• 0

Kerk als business-model

 

Wat is een kerk eigenlijk? Meestal is het een voorganger, een overtuigend verhaal, een presentatie met rituelen in een gebouw vol symbolen, een boek met richtlijnen voor gedrag, en boel aanhangers die zich conformeren.

 

Waar zien we dat model meer? In fitness-klasjes, in televsieprogramma's, bij de padvinderij, bij sportclubs, in multilevel marketing en bij businessgoeroes. Maar ook bv Apple, Microsoft en Oracle werken met heilsoldaten. Denk verder aan Virgin, EasyJet en The Body Shop in de oude versie.

 

Zijn er meer voorbeelden uit de zakenwereld?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Rond de kerst heb ik het boek "Zonder franje" gelezen van Dieter Brandes over de geheimen achter het succes van de Aldi en ik denk dit bedrijf een goed voorbeeld is van het model zoals jij dat omschrijft.

 

;D

 

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Eric Goedhart

Link naar reactie
  • 0

Religie is zo oud als de mensheid...mensen zijn gaan zoeken naar het waarom we op deze wereld zijn en wat we hier te zoeken hebben, en dat doen we nu nog steeds. Mensen zijn alleen de laatste tijd meer in de ban van de wetenschap, met een post over "what the bleep do we know?!" een tijdje geleden is dat weer gebleken.

Zelf ben ik erg gefascineerd door de psychisische aspecten van de zakenwereld waardoor de potentiele klanten uiteindelijk denken: Zo wil ik ook zijn, of, zo heb ik er nog niet over gedacht. Om maar iets hypothetisch te noemen. Het lijkt me nog steeds leuk om samen met bepaalde experts een winkel te openen en alle psychische dingen die mensen drijven hierin te integreren, kijken of het loopt ;D

 

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie
  • 0

Religie is zo oud als de mensheid...mensen zijn gaan zoeken naar het waarom we op deze wereld zijn en wat we hier te zoeken hebben, en dat doen we nu nog steeds. Mensen zijn alleen de laatste tijd meer in de ban van de wetenschap, met een post over "what the bleep do we know?!" een tijdje geleden is dat weer gebleken.

Zelf ben ik erg gefascineerd door de psychisische aspecten van de zakenwereld waardoor de potentiele klanten uiteindelijk denken: Zo wil ik ook zijn, of, zo heb ik er nog niet over gedacht. Om maar iets hypothetisch te noemen. Het lijkt me nog steeds leuk om samen met bepaalde experts een winkel te openen en alle psychische dingen die mensen drijven hierin te integreren, kijken of het loopt ;D

 

 

@Benjamin, heb jij what the bleep nu inmiddels gezien ?

 

In deze film komen vooral wetenschappers aan het woord die een andere kijk hebben op het puur wetenschappelijke. Ook geeft What the bleep een aanwijzing voor de oplossing op de vraag die je vervolgens stelt.

 

En volgens mij heeft de HigherLevel community inmiddels ook een soort ondernemersreligie uitgevonden.

Link naar reactie
  • 0

... en boel aanhangers die zich conformeren.

...

 

Hiemee doeljewelexpliciet op de katholiekekerk:de enigekerkdiegeleid wordt als een dictatuur,en niet als een democratie. Er zijn meer kerkmodellen dan een paus en zijn volgelingen ;)

 

De andere kant: een kerk is een gemeenschap (ook wel 'gemeente' genoemd) met een gezamelijk doel,waarbij mensen uit het midden gekozen worden om sturing te geven aan de gemeenschap.

 

Er zijn bedrijven met 'voorgangers' en 'volgelingen', er zijn ook (vaak wat kleinere) bedrijven waar de 'voorganger' beseft dat het potentieel in de menskracht zit,en waarbij de groep inspraak heeft in de richting.

 

Toyota is daar een voorbeeld van: iedere medewerker wordt aangemoedigd om verbeteringen aan het product voor te stellen, en die worden onderzocht. Redenatie: de mensen op de vloer, die de auto inelkaar zetten,hebben vaak veel inzicht in hoe het product in elkaar steekt,en hoe product en assemblageproces verbeterd kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Door je uitgangspunt bij de kerk te leggen forceer je de gedachtengang wel een beetje. Het begrip "religie" was er eerder dan het begrip "kerk", als je het mij vraagt. En "religie" is ... hoe oud? 40.000 jaar? ouder?

 

Nou vergis je je toch. Alsof vier neanderthalers bij mekaar kwamen en zeiden: "heb jij ook een gevoel dat er meer moet zijn?" Cultureel anthropologen (sommigen althans) menen dat religies zijn ontstaan toen stammen door verzamelsucces (en zeker landbouw) in staat waren om mensen vrij te stellen van de primaire taken. Er kwamen stamhoofden en priesters die hun bestaansrecht ontleenden aan contact met hogere machten. Die hadden ze waarschijnlijk ook nodig om gezag te verwerven. De rituelen die daarbij hoorden - het contact met de geesten - waren voorlopers van kerkdiensten. De kerk was er dus voor het geloof (maar ik gebruikte het woord 'kerk' eigenlijk als verzamelterm voor religie) en dat model is eindeloos herhaald. Ook in niet rooms-katholieke kerken die de illusie van gemeenschap scheppen. Alleen zijn ze daar soms wat meer wars van (levende) persoonsverheerlijking.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, kerk als businessmodel, klinkt ergens wel een beetje eng hoor...

 

Je hebt tenminste een flinke wortel (hemel) en stok (hel) nodig om je klanten een beetje rustig te houden.

 

Als je daarop je business wilt baseren kom je vast in de problemen op een gegeven moment... bijvoorbeeld door het in gebreke blijven bij het leveren van de toegezegde beloningen danwel verdoemenissen ;)

Link naar reactie
  • 0

Cultureel anthropologen (sommigen althans) menen dat religies zijn ontstaan toen stammen door verzamelsucces (en zeker landbouw) in staat waren om mensen vrij te stellen van de primaire taken. ... Ook in niet rooms-katholieke kerken die de illusie van gemeenschap scheppen. Alleen zijn ze daar soms wat meer wars van (levende) persoonsverheerlijking.

 

Hier spring je wel erg hard van objecief naar subjectief..... hoe erg thuis ben je in verschillende kerkgenootschappen, dat je dat persoonlijk als illusie ervaren hebt?

Link naar reactie
  • 0

 

Mij viel vooral de overeenkomst met multilevel marketing en goeroe-achtige consultants op. Daar omheen zie je ware sekten ontstaan. Soms krijgt dat een heel fanatiek en fundamenteel karakter, en soms is het gewoon gezellig. Mensen willen blijkbaar graag ergens bijhoren. Misschien moeten we wat meer Heaven & HL prediken. 8)

 

Oh, Nonex - waarschijnlijk is elke kerk een gemeenschap. Alleen zijn er niet zoveel kerken die hun leden volledige vrijheid gunnen. Vandaar het woord 'illusie'. Meestal zitten er wel gedragsregels aan vast. Gij zult niet....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

waarschijnlijk is elke kerk een gemeenschap. Alleen zijn er niet zoveel kerken die hun leden volledige vrijheid gunnen. Vandaar het woord 'illusie'. Meestal zitten er wel gedragsregels aan vast. Gij zult niet....

 

Je spraakerwarring tussen kerk en religie/geloof roept dit op: die gedragsregels zijn een keuze van de gelovige: daarom kies je voor het geloof en sluit je je aan bij een kerk. Niet alle kerken leggen die op er zijn kerken waarbij je zelf kunt bepalen hoe je invulling geeft aan je geloof.

 

Uit je reactie spreekt dat je niet gelooft, en er niet veel mee op hebt, maar dat betekend niet dat kerken ook zo functioneren als je denkt. Jij ziet een illusie, maar de gelovige ziet een keuze.Zo zeggen moslima's ook dat het dragen van een hoofddoek een keuze is, en daarom zijn erook veel moslima's die dat bijvoorbeeld niet doen (en ook daar zijn weer voorbeelden waar aan de 'keuze' te twijfelen is).

Ik ben het met je eens dat de katholieke kerk dat wel heel dwingend oplegt, bij monde van de paus.(en heb dus ook niets met Ratzi)

Link naar reactie
  • 0

 

Mij viel vooral de overeenkomst met multilevel marketing en goeroe-achtige consultants op. Daar omheen zie je ware sekten ontstaan.

 

Maar zo ontstaan er ook hele 'sekten' (zoals Apple-volgelingen) die geen negatieve connotatie hebben, zoals MLM wel heeft.

 

Ik zie , om in je beeldspraak te blijven, de MLM-ers als de 'Jehova's getuigen' tussen de ondernemers: dwingend,vasthoudend, en overtuigd van hun eigen gelijk.

 

Gelukkig zijn niet alle ondernemers als MLM-ers, en niet alle gelovigen 'Jehova's getuigen'.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zie , om in je beeldspraak te blijven, de MLM-ers als de 'Jehova's getuigen' tussen de ondernemers: dwingend,vasthoudend, en overtuigd van hun eigen gelijk.

 

 

Die Jehova's wil ik nu wel aan de deur hebben hoor.

 

Koud he, met dit weer over straat, en dan nog zo'n zware tas ook, laat ik daar nu toevallig ......... ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zie , om in je beeldspraak te blijven, de MLM-ers als de 'Jehova's getuigen' tussen de ondernemers: dwingend,vasthoudend, en overtuigd van hun eigen gelijk.

 

 

Die Jehova's wil ik nu wel aan de deur hebben hoor.

 

Koud he, met dit weer over straat, en dan nog zo'n zware tas ook, laat ik daar nu toevallig ......... ;D

 

;D Je begint te klinken als Dennis van der Ven (Citroen-verkoper)

Link naar reactie
  • 0

 

Mmm. Misschien is het mogelijk om te geloven en tegelijk de groepsdynamiek van een kerk/religie met enige afstandelijkheid te bekijken. Veel mensen ontlenen waarden en normen aan hun geloof. Dat is prachtig, vooral als die waarden en normen ons allemaal ten goede komen. Gij zult niet doden: ik ben het ermee eens. Het wordt anders wanneer kerken zieltjes gaan werven. En daar is de vergelijking met commercie interessant. In hoeverre kun je van medewerkers en klanten heilsoldaten maken? En wanneer is hun evangeliseringsdrift okay en wanneer slaan het door?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

kerk als produkt van het geloof. De kerk (of moskee) is naar mijn mening geen business model maar een uitvloeisel van in dit geval het geloof (een dienst). Core business is het geloof.

 

Het markten (marketing) van deze dienst is het beste allertijden.

 

dienst is tastbaar gemaakt (van verhalen naar beelden, schilderijen denk aan alle grootte meesters en hun afbeeldingen etc.)

 

plaats = kerk, moskee (moskee, synagoog etcook thuis, dit maakt het produkt)

 

prijs = wat de gek ervoor geeft (erfenissen, maar het subjectieve deel nl dingen laten)

 

promotie = tja wanneer gaat er een dag voorbij waar het niet wordt gepromoot (oh en negatief nieuws is ook promotie ofzoiets)

 

etc, etc

 

Just mij 2 eurocents

Link naar reactie
  • 0

Door je uitgangspunt bij de kerk te leggen forceer je de gedachtengang wel een beetje. Het begrip "religie" was er eerder dan het begrip "kerk", als je het mij vraagt. En "religie" is ... hoe oud? 40.000 jaar? ouder?

 

Nou vergis je je toch. Alsof vier neanderthalers bij mekaar kwamen en zeiden: "heb jij ook een gevoel dat er meer moet zijn?" Cultureel anthropologen (sommigen althans) menen dat religies zijn ontstaan toen stammen door verzamelsucces (en zeker landbouw) in staat waren om mensen vrij te stellen van de primaire taken. Er kwamen stamhoofden en priesters die hun bestaansrecht ontleenden aan contact met hogere machten. Die hadden ze waarschijnlijk ook nodig om gezag te verwerven. De rituelen die daarbij hoorden - het contact met de geesten - waren voorlopers van kerkdiensten. De kerk was er dus voor het geloof (maar ik gebruikte het woord 'kerk' eigenlijk als verzamelterm voor religie) en dat model is eindeloos herhaald. Ook in niet rooms-katholieke kerken die de illusie van gemeenschap scheppen. Alleen zijn ze daar soms wat meer wars van (levende) persoonsverheerlijking.

 

 

 

Ik heb deze bronnen gevonden:

 

Walter Burkert (1996). Religion and the sacred: tracks of biology in early religion. Harvard University Press (5de druk 2001) ISBN 0-674-17570-0. Prijs € 31,15.

 

"Religie was er mogelijk veel eerder, want ceremoniële begrafenissen werden al 100.000 jaar geleden door de Neanderthalers uitgevoerd. Hij plaatst daarmee het onderzoek naar het ontstaan van religie ver in de steentijd, dus buiten de tijd van de grote beschavingen die zeven- tot vijfduizend jaar geleden begonnen."

 

(via deze link )

 

En

"Archeologische vondsten wijzen uit dat de mens 40.000 à 60.000 jaar geleden kunst en religie beoefende "

 

(via deze link[/url)

 

Overigens liepen Neanderthalers niet krom, maar dat terzijde.

De eerste die ze opgroeven bleek achteraf gewoon zwaar reumatisch te zijn geweest.

"Oeps" voor de wetenschap...

;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie.

De mens heeft altijd behoefte gehad aan een houvast. Was dat vroeger de kerk, heeft dit nu voor velen een ander karakter gekregen. Ja er zijn mensen die een organisatie waar zij voor werken zien als een manier waarop zij (in de ogen van soortgenoten binnen deze club) goed kunnen doen en naar de maatstaven van deze gemeenschap goede bijdragen leveren. Zowel de kerk als welke organisatie dan ook is in principe een sociaal systeem waarbinnen mensen zichzelf kunnen profileren. En dit is blijkbaar iets waar de mens nou eenmaal erg behoefte aan heeft.

Nou is de kerk een extreem voorbeeld van een organisatie waarbinnen volgelingen zich erg sterk aan de heersende cultuur binden, maar dit valt ook bij sommige commerciele organisaties terug te zien.

 

Religie op zich is voor iedereen toegankelijk, maar mensen willen blijkbaar zichbare, tastbare aspecten van deze religie ervaren en bezoeken daarom een kerk. Als ze dit vaker doen dragen ze ook regelmatig geld bij dmv. de collecte. In dat opzicht is de kerk een organisatie die door het uitdragen van cultuur en houvast (in ondernemerstermen een dienst) geld verdient.

 

Er zou dus hypothetisch gesteld kunnen worden: organisaties met een sterke, bindende cultuur kunnen meer uit hun werknemers halen, omdat zij bijvoorbeeld meer werk willen verzetten tegen dezelfde of geen extra vergoeding. Keerzijde hiervan is dat bedrijven met een sterke cultuur vaak star worden omdat eigen normen, waarden en ideeen als het beste gezien worden.

 

De kerk als business model zou misschien op sommige markten effectief kunnen zijn (stabiele, voorspelbare markten ), maar zou in snel veranderende omgevingen (high-tech markten, etc.) al snel het onderspit derven.

 

Op deze manier redenerend kan de kerk als business model dan ook gezien worden als een organisatiestructuur die behoorlijk verouderd is. Tenzij je een monopolist bent. Overigens wil dit zeker niet insinueren dat de kerk op zich een organisatie is die drastisch zou moeten veranderen. De kerk op zich biedt voor velen nog steeds een basis die toegevoegde waarde kan hebben voor iemand.

Link naar reactie
  • 0

Religie, om de verwarring met kerk te voorkomen, heeft het sterkste product ooit in handen. Religie verklaart alles wat er gebeurd voor je, dat maakt het leven gemakkelijker.

 

En dat is wat mensen tegenwoordig willen. Een mp3-speler heb je niet voor de muziek, maar omdat je anders niets hebt om naar te luisteren onderweg. Je zult maar eens even niets aan je hoofd hebben? De invulling die Apple daar dan bijvoorbeeld aangeeft met de I-pod is een verschil in de manier van aanbieden. Protestant - Rooms katholiek.

 

Alleen is de manier van aanbieden van de kerk ouderwets geworden. De nieuwe mens gelooft in de wetenschap, wat nog niet verklaart is dat komt nog wel. Dus zul je de indeling in groepen op een andere manier moeten maken. En dat gebeurd door mee te gaan met een bepaalde stroming, of dat nu I-pod is of een andere hype. Je maakt er je status mee duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Overigens liepen Neanderthalers niet krom, maar dat terzijde.

De eerste die ze opgroeven bleek achteraf gewoon zwaar reumatisch te zijn geweest.

 

Ja vind je't gek, die mensen hadden nog geen fatsoenlijke kleren, die vatten voortdurend kou, geen wonder dat ze rheumatisch werden. Toch?

Zodra ik mijn tijdmachine af heb stuur ik de oude kleren niet meer naar het leger des heils maar 100.000 jaar terug. Veel beter goed doel.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie.

De mens heeft altijd behoefte gehad aan een houvast.

 

Mensen hebben nog steeds behoefte aan "houvast". Zelfs weldenkende mensen geloven dat er "iets" is. Probleem is dat dat "iets" niet rationeel is en dat je dus tot irrationele argumenten moet overgaan om anderen van jouw mening en gelijk te overtuigen en dat er dus meestal oorlog van komt.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

``iets`` is misschien niet rationeel, maar wetenschap is in veel gevallen ook niet rationeel. Pure wiskune (in onze perceptie) misschien wel, maar vrijwel alle vormen van organisatieonderzoek kunnen geen pure, theorieen opleveren, hooguit correlaties. Ik denk dat ieder mens op zijn eigen manier een bepaalde vorm geeft aan de zaken die boven het tastbare uitgaan. Op welke manier een mens daar invulling aan geeft, is de eigen keuze. Rationaliteit is niet per definitie de waarheid voor ieder persoon individueel. Snorrie voor dit richting filosofie neigende geneuzel :P

Link naar reactie
  • 0

``iets`` is misschien niet rationeel, maar wetenschap is in veel gevallen ook niet rationeel. Pure wiskune (in onze perceptie) misschien wel, maar vrijwel alle vormen van organisatieonderzoek kunnen geen pure, theorieen opleveren, hooguit correlaties. Ik denk dat ieder mens op zijn eigen manier een bepaalde vorm geeft aan de zaken die boven het tastbare uitgaan. Op welke manier een mens daar invulling aan geeft, is de eigen keuze. Rationaliteit is niet per definitie de waarheid voor ieder persoon individueel. Snorrie voor dit richting filosofie neigende geneuzel :P

 

De wetenschap hanteert een eenvoudig principe: iets moet falsificeerbaar zijn wil het zinnig zijn er theorieen over op te zetten. Religie is ook volgens eigen aanhangers niet falsificeerbaar en dus is het niet zinnig er theorieen over op te zetten.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Wel een toepasselijke topicstart in een tijd dat bijna iedereen zijn geloof in God heeft ingeruild voor een geloof in wetenschap en televisie...

 

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.