• 0

2 handelsnamen; moeten deze beide steeds winstgevend zijn?

Beste Higher Level- leden,

Een aantal jaar geleden ben ik als 'eenmanszaak' gestart met 1 handelsnaam. Helaas loopt dit bedrijf nog niet zoals ik graag zou willen, dus ik ben in de loop van dit jaar gestart met een nieuwe handelsnaam (en bijhorende activiteiten) om extra inkomsten te verwerven. 

Voor zover ik begrepen heb mag ik beide handelsnamen in één administratie onderbrengen en doe ik begin volgend jaar ook 'aangifte inkomstenbelasting' als 1 entiteit (omdat ik een 'eenmanszaak' ben). 

Nu mijn vraag; moeten beide handelsnamen voor de belasting steeds winstgevend zijn of mogen mijn de inkomsten van de ene handelsnaam de kosten en het eventuele verlies van de andere handelsnaam afdekken/opvangen/vereffenen? 

Hoewel ik zeker de ambitie heb om ook de activiteiten onder de ene handelsnaam winstgevend te maken, is dit een grotere uitdaging gebleken dan gedacht. Maar omdat ik nog steeds geloof in het concept wil ik het liever nog niet opgeven. Zeker omdat ik inmiddels ook behoorlijk veel heb geïnvesteerd in zowel geld als in tijd.

Ik neem toch aan dat het voor de belastingdienst uiteindelijk niet uitmaakt via welke handelsnaam (al had ik er 20) de inkomsten binnenkomen, zolang het totaal maar positief (winstgevend) is (omdat ik als 1 kvk/BTW- nummer aangifte doe)? Of zie ik dit verkeerd? 

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties!

Gr. Amy

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 2

Welkom op Higherlevel, Amy. 

Onder je eenmanszaak kun je inderdaad verschillende handelsnamen gebruiken, maar dat maakt de BD niet veel uit. Zoals je zegt doe je alles onder één KvK en BTW-nummer, dus bij je aangifte tel je inderdaad de volledige omzet van je handelsnamen bij elkaar op voor de administratie van je eenmanszaak.

Overigens moet je van de BD niet (jaarlijks) winstgevend zijn. Als je bedrijf echt langere termijn verlieslatend blijft kunnen ze zich eens af gaan vragen hoe zakelijk het nog is, maar je wordt niet jaarlijks gecontroleerd door de BD of je wel winst hebt gemaakt en anders wordt je afgestraft o.i.d.

Veel succes!

• 0
5 minuten geleden, RubenT zei:

Welkom op Higherlevel, Amy. 

Onder je eenmanszaak kun je inderdaad verschillende handelsnamen gebruiken, maar dat maakt de BD niet veel uit. Zoals je zegt doe je alles onder één KvK en BTW-nummer, dus bij je aangifte tel je inderdaad de volledige omzet van je handelsnamen bij elkaar op voor de administratie van je eenmanszaak.

Overigens moet je van de BD niet (jaarlijks) winstgevend zijn. Als je bedrijf echt langere termijn verlieslatend blijft kunnen ze zich eens af gaan vragen hoe zakelijk het nog is, maar je wordt niet jaarlijks gecontroleerd door de BD of je wel winst hebt gemaakt en anders wordt je afgestraft o.i.d.

Veel succes!

Hi RubenT, 

Dankjewel voor je snelle & uitgebreide reactie. Heel fijn!

Blijkbaar ben ik toch opgevallen bij de BD, want ik kreeg gisteren dus een telefoontje van een belastinginspecteur 😅. Nu gaf ik bij deze man aan dat ik het met hem eens ben, mijn bedrijf inderdaad al te lang (nu 4 jaar) kleine verliezen maakt (1-3k per jaar) en ik daarom een extra bron van inkomsten ben gaan zoeken (die nieuwe handelsnaam). 

[Even voor de context, mijn man heeft een heel goed inkomen, dus dit is voor mij meer een lange termijn project dat ik heel fijn kan combineren met zijn drukke carrière en onze kinderen. Maar desalniettemin heb ik hier zeker wel ambities mee.]

Maar deze inspecteur gaf dus aan dat BEIDE handelsnamen winstgevend moeten zijn, mijn verliezen van 2022 en 2023 waarschijnlijk bevroren worden en ik waarschijnlijk 5 jaar de tijd krijg om handelsnaam 1 structureel winstgevend te maken.

Maar ik ben van mening dat, als ik dit jaar voldoende winst haal uit handelsnaam 2, en dat gaat zeker gebeuren, het helemaal niet meer uitmaakt wat mijn omzet/winst van handelsnaam 1 is, omdat het één het ander compenseert en ik dus als 1 KVK/BTW- nummer aangifte doe.

Maar hij dacht daar dus anders over...

Nu heeft hij wel meer fouten gemaakt in ons gesprek (zo moest ik facturen uit het buitenland (EU), voor diensten geleverd aan mij, waarbij de BTW verlegd is naar mij, buiten de BTW- aangifte houden, terwijl ik toch echt van mening ben dat ik deze verlegde BTW aan moet geven in rubriek 4b en deze BTW vervolgens weer verrekend wordt via de betaalde voorbelasting (rubriek 5b)...), dus ik wil even wat informatie inwinnen om hem tijdens ons volgende gesprek wat scherpe vragen te kunnen stellen.

Excuses voor mijn lange reactie. En nogmaals dank voor uw tijd ☺️

Fijne dag!

Gr. Amy

• 2
2 uur geleden, AmyWYC zei:

Maar deze inspecteur gaf dus aan dat BEIDE handelsnamen winstgevend moeten zijn, mijn verliezen van 2022 en 2023 waarschijnlijk bevroren worden en ik waarschijnlijk 5 jaar de tijd krijg om handelsnaam 1 structureel winstgevend te maken.

Maar ik ben van mening dat, als ik dit jaar voldoende winst haal uit handelsnaam 2, en dat gaat zeker gebeuren, het helemaal niet meer uitmaakt wat mijn omzet/winst van handelsnaam 1 is, omdat het één het ander compenseert en ik dus als 1 KVK/BTW- nummer aangifte doe.

Voor een eenmanszaak geldt het totaal aan kosten en inkomsten van alle activiteiten en mag de inspecteur in principe niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten en zich met de bedrijfsvoering bemoeien. Maar... als je vanuit de eenmanszaak een structureel verlieslijdende activiteit financiert, kan ik me voorstellen dat de inspecteur van mening is dat deze verlieslijdende activiteit onzakelijk is, en dus de kosten ervan niet aftrekbaar zijn.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
53 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Voor een eenmanszaak geldt het totaal aan kosten en inkomsten van alle activiteiten en mag de inspecteur in principe niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten en zich met de bedrijfsvoering bemoeien. Maar... als je vanuit de eenmanszaak een structureel verlieslijdende activiteit financiert, kan ik me voorstellen dat de inspecteur van mening is dat deze verlieslijdende activiteit onzakelijk is, en dus de kosten ervan niet aftrekbaar zijn.

Hi Ron,

Ik snap je gedachtegang. Dankjewel voor dit perspectief. 

Fijne avond!

Gr. Amy

• 0
Op 4-10-2024 om 09:29, Derek-Jan zei:

Hoe weet de inspecteur of de belastingdienst welke handelsnaam winstgevend of verlieslatend is?

Hi Derek-Jan,

Ik denk niet dat de inspecteur dat normaal gesproken te weten komt, zeker niet als je gewoon winst maakt met je handelsnamen.

Maar op het moment dat er een controle komt, zoals in dit geval bij mij, willen ze je boekhouding inzien en kunnen ze -in principe- per handelsnaam dus uitrekenen of deze winstgevend is.

Maar als je maar 1 boekhouding voert voor meerdere handelsnamen, wat in principe mag, dan wordt het wel wat lastig. Zeker als je op meerdere handelsnamen ook kosten maakt.

Gr. Amy

• 0

Wij hebben wel 20 handelsnamen gehad, vooral om te voorkomen dat een concurrent de namen neemt om mee te liften op ons succes.
Sommige handelsnamen zijn nooit gebruikt. Wij hebben bijvoorbeeld het & teken in onze naam, dus hebben wij onze naam ook geregistreerd met de woorden 'en' en 'and'

En wij zijn al 3 keer door de molen gehaald door de BD.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar