• 0

Ik bezit een e-commerce bedrijf wat ik wegens success wil doorzetten onder de vlag van een BV.

Een eenmanszaak omzetten is nogal een omslachtig proces.

Is het mogelijk om alle voorraad / verzendmaterialen op een bepaalde datum vast te leggen en als het ware aan de BV te verkopen? De BV krijgt de BTW terug en de eenmanszaak betaald deze, effectief zitten hier geen extra's kosten aan in mijn ogen.

Is dit inderdaad mogelijk of mis ik iets?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76863-van-eenmanszaak-naar-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 1
4 minuten geleden, Sevn77 zei:

Een eenmanszaak omzetten is nogal een omslachtig proces.

Niet omslachtig maar wel iets wat je beter door iemand laat doen die er verstand van heeft.

Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden, zie …

https://ondernemersplein.kvk.nl/uw-eenmanszaak-omzetten-naar-een-bv/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 2

je ziet denk ik een hele hoop over het hoofd.

- de eenmanszaak zal ook gestaakt moeten worden en dus krijg je te maken met eindbalans en stakingswinst

- de BV moet worden opgericht  via de notaris.

en heeft (eigen) vermogen nodig om de voorraad te kunnen kopen dus of er moeten voldoende aandelen geplaatst worden of je moet leningsovereenkomsten opmaken

- de eenmanszaak moet de BTW al afdragen terwijl de BV voor de eerste aangifte vermoedelijk nog een 2 a 3 maanden extra moet wachten op de teruggave omdat de bankrekening moet worden opgegeven en omdat grote teruggaven nogal eens wat extra aandacht krijgen (bijv door het opvragen van inkoopfacturen) is allemaal te lereven kost wel tijd.

Ik denk dat als je het lijstje compleet maakt dat het net zo omslachtig

Met behulp van de link van Cosara kun goed vergelijken. MAar elke methode heeft de nodige stappen.

• 0

Onder de eenmanszaak vallen diverse activiteiten, met welke in wel verder zal gaan in de toekomst. De eenmanszaak zal ik dus niet hoeven staken.

Wat betreft de BTW; dat is zeker een goed punt. Idealiter zou ik dit op de laatste dag van het kwartaal doen, zodat ik enkele dagen later direct de kwartaalaangifte kan invullen en daarmee de periode tot BTW teruggaaf minimaal hou.

Er valt nog het nodige uit te zoeken, maar alsnog dank voor de reacties!

• 1
(aangepast)
34 minuten geleden, Sevn77 zei:

Onder de eenmanszaak vallen diverse activiteiten, met welke in wel verder zal gaan in de toekomst. De eenmanszaak zal ik dus niet hoeven staken.

De vraag is, of dat wel zo verstandig is.

Door verminderde activiteiten in de eenmanszaak is het mogelijk dat het urencriterium niet meer wordt gehaald en dat je daarmee geen zelfstandigenaftrek meer mag toepassen.

Wat betreft de BTW; dat is zeker een goed punt. Idealiter zou ik dit op de laatste dag van het kwartaal doen, zodat ik enkele dagen later direct de kwartaalaangifte kan invullen en daarmee de periode tot BTW teruggaaf minimaal hou.

Het lijkt mij een niet geweldig financieel begin als je drie maanden btw niet kunt overbruggen.

los van dat … Een verkooptransactie tussen eenmanszaak en BV is eigenlijk de minst interessante keuze die je kunt maken.

Er valt nog het nodige uit te zoeken,

Nogmaals … ga niet zelf zitten knoeien met het maken van verkeerde keuzes om zo kosten te besparen, die later tegen veel meer kosten gecorrigeerd moeten worden.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0
15 uur geleden, Cosara zei:

Door verminderde activiteiten in de eenmanszaak is het mogelijk dat het urencriterium niet meer wordt gehaald en dat je daarmee geen zelfstandigenaftrek meer mag toepassen.

Die zal ik in ieder geval niet redden met de eenmanszaak, evenals de BV niet.

15 uur geleden, Cosara zei:

Het lijkt mij een niet geweldig financieel begin als je drie maanden btw niet kunt overbruggen.

los van dat … Een verkooptransactie tussen eenmanszaak en BV is eigenlijk de minst interessante keuze die je kunt maken.

Nogmaals … ga niet zelf zitten knoeien met het maken van verkeerde keuzes om zo kosten te besparen, die later tegen veel meer kosten gecorrigeerd moeten worden.

Wie heeft gezegd dat het financieel niet te overbruggen is? Er is ruim anderhalve ton aan speelgeld, dus die BTW is het probleem niet. Echter laat ik dit liever renderen bij een indexfonds dan dat het bij de belastingdienst op de rekening staat.

Zo lastig is het allemaal niet, we hebben het hier niet over hogere wiskunde.

• 0
(aangepast)
1 uur geleden, Sevn77 zei:
17 uur geleden, Cosara zei:

Die zal ik in ieder geval niet redden met de eenmanszaak, evenals de BV niet.

De zelfstandigenaftrek is een fiscale aftrekpost voor de IB, niet voor de VPB.

1 uur geleden, Sevn77 zei:

Zo lastig is het allemaal niet, we hebben het hier niet over hogere wiskunde.

Klopt, maar wel over hoger belastingrecht, waarbij logische redeneringen vaak - zo niet altijd - afwezig zijn.

Wat is uw reden om een activiteit van uw eenmanszaak in een BV te stoppen?

Voor de duidelijkheid … liquide middelen in een eenmanszaak staat geheel te beschikking voor u zelf waarmee u kunt doen wat u wilt.

Liquide middelen in een BV is van de BV waarover u privé niet gratis kunt beschikken.

aangepast door Cosara

• 0
20 uur geleden, Sevn77 zei:

Is het mogelijk om alle voorraad / verzendmaterialen op een bepaalde datum vast te leggen en als het ware aan de BV te verkopen?

Dat is uiteraard juridisch mogelijk, maar of je er slim aan doet om deze route te kiezen?

Als je een deel van je activiteiten in je eenmanszaak overdraagt, dan staak je je eenmanszaak dus ook gedeeltelijk. En ook bij gedeeltelijke staking komt de fiscus graag langs om wat belasting te innen van je. En nee, dan gaat het niet om de BTW, maar om de inkomstenbelasting.

De activiteiten die je overdraagt aan de BV bestaan natuurlijk niet alleen uit voorraden en verpakkingsmateriaal. Het is een E-commerce bedrijf, dus er is een website, er zijn social media accounts en er is een klantenbestand. Dat vertegenwoordigt waarschijnlijk meer waarde dan alleen de waarde van de voorraden en verpakkingen. En juist die meerwaarde (goodwill) wordt belast als je zomaar de boel verkoopt aan de BV! Dat kan bij een gezond bedrijf in de tonnen goodwill lopen en dus in de tienduizenden euro's aan belastingheffing!

Dus nee, geen hogere wiskunde, maar weldegelijk een waslijst aan valkuilen, die tot naheffingen kunnen leiden als je het lukraak doet. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar