Ga naar inhoud

Auto op de zaak van particulier kopen

Geplaatst:

Wizzle

Beste deskundigen,

 

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een goedkope wagen, die ik kan gebruiken als werkauto. Ik werk als ZZP'er en moet soms veel kilometers maken. 

Ik rij zelf een Tesla (prive) en heb dat tot nog toe gebruikt als werkwagen. Echter is een sierpaard geen werkpaard. Naast dat het ontzettend duur is om met een Tesla deze kilometers te maken, vind ik het ook zonde. Nu wilde ik de auto van mijn vader (ander huishouden) overkopen. Dat is een youngtimer. 

 

Is het mogelijk om dit te doen van een particulier/familielid, of zitten er haken en ogen aan dergelijke transacties? 

En als ik het goed  heb begrepen, is de bijtelling van youngtimers 35% over de dagwaarde.

Als ik het dan een dagwaarde van 5000 euro voor de auto neem, betekent dit dan dat ik 0,35x5000 = 1750 euro bruto bijtelling betaal, wat neerkomt op 

1750x50% inkomstenbelasting = 875 euro netto bijtelling per jaar?

 

Klopt deze berekening of maak ik ergens een fout?

 

Alvast dank voor de toelichting.

Featured Replies

Geplaatst:

Ron van der Kolk

Welkom op Higherlevel.

 

1 uur terug, Wizzle zei:

Als ik het dan een dagwaarde van 5000 euro voor de auto neem, betekent dit dan dat ik 0,35x5000 = 1750 euro bruto bijtelling betaal

Meestal wel, maar de bijtelling kan lager zijn bij een auto zonder CO2 uitstoot of hoger in het geval van excessief privégebruik.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Geplaatst:

StevenK

Op 4-3-2025 om 16:41, Wizzle zei:

Beste deskundigen,

 

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een goedkope wagen, die ik kan gebruiken als werkauto. Ik werk als ZZP'er en moet soms veel kilometers maken. 

Ik rij zelf een Tesla (prive) en heb dat tot nog toe gebruikt als werkwagen. Echter is een sierpaard geen werkpaard. Naast dat het ontzettend duur is om met een Tesla deze kilometers te maken, vind ik het ook zonde. Nu wilde ik de auto van mijn vader (ander huishouden) overkopen. Dat is een youngtimer. 

 

Is het mogelijk om dit te doen van een particulier/familielid, of zitten er haken en ogen aan dergelijke transacties? 

En als ik het goed  heb begrepen, is de bijtelling van youngtimers 35% over de dagwaarde.

Als ik het dan een dagwaarde van 5000 euro voor de auto neem, betekent dit dan dat ik 0,35x5000 = 1750 euro bruto bijtelling betaal, wat neerkomt op 

Bijtelling betaal je niet, maar reken je mee in je IB berekening. 

 

Op 4-3-2025 om 16:41, Wizzle zei:

1750x50% inkomstenbelasting = 875 euro netto bijtelling per jaar?

Klopt

 

En daarnaast moet je BTW over het privegebruik afdragen. Als je geen BTW aftrek op de aanschaf hebt genoten, is die bijtelling 1,5%, dus een schrikbare 75 euro die je afdraagt in je Q4 aangifte. 

 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

DaMedia

Ik dacht dat elektrisch rijden goedkoop was?

Is een tweede auto aanschaffen met alle bijkomende kosten is toch veel duurder? Voor 5000 euro kun je ook een hoop elektrische kilometers maken. Dan nog wegenbelasting, onderhoud, bijtelling, verzekering. 

Is een Tesla zo duur om in te rijden?

Geplaatst:

Paul van Minderhout

22 minuten geleden, StevenK zei:

En daarnaast moet je BTW over het privegebruik afdragen. Als je geen BTW aftrek op de aanschaf hebt genoten, is die bijtelling 1,5%, dus een schrikbare 75 euro die je afdraagt in je Q4 aangifte. 

Die 1,5% is volgens mij dan weer wel over de cataloguswaarde, ook bij een youngtimer. Dus een veelvoud van die 75 euro, maar ook niet onoverkomelijk. 

Geplaatst:

StevenK

29 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Die 1,5% is volgens mij dan weer wel over de cataloguswaarde, ook bij een youngtimer. Dus een veelvoud van die 75 euro, maar ook niet onoverkomelijk. 

Mijn fout (best slecht, ik doe die aangiftes al jaren en weet echt wel hoe het werkt, maar ik leg het heier verkeerd uit), daar heb je helemaal gelijk in. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Ron van der Kolk

1 uur geleden, DaMedia zei:

Is een Tesla zo duur om in te rijden?

EV's worden rap minder waard (groot aanbod, weinig vraag zeker buiten de randstad, slijtage accu danwel angst daarvoor, afbouwen subsidieregelingen voor auto's en zonnepanelen, technologische ontwikkelingen gaan snel dus een EV lijkt snel yesterday's technology), en zeker met de huidige Trump/Musk situatie kun je een Tesla tweedehands steeds moeilijker slijten door het imagoprobleem. Iets vergelijkbaars was er met VW diesels na het dieselschandaal, daar wilde je ook niet meer in gezien worden.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.