Ga naar inhoud
Geplaatst:

bart60

De situatie:

Ik heb een eenmanszaak en trek nu 0,18/km af voor zakelijke ritten in mijn prive auto.

 

Op 1 maart a.s. is deze auto 15 jaar oud en ik overweeg om de auto over te schrijven naar de zaak. Dit omdat ik dan alle autokosten mag aftrekken terwijl ik voor het privegebruik bijtelling heb over de dagwaarde (ca. 4000,-) en niet over de nieuwwaarde.

 

 

Mijn vragen:

mag ik op elk gewenst moment de auto overschrijven naar de zaak?

mag ik de kosten voor aankoop (minus restwaarde) in 1 keer aftrekken als bedrijfskosten?

Indien dit niet kan: over hoeveel jaar moet je afschrijven? De verwachte levensduur?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

2thePoint

Op een auto van 15 jaar hoef je m.i. niet meer af te schrijven omdat ik aanneem dat de restwaarde ook wel de aanschafwaarde is....De kosten kun je in 1 keer opnemen in je V&W.

Je mag deze auto op elk gewenst moment verkopen aan de zaak, geen probleem.

 

Egbert Punter

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Op een auto van 15 jaar hoef je m.i. niet meer af te schrijven omdat ik aanneem dat de restwaarde ook wel de aanschafwaarde is....

 

De restwaarde kan ook nul worden, toch?

Geplaatst:

Persoon

Een bijtelling gaat toch niet uit van de dagwaarde maar van de cataloguswaarde?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Geplaatst:

nonex.nl

Nee, hoor, bij auto's ouder dan 15 jaar wordt de dagwaarde bijgeteld. Ik heb die van mij moeten laten taxeren voor datie over mocht (oldtimer)...

Geplaatst:

Persoon

Had even over de 15 jaar jaar heen gelezen... ;D

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

De restwaarde kan ook nul worden, toch?

 

Heeft iemand hier nog iets over te roepen? :)

Geplaatst:

Nico Schouten

De restwaarde kan ook nul worden, toch?

 

Heeft iemand hier nog iets over te roepen? :)

 

Nee, hoor, bij auto's ouder dan 15 jaar wordt de dagwaarde bijgeteld. Ik heb die van mij moeten laten taxeren voor datie over mocht (oldtimer)...

 

 

Hier zit een kleine kink in de kabel.

Je kan dus niet een oude ferrari op kosten van de zaak rijden zonder een bijtelling omdat deze gekoppeld is aan dagwaarde.

Ik neem aan dat dit ook eventuele afschrijvingskosten in de weg kan staan.

Anders koop je zo'n ding, zet hem drie jaar op kosten van de zaak, en verkoop je hem vervolgens aan jezelf voor een symbolisch bedrag om hem dan weer prive te verkopen

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

De restwaarde kan ook nul worden, toch?

 

Feitelijk wel, tegenwoordig moet je zo'n beetje bijbetalen als je een auto naar de sloop brengt. Misschien dat de waarde van de rijdende wagen nog wel een paar 100 euro is, maar zodra deze defect is, is '0' een prima schatting.

 

Aan de andere kant.. wat zou je mailen over een bijtelling voor een auto die 500 euro of iets dergelijks waard is?

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Aan de andere kant.. wat zou je mailen over een bijtelling voor een auto die 500 euro of iets dergelijks waard is?

 

Het gaat meer om of je de auto in zijn geheel af kunt schrijven - dat kan interessant zijn.

Geplaatst:

JumpTide IT

De restwaarde kan ook nul worden, toch?

 

Feitelijk wel, tegenwoordig moet je zo'n beetje bijbetalen als je een auto naar de sloop brengt. Misschien dat de waarde van de rijdende wagen nog wel een paar 100 euro is, maar zodra deze defect is, is '0' een prima schatting.

 

Aan de andere kant.. wat zou je mailen over een bijtelling voor een auto die 500 euro of iets dergelijks waard is?

 

Er staat wel roestbak..

Maar een auto van 15 jaar of ouder kan nog een behoorlijk bedrag waard zijn.

 

Maar het is zeker interesant om deze wagen op de zaak te zetten!

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Geplaatst:

Gast

Ik heb een los vraagje tussendoor:

 

ik zit in loondienst, en heb een leaseauto. Hiermee maak ik ook km's voor mijn eenmanszaakje. Mag ik die ook nog aftrekken, of is dat dubbelop?

(ik rijd > 500 km)

Geplaatst:

JumpTide IT

Heb je prive ook een wagen die niet lease is ?

Dan lijkt het me geen probleem.

 

Indien het een auto van je werkgever is dan zou ik het persoonlijk er niet op wagen. Ik denk ook niet dat je werkgever er zo happig op is ?

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Geplaatst:

Gast

Ik heb niet nog een eigen prive auto nee. Maar omdat ik dus bijtelling betaal, is dat eigenlijk een vergoeding voor het prive rijden...

Dus in die trant wil ik eigenlijk weten of het uberhaupt mogelijk is om die zakelijke km's ook nog af te trekken.

Geplaatst:

nonex.nl

Zakelijke kilometers trek je niet af, je mag jezelf 19 eurocent per gereden kilometer vergoeden als de auto niet op de zaak staat. Verder mag je dan geen kosten van parkeren, onderhoud of brandstof declareren van de zaak. Je moet wel een kilometerregistratie bijhouden van prive en zakelijk gereden kilometers.

 

Enne, ik heb er geen ervaring mee want ik ben niet in loondienst, maar heeft je baas er geen moeite mee dat je 'zijn' leaseauto gebruikt voor jouw eigen bedrijf?

Geplaatst:

Gast

ja, dat bedoel ik ook...

 

ik ga er vanuit dat mijn werkgever het geen probleem vindt 8)

  • 8 months later...
Geplaatst:

s78

Hoi,

 

Mijn auto wordt volgende week ook 15 jaar (gefeliciteerd ;-).

 

Ik begrijp dus dat ik de auto aan mijn (eenmans)zaak kan verkopen, laten we zeggen 1000 euro, of moet je de econmische waarde hanteren?

 

Hoe krijg je een economische waarde van een auto?

 

Oke, de auto staat vervolgens op de zaak en kun je alle kosten aftrekken (belasting, premies, brandstof en garagekosten).

Stel je nou eens voor de je deze auto gaat pimpen, nieuw kleurtje, spoiler, licht metalen velgen, etc... kan dit dan zomaar op kosten van de zaak?

 

Thanx,

Sietze

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Volgens mij moet je op het moment van aanschaf beslissen of je hem zakelijk of prive beschouwt. Verkopen aan je eenmanszaak kan niet, want dat ben je zelf. Je kunt niet aan jezelf verkopen.

 

Verder geldt inderdaad de economische waarde die je kunt bepalen door de auto te laten taxeren. Pimpen lijkt me niet aftrekbaar omdat dat niet onder regulier onderhoud valt... ;)

Geplaatst:

JumpTide IT

Nee maar goed

 

Ik had laatst schade aan de wagen door iemand anders, die onbekend is helaas >:(

700 euro excl. aan spuit en uitdeuk werkzaamheden

 

Wie controleert als dat schade was of als het was voro het pimpen?

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Geplaatst:

s78

Wanneer ik de 'roestbak' van 15 jaar op naam van mijn eenmanszaak zet is het dan verplicht dat de verzekeringspolis op naam van mijn eenmanszaak staat?

 

En voor de wegenbelasting?

Geplaatst:

renep

Wanneer ik de 'roestbak' van 15 jaar op naam van mijn eenmanszaak zet is het dan verplicht dat de verzekeringspolis op naam van mijn eenmanszaak staat?

En voor de wegenbelasting?

 

Dat kan niet eens. Want een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid. Juridisch gezien blijft het jouw auto, alleen boekhoudkundig en fiscaal verandert er wat als je je auto op een eenmanszaak zet.

Geplaatst:

WelleKe

Kun je de auto eigenlijk nog wel zakelijk inbrengen?

Er staat me iets bij dat eenmaal gekozen je niet weer voor een andere optie mag gaan.

 

Zo heb ik mijn auto op de balans gezet, als ik nu voor volgend jaar denk dat het dan beter is in prive te hebben, dan heb ik pech. Ik mag het namelijk niet meer omzetten, pas bij een nieuwe aankoop kan ik weer die overweging maken.

 

Of haal ik dingen door elkaar?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Er staat me iets bij dat eenmaal gekozen je niet weer voor een andere optie mag gaan.

 

Inderdaad, met uitzonderingen, blijkbaar

Geplaatst:

WelleKe

Helaas staan die er nou weer net niet bij ???

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

empire

Elke kilometer die wordt gereden ten behoeve van de onderneming mag worden vergoed tegen € 0,19 ongeacht of het een eigen auto is danwel een leasezuto van de zaak, zelfs een motor komt hiervoor in aanmerking.

 

De vraag of de werkgever hiermee kan instemmen is m.i. persoonsafhankelijk.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.