• 0

Relatiebeding en concurrentiebeding na een overname

Beste lezer,

Geldt een relatiebeding en een concurrentiebeding in beschreven situatie? 

De situatie: onlangs heeft onderneming X zichzelf ‘verkocht’ aan een grote organisatie Y (laten overnemen). Door mij is een aantal jaar geleden een franchisecontract getekend, incl. relatie- en concurrentiebeding.

De overnemende organisatie heeft het franchisenemer contract eenzijdig ontbonden en tegelijkertijd een freelancecontract aangeboden.

Feitelijk bestaat X niet meer, het is overgenomen. Kan Y mij dan houden aan het relatie en concurrentiebeding als ik het freelancecontract niet teken?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
2 uur geleden, Henk03 zei:

Beste lezer,

Geldt een relatiebeding en een concurrentiebeding in beschreven situatie? 

De situatie: onlangs heeft onderneming X zichzelf ‘verkocht’ aan een grote organisatie Y (laten overnemen). Door mij is een aantal jaar geleden een franchisecontract getekend, incl. relatie- en concurrentiebeding.

De overnemende organisatie heeft het franchisenemer contract eenzijdig ontbonden en tegelijkertijd een freelancecontract aangeboden.

Feitelijk bestaat X niet meer, het is overgenomen. Kan Y mij dan houden aan het relatie en concurrentiebeding als ik het freelancecontract niet teken?

Dat is onmogelijk te zeggen zonder de inhoud van de overeenkomst te kennen, *maar* als 'zzp' het alternatief is voor 'franchise' dan klinkt het eerder als een verkapt dienstverband.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Ik ben geen jurist natuurlijk, maar als het echt zo is dat er een franchisecontract (zoals gangbaar in vele branches, tussen ondernemingen dus) was  en dat contract eenzijdig opgezegd wordt door de franchisegever (als dat dan ook zomaar kan volgens de voorwaarden), dan lijkt het mij wel erg sterk dat de contractpartner gehouden kan worden aan clausules (zoals relatiebeding e.d.) in het door de tegenpartij zelf opgezegde (ex-!) overeenkomst. 

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)

Staat er in het ontbonden franchisecontract iets over concurrentiebeding in de periode NA afloop van het contract?

Een concurrentiebeding in franchise bepaalt meestal dat het franchisenemer verboden is om – tijdens de looptijd van de franchiseovereenkomst en gedurende een bepaalde periode na het einde daarvan – concurrerende werkzaamheden te verrichten. In principe zijn deze bedingen geldig.

https://www.franchisehulp.nl/concurrentiebedingrelatiebeding

aangepast door Rik ·

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar