• 0

Hoe belangrijk is een 'sense of urgency' ?

Ik had vandaag een lang gesprek met een starter. Ik heb overwogen in zijn bedrijf te participeren, maar mis bij hem een 'sense of urgency' (vergeef me het gebruik van deze Engelse term). Vandaag heb ik hem kenbaar gemaakt dat ik niet participeer en aangegeven waarom niet.

Op grond van ervaring met de bedrijven die ik zelf heb opgezet en geleid en met succesvolle participaties durf ik te beweren dat een continue 'sense of urgency' een noodzakelijke voorwaarde is om succesvol te zijn en te blijven.

Het lijkt mij interessant en leerzaam van andere forumleden te horen hoe zij hierover denken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het wel met je eens, denk ik. Een starter hoeft niet opgefokt of nerveus te zijn maar enige drang moet er wel zijn. Je kunt je afvragen wat een starter die geen "sense of urgency" heeft dan precies mist. Die denkt dat de markt er morgen ook nog is? Die denkt zo uniek te zijn dat een ander niet op het idee komt? Morgen is er weer een dag?

 

Aan de andere kant, hoe zie je een "sense of urgency"? Mensen kunnen behoorlijk cool en laid back overkomen terwijl ze inwendig jouw "sense of urgency" wel degelijk hebben. Omgekeerd kan iemand reuze nerveus zijn zonder doelgericht te zijn, daar heb je dan ook weer niks aan. Kortom, je moet naar meer factoren kijken.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik intake gesprekken voer met ondernemers-in-de-dop en het gesprek krijgt als onderwerp "het idee" dan moet er in mijn optiek "iets" gebeuren.

 

Dit iets noem ik altijd: energie. De persoon dient zich op dat moment te verbinden met zijn intrinsieke motivatie om zijn idee om te vormen naar de realiteit.

 

Ik vermoed dat wanneer je e.e.a. wetenschappelijk zou benaderen je ook tot meetbare factoren komt. Stijging van de lichaamstemperatuur, met meer stemvolume spreken (db's), meer non-verbale communicatie (bredere armzwaaien) etc.

 

Los van de inhoud van het bedrijfsidee, vind ik het dus zeker in het geval van een "persoonlijk ondernemerschap" het zeer essentieel dat men volop in "het moment" zit.

 

Dus "sense of urgency" in deze zin, belangrijk???? >>>> heel belangrijk!!!!

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat verschillende mensen verschillende manieren hebben om hun behoeften te laten kennen.

 

Maar sense of urgency ? Moet natuurlijk aanwezig zijn - waarom zou je anders iemand vragen om te participeren in je bedrijf ?

 

En hoe je het ziet ? Mmm...ongeduld, een aanwezig strijdplan voor het bedrijf waar Tijd in staat, gesprekken met meerdere financiers in de aanstaande weken, deadlines, gretige blik, enthousiasme, gedrevenheid, energie - zoiets.

Link naar reactie
  • 0

Christine, bedankt voor je reactie. De starter moet voor mij een stabiele, zelfverzekerde, persoon zijn, die absoluut niet nerveus wordt.

Zij/hij moet wel dagelijks bezig zijn met de verbetering van haar/zijn product of dienst alsof de concurrentie haar/hem anders morgen inhaalt. ;)

 

Ik ken hele onzekere, instabiele mensen die hele succesvolle ondernemingen van de grond krijgen. (Overigens zit daar wel altijd ergens een kern van geloof en kennis-van-kunnen in verstopt) Is die stabiliteit, zelfverzekerheid (ook tricky trouwens, want wanneer leun je te ver achterover in je zelfvertrouwen?) wat jou betreft wel een kritieke succesfactor?

Ook mensen zonder 'sense of urgency' en ambitie kunnen denk ik succesvol ondernemen, juist omdàt er niks voor ze afhangt, ze minder stress hebben en het leuk vinden. Uiteraard is hierbij wel een bepaalde balans van belang die je ook ziet bij toneelspelers: je moet niet over-spannen zijn maar ook zeker niet onder-spannen. Je kunt jagen door met een speer door het bos te hollen maar je kan ook een val zetten en wachten. (Danwel je kan een wortel zelf gaan halen uit de winkel of thuis laten bezorgen door Albert...de diervriendelijke variant ;-)

Dat wachten zou wel eens voor een gebrek aan 'sense of urgency' aangezien kunnen worden.

 

Ik heb ook mensen in erg onvriendelijke, respectloze personen zien veranderen door die 'sense of urgency' dus dat lijkt me dan ook een afbreukrisico?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mmmm...Perry : zou jij je geld geven aan iemand die jouw geld nodig heeft om een sense of urgency voor ondernemen te krijgen ?

 

Als ik geld had, denk ik van wel ja. Er moet wel een beetje passie en drive zijn uiteraard, maar kan me voorstellen dat het helpt als iemand geholpen wordt een bepaalde richting verder in te gaan. Momenteel investeer ik zelfs tijd en energie aan projecten die wel een soort focus, drive teweeg brengt of dat nou onder de noemer sense of urgency valt...misschien trek ik weer iets uit zijn verband hier :-)

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik had gehoopt en verwacht, lopen de meningen uiteen.

 

Uiteraard is het niet zo dat iemand die onzeker en instabiel is niet succesvol kan zijn, maar mijn mening is dat dat de uitzonderingen zijn en dat succesvolle ondernemers meestal zelfverzekerde en stabiele mensen zijn.

Ook denk ik dat 'sense of urgency' de kans op succes veel vaker wel dan niet in sterke mate positief beïnvloedt.

 

Ik heb aan den lijve ondervonden dat een ondernemer zonder 'sense of urgency' toch veel initiatief toonde bij het zoeken naar investeerders. Zijn doel bleek te zijn iemand te vinden die zijn inkomen verzorgde terwijl hij zonder haast of focus zou kunnen blijven hobbyen. Ik investeer sindsdien niet meer in projecten waarbij mijn investering voornamelijk dient om de ondernemer een inkomen te verschaffen.

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik vraag me af of de meningen uiteen lopen. Jij noemt het "sense of urgency" Perry noemt het "passie en drive". Wat het ook is, je wil als investeerder een heilig vuur zien, een ondernemer die alles geeft om zijn droom te realiseren. Wat dat "alles" is, kan verschillen. Dat is sterk afhankelijk van de persoon. Maar ondernemers die zichzelf "sparen" geef je als investeerder geen geld. Die geef je zelf geen tijd. Daar moet je zo snel mogelijk van af zien te komen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Wat het ook is, je wil als investeerder een heilig vuur zien, een ondernemer die alles geeft om zijn droom te realiseren.

 

Zelfs als dit vuur de grond verschroeit waarop deze starter loopt, zijn er nog steeds investeerders die twijfelen. Iemand die desondanks toch zijn droom blijft na volgen, zelfs zijn huis ervoor verkoopt en uiteindelijk succesvol wordt, daar neem ik mijn petje vooraf.

 

De keuze om wel of niet te investeren, bepaal je in de eerste seconden van het gesprek. Eigenlijk moet je nog voordat je de brandweer belt, de intentie overeenkomst al getekend hebben. Cijfers en presentaties zijn slechts hulpmiddelen om te kijken of het plan uitvoerbaar is maar leveren mijns inziens geen bijdrage aan de beslissing om wel of niet met iemand verder te gaan.

 

Kortom hulpdirecteur volgens mij ben je veel tijd kwijtgeraakt en andere mogelijkheden misgelopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.