geleden kan toch niet het probleem zijn?

Daar komt bij dat voor een eenmanszaak de bijtelling niet hoger is dan de werkelijk gemaakte kosten, inclusief de afschrijvingskosten met een maximum van 22% over de oude catalogusprijs. Die 22% of minder wordt bij uw inkomen opgeteld en daar betaald u 37% belasting over.

Waar hebben wij het over ?

Uhm ik ben totaal noob op dat gebied; catalogus prijs 90.000 euro.

22% = 19800 euro (maximum)

Gebruik auto 5000 euro werkelijke kosten all incl.

Die 5000 wordt bij het inkomen opgeteld en daar dus 37% belasting over ?

Die 5000 euro kosten zijn zakelijk ook aftrekbaar ?

• 1
  • 0

Waarom de auto niet gewoon privé aangeschaft? Dan kun je de zakelijke kilometers declareren en heb je verder geen gedoe met aftrekposten.

Vergeet bij het zakelijk aanschaffen ook niet de BTW-correctie die je krijgt.

Op de zaak zetten klinkt allemaal leuk,. maar uiteindelijk maakt het bijna niets uit qua financiën. Een hoop gedoe (zeker als je het niet snapt) voor een paar honderd euro.

• 2

'T is altijd veel gesprekken voer auto's waar aan het eind van het liedje de verdiensten wisselgeld zijn en vergeten wordt dat gewoon geld verdienen een veel betere verdienste is.

Ik zou'm gewoon op de zaak lempen en daar de voordeeltjes mee doen, die laatsrte kwartjes die je kunt vinden zullen eht verschil neit maken.

www.vloerengilde.nl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar