Ga naar inhoud

Apparatuur gekocht in Thailand-Hoe te verwerken voor de aangifte inkomstenbelasting?

Geplaatst:

Fotograaf Fabian

Goedemiddag,

In Thailand heb ik fotoapparatuur moeten kopen voor zakelijk gebruik. Een aantal van deze producten heeft een aanschafwaarde van onder de € 450,- en één product zit boven de € 450,-. Als ik deze producten in Nederland had gekocht, dan had ik de bedragen onder de € 450,- ineens kunnen aftrekken als kosten en had ik moeten afschrijven op het product boven de € 450,-.

Aangezien ik de bedrijfsmiddelen buiten de EU heb gekocht, vraag ik mij af hoe ik hier mee om moet gaan voor de aangifte inkomstenbelasting. Kan ik simpelweg het bedrag in baht dat ik heb betaald voor een product, converteren naar euro (met de koers die destijds van toepassing was) en dan het desbetreffende bedrag als zodanig opnemen in mijn administratie? Dus de middelen die uitkomen onder de € 450,- ineens afschrijven + afschrijven op het product boven de € 450,-?

Ik heb het gevoel dat dit te kort door de bocht is en dat ik meer moet doen (of had moeten doen).

Op het forum kon ik zo gauw niet vinden wat er in dit geval gedaan moet worden. Alle hulp wordt gewaardeerd. Alvast bedankt voor de moeite.

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

Waarom denk je dat het iets uitmaakt waar je het gekocht hebt? Het maakt voor je bedrijfsvoering echt niet uit waar je iets koopt, dus je verwerkt het niet anders dan wanneer je het in NL had gekocht. 

Overigens is je vraag verkeerd. Je vraagt: 'hoe verwerken voor IB', maar je bedoelt: 'hoe verwerken in mijn boekhouding'. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

DaMedia

Kijk ook of je niet meer producten kan afschrijven door ze samen te voegen. Een lens of flitser heb je niets aan zonder camerabody, dus als kit kun je het totaal afschrijven i.p.v. ineens boeken.

Geplaatst:

Roel J

Voor de inkomstenbelasting zijn er niet zoveel vereisten dat heb je gewoon goed gezien, je moet alleen de (juiste) wisselkoers bepalen (en de zakelijkheid aan kunnen tonen, maar dat is meestal een fluitje van een cent) 

Op de pagina over wat je voor de BTW moet doen bij import  is ook een tool opgenomen om de juiste wisselkoers te vinden. Maar als het duidelijk uit je bankafschrift of creditcard overzicht blijkt kun je ook het bedrag in euro's van die documenten gebruiken. 

link naar wisselkoers tool

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/douane_voor_bedrijven/content/hulpmiddel-wisselkoersen

Geplaatst:

Fotograaf Fabian

• Auteur
Op 21-6-2025 om 16:39, StevenK zei:

Waarom denk je dat het iets uitmaakt waar je het gekocht hebt? Het maakt voor je bedrijfsvoering echt niet uit waar je iets koopt, dus je verwerkt het niet anders dan wanneer je het in NL had gekocht. 

Overigens is je vraag verkeerd. Je vraagt: 'hoe verwerken voor IB', maar je bedoelt: 'hoe verwerken in mijn boekhouding'. 

Dag StevenK,

Bedankt voor je antwoord. Ik dacht dat wellicht wel zou kunnen uitmaken waar je iets koopt. Nu weet ik mij daar geen zorgen over hoef te maken :)

De vraag is inderdaad hoe het verwerkt moet worden in de boekhouding.

Geplaatst:

Fotograaf Fabian

• Auteur
Op 22-6-2025 om 08:19, DaMedia zei:

Kijk ook of je niet meer producten kan afschrijven door ze samen te voegen. Een lens of flitser heb je niets aan zonder camerabody, dus als kit kun je het totaal afschrijven i.p.v. ineens boeken.

Ik ga kijken of ik producten kan samenvoegen tot kit. Bedankt voor de tip!

Geplaatst:

Fotograaf Fabian

• Auteur
Op 22-6-2025 om 10:37, Roel J zei:

Voor de inkomstenbelasting zijn er niet zoveel vereisten dat heb je gewoon goed gezien, je moet alleen de (juiste) wisselkoers bepalen (en de zakelijkheid aan kunnen tonen, maar dat is meestal een fluitje van een cent) 

Op de pagina over wat je voor de BTW moet doen bij import  is ook een tool opgenomen om de juiste wisselkoers te vinden. Maar als het duidelijk uit je bankafschrift of creditcard overzicht blijkt kun je ook het bedrag in euro's van die documenten gebruiken. 

link naar wisselkoers tool

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/douane_voor_bedrijven/content/hulpmiddel-wisselkoersen

Dag Roel,

De zakelijkheid aantonen is niet zo'n probleem. De juiste koers is reeds toegepast.

Bedankt voor de links, hier kan ik mee uit de voeten!

Geplaatst:

Bert.

Op 22-6-2025 om 10:37, Roel J zei:

Daar hoort dan wel bij dat er bij terugkeer in Nederland een invoeraangifte gedaan moet worden. 

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.