• 0

Bijtelling privé en mogelijk omzetten van eenmanszaak naar BV

Ik loop wat met de bijtelling te stoeien. Er volgt nog een gesprek met de boekhouder, en die heeft ook al wel wat informatie gegeven. Met die informatie probeer ik nu grofweg eerst wat richtbedragen te berekenen.

Er zijn drie vraagstukken die met elkaar verband houden:

·         Het omzetten van een bestaande eenmanszaak naar een BV

·         Bijtelling van een bestelbus waarin privé ook gereden wordt

·         Ivm whiplash gerelateerde klachten is een automaat en hoge zitpositie voor mij noodzakelijk => duurde auto dan dat ik anders had aangeschaft

Ik heb een bestelbus (diesel) gekocht van 1 jaar oud met een nieuw waarde inclusief BTW/BPM van ongeveer €105.000.

Kostentechnisch kan ik beter een kleine auto privé kopen maar dit is voor mij ondoenlijk door de lichamelijke klachten die ik dan ervaar. Is er iets van een regeling voor de bijtelling die hier mogelijkheden biedt?

Voor het omzetten van de eenmanszaak naar een BV zijn er volgens mij enkele mogelijkheden:

·         Eenmanszaak aanhouden en de auto op de eenmanszaak. Een BV oprichten en daar (deels/alle) werkzaamheden van de eenmanszaak in onder brengen.

·         Een holding met hierin de auto, en een werk BV

Qua bijtelling zou de auto in de eenmanszaak volgens mij voordeliger zijn omdat dan de werkelijke kosten worden bijgeteld als ik het goed heb. De auto schrijf ik in 5 jaar af maar heeft dan waarschijnlijk nog een restwaarde van ~€40.000.

Per jaar dus €8.000 afschrijving en naar verwachting ongeveer €7.000 overige kosten. Dat komt neer op een bijtelling van €15.000.

Als de auto in de BV zit dan betaal ik 22% bijtelling over de cataloguswaarde, ruwweg €23.000. Kloppen die berekeningen ongeveer?

Ik meen dat er voorheen een regeling was dat de bijtelling gereduceerd werd voor een auto die ouder is als 5 jaar (of langer dan 5 jaar op naam staat)? Dat zou het plaatje ook anders maken omdat ik de auto waarschijnlijk een 10 jaar behoud.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Basto

Bedoel je met dit vraagstuk dat je een BV overweegt enkel en alleen vanwege de auto? 

Want dan kan ik kort zijn: zinloze zoektocht. Je kunt niet een eenmanszaak aanhouden met alleen daarin een auto van de zaak, en dan de onderneming in de BV voeren. Dan is de eenmanszaak fiscaal geen eenmanszaak meer, en beschouwt de fiscus de auto als privé.

Groet, Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
8 uur geleden, Basto zei:

Is er iets van een regeling voor de bijtelling die hier mogelijkheden biedt?

Nee.

8 uur geleden, Basto zei:

Qua bijtelling zou de auto in de eenmanszaak volgens mij voordeliger zijn omdat dan de werkelijke kosten worden bijgeteld als ik het goed heb.

Er is (als mijn geheugen mij niet in de steek laat!) geen verschil wat dat betreft tussen de 'bijtelling' in een BV en een eenmanszaak.

Behalve dat in het ene geval (BV) dit in de loonheffing zit en in het andere "rechtstreeks" in de IB.

Maar dat zal (uiteindelijk) geen verschil moeten maken.

"What, me worry?"

• 0

Hmm, lees bestelbus en diesel en mijn eerste gedachte is zou ik daarmee nog wel elke stad in kunnen? Dit in het licht van het gebakkelij over milieu zones.

En bijtelling? Iedere euro voelt als onrechtvaardig maar is dat wel zo? Privé heb je geen autokosten en als jouw bedrijf voldoende winst maakt leg je daar niet wakker van. Toch?

• 0
1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

geen verschil wat dat betreft tussen de 'bijtelling' in een BV en een eenmanszaak

Behalve dat in een eenmanszaak de bijtelling nooit hoger wordt dan de werkelijke autokosten (incl afschrijving). In de BV (bijtelling voor het salaris) kennen we die bovengrens niet

• 0
13 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dag Basto

Bedoel je met dit vraagstuk dat je een BV overweegt enkel en alleen vanwege de auto? 

Want dan kan ik kort zijn: zinloze zoektocht. Je kunt niet een eenmanszaak aanhouden met alleen daarin een auto van de zaak, en dan de onderneming in de BV voeren. Dan is de eenmanszaak fiscaal geen eenmanszaak meer, en beschouwt de fiscus de auto als privé.

Groet, Joost 

Dag Joost, nee dat is niet het hoofddoel. Het hoofddoel is om de toenemende risico's en groei af te dekken. En eventueel op de toekomst met een investeerder.
Wij werken deels voor de industrie, en deels voor de hobbymarkt. Dit laatste zou ik in de eenmanszaak willen onderbrengen. Wel met het idee dat de auto dan gunstiger te rijden zou zijn.

12 uur geleden, henkh zei:

Hmm, lees bestelbus en diesel en mijn eerste gedachte is zou ik daarmee nog wel elke stad in kunnen? Dit in het licht van het gebakkelij over milieu zones.

En bijtelling? Iedere euro voelt als onrechtvaardig maar is dat wel zo? Privé heb je geen autokosten en als jouw bedrijf voldoende winst maakt leg je daar niet wakker van. Toch?

Elektrisch is voor mij totaal  niet praktisch, een gemiddelde rit is voor mij ~150km enkele reis. Daarbij, klanten in de grote stad weer ik bij voorbaat. Je kunt je auto nergens kwijt en omstanders helpen je mee met uitladen als het tegenzit.

Ik snap je punt over bijtelling. Maar door de medische noodzaak is de bijtelling wel hoger dan dat deze zou zijn zonder die noodzaak.

11 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Behalve dat in een eenmanszaak de bijtelling nooit hoger wordt dan de werkelijke autokosten (incl afschrijving). In de BV (bijtelling voor het salaris) kennen we die bovengrens niet

Betekend dit dat mijn rekensom dan wel klopt dat ik in een eenmanszaak minder bijtelling zal betalen (afhankelijk van de werkelijke kosten)?

Als ik de auto wel in een holding zou zetten, dan neem ik aan dat de bijtelling van de auto ook meetelt in het DGA salaris?

• 1
31 minuten geleden, Basto zei:

Betekend dit dat mijn rekensom dan wel klopt dat ik in een eenmanszaak minder bijtelling zal betalen (afhankelijk van de werkelijke kosten)?

Als ik de auto wel in een holding zou zetten, dan neem ik aan dat de bijtelling van de auto ook meetelt in het DGA salaris?

Deze stellingen kloppen allebei, maar ze zeggen niks over de juistheid van je keuze. Het kan ook fiscaal gunstiger zijn om de auto privé te rijden en 23 cent per zakelijke kilometer te vergoeden aan privé.

Bovendien is het maar zelden fiscaal interessant om een BV en EMZ naast elkaar aan te houden. De winst uit de EMZ wordt dan bovenop je DGA-loon belast. Veelal om je daardoor sneller in het hoogste IB-tarief uit.

• 0
Op 23-10-2024 om 21:39, Joost Rietveld zei:

Bedankt voor de toelichting. Het privé vergoeden had de boekhouder het ook over. Nadeel is alleen dat ik dan de BPM en BTW moet betalen en dat geld houdt ik liever achter de hand als werkkapitaal. 

Dat je bij de BV en EMZ de winst bij het DGA salaris wordt opgeteld had ik even niet bij stilgestaan maar is wel logisch. Dan zal dit inderdaad niet de meest interessante optie zijn. Waarschijnlijk zal het er dan op neer komen dat het toch een holding/werkmaatschappij structuur wordt.

• 0
2 minuten geleden, Basto zei:

Nadeel is alleen dat ik dan de BPM en BTW moet betalen

Niet per se. Bij een eenmanszaak kun je een auto voor de inkomstenbelasting als prive aanmerken en voor de omzetbelasting (en daarmee ook de BPM) zakelijk!

• 0
9 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Niet per se. Bij een eenmanszaak kun je een auto voor de inkomstenbelasting als prive aanmerken en voor de omzetbelasting (en daarmee ook de BPM) zakelijk!

Die snap ik niet helemaal. Ik heb de auto die ik nu heb ook in deze constructie, op aanraden van de boekhouder van destijds (inmiddels andere boekhouder). Maar hoe dat financieel zit heb ik mij tot op heden nooit mee beziggehouden.

In jouw voorbeeld betaal ik nog altijd bijtelling lijkt mij. Of kan ik er dan alsnog voor kiezen om de auto privé te zetten? Als ik dan 23 cent per kilometer mag declareren dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ik dan geen BPM (en BTW?) zou hoeven te betalen.

• 1

De bijtelling geldt niet als je voor de inkomstenbelasting de auto privé zet. Je kunt dan dus geen kosten aftrekken. 

Voor de omzetbelasting (andere wet, dus andere keuze mogelijk) kun je de auto wel zakelijk aanmerken. 

Die twee wetten staan los van elkaar. Het is dus niet zo dat als je de auto voor de inkomstenbelasting privé houdt, dat dat ook voor de omzetbelasting geldt! 

Helaas niet altijd even goed bekend bij boekhouders

• 0
4 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De bijtelling geldt niet als je voor de inkomstenbelasting de auto privé zet. Je kunt dan dus geen kosten aftrekken. 

Voor de omzetbelasting (andere wet, dus andere keuze mogelijk) kun je de auto wel zakelijk aanmerken. 

Die twee wetten staan los van elkaar. Het is dus niet zo dat als je de auto voor de inkomstenbelasting privé houdt, dat dat ook voor de omzetbelasting geldt! 

Helaas niet altijd even goed bekend bij boekhouders

Wederom dank voor de toelichting. Ik zal dit met de boekhouder overleggen, hopelijk is hij hier mee bekend. Ik overzie namelijk niet de gevolgen qua bijtelling, BTW en BPM.

• 0

Voor de zekerheid toch nog twee vragen:

• De optie voor de keuze in omzetbelasting/inkomstenbelasting geldt alleen voor een eenmanszaak aldus de boekhouder. Wat mij ook logisch lijkt, maar voor de zekerheid vraag ik het toch.
  • Stel dat ik de auto op de eenmanszaak boek/koop op 1-12-2024. Per 1-4-2025 zet ik de eenmanszaak om in een BV en dan komt de auto dus op de BV te staan. Moet ik dan bijtelling betalen of niet, de auto wordt immers na 31-12-2024 overgeschreven. De boekhouder gaf eerst aan dat dit niet het geval was, maar later gaf hij aan dit niet zeker te weten.

• 0

1. klopt. Bij een BV is de keuze zakelijk of privé 1 keuze voor alle relevante belastingen (VPB, loonbelasting en BTW).

2. Als de auto dan met terugwerkende kracht naar 1-1-2025 van de BV is en je rijdt er ook privé mee dan ja, bijtelling vanaf 1-1-25

• 0

Bedankt Joost, ik heb bij mijn 2e vraag echter lopen slapen. Ik bedoelde geen bijtelling maar BPM. Van de boekhouder heb ik inmiddels antwoord dat de BPM dan niet betaald hoeft te worden als de auto na 1-1-2025 vanuit de eenmanszaak in de BV komt.

• 1

BPM betaal je alleen bij aanschaf van een nieuwe auto of bij import (rest bpm) of als de auto niet langer voldoet aan een bpm vrijstelling. Dus correct

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar