• 0

Commerciële kansen: Digid

DigiD: je eigen inlogcode voor de hele overheid.

 

Vanaf 1 januari 2005 kunnen burgers dankzij DigiD met één gebruikersnaam met wachtwoord op internet bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen terecht. DigiD (spreek uit: Diegiedee) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem van en voor de overheid. Overheidsinstellingen kunnen met DigiD de identiteit verifiëren van klanten die gebruik maken van haar elektronische diensten. Op dit moment kent DigiD deze klanten een gebruikersnaam met wachtwoord toe.

 

In januari en februari 2006 loopt de Postbus 51-voorlichtingscampagne van DigiD 'Waar wacht je nog op? Met DigiD sta je altijd vooraan'.

 

meer informatie: www.digid.nl.

 

Laten we eens virtueel brainstormen over welke commerciële kansen hiermee gaan ontstaan voor innovatieve ondernemers. Wie opent?

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp niet helemaal waarom dit kansen voor ondernemers zou opleveren? Die Id's worden toch alleen aan de overheid beschikbaar gesteld?

 

Of kunnen ondernemers straks ook van die Id's gebruik maken?

Dat maak ik niet uit het verhaal op.

 

Hoogstens zou het wellicht voor een ondernemer makkelijker worden om bijvoorbeeld een landelijk evenement te organiseren, waarbij je vergunningen moet aanvragen bij verschillenden gemeentes, scheelt wat wachten in een rij blijkbaar.

 

Kun je met een klein voorbeeld komen waar je op doelt?

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Gedeelde login gegevens vraagt om een tooltje om je login gegevens beter te beveiligen dan Internet Explorer of Firefox nu doet. Standaard account noemen ze basis beveiliging en op dat niveau mag je gelijk betaalgegevens opgeven. Met een beetje bangmakerij zie ik wel een markt voor de 'DigID protector suite'

Link naar reactie
  • 0

Er zijn 2 situatie's waarin het zeer gunstig kan zijn voor ondernemers.

1. Indien het toegankelijk zou zijn om de identiteit van iemand te controleren op het nivo van een credit card of een bankrekening (uiteraard real time).

2. Beveiligingsproducten ontwikkelen die het digid beter beveiligen.

Buiten deze 2 optie's zie ik eigenlijk geen mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Er zijn meer mensen die op internet gaan inloggen. Als ze eenmaal weten hoe dit werkt (ze proberen het bij de overheid omdat ze die vertrouwen) heb je meer kans dat ze dit ook op andere sites gaan doen. Het intensievere internetgebruik gaat dus toenemen.

 

Denken dat je bankgegevens kunt checken is leuk maar echt niet realistisch denk ik ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Gedeelde login gegevens vraagt om een tooltje om je login gegevens beter te beveiligen dan Internet Explorer of Firefox nu doet.

 

Hiervoor gebruik ik zelf roboform, wat de passwords opslaat met encrytie (3DES), echter de meeste huis/tuin en keuken gebruikers staan totaal niet stil bij beveiliging, ik denk niet dat de digid dit veranderd.

 

Wat betreft een idee, een loterij op basis van je digid is misschien een idee?

Tshirts met je digid naam erop geprint?

En zo zijn er vast nog wel een paar te verzinnen.

 

Groetjes martijn

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een paar maanden geleden gevraagd of gewone bedrijven gebruik konden maken van Digi-d : zou natuurlijk ideaal zijn als je zeker wist dat een koper aan de andere kant van je site echt was wie hij/zij beweerde te zijn.

 

van de site :

"DigiD is een gemeenschappelijk systeem van en voor de overheid. Overheidsinstellingen kunnen met DigiD de identiteit verifiëren van klanten die gebruikmaken van haar elektronische diensten. Als u gegevens over het internet wilt uitwisselen, wil een overheidsinstelling zeker weten dat u ook echt bent wie u beweert te zijn. Anders gezegd: de overheidsinstelling wil uw identiteit kunnen verifiëren. Zo voorkomt ze dat anderen uw gegevens krijgen. Als u naar het loket van een overheidsinstelling gaat, wordt uw identiteit meestal geverifieerd aan de hand van uw identiteitsbewijs."

 

(...Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle overheidsinstellingen aansluiten op DigiD....)

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Wie weet of dit bij succes uit te breiden is naar bedrijven. Zou handig zijn.

 

Wie weet of een slimme ondernemer een manier verzint waardoor iemand die bijv. bij een gemeente voor iets online is goedgekeurd, wordt verleid om een koopje te wagen op zijn website. (of zoiets)

Link naar reactie
  • 0

digid is een vervolg op "PKI Overheid".

dat project redde het niet omdat het veel te ingewikkeld werd gemaakt, en toen zochten ze naar eenvoudiger oplossingenl. DigiD is gewoon een password, dus ook te kraken. Niet veilig. En over een aantal jaren krijgen we allemaal onze digitale handtekening in het paspoort, zodat het digid weer overbodig worde. Ik vergeet steeds hoe dat digitale paspoort heet, is nu een initiatief bij EZ.

 

Alle denen en belgen hebben al een digitaal paspoort. was een betere investering dan digid.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Bovendien, de overheid lanceerde PKI en PKI Overheid. Dan zijn er ondernemers die denken "hee, mooe gelegenheid voor innvovatie". Dan maak je een product, en tegen de tijd dat het klaar is, dan zegt de overheid ineens "oh, laten we het toch maar anders doen" en is de ondernemer een hele overheidsmarkt ineens weer kwijt.

 

dagdag

Christine

 

Dat klinkt alsof je er ervaring mee hebt?

Link naar reactie
  • 0

 

Zou je denken ? ;D ;D Volgens mij :

 

Christine + Ez-mail (security&email&internet)/overheid = Digi-D (o.a.)

 

q.e.d.

 

Net toen wij klaar waren om ons goed te presenteren bij de overheid, op het gebied van PKI, switchte de overheid naar Digid. Dus hebben we nu klanten in alle sectoren, behalve bij de overheid, die immers zo'n voorstander van innovatie is.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn UWV en CWI ook een tijdlang bezig geweest met de Nationale Authenticatie Voorziening (NAV - later ook nog nieuwe authenticatievoorziening genoemd)

 

Dit lijkt weer meer met de SVB en belastingdienst te maken te hebben.

 

Het zijn binnen de overheid hele processen hoor, wie er van al die semi overheidsvoorzieningen de regie voert, wie daar de eer voor krijgt etc..

 

Ik zie kansen voor grote en kleine dienstverleners. De grote dienstverleners kunnen de websites van UWV enzo aanpassen, de kleine dienstverleners van gemeentes

Link naar reactie
  • 0

Laten we eens virtueel brainstormen over welke commerciële kansen hiermee gaan ontstaan voor innovatieve ondernemers. Wie opent?

 

Bij een van de grotere gemeentes in Nederland hebben wij een vergelijkbaar project uitgevoerd, waarbij vooral ook leerlingen van onderwijsinstellingen zijn aangesloten voor onderwijsdiensten. Zij zullen dit jaar ook over gaan stappen naar Digid, waar wij waarschijnlijk ook weer aan mee gaan werken. Voor ons is dit erg interessant, omdat wij nu deze kennis en ervaring in huis hebben om dit ook bij andere gemeentes aan te gaan bieden.

 

Ik denk dus dat vooral ondernemers die hier inhoudelijk kennis van hebben opgebouwd (of over op willen bouwen) een grote markt kunnen benaderen van vele gemeentes en gemeentelijke instellingen.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

:)Het commercieel maken van zo'n proces is mogelijk op diverse manieren. Je kunt er huis, tuin en keuken produkten bij bedenken die je aan overheidsinstellingen kunt verkopen om de promotie van Digid te ondersteunen, daarnaast kun je aan de slag met het exporteren van de systemathiek naar andere landen waar een dergelijke know-how nog niet beschikbaar is. Rond de beveiliging kun je extra producten ontwikkelen zoals b.v. een product als de chipknipreader is voor chipknip saldo's kun je de extra versleuteling toepassen op de passwords zodat je ze bv makkelijker kunt onthouden door het te koppelen aan persoonlijke issues etc.

 

Als je hier eendenk-tankje voor opzet heb je binnen 1 uur meer an 100 verschillende producten. Halbarheid is er waarschijnloijk slechts voor 5% of minder daarvan ivm allerlei rechten die er wel weer op het logo en zo zullen ziten alsmede het product zelf.

 

Wel leuk om eens op in te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie een grote toekomst voor mensen die straks nog "persoonlijk" kontakt hebben met de overheid. Degene die in staat is om de "juiste" persoon aan te spreken krijgt geheid meer voor elkaar dan iemand die via anonieme webformulieren zijn vergunning aanvraagt.

 

Er ontstaat een markt voor bemiddeling tussen "burgers", "bedrijven" en overheid.

 

't is maar een idee..

Link naar reactie
  • 0

 

Er ontstaat een markt voor bemiddeling tussen "burgers", "bedrijven" en overheid.

 

 

Ik zie hier vooral eeen taak voor de overhied: om eens wat toegankelijker te worden.

 

De reactie van Verdonk in het journaal van gisteren sprak weer eens boekdelen (onderwerp: discriminatie van allochtone jongeren op de arbeidsmarkt): jongeren' : we worden aantoonbaar gediscrimineerd'. Verdonk: 'ik ken geen bedrijven die dat doen'.

 

Duh. Ga es de straat op.

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt alsof je er ervaring mee hebt?

 

Nog een tweede ervaring: wij maken software voor encryptie van email (desktop en gateway) met de nadruk op gebruiksvriendelijkheid. Compatible met o.a. alle bestaande smartcards.

 

Ministerie van BiZa heeft een opdracht gegeven aan een bedrijf om behalve een "crypto-chip" ook software te ontwikkelen waarmee op een gebruiksvriendelijke manier email encrypt kan worden. Het zou in 2007 klaar zijn. Budget: ik meen € 8M. Let wel: dat is software die ze bij ons voor een factor 100 minder off the shelf kunnen kopen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Het zou in 2007 klaar zijn. Budget: ik meen € 8M. Let wel: dat is software die ze bij ons voor een factor 100 minder off the shelf kunnen kopen.

 

 

Dat is toch common use bij overheden? Ik ken drie overheden (provincies en gemeenten) die alledrie zakken met geld hebben uitgegeven om software te maken wat zowel Xerox als Adobe in een pakket aanbieden (track & trace van gescande poststukken en digitale archivering). En het werkt slechter....

 

(en alledrie een andere producent natuurlijk!)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.