• 0

Hallo allemaal,

In 2022 hebben we na oplevering van ons nieuwbouwhuis een ruimte laten aanbouwen, met verbinding naar de garage. De garage is vervolgens opgedeeld in een ruimte prive, en in het achterste deel is een toilet en pantry gemaakt. De ruimte heeft een eigen entree. De deuren naar de privéruimtes kunnen worden afgesloten.

Nu ben ik voornemens om een baan er bij te nemen, en mijn werkzaamheden in de eenmanszaak te minderen (minder dan 1225 uren). De ruimte wil ik dan ook weer inbrengen in het privévermogen.

Ik vraag me alleen af hoe ik dit het beste kan realiseren. Ik heb de kosten van het bouwen op de zaak gezet, maar privé betaald en als lening op de balans staan. Er is op afgeschreven, volgens de berekening van de belastingdienst. Dit is ongeveer € 30.000,00.

Moet ik nou een creditnota maken van het bedrag wat nog op de balans staat, en dan de btw dus weer terug betalen wat over dit bedrag gaat.
Dus € 30.000,00 + € 6.300,00 btw = € 36.300,00. En is het dan geregeld, of moet ik nog rekening houden met andere kosten?

Of moet ik het helemaal anders doen?

Ik hoor het heel graag, want ik kan er niets online van vinden.

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76963-aanbouw-van-zakelijk-naar-priv%C3%A9/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Je moet het garagedeel laten taxeren. Het verschil tussen je balanswaarde (€30k?) en taxatiewaarde is belaste bedrijfswinst (of verlies). Zoek maar eens op: "Onroerend goed van zakelijk naar prive" 

Je BTW logica snap ik niet helemaal: omdat het pand voor €30k op de balans staat wil je €6,3k BTW terugbetalen? Google eens op herziening BTW of lees dit:  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/onroerende_zaken/herziening_btw/

• 0

Dank je Pieter, voor je reactie. Ik ga er op zoeken.

En de link bekijken.

Het btw verhaal mij er om van hoe ik het weer naar prive krijg. Moet ik dit via een factuur aan ons privé doorbelasten, zodat er ook btw op komt. Of kan dit in de boekhouding van de balans af worden gehaald, zonder factuur.

• 0
11 uur geleden, Kami81 zei:

Dank je Pieter, voor je reactie. Ik ga er op zoeken.

En de link bekijken.

Het btw verhaal mij er om van hoe ik het weer naar prive krijg. Moet ik dit via een factuur aan ons privé doorbelasten, zodat er ook btw op komt. Of kan dit in de boekhouding van de balans af worden gehaald, zonder factuur.

Als jij BTW afgetrokken hebt en/of de aanbouw geactiveerd in een onderneming die BTW belast levert, moet je volgens mij BTW rekenen over de overdracht naar privé. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
5 uur geleden, StevenK zei:

Als jij BTW afgetrokken hebt en/of de aanbouw geactiveerd in een onderneming die BTW belast levert, moet je volgens mij BTW rekenen over de overdracht naar privé.

Niet per definitie …

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/onroerende_zaken/levering_onroerende_zaak/levering_van_een_onroerende_zaak

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar