• 0

Jaarrekening opgeven i.v.m. alimentatie

(aangepast)

Goedenavond,

Ik heb 2 soorten inkomen: loondienst en inkomsten (zzp) vanuit een klein bedrijfje. De boekhouding doe ik hierbij zelf. Het eigen bedrijf heeft niet echt waarde, behalve wat bank/spaar tegoeden. Aan het einde van het jaar gebruik ik een gedeelte van de winst om de hypotheek mee af te lossen en zodoende de maandlasten wat te verlagen.

Ik lig momenteel helaas in scheiding wat natuurlijk een hele vervelende tijd is. Voor de kind/partner alimentatie moet ik nu een jaaropgave van beide inkomsten opgeven bij een mediator. Vanuit loondienst is dat dus de jaaropgave, alleen voor het eigen bedrijf moet ik de winsten van de afgelopen 3 jaar opgeven zodat een gemiddelde wordt berekend. Nu is het zo dat dit zzp loon variabel is en het de laatst jaren behoorlijk is gestegen doordat het bedrijf goed liep. Ook al weet ik niet hoe dat natuurlijk zich in de toekomst zal ontwikkelen.

Ik vraag mij af of ik de jaaropgave ook kan verlagen met een 'reserve' zodat de liquiditeit van het bedrijf niet in gevaar komt. Of op wat voor andere manier kan ik de winsten verlagen (pensioen, etc). Wat is gebruikelijk? Misschien heeft iemand hier een eerder mee te maken gehad en ideeën  hoe hier mee om te gaan. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg, Bram

aangepast door Boekweg777
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77712-jaarrekening-opgeven-ivm-alimentatie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 1

Beste Bram

De cijfers van de laatste drie jaar liggen toch gewoon vast?! Daar heb je immers aangifte inkomstenbelasting van gedaan. De boel achteraf gaan bijstellen met fictieve uitgaven of reserveringen zal door de deskundige waarschijnlijk niet meegerekend worden in de vaststelling van de hoogte van de alimentatie.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
1 uur geleden, Boekweg777 zei:

Ik vraag mij af of ik de jaaropgave ook kan verlagen met een 'reserve' zodat de liquiditeit van het bedrijf niet in gevaar komt.

Fouten in de jaaropgaven mag en moet je corrigeren, maar een bestaande en ingediende jaaropgave kan je achteraf niet meer verlagen door allerlei financiële reserves hierin op te willen nemen. 

Voor een nieuwe jaaropgave kan je weliswaar financiële reserves opnemen, maar inzake de draagkrachtberekening zal een rechter beoordelen of op deze fiscale reserves kunnen worden ingeteerd zonder dat dit de continuïteit van de onderneming in gevaar zal brengen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 2

Welkom op Higherlevel.

Allereerst: hele vervelende situatie, sterkte gewenst!

9 uur geleden, Boekweg777 zei:

Het eigen bedrijf heeft niet echt waarde

Aangezien je aangeeft dat er inkomsten uit voortvloeien, is er dus (potentiele) waarde. 

9 uur geleden, Boekweg777 zei:

Ik vraag mij af of ik de jaaropgave ook kan verlagen met een 'reserve' zodat de liquiditeit van het bedrijf niet in gevaar komt. Of op wat voor andere manier kan ik de winsten verlagen (pensioen, etc). Wat is gebruikelijk? Misschien heeft iemand hier een eerder mee te maken gehad en ideeën  hoe hier mee om te gaan.

De rechter kijkt bij ondernemers niet alleen naar winst en loon maar ook naar die reserves, dus het verplaatsen van het ene potje naar het andere helpt niet zonder meer. Zelfs als je als ondernemer de afgelopen jaren geen of weinig inkomsten had, zal de rechter stellen dat je moet interen op de reserves, en dat er verdiencapaciteit is. Met deze gegevens verzint de rechter een fictief inkomen als basis voor de alimentatieberekening. Helaas hebben niet alle rechters evenveel verstand van ondernemen, dus zo'n berekening kan alle kanten opvliegen. Het is belangrijk om hier met je advocaat bovenop te zitten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 2
10 uur geleden, Boekweg777 zei:

Goedenavond,

Ik heb 2 soorten inkomen: loondienst en inkomsten (zzp) vanuit een klein bedrijfje. De boekhouding doe ik hierbij zelf. Het eigen bedrijf heeft niet echt waarde, behalve wat bank/spaar tegoeden. Aan het einde van het jaar gebruik ik een gedeelte van de winst om de hypotheek mee af te lossen en zodoende de maandlasten wat te verlagen.

Ik lig momenteel helaas in scheiding wat natuurlijk een hele vervelende tijd is. Voor de kind/partner alimentatie moet ik nu een jaaropgave van beide inkomsten opgeven bij een mediator. Vanuit loondienst is dat dus de jaaropgave, alleen voor het eigen bedrijf moet ik de winsten van de afgelopen 3 jaar opgeven zodat een gemiddelde wordt berekend. Nu is het zo dat dit zzp loon variabel is en het de laatst jaren behoorlijk is gestegen doordat het bedrijf goed liep. Ook al weet ik niet hoe dat natuurlijk zich in de toekomst zal ontwikkelen.

Ik vraag mij af of ik de jaaropgave ook kan verlagen met een 'reserve' zodat de liquiditeit van het bedrijf niet in gevaar komt. Of op wat voor andere manier kan ik de winsten verlagen (pensioen, etc). Wat is gebruikelijk? Misschien heeft iemand hier een eerder mee te maken gehad en ideeën  hoe hier mee om te gaan. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Nee, je kunt niet je cijfers even aanpassen om minder alimentatie te betalen. En aftrekposten zoals pensioen leveren wel lagere winst op, maar dat is omdat het geld dan ook echt in het pensioen gestopt wordt. 

En achteraf aanpassen, dat lukt uiteraard niet. Jouw jaarrekening is een verslaglegging van wat je de afgelopen jaren hebt gedaan. Alles wat je nu anders gaat doen, komt niet in die jaarrekening terecht.

Je loopt bij een mediator. Dat is niet het moment om de hakken in het zand te zetten door bijvoorbeeld je cijfers slechter voor te doen dan ze zijn.

Als je dat wel wil, stop dan met de mediation en schakel een eigen advocaat in. En zeker in echtscheidingszaken denk ik dat je dan duurder uitbent dan wat je wellicht uitspaart aan alimentatie.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar