• 0

Validatie idee: aviation-inspired crew resource management training voor bedrijven.

Omschrijving van je concept:

Beste ondernemers,

 

Ik ben momenteel bezig met het valideren van een idee voor een nieuwe trainingsonderneming. In de luchtvaart maken we gebruik van Crew Resource Management (CRM) om teamdynamiek, communicatie en besluitvorming te verbeteren, vooral onder druk. CRM is effectief gebleken om menselijke fouten te verminderen en samenwerking te bevorderen, en wordt nu ook langzaam geïntroduceerd in andere sectoren, zoals de zorg.

 

Ik heb meer dan 8 jaar ervaring in het ontwikkelen en geven van CRM-trainingen in de luchtvaart. Er zijn al een aantal aanbieders die deze training aanbieden in de zorg, waarvan sommigen zelfs zijn geaccrediteerd als meetellend voor de bijscholingspunten die zorgmedewerkers moeten halen. Mijn idee is om deze CRM-principes niet alleen aan te bieden in de zorg, maar juist ook andere niches binnen het bedrijfsleven op te zoeken, zoals financiën, technologie en logistiek.

 

Het plan is om deze training te geven met twee instructeurs: een vlieger en een stewardess. Dit zorgt voor een unieke dynamiek en biedt deelnemers inzicht in zowel leidinggeven als werken onder hoge werkdruk en stressvolle situaties. Met deze opzet kunnen we vanuit een enorme hoeveelheid praktijkervaring spreken en deelnemers een realistisch en effectief model bieden voor teamwerking en communicatie.

 

Ik kan deze training naast mijn huidige werk ontwikkelen, waardoor de startup kosten laag blijven. Dit biedt mij de mogelijkheid om het idee op een kostenefficiënte manier te testen en door te ontwikkelen.

 

In 2020 heb ik bij een eerder bedrijfsidee een enorm goed product gebouwd, maar helaas bleek er geen markt voor te zijn. Daar heb ik veel van geleerd, en daarom richt ik me nu eerst op gedegen marktonderzoek, waar deze post onderdeel van is.

 

Ik zou graag jullie gedachten willen horen over de volgende punten:

    •    Denken jullie dat deze vorm van training relevant zou zijn voor jullie bedrijf of sector?
    •    Welke teamuitdagingen komen jullie tegen, en zouden CRM-principes deze uitdagingen kunnen helpen oplossen?
    •    Wat zouden volgens jullie belangrijke elementen zijn die in een dergelijke training aan bod moeten komen?
    •    Zien jullie een behoefte aan training die specifiek focust op teamcommunicatie en besluitvorming onder druk?

 

Elke feedback of advies zou enorm gewaardeerd worden, zodat ik beter kan inschatten of dit idee levensvatbaar is en wat eventuele aanpassingen zijn om het succesvoller te maken.

 

Bij voorbaat dank!

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

-

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

-

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

-

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

-

-

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Je omschrijving is wel heel vaag,  Wat ik er zo van begrijp is dat je een trainingscentrum gaat openen met een training in CRM, die bedoeld is voor de luchtvaart en ook wel eens gebruikt wordt in de zorg.

 

Je vraagt om welke teamuitdagingen wij hebben, maar niet op welk gebied. En je vraagt je ook af of het CRM hier een oplossing in kan bieden. Maar je geeft niet aan wat die CRM precies doet.

 

Er zijn al heel veel trainingen op het gebied van communicatie, wat maakt dit CRM nu zo uniek.

 

Persoonlijk vind ik de naam heel verwarrend en ongelukkig gekozen, over het algemeen wordt de afkorting CRM gebruikt voor Customer Relationship Managment.
Een andere tak in de trainingsbranche, maar toch dichtbij genoeg om verwarring te veroorzaken.

 

Succes!

 

aangepast door Jasper S.
  • 0

Hi Jasper, bedankt voor je uitgebreide antwoord!

 

Ik begrijp dat ik het te vaag heb ongeschreven, hoop dat het hieronder duidelijk wordt.

 

In de luchtvaart is CRM een begrip, ik begrijp dat dit in het bedrijfsleven inderdaad vaak een andere betekenis heeft, dus inderdaad een aandachtspunt. 

 

Mijn bedoeling is om de luchtvaart CRM training, welke verplicht is voor alle vliegende collega's, aan te passen aan het bedrijfsleven.

 

Tijdens CRM training leren wij o.a.:

- hoe je effectief kunt communiceren

- hoe je leiderschap toont met als doel het team optimaal te laten functioneren

- hoe je in hoge workload situaties kalm kunt blijven

- het nut en gebruik van Threat en error management 

- decision making, dit dmv van structurele modellen en een goede informatie analyse

- Human Factors and performance

- culturele verschillen

 

Deze training is sinds de jaren 80, naar aanleiding van een aantal grote ongelukken (o.a. Tenerife ramp) bedacht en doorontwikkeld. In de zorg wordt dit langzaam overgenomen, omdat daar ook langzaam het begrip doorkomt dat de chirurg niet altijd gelijk heeft maar de zuster soms ook goede input kan leveren (even heel kort door de bocht). Mijn idee zou zijn om deze kennis en kunde ook aan andere bedrijven aan te bieden, waar er in hiërarchische teams wordt gewerkt met soms stressvolle situaties. De tools die ik tijdens CRM geleerd gebruik ik dagelijks in mijn werk als verkeersvlieger, deze helpen mij om in normale maar vooral niet normale situaties tot een optimaal resultaat te komen, samen met mijn team van collega's.

 

Wat ik denk dat deze training uniek kan maken is dat luchtvaart op dit vlak voorloopt tov van andere branches, het is zo veilig geworden door de grote aandacht voor CRM. Het zou dus mooi zijn om deze kennis en kunde langzaam in andere bedrijven aan de man te brengen, om zo de veiligheid en het resultaat te verbeteren.

 

Als laatste toevoeging, ik zou de training dan verzorgen op locatie, dus geen fysiek trainingscentrum. Mocht de klant geen geschikte locatie hebben, kan ik deze uiteraard verzorgen.

 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, als je nog meer feedback hebt hoor ik het graag.

 

Eerlijk gezegd, ik moet nog wennen aan het feit dat dingen en termen die voor mij en mijn omgeving doodnormaal zijn, voor andere mensen totaal nieuw zijn. Dit is een aandachtspunt:)

 

 

  • 0

Nu kom ik zelf uit de militaire luchtvaart, dus ik lees dingen die ik kan herleiden naar de opleidingen en trainingen die van iemand een goed functionerend (luchtmacht-)militair maken, dat betekent voor mij dat ik alle leerdoelen herken, al is het in iets andere benamingen.

 

Misschien eens een babbel gaan maken met iemand die verstand van een militaire opleiding heeft? Je hebt wellicht ex- luchtmachtvliegers onder de collegae?

 

En een andere tip: ga eerst eens goed op onderzoek uit naar jouw potentiële doelgroepen in het bedrijfsleven en ontwerp de training met beoogde eindgebruikers samen (co-creatie).

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

'Crew Resource Management' (ook wel Cockpit Resource Management of Team Resource Management) is een methodiek die succesvol is toegepast in (te) hierarchische organisaties waar kleine teams onder druk in een besloten plaast en tijd een probleem moeten oplossen. Je ziet de (opleidings) methodiek dan ook toegepast worden in operatiekamers en bij de brandweer. 

Het is denk ik zaak om te identificeren in welke werksituaties en organisaties deze typologie nog meer van toepassing is. Ik moet opeens heel erg aan restaurantkeukens denken (geen idee; Gordon Ramsey?,) maar met een beetje brainstormen zijn er wel meer te vinden.   

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

  • 0

Een product bouwen zonder gedegen marktonderzoek is lastig inderdaad en herkenbaar. Marktonderzoek (en dus in gesprek) is niet minder lastig. Commercieel de juiste vorm in communicatie zien te vinden is helaas ook werk. Wel volgens mij 8 jaar (genoeg?) ervaring en het obstakel van de verandering van niche lijkt wellicht meer te zitten tussen de oren dan dat er daadwerkelijk iets verandert aan de kern principes van een training.

Gespecialiseerd in softwarestrategie en projectreddingsmissies: https://bonaroo.nl/

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.