Ik ben bij de KvK ingeschreven als eenmanszaak, omdat ik in mijn vrije tijd een videogame ontwikkel dat ik van plan was te verkopen via een online verkoopplatform.
Echter heb ik inmiddels een deal gesloten met een Game uitgever (gevestigd buiten de EU):
De uitgever krijgt het exclusieve recht het spel te verkopen (en zelf de prijs te bepalen), in ruil voor:
- Een vaste vergoeding per maand tijdens de ontwikkeling van de game.
- Een aanzienlijk percentage van de winst uit verkoop wordt uitgekeerd aan mij in de vorm van Royalties.
Ik heb mijn vaste baan opgezegd, met het idee dat ik nu als ZZP-er volledig kan focussen op de ontwikkeling van mijn videogame.
Dit is natuurlijk een droom voor mij, omdat ik met volledig creatieve vrijheid aan mijn eigen videogame kan werken, met meer tijd, en met mogelijk betere verkoopcijfers dankzij de marketing van de uitgever.
Ik wordt echter een beetje nerveus van alle regels rondom schijnzelfstandigheid, en het wel of niet zijn van een Ondernemer voor de Inkomsten Belasting:
Ik krijg het idee dat de keuzehulp voor het juiste contract en de OndernemersCheck niet helemaal zijn ingericht om een specifieke situatie als de mijne te beoordelen.
Los van wat ik zelf denk, leg ik graag de volgende punten voor.
Mijn vraag is of ik mij zorgen moet maken dat een Belastinginspecteur deze deal zou beoordelen als loondienst:
(ik begrijp dat een buitenlands bedrijf niet wordt geïnspecteerd door de Nederlandse belastingdienst, maar ik kan als ZZP-er wel een keer geïnspecteerd worden)
Ik heb volledige creatieve vrijheid, en het spel wordt duidelijk gepresenteerd als een samenwerking tussen mijn eenmanszaak en de uitgever.
Ik ga tijdens de ontwikkeling maandelijks een factuur sturen met een vast bedrag, ongeacht gewerkte uren. Dus geen inspanningsverplichting maar er is wel sprake van een periodieke vaste compensatie die in praktijk maandelijks (ongeveer of precies) op hetzelfde moment overgemaakt wordt.
De ontwikkeling duurt langer dan een jaar. Er is wel een deadline, die we enkel met wederzijdse instemming kunnen veranderen.
Ondernemersrisico.
Ik heb opgenomen in het contract dat ik nooit met terugwerkende kracht een maandelijkse vergoeding hoef terug te betalen.
Ik ben niet aansprakelijk voor 'schade' (is niet duidelijk gedefinieerd in het contract), maar ik geef wel een aantal garanties.
Ik hoef alleen gebreken aan het opgeleverde spel op te lossen als ik zelf van mening ben dat het nodig is. (Uitgever hoopt ws. dat ik dit zal doen in het belang van Royalties en een goede naam opbouwen)
We hebben (nog) geen vergoeding afgesproken voor het (niet verplicht) oplossen van gebreken of het maken van updates.
Mijn naam/mijn onderneming wordt duidelijk gekoppeld aan het product, en hangen toekomstige opdrachten en verkoopcijfers dus (sterk) af van het succes van dit project.
Inbedding.
De uitgever heeft intern mensen (in dienst) die ook intern aan games werken. Ik ga niet aan die games werken.
De uitgever biedt graag hulp/samenwerking/materiaal van die mensen op gebieden in de ontwikkeling waar ik zelf minder goed in ben.
Zo gaan zij op hun kosten muziek aanleveren, of wellicht een logo ontwerpen en ander promotiemateriaal.
Op papier is er geen gezag wat betreft deze samenwerkingen. Maar als ik zo'n samenwerking weiger/stop dan moet ik wellicht zelf een externe partij inhuren (voor bijv. muziek of een logo) op mijn kosten.
Aantal opdrachtgevers.
De belastingdienst doet erg vaag (soms is 1 ok, soms betekend het loondienst). Ik ga graag lang door met zelfstandig games maken, en ik ben actief met het opbouwen van mijn naam via social media / de pers / mijn website.
Moet ik daarnaast kunnen aantonen dat ik proactief nieuwe opdrachtgevers contacteer?
Misschien wil ik dit pas na dit project.
Misschien wil ik dit wederom met dezelfde opdrachtgever, indien de samenwerking beviel.
Ik behoud veel rechten over herbruikbare onderdelen van de game, dit is dus ook een (tijds)investering van mij in mijn toekomstige projecten.
Lang bericht, toch bedankt voor enige inzichten die jullie kunnen bieden, want ik vind het ondertussen een griezelig onderwerp (vooral het aantal opdrachtgevers!).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Harry_
Harry_
Dag,
Ik ben bij de KvK ingeschreven als eenmanszaak, omdat ik in mijn vrije tijd een videogame ontwikkel dat ik van plan was te verkopen via een online verkoopplatform.
Echter heb ik inmiddels een deal gesloten met een Game uitgever (gevestigd buiten de EU):
De uitgever krijgt het exclusieve recht het spel te verkopen (en zelf de prijs te bepalen), in ruil voor:
- Een vaste vergoeding per maand tijdens de ontwikkeling van de game.
- Een aanzienlijk percentage van de winst uit verkoop wordt uitgekeerd aan mij in de vorm van Royalties.
Ik heb mijn vaste baan opgezegd, met het idee dat ik nu als ZZP-er volledig kan focussen op de ontwikkeling van mijn videogame.
Dit is natuurlijk een droom voor mij, omdat ik met volledig creatieve vrijheid aan mijn eigen videogame kan werken, met meer tijd, en met mogelijk betere verkoopcijfers dankzij de marketing van de uitgever.
Ik wordt echter een beetje nerveus van alle regels rondom schijnzelfstandigheid, en het wel of niet zijn van een Ondernemer voor de Inkomsten Belasting:
Ik krijg het idee dat de keuzehulp voor het juiste contract en de OndernemersCheck niet helemaal zijn ingericht om een specifieke situatie als de mijne te beoordelen.
Los van wat ik zelf denk, leg ik graag de volgende punten voor.
Mijn vraag is of ik mij zorgen moet maken dat een Belastinginspecteur deze deal zou beoordelen als loondienst:
(ik begrijp dat een buitenlands bedrijf niet wordt geïnspecteerd door de Nederlandse belastingdienst, maar ik kan als ZZP-er wel een keer geïnspecteerd worden)
Lang bericht, toch bedankt voor enige inzichten die jullie kunnen bieden, want ik vind het ondertussen een griezelig onderwerp (vooral het aantal opdrachtgevers!).
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77605-schijnzelfstandigheid-game-ontwikkelaar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen