Ga naar inhoud

Rittenregistratie: auto die voornamelijk (bijna uitsluitend) zakelijk wordt gebruikt

Geplaatst:

Cat-trim

Hoi fellow ondernemers.

Ik heb sinds 2 maanden een zakelijke auto dat ik echt bijna uitsluitend zakelijk gebruik. Ik wil bijna zo ver gaan om te zeggen dat hij uitsluitend zakelijk wordt gebruikt. Maar dan begrijp ik dat ik niet eens na een klus langs de supermarkt kan rijden, al is het letterlijk op de terugweg.

Wat een administratie zeg om de rittenregistratie bij te houden! Hoe doen jullie dit allemaal. De vragen waar ik mee loop zijn:

Is een black box de uitkomst? En hoeveel afwijking geeft dat?

Of toch zelf bijhouden in excel of losse app?

Is begin en eindstand kilometers van auto noteren echt noodzakelijk per rit (en niet bijvoorbeeld per dag)?

Hoe streng is de belastingdienst, ook voor wat de eerste week na aanschaf betreft, want ik moest heel nederland door om deze tweedehands auto op te halen.

Als ik de registratie doe, moet ik inderdaad 20 meter omrijden langs supermarkt of andere locatie ook boeken? Hoe controleert de belastingdienst dit?

Wat als je om moet rijden, ivm weg werkzaamheden, of verkeerd rijden of iets vergeten ben bij een klant?

Als je naast kilometers met bedrijfsbusje maakt, ook zakelijke kilometers rijdt met je prive auto, mag je die nog steeds opgeven?

Ik vergeet vast wat. Ben heel benieuwd hoe jullie dit doen. Hoop van jullie te horen.

Groetjes,

Featured Replies

Geplaatst:

Redfloor

Waarom zet je de auto niet op de zaak? Die rittenadministratie is volgens mij alleen als je de auto op privé hebt staan. Maar er zijn hier ongetwijfeld mensen met meer verstand van zaken.

• Norbert Bakker changed the title to Rittenregistratie: auto die voornamelijk (bijna uitsluitend) zakelijk wordt gebruikt
Geplaatst:

Cat-trim

• Auteur
3 uur geleden, Redfloor zei:

Waarom zet je de auto niet op de zaak? Die rittenadministratie is volgens mij alleen als je de auto op privé hebt staan. Maar er zijn hier ongetwijfeld mensen met meer verstand van zaken.

De auto staat inderdaad op de zaak. En mag ik niet prive gebruiken ivm bijtelling. Dus ik mag er max 500 km prive rijden, alles erboven moet ik bijtellen bij de inkomen.

Geplaatst:

Redfloor

10 minuten geleden, Cat-trim zei:

De auto staat inderdaad op de zaak. En mag ik niet prive gebruiken ivm bijtelling. Dus ik mag er max 500 km prive rijden, alles erboven moet ik bijtellen bij de inkomen.

Ah ja, ik heb een oude auto, dus ik betaal gewoon de bijtelling. Dan heb ik dit gedoe niet.

Geplaatst:

Cat-trim

• Auteur
22 minuten geleden, Redfloor zei:

Ah ja, ik heb een oude auto, dus ik betaal gewoon de bijtelling. Dan heb ik dit gedoe niet.

Ja zou ik wel willen. maar nieuw waarde van de auto is 47000 dus doe dit liever niet. hahaha

Geplaatst:

Ryan16600

Dan zal ik het nog complexer maken omdat je voor de omzetbelasting een andere manier hebt van het aanwijzen van privé en zakelijke ritten. En dat je daar nog een correctie privégebruik voor moet betalen als je privé kilometers maakt. Daar geldt geen drempel van 500km voor en begint dus bij de eerste privé gereden kilometer.

Woon-Werkverkeer is voor btw doeleinden wel privé maar voor de bijtelling in de IB niet. Om het makkelijk te houden zeg maar.

Fiscalist in de maak

Geplaatst:

vloerengilde

gemaktzucht heeft mij doen beluiten gewoon de be=ijtelling te betalen ongeacht de cataloguswarde.

de te behalen voordelen zijn wat ik vind niet groot genoeg om de werklast van een kmregistratie er bij te willen aangaan.

www.vloerengilde.nl

Geplaatst:

Cosara

“Noem het gemakzucht” … de fiscale regels zijn zo opgesteld dat het nauwelijks meer de moeite loont om hier tijd aan te besteden. Rijk wordt je er niet van … arm ook niet.

Persoonlijk ben ik er een groot voorstander van dat er een dikke streep gaat door al die onzinnige fiscale of andere wetgevende regeltjes die, ongeacht de oorzaak, niet te controleren en te handhaven zijn.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

Cat-trim

• Auteur
Op 11-7-2025 om 07:51, Cosara zei:

Persoonlijk ben ik er een groot voorstander van dat er een dikke streep gaat door al die onzinnige fiscale of andere wetgevende regeltjes die, ongeacht de oorzaak, niet te controleren en te handhaven zijn.

Dus jij neemt de bijtelling voor lief? En gebruikt de auto prive?

Geplaatst:

DaMedia

22 uur geleden, Cat-trim zei:

Dus jij neemt de bijtelling voor lief? En gebruikt de auto privé?

Dat doe ik ook. Als ik op dit forum zie hoeveel tijd mensen besteden om uit te rekenen of zakelijk of privé voordeliger is dan maakt die paar tientjes verschil toch niet uit?

Geplaatst:

Cosara

Op 12-7-2025 om 09:25, Cat-trim zei:

Dus jij neemt de bijtelling voor lief? En gebruikt de auto prive?

Correct … met een auto die ik privé niet snel zal kopen … tenzij de onbelaste kilometervergoeding boven de 50 cent komt te liggen, maar dat zie ik niet gebeuren.

3 uur geleden, DaMedia zei:

Als ik op dit forum zie hoeveel tijd mensen besteden om uit te rekenen of zakelijk of privé voordeliger is dan maakt die paar tientjes verschil toch niet uit?

Dat dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.