• 0

server-beheerder weigert backup

Wij hebben totaal geen verstand van informatisering, en hebben daarom bij een een bedrijf een totaaloplossing afgenomen: het ---- systeem. Dit is een server die door hen beheerd wordt.

 

Nu hadden we dus onlangs een probleem, en de backup was nodig. Wat blijkt, de backup kon niet worden teruggezet. We hebben contact opgenomen met -------, het bedrijf dat de support bij deze machine levert, maar zij werken totaal niet mee. en wijzen elke vetantwoordelijkheid af (ondanks contract).

 

Hoe dan ook, we willen nu van ze af. De vraag is alleen: zijn er andere oplossingen die voor weinig geld een complete server oplossing bieden? Hoe doen andere ondernemers dit? Er zijn vast meer ondernemers die totaal geen verstand hebben van IT, maar het wel nodig hebben en toch geen systeembeheerder kunnen betalen.

 

Zoals gezegd, het ---- systeem leek geweldig, totdat blijkt dat de support die je wordt beloofd waardeloos is. We hebben best wat schade geleden aan deze affaire, en we hopen dus dat er wellicht andere oplossingen zijn bij wel betrouwbare bedrijven.

 

[titel aangepast - mod]

 

[edit mod] naam leverancier verwijderd [/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Kiss is een ouwe kreet, die staat voor keep it simple, stupid - vandaar dat ik je titel heb aangepast. Waarschijnlijk is die kreet gebruikt door een internet service provider als naam voor een service. Nou voldoet die service niet aan de verwachtingen - en aan de belofte, dunkt me. Dus heb je reden om de schade te verhalen en snel uit te wijken naar een leverancier die wel zijn belofte waarmaakt.

 

Maar het wemelt hier van de experts die vast een beter antwoord hebben. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou het is geen internet server hoor, het gaat om een server die bij ons op kantoor staat, waar al onze bestanden op staan die dan met de backup mee gaan.

 

Je zegt keep it simple STUPID, stupid zijn we inderdaad door dat kiss systeem te huren. De vraag is dus: zijn er andere betaalbare oplossingen voor computer analfabeten zoals wijzelf?

Link naar reactie
  • 0

Bekend probleem... Waarschijnlijk is er nooit een goede danwel volledige backup van jullie server gedraaid.

Het pakket dat wij gebruiken om onze servers op een correcte manier te backuppen heet SnapShot en we hebben hier goede ervaringen mee. We nemen dit pakket af bij SinnerG Hosting tegen redelijke kosten (inclusief systeembeheer).

De persoon die jullie daar verder kan helpen is Jair.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik zal hier niet beginnen met reclame maken voor mezelf maar ik zal op het algemenere vlak blijven.

 

Wat is het probleem met de server volgens jullie (hopelijk inmiddels ex-)systeem beheerder? Is het een kapotte hardeschijf dan zijn er bedrijven die de data grotendeels kunnen herstellen (vanaf 3000 euro ongeveer). Daarnaast zul je in de toekomst misschien moeten denken aan een oplossing waarbij je alles online opslaat (dit kan op een windows computer super makkelijk en met linux is het ook goed te doen).

 

Stel gewoon harde eisen en zorg dat als deze niet gehaald worden ook op papier staat hoe het dan verder moet. Uiteraard betaal je hier wel wat voor (wil je het goed doen dan koop je 2 2U servers en ga je deze ergens in een datacenter op laten hangen, dit word ook wel colocatie genoemd). Per computer en/of server moet je toch denken aan prijzen vanaf 50 euro per maand bij de verschillende bedrijven.

 

Waarschijnlijk is er inderdaad nooit een offsite backup gemaakt en vormt dat het grootste deel van het probleem of ze hebben in de praktijk de kennis niet om de backup terug te zetten of aan jullie te geven. De backup kan bijvoorbeeld op de zelfde hardeschijf zijn gemaakt en gaat deze dan kapot dan heb je niks meer helaas.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Vreemde situatie wel. Een beheerder die garant staat voor de beschikbaarheid van de machine en de data zou van de klant eisen dat een backup gemaakt wordt. De klant moet immers kunnen vertrouwen hierop.

Als beheerder stel ik dus eisen aan een klantomgeving als ik garanties moet afgeven hierover. Een backupdrive en bv een dubbele harddisk is dan wel een minimale eis naast een goede virusscanner.

Ik ga hier overigens uit van een situatie waarbij beheer grotendeels op afstand wordt gedaan.

Indien de backup niet over een netwerk naar buiten het pand gemaakt kan worden, dan moeten er duidelijk instructies zijn over hoe backup tapes gehanteerd moeten worden en op de naleving hiervan toegezien worden.

 

Ik ben wel benieuwd naar de contractuele afspraken die koblahana heeft met deze partij. Welke dienst wordt precies afgenomen? En welke afspraken zijn gemaakt over de backup. Hoelang wordt deze bewaard. Een dag? Een week? Een jaar? Voor het gemak neem ik aan dat de backup die teruggezet moest worden een recente was en dat het gewoon had moeten lukken.

 

tja, wat verder ze zeggen. Er zijn voldoende goede partijen in de markt te vinden die voor nette prijzen dergelijke diensten aanbieden. Helaas zijn deze vooraf moeilijk te onderscheiden van de minderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een server bij jullie op kantoor, het meest voor de hand liggend lijkt me dan om de backup ook daar te maken. Laat een automatiseringsbedrijf het eenmalig goed instellen met een rapportje per email of de backup succesvol was.

Enige handeling die je dan zelf nog hoeft te verrichten is elke dag even een tapeje verwisselen en door iemand laten meenemen naar huis oid. Daar is verder geen technische kennis voor nodig.

 

In die richting zou ik het zoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo koblahana,

 

zo te zien gebruiken jullie de server voor lokale kantoorautomatisering,

hebben jullie al eens gedacht aan microsoft small business server?

Dit is een goede en betaalbare oplossing, waarbij je een complete server hebt voor een klein bedrag, backup e.d. kan hiermee ook geregeld worden.

De exacte kosten hangen een beetje af van het aantal gebruikers en de wensen, maar het is een veel gebruikte oplossing voor het mkb. Je kan kijken op http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/producten/server/sbs/default.aspx de ondernemers portal van microsoft.

 

Groetjes martijn

 

Link naar reactie
  • 0

zo te zien gebruiken jullie de server voor lokale kantoorautomatisering,

hebben jullie al eens gedacht aan microsoft small business server?

 

Microsoft???

Dat kan natuurlijk ook anders ;)

 

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

@koblahana

 

Goede oplossingen zijn er absoluut! Om een voorbeeld te geven:

 

Wij werken voor een aantal kleine bedrijven die het domweg niet kunnen betalen om een IT-er in dienst te nemen. Met de huidige vorm van Internet is dat ook eigenlijk niet nodig. De meeste platformen zijn vanaf afstand prima te beheren.

 

Op die manier komen wij alleen bij klanten voor fysieke werkzaamheden aan servers en verder kunnen we ontzettend veel op afstand regelen.

 

Kortom kijk goed naar wat je nodig hebt. Gebruiken jullie bijvoorbeeld alleen een fileserver en e-mail dan kom je met bovenstaande oplossing vrij ver. Dingen als automatische backup zowel op eigen locatie als op een andere locatie zijn natuurlijk altijd mogelijk.

 

Zo'n oplossing kan door vele bedrijven worden gegeven tegen niet al te schrikbarende prijzen.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

Heel even kort door de bocht inzake de financieen en ik ben iets minder genuanceerd dan een eerdere reageerder, die het in zijn algemeenheid besprak.

 

Momenteel wordt er heel veel gestunt met lease constructies om zodoende de verkopen op peil te houden. Normaal onderhandelen we een prijs tot op het bot uit met onze accountmanagers en krijgen onze klanten de beste prijs. (wij zijn middlemen en nee wij verdienen niks aan deze actie, dozen schuiven kan iedereen.) De klant krijgt de offerte van accountmanager 1 op 1 door. Alleen als wij installeren of beheren dan worden die kosten in rekening gebracht. Vaak schrikken bedrijven toch nog van die kosten terwijl de prijzen echt laag zijn. Om toch de verkopen door te laten gaan wordt meestal niet de hoogste korting bedongen, maar wordt vaak bv 25% geaccepteerd en een kosteloze of bijna kosteloze lease over 24-36 maanden.

 

Laat dus je middlemen goed onderhandelen

 

qua onderhoudskosten. meest simpele contract 1 server + 1-10 workstations remote E100p/m. dit is 2-3 uur per maand (als het goed geinstalleerd is hoef je bijna nooit wat te doen) Meeste tijd gaat op aan helpdesk. betaal je momenteel meer. bv 1 server + 4 workstations. a 50 per client en 100 voor server (= 300E) dan betaal je teveel. Je had voor E250 meer. dus 550E zowel je beheer als ook de server en 4 workstation gehad. (3 jaar lease)

 

hardware specs voor de liefhebbers: dual Xeon3,0 2gb(2x1), 4*73scsi-R5 en 4*143GB scsi-R5, LTO2 tapeunit, inc ups 1500i, inc MS2003SMB 10clt, inc mcafee smb 10clt , inc Sym backup exec.1x16pr GB switch, 4xdesign client machines: p4 d820,2.8ghz(2*1mb)-1gb(2x512),80gb hdd, dvd, 17" tft (beste model) plus speakers, inc win xp,inc office2k3 prof en uiteraard overal 3 jaar garantie (server 4 u response, clients next business day) op zelfs tegen knoeiende werknemers met koffie.

 

concluderend. goede merk apparatuur hoeft helemaal niet duur te zijn en aan een beheerder die alleen maar geld schraapt in zijn service contract heb ik een hekel. hardware leveren en installeren en dan een wurgservicecontract, daar walg ik van. Wil je er vanaf moet je betalen. kom je bij een ander. dan zal die zeggen: tja uw vorig beheerder heeft er wel een troep van gemaakt. voordat ik u onder mijn servicecontract kan brengen moet het wel opnieuw geinstalleerd worden.

 

kortom de bekende mooie verkooppraat. Wij leveren en plaatsen en dan MAG iemand kiezen wat hij wil. Wil hij geen servicecontract maar incidenteel een bezoek of alleen als er problemen zijn. geen probleem. dan is zeker het uurbedrag verdubbelt, zul je zeggen, nee zelfs dat niet. prijzen zo hoog als de grote jongens, dat ook niet. De IT is genoeg kapot gemaakt met alle mooie praatjes en de exorbitante prijzen. Een vergelijking met den haag is zo gemaakt.

 

Het is een doos die moet doen wat hij moet doen en dat is heel simpel jouw bedrijfsproces ondersteunen en niet tegenwerken.

 

Einde preek.

Link naar reactie
  • 0

Heb zelf wel een goeie club weten te vinden

 

Heb je lang gezocht naar het bedrijf waar je zelf werkt?

 

Een tip is altijd welkom natuurlijk, maar op deze manier doe je net alsof je bij toeval hierop gestuit bent, terwijl het gewoon reclame is voor je eigen bedrijf of voor het bedrijf waar je zelf werkt.

Link naar reactie
  • 0

ik zou als ik jou was gewoon kijken naar de backup oplossing die al in Windows zit...daarnaast is er zat gratis backup software te vinden. kijk eens op www.startpagina.nl en dan de dochter backups. hoeft allemaal niet zo complex en uitgebreid te zijn? data van een aantal pc'stjes toch? succes !!

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer (of mevrouw koblahana),

 

 

 

Zoals u wellicht weet is onze onderneming gericht op verbetering van winstgevendheid van onze MKB-klanten door kostenreductie en verhoging van resultaten op ICT-gerelateerde investeringen, bezittingen en personeel bij onze klanten.

 

Gezien de resultaten die wij inmiddels geboekt hebben met ons, op Linux -gebaseerd, MKB-server systeem durven wij te stellen dat wij, met nu ruim 15 specialisten, onszelf mogen betitelen als een professionele leverancier van systeem-, netwerkbeheer en kantoor-automatisering.

Sinds enige jaren maken dan ook een kleine 100 gebruikers naar tevredenheid gebruik van ons server-systeem, waarbij zij vanaf 49.95 euro per maand van de hardware, software en service inzake een "all-in-one"-server kunnen genieten. Afhankelijk van de gewenste functionaliteiten geldt een eenmalige vergoeding tussen de 99.95 en 375 euro.

 

Indien de situatie die u schetst op enige waarheid berust is dit zeer kwalijk en is gezien de overeengekomen dienstverlening daadwerkelijk sprake van een navrante situatie.

 

Echter, in het helpdesk-ticketingsysteem van onze servicedesk vinden wij geen enkele melding van uw geval.

Gezien de ernst en de aard van het door u in dit forum voorgelegde geval en de gewekte indruk dat één van onze medewerkers zich zou beroepen op enige niet-aansprakelijkheid in geval van calamiteit, lijkt het mij dat een dergelijk geval mij zeker bekend zou zijn. Al was het maar omdat door de toepassing van Linux, monitoring en (preventief) remote-onderhoud er nauwelijks dergelijke calamiteiten voorkomen.

Ook lijkt mij dat na onbevredigend overleg met een servicedesk-medewerker de gang naar het management de meest logische stap is.

 

Calamiteiten betreffende hardware (bijvoorbeeld de hard-disk(s) van een backup op een externe harddisk middels USB)) vinden volgens onze ervaringen doorgaans hun oorzaak in stroomstoringen. Om dit te voorkomen adviseren (en leveren) wij het gebruik van een noodstroomvoorziening en/of stroombescherming. Bovendien staan wij garant voor de kwaliteit van de geleverde hardware.

Tevens leveren wij sinds eind vorig jaar off-site backup middels online opslag in ons deel van een als goed bekendstaand beveiligd datacenter, waarmee het risico van dataverlies verder kan worden beperkt.

Ten slotte geldt dat zowel onze servicedesk als de betreffende onderneming volautomatisch melding ontvangt wanneer een gemaakte backup gefaald is. Dat geldt ook voor de test bij levering waarbij er tevens een restore-actie wordt gedemonstreerd.

Het zou echter van te veel bravour getuigen als ik zou stellen dat calamiteiten geheel niet (kunnen) voorkomen. Al was het maar omdat dan bewezen zou zijn dat er geen noodzaak is tot onze (preventieve) service en gedegen garanties.

 

Nou, dat lijkt me wel even genoeg "verkoop-praat" in dit forum.

 

Terzake wil ik wel opmerken dat het bijzonder opmerkelijk is dat u onze organisatie met naam en toenaam vermeld in dit forum. En dat zonder uw eigen identiteit te onthullen. Persoonlijk ben ik voorstander van fora waarbij structureel miskleunende I©T-leveranciers tot de orde kunnen worden geroepen ("remember UPC"). Maar als dergelijke acties anoniem & zonder enige vorm van hoor en wederhoor zeer specifiek (kunnen) worden uitgevoerd, dreigt mijnsinziens al snel het gevaar van het moedwillig toebrengen van (imago)schade. Wat dan al snel riekt naar smaad en/of laster.

Immers, als het uw -mogelijk terechte- doel is om louter een andere leverancier te vinden voor uw ICT-infrastructuur, dan behoeft dat geen naamsvermelding. Dit forum meldt dat uw "melding" reeds 1630 keer gelezen is, en dat is - vooralsnog - 1630 keer teveel.

 

Ik stel daarom voor dat u maandag aanstaande contact met ons opneemt waarbij u kunt refereren naar mijn posting in dit forum. Ik nodig u dan ook hierbij uit voor een (finaal?) gesprek met mij en de verantwoordelijke van de servicedesk op ons kantoor. Handig hierbij zou zijn dat u eventuele correspondentie meeneemt inzake de betreffende servicedesk-medewerker, of bij gebreke daarvan in ieder geval de periode / datum achterhaalt waarbij u met ons inzake onderhavige kwestie gecorrespondeerd zou hebben.

 

Indien uw posting op enige waarheid berust, ben ik ervan overtuigd dat wij middels minnelijk overleg tot een voor beide partijen passend oplossing zullen komen, hetzij technisch hetzij financieel.

 

 

Ervan uitgaande u hierbij naar behoren te hebben geïnformeerd,

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

drs. Ruben Brave, algemeen directeur catchy.net b.v.

 

 

Wij hebben totaal geen verstand van informatisering, en hebben daarom bij een een bedrijf een totaaloplossing afgenomen: het KISS systeem. Dit is een server die door hen beheerd wordt.

 

Nu hadden we dus onlangs een probleem, en de backup was nodig. Wat blijkt, de backup kon niet worden teruggezet. We hebben contact opgenomen met catchy net, het bedrijf dat de support bij deze machine levert, maar zij werken totaal niet mee. en wijzen elke vetantwoordelijkheid af (ondanks contract).

 

Hoe dan ook, we willen nu van ze af. De vraag is alleen: zijn er andere oplossingen die voor weinig geld een complete server oplossing bieden? Hoe doen andere ondernemers dit? Er zijn vast meer ondernemers die totaal geen verstand hebben van IT, maar het wel nodig hebben en toch geen systeembeheerder kunnen betalen.

 

Zoals gezegd, het kiss systeem leek geweldig, totdat blijkt dat de support die je wordt beloofd waardeloos is. We hebben best wat schade geleden aan deze affaire, en we hopen dus dat er wellicht andere oplossingen zijn bij wel betrouwbare bedrijven.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het ook naar voren is gekomen maar een prima oplossing voor file en webserver is het draaien van een OpenSource OS zoals Debian. In combinatie met een control panel zoals PLESK. Kijk maar eens op www.swsoft.com. De oplossing is breed inzetbaar en omdat alles op linux is gebasseerd minder virus gevoelig. Zoek wel een partij die een linux server kan onderhouden voor je. (De fileserver is Samba en kan bestuurd worden vanuit PLESK. De webserver is Apache2 en PHP4 voor scripting)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Terzake wil ik wel opmerken dat het bijzonder opmerkelijk is dat u onze organisatie met naam en toenaam vermeldt in dit forum. En dat zonder uw eigen identiteit te onthullen. Persoonlijk ben ik voorstander van fora waarbij structureel miskleunende I©T-leveranciers tot de orde kunnen worden geroepen ("remember UPC"). Maar als dergelijke acties anoniem & zonder enige vorm van hoor en wederhoor zeer specifiek (kunnen) worden uitgevoerd, dreigt mijnsinziens al snel het gevaar van het moedwillig toebrengen van (imago)schade. Wat dan al snel riekt naar smaad en/of laster.

 

Die naam en toenaam kon ik niet vinden, maar wellicht dat via het label KISS alsnog een leverancier te vinden is. Je hebt gelijk dat het wat laf is om een leverancier te beschuldigen onder het mom van een nickname en met als emailadres antianti.nl. Dat hadden wij als mods moeten opmerken, zodat we een vraagteken hadden kunnen plaatsen bij de waarachtigheid van dit verhaal. Het riekt inderdaad sterk naar een poging om die KISS-service zwart te maken.

 

Heeft zich nog iemand gemeld na je aanbod?

 

Kunnen wij iets doen om de afzender te achterhalen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.