• 0

Auto zakelijk delen met bedrijf echtgenoot

Beste higherlevel-leden,

Niet weer een truc om de bijtelling te omzeilen en toch privé te rijden, wel een vraag of mijn casus fiscaal mogelijk is.

Ik ben DGA en heb dus een BV, In deze BV wil ik een auto aanschaffen. Ik wil deze auto 100% zakelijk rijden en zal daarvoor een rittenregistratie bijhouden met een GPS-module met RRS keurmerk.

Mijn echtgenoot heeft een eenmanszaak. Deze zal ook soms in de aan te schaffen auto rijden, maar ook 100% zakelijk. Namelijk: woon-werk verkeer (van ons huis naar zijn kantoor). Mijn B.V. stuurt periodiek een factuur naar zijn eenmanszaak voor de gereden kilometers. Als prijs hiervoor hanteer ik wat de ANWB vindt dat de auto per kilometer kost. Mijn partner rijdt géén privé kilometers in de auto van mijn B.V.

Wat ik al zei, ik wil geen trucje. De achterliggende gedachte is alsvolgt: Mijn totale reisbehoefte in welke auto dan ook zal ongeveer 15.000 zakelijk zijn en 2.000 privé. Ik vind het zonde om voor 2000 kilometer bijtelling te betalen. Ik hoef nooit spontaan privé weg, dat weet ik de dag van te voren. Als ik een privé rit wil gaan maken, dan vraag ik mijn partner om de auto van mijn B.V. te gebruiken voor zijn woon-werk verkeer van die dag. De auto van mijn partner, die hij privé in eigendom heeft is dan vrij en die neem ik dan mee voor mijn privé rit. We hebben nooit beide tegelijkertijd in privé een auto nodig.

Voor de BTW is woon-werk verkeer niet zakelijk, dus in bovenstaande casus zou ik vanuit mijn B.V. wél factureren met 21% BTW, maar die BTW in zijn eenmanszaak niet aftrekken als voorbelasting.

Ik heb een verzekeraar benadert die aangeeft met bovenstaande geen problemen te hebben. Ik laat ze dat schriftelijk bevestigen.

Ik lees graag jullie reacties en bij voorbaat dank.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0
1 uur geleden, eyeconcepts zei:

We hebben nooit beide tegelijkertijd in privé een auto nodig.

Ja, toch wel...

In het geval dat je partner geen gebruik kan maken van zijn privéauto om naar zijn kantoor te gaan (woon-werk verkeer) - omdat hij dezelfde auto uitgeleend heeft (aan zijn partner, want dat was nodig i.v.m. privégebruik!) - dan kan hij (in privé) een vervangende (privé)auto huren om hetzelfde woon-werk verkeer te regelen. 

En daar dan ook 23 cent / kilometer ten laste van de winst brengen. Net als wanneer hij zijn eigen ("on-verhuurde") privéauto gebruikt.

Dus (mijn mening) is de verhuur van jouw zakelijke "BV auto" opbrengst voor de BV en privé-kosten 

voor je partner (die vervolgens wel voor 23 cent/km in mindering gebracht kan worden van de winst van de eenmanszaak).

Of dat handig/interessant is verder zou ik niet zo 1-2-3 weten.

"What, me worry?"

• 0

shoptillyoudrop Bedankt voor je reactie!

Mag de eenmanszaak van mijn partner geen auto huren bij een erkend verhuurbedrijf voor zijn woon-werk verkeer als zijn auto niet beschikbaar is, om wat voor reden dan ook? In dit geval is de auto niet beschikbaar omdat ik hem privé gebruik, maar de auto kan ook bij de garage staan.

Woon-werk verkeer wordt gezien als zakelijke kilometers in de IB-sfeer.

Anders geformuleerd: Een werknemer gaat meestal met de trein naar zijn werk. De treinen rijden de komende week niet. Mag de werkgever een auto huren bij een verhuurbedrijf om zijn werknemer die week woon-werk kilometers te laten maken?

• 0
2 uur geleden, eyeconcepts zei:

Als prijs hiervoor hanteer ik wat de ANWB vindt dat de auto per kilometer kost.

Dat zou ik eerst eens doen: voor mijn middenklasse auto kom ik uit op 94,1 cent per kilometer.

2 uur geleden, eyeconcepts zei:

Ik vind het zonde om voor 2000 kilometer bijtelling te betalen. Ik hoef nooit spontaan privé weg, dat weet ik de dag van te voren. Als ik een privé rit wil gaan maken, dan vraag ik mijn partner om de auto van mijn B.V. te gebruiken voor zijn woon-werk verkeer van die dag.

Omdat jij niet voor privé-gebruik wilt bijbetalen, moet je partner niet alleen zijn eigen auto afstaan, maar ook nog voor die van jou betalen. 🤨

Dat is meer een relatieprobleem dan een fiscaal probleem.

• 0

Hoi Ward,

Gelukkig hebben we vooralsnog geen relatieproblemen ;-)

Hij zal geen enkel probleem hebben om mijn factuur te betalen, we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Het gaat om een auto van 6,5 jaar oud. Het is veel te duur om daar bijtelling over te betalen, aangezien dat moet over de cataloguswaarde, en hij is te duur om de kosten te dekken met de achterhaalde 0,23 kilometervergoeding.

De auto kost iets minder dan 0,50 per kilometer volgens de ANWB.

• 2
1 uur terug, eyeconcepts zei:

Mag de eenmanszaak van mijn partner geen auto huren bij een erkend verhuurbedrijf voor zijn woon-werk verkeer als zijn auto niet beschikbaar is, om wat voor reden dan ook?

Stel je voor:

Ik rijd in mijn oude (privé) Fiat Panda 30 km heen en weer naar kantoor.

Daar mag ik dan elke dag (straks) € 6,90 ten laste van de winst brengen. Niet erg, die oude auto kost heel weinig om te rijden, dus is dat OK.

Nu heb ik toevallig een partner die een oldtimer Rolls-Royce heeft als hobby. Wordt voor 'bruiloften en partijen' ook verhuurd voor € 1000,- per dag.

Mijn Fiat moet even naar de garage, dus ik "huur" dan de Rolls van mijn partner want dat komt wel erg handig uit...

Denk jij dat het fiscaal aanvaardbaar is dat ik nu € 1000,- i,p.v. € 6,90 (de wettelijke regeling) ten laste van de winst breng qua woon-werk verkeer omdat ik een Rolls van mijn partner gehuurd heb?

Ik zou zeggen van niet.

"What, me worry?"

• 0
Op 18-12-2024 om 20:54, shoptillyoudrop zei:

Denk jij dat het fiscaal aanvaardbaar is dat ik nu € 1000,- i,p.v. € 6,90 (de wettelijke regeling) ten laste van de winst breng qua woon-werk verkeer omdat ik een Rolls van mijn partner gehuurd heb?

Ik zou zeggen van niet.

Als boekhouder zou ik dat niet accepteren ... de Belastingdienst overigens ook niet.

De belastingdienst kan van oordeel zijn dat het een onzakelijke transactie betreft. Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, let de belastingdienst op het motief, het alternatief en de kosten.

Wat zegt de Belastingdienst hierover ...

”U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.”

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar