• 0

Buitenlandse BTW boeken in administratie

Ik heb een eenmanszaak. Meestal lukt het om bij bestellingen uit het buitenland de BTW op de juiste manier te verrekenen. Maar soms bestel ik iets waarbij de buitenlandse partij mij gewoon als particulier ziet, of koop ik iets als ik zelf in het buitenland ben. Ik weet dat ik buitenlandse BTW in principe kan terugvragen. Maar soms kom je niet over het drempelbedrag of is het teveel werk voor een klein bedrag.

Naar ik begrijp kun je in die gevallen de BTW weliswaar niet verrekenen in je BTW-aangifte, maar wel als kosten opvoeren. Nou vroeg ik me af: Op welke manier boek ik dat? Stel ik heb een artikel van 100 euro plus 20 euro buitenlandse BTW. Dan voer ik die 100 op als levering van goederen/diensten van (bijv.) buiten de EU, zodat ik daar netjes BTW over afdraag in Nederland. Maar hoe verwerk ik die 20 euro buitenlandse BTW? Boek ik dat gewoon zonder BTW? Of zie ik wat over het hoofd?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
2 uur geleden, birdofashes zei:

Ik weet dat ik buitenlandse BTW in principe kan terugvragen. Maar soms kom je niet over het drempelbedrag of is het teveel werk voor een klein bedrag.

Je doelt hier blijkbaar op het elektronisch teruggaafverzoek. Dat is niet bedoeld voor goederen die intracommunautair geleverd hadden kunnen worden. 

2 uur geleden, birdofashes zei:

Naar ik begrijp kun je in die gevallen de BTW weliswaar niet verrekenen in je BTW-aangifte, maar wel als kosten opvoeren.

Je schrijft het zelf al, je kunt de buitenlandse BTW als kosten opvoeren. Dus 120 Euro exclusief Nederlandse BTW.

• 0
1 minuut geleden, Bert. zei:

Je doelt hier blijkbaar op het elektronisch teruggaafverzoek. Dat is niet bedoeld voor goederen die intracommunautair geleverd hadden kunnen worden. 

Dat is een voorbeeld. Maar hetzelfde speelt bij bijv. de VS.

1 minuut geleden, Bert. zei:

Je schrijft het zelf al, je kunt de buitenlandse BTW als kosten opvoeren. Dus 120 Euro exclusief Nederlandse BTW.

Maar de vraag is hoe ik dat goed administreer. Is bijv. een boeking van 100 euro met (bijv.) 21% BTW en een tweede boeking met 20 euro met 0% BTW de juiste manier? Of gaat over het totaal nog (bijv.) 21% BTW?

• 0
(aangepast)

Bij de inkoop 120 euro met 0% (Nederlandse) BTW in de kosten boeken. Zo komt het niet voor in de BTW aangifte en komt de totale aanschafwaarde in de kosten

Dat is mijn eerste gedachte, je hoeft hier toch geen btw meer over af te dragen? 

aangepast door Paul van Minderhout
  • 0

Op 30-8-2024 om 13:53, birdofashes zei:

Of gaat over het totaal nog (bijv.) 21% BTW?

120 Euro exclusief Nederlandse BTW.

Op 30-8-2024 om 15:12, Paul van Minderhout zei:

Dat is mijn eerste gedachte, je hoeft hier toch geen btw meer over af te dragen? 

Je moet het BTW bedrag zelf uitrekenen (120*21%=25,20 Euro) en aangeven. In de praktijk kun je de BTW meteen als voorbelasting aftrekken maar in de gevallen waarin dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld privé-onttrekking) moet de BTW wel afgedragen worden.

• 0
1 uur geleden, Bert. zei:

120 Euro exclusief Nederlandse BTW.

Je moet het BTW bedrag zelf uitrekenen (120*21%=25,20 Euro) en aangeven. In de praktijk kun je de BTW meteen als voorbelasting aftrekken maar in de gevallen waarin dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld privé-onttrekking) moet de BTW wel afgedragen worden.

Dus ik moet inderdaad Nederlandse BTW rekenen over de in het buitenland betaalde BTW?

En hoe gaat dat dan wanneer het om kosten gaat waarvoor ik de BTW niet mag verrekenen? Dus stel ik bezoek in het buitenland een restaurant, voor een zakelijke lunch - dus ik mag de BTW niet aftrekken. Ik betaal die lunch daar inclusief BTW, bijv. 100 euro excl BTW en 110 euro incl BTW. In Nederland betaal ik over die 110 euro weer 21% BTW, dus 23,10. Mag ik die BTW verrekenen, helemaal niet verrekenen, of deels (alleen de BTW over de BTW) verrekenen?

En bij de kosten: Ik mag 80% van horeca-uitgaven als zakelijke kosten opvoeren. Geldt dat dan ook voor de BTW op de BTW, of mag ik die wel helemaal als kosten opvoeren?

Complex...

• 0
22 uur geleden, birdofashes zei:

stel ik bezoek in het buitenland een restaurant, voor een zakelijke lunch - dus ik mag de BTW niet aftrekken.
Ik betaal die lunch daar inclusief BTW, bijv. 100 euro excl BTW en 110 euro incl BTW.

In Nederland betaal ik over die 110 euro weer 21% BTW, dus 23,10.

Even logisch blijven denken ….

zelfs als je met een volke maag de grens passeert is er geen sprake van invoer van producten. Over die 110 euro betaal je dus niet nog eens invoerkosten en invoer-btw.

22 uur geleden, birdofashes zei:

Ik mag 80% van horeca-uitgaven als zakelijke kosten opvoeren. Geldt dat dan ook voor de BTW op de BTW, of mag ik die wel helemaal als kosten opvoeren?

Horeca-uitgaven mag je volgens de 80/20 regeling tussen zaak en privé verdelen. Echter de btw is nooit aftrekbaar, ook niet voor die 80%. 
Voor een in het buitenland genuttigde lunch in een horecagelegenheid zijn de kosten, inclusief buitenlandse btw voor 80% zakelijk te declareren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Even logisch blijven denken ….

zelfs als je met een volke maag de grens passeert is er geen sprake van invoer van producten. Over die 110 euro betaal je dus niet nog eens invoerkosten en invoer-btw.

Dit was voortbordurend op wat Bert. suggereerde. Met invoer van producten heeft het overigens niet zoveel te maken.

3 uur geleden, Cosara zei:

Horeca-uitgaven mag je volgens de 80/20 regeling tussen zaak en privé verdelen. Echter de btw is nooit aftrekbaar, ook niet voor die 80%. 
Voor een in het buitenland genuttigde lunch in een horecagelegenheid zijn de kosten, inclusief buitenlandse btw voor 80% zakelijk te declareren.

Je ziet al het lastige in de formulering. 'de btw is nooit aftrekbaar, ook niet voor die 80%' en vervolgens stel je dat de kosten inclusief de buitenlandse btw voor 80% als zakelijke kosten kunnen worden opgevoerd. Dat is geen kritiek hoor, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar het laat zien hoe nauw de formulering komt.

Blijft de vraag hoe het nou zit met de BTW over de BTW... En, als je zoals Bert. stelt, over het totaalbedrag Nederlandse BTW moet betalen, hoe zit dat dan met de fooi? Daar zit uiteraard geen buitenlandse BTW op, maar die maakt wel deel uit van de totale kosten. Als ik de totale kosten inboek en daar 21% over reken, dan is dat naast BTW over BTW dus ook BTW over fooi. Klinkt mij niet logisch in de oren, maar helaas is dat niet altijd een goed criterium...

• 0
5 uur geleden, birdofashes zei:

ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar het laat zien hoe nauw de formulering komt.

Je weet zelf het beste wat je koopt, waar je het koopt, importeert of plaatselijk gebruikt … en ja, daar kleven vaak andere btw-regels aan vast.

5 uur geleden, birdofashes zei:

Klinkt mij niet logisch in de oren, maar helaas is dat niet altijd een goed criterium...

Volgens mij combineer je begrippen die weinig tot niets met elkaar te maken hebben.

Wat betreft die fooi …

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/bijzondere_omzet/fooien_en_extra_vergoedingen#:~:text=Als uw personeel fooien ontvangt,fooien die u zelf ontvangt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar