• 0

Buitenlandse bank financiert wel!

Af en toe lees ik op internet dat mensen een krediet hebben gekregen van een of ander bank, terwijl ik in mijn omgeving niemand ken die ooit een grote lening van een bank heeft gekregen. En ik heb een erg grote netwerk kan ik wel zeggen.

 

Een aantal maanden geleden ben ik met een project begonnen dat als doel heeft om een klein datacentrum op te zetten in mijn gemeente (www.opencenter.nl). Ik heb daarvoor een website opgezet en sinds die tijd hebben 86 bedrijven zich aangemeld als potentiele afnemer, waarvan ik met 20 bedrijven al contracten heb afgelosten. Ik heb een orderportefuile van ongeveer 11.000 euro per maand.

 

Daarnaast willen grote leveranciers kortingen geven tot 50% omdat ze toekomst in het project zien. Zo wil Essent Kabelcom 50% korting geven op de maandelijkse IP transit bandbreedte. Dat is 3.900 euro per maand ipv 8.000 euro. Ook andere leveranciers, bijv. leverancier van racks geven 50% korting.

 

In de regio waarin ik woon zijn er nog geen datacentra en na onderzoek bleek dat er erg veel interesse was.

 

Ten slotte heb ik veel media aandacht gekregen in mijn gemeente.

 

In het kort:

1. Ik heb een eigen vermogen van 20.000 euro

2. Ik heb al contracten afgesloten met 20 bedrijven

3. 66 bedrijven zijn bereid om na de start diensten af te nemen

4. Leveranciers willen samenwerken en geven tot 50% korting

5. Media aandacht

6. Veel geinteresseerde bedrijven in mijn regio

 

Om het project van de grond te krijgen had ik een bedrag van 55.000 euro nodig. De investering is dus 75.000 euro. Solvabiliteit is ongeveer 26%. 75.000 voor een datacentrum is erg weinig, maar door afspraken te maken met leveranciers had ik dit probleem opgelost (kortingen, samenwerking, etc).

 

Met een goed uitgewerkte ondernemingsplan ben ik bij een aantal banken geweest zoals ABN AMRO en Rabobank. ABN AMRO heeft afgewezen vanwege te weinig eigen vermogen. De Rabobank had speciale regelingen voor starters waar je weinig eigen vermogen voor nodig had.

 

Nu komt het: Een brief terug van de Rabobank met de mededeling: "Wij zien hier geen toekomst in". Ik heb notabene zeker 20 klanten voordat ik het bedrijf heb opgezet en 66 klanten die willen afnemen.

 

Dus wat heb ik gedaan? Een buitenlandse bank benaderd die niets te maken heeft met Nederland en de branche waarin ik wil beginnen. Tot mijn verbazing willen ze een krediet verlenen. Dus het krediet die Nederlandse banken niet willen geven. Ik hoef zelfs het eerste 3 jaar niet eens af te lossen.

 

Ik wilde even mijn frustratie kwijt hier. Ik ben namelijk van mening dat het gedaan is met Nederland op het gebied van innovatie, investering en verstrekken van (risico) kredieten. Dat je helemaal naar het buitenland moet om een krediet te krijgen voor een bedrijf in Nederland?

 

[onderwerp toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Hallo,

 

Ik herken jouw frustratie goed

 

welkom op HL Barry,

Je hebt wel een erg oud topic gekozen om ervaring te vragen, dit topic is nog van voor de bankencrisis

 

laten we hopen dat hij zijn frustratie 10 jaar na de start van dit topic wel heeft afgeschud..

10 jaar is wel erg lang om een topic te kicken om te vragen welke bank wel financierde.

 

Ik zet dit topic daarom op slot met het verzoek om bij een volgende reactie even te letten op de ouderdom van topics.

 

Link naar reactie
  • 0

Zou je ook aan kunnen geven bij welke bank en in welk land (aangezien sommige banken met dezelfde naam in verschillende landen verschillend handelen) het betreft? Aangezien ik wat over het project heb gehoord via verschillende kanalen en ik er positief tegen over sta.

 

Echter heb ik een bank nodig voor ik er een rackje vol kan komen hangen en daarvoor moet ik die informatie dan hebben.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik zo lomp hoor maar als je dat voorstel op papier hebt (bindend voor de kredietverstrekker dus he!) dan kan je daarmee toch gewoon op de Nederlandse banken aflopen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd !! ;D

Wat kan jou het schelen of je bij een Nederlandse bank bankiert of over de grens. Misschien een eyeopener voor andere mensen die vastlopen op de financiering van hun bedrijf.

Kun je een tipje van de sluier oplichten in welke buitenlandse richting wij moeten denken ?

 

Kleine bank in Duitsland ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik zo lomp hoor maar als je dat voorstel op papier hebt (bindend voor de kredietverstrekker dus he!) dan kan je daarmee toch gewoon op de Nederlandse banken aflopen?

 

Hoeft van mij niet meer. De startende ondernemer wordt altijd erg arrogant behandeld door de bank (uit eigen ervaring en door verhalen van mijn omgeving). Van ABN AMRO heb ik bijv. na de afspraak 3 weken niets gehoord. Ik moest zelf bellen en kreeg per telefoon te horen dat ik een eigen vermogen van 50.000 euro nodig had voor een krediet. Als ik dat had, had ik de bank niet nodig wijzneuzen.

 

Van de Rabobank heb ik 2 weken na de afspraak niets gehoord. Dus ik bellen. Krijg ik telefonisch te horen dat ze er geen toekomst in zien en dat het volgens hen niet haalbaar is. Yeah right. Maakt dat de kat maar wijs. Volgens mij hebben ze het ondernemingsplan niet eens gelezen. Ik heb het hier over Rabobank Salland Zuid in Deventer.

 

Het enige probleem dat ik nu heb is een buitenlandse bankrekening. Mischien een probleem met overmaken door klanten.

 

Maar de Nederlandse banken zullen geen cent meer zien van mij.

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd !! ;D

Wat kan jou het schelen of je bij een Nederlandse bank bankiert of over de grens. Misschien een eyeopener voor andere mensen die vastlopen op de financiering van hun bedrijf.

Kun je een tipje van de sluier oplichten in welke buitenlandse richting wij moeten denken ?

 

Kleine bank in Duitsland ;)

 

Zou je geen naam willen noemen? Dan kan ik ook contact met ze op nemen en heb je een klant erbij (2 a 3 racks en een 30 a 40 mbit).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd !! ;D

Wat kan jou het schelen of je bij een Nederlandse bank bankiert of over de grens. Misschien een eyeopener voor andere mensen die vastlopen op de financiering van hun bedrijf.

Kun je een tipje van de sluier oplichten in welke buitenlandse richting wij moeten denken ?

 

Kleine bank in Duitsland ;)

 

Zou je geen naam willen noemen? Dan kan ik ook contact met ze op nemen en heb je een klant erbij (2 a 3 racks en een 30 a 40 mbit).

Op je eerste factuur zal het vast vermeld staan ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd !! ;D

Wat kan jou het schelen of je bij een Nederlandse bank bankiert of over de grens. Misschien een eyeopener voor andere mensen die vastlopen op de financiering van hun bedrijf.

Kun je een tipje van de sluier oplichten in welke buitenlandse richting wij moeten denken ?

 

Kleine bank in Duitsland ;)

 

Zou je geen naam willen noemen? Dan kan ik ook contact met ze op nemen en heb je een klant erbij (2 a 3 racks en een 30 a 40 mbit).

Op je eerste factuur zal het vast vermeld staan ;)

 

Eerst moet ik een bank voor dit onderdeel vinden voor dat ik daar heen ga (iets duurder dan mijn huidige locatie bij mijn weten).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Underground bank

 

info:

http://www.laundryman.u-net.com/links.htm

 

sux6

 

Hopelijk is dit een grap. De kredietverlener is namelijk een groot bank in Duitsland: http://www.bw-bank.de/cms/

 

Ik krijg dagelijks emails en telefoons van geinteresseerde bedrijven met de vraag wanneer het allemaal gaat beginnen zodat ze hun server kunnen plaatsen. Als je dan het antwoord van een bank leest waarin ze uitleggen dat ze er geen toekomst in zien, neem van mij maar aan dat ik dan zelfs geld van de maffia aanneem om dit op te starten.

 

Witwaspraktijkers kunnen altijd contact met mij opnemen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze topic.

 

Dat geeft de burger weer moed, zullen we maar zeggen.

 

Ik ben zelf druk bezig om de financiering rond te krijgen voor een nieuw te starten wellness-centre. Het plan is haalbaar en levensvatbaar, maar ik bezit zelf te weinig vermogen volgens de bank. ( ben een moeder die sinds 2 jaar in de bijstand zit ).

 

Dus als ik er hier niet uitkom kan ik altijd mijn duits bijspijkeren en eens even grenzeloos gaan handelen......

 

nogmaals bedankt voor deze tip en eventueel financiers uit nederland..... jullie zijn nog altijd van harte welkom ;)

VivaLadyFit

shape, health and beauty for ladies only

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze topic.

 

Dat geeft de burger weer moed, zullen we maar zeggen.

 

Ik ben zelf druk bezig om de financiering rond te krijgen voor een nieuw te starten wellness-centre. Het plan is haalbaar en levensvatbaar, maar ik bezit zelf te weinig vermogen volgens de bank. ( ben een moeder die sinds 2 jaar in de bijstand zit ).

 

Dus als ik er hier niet uitkom kan ik altijd mijn duits bijspijkeren en eens even grenzeloos gaan handelen......

 

nogmaals bedankt voor deze tip en eventueel financiers uit nederland..... jullie zijn nog altijd van harte welkom ;)

 

Als je plan deugd, maar is te weinig eigen vermogen, dan kan je een beroep doen op de BBMKB regeling (krediet met gedeeltelijke staatsgarantie)

 

En wat betreft " shoppen" voor krediet in het buitenland, dat is prima te doen, in EU verband is er vrij verkeer van mensen, goederen en geld.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Goh !!

 

Ook ik ben reuze benieuwd naar de bank die dat doet in Duitsland.

Brandend van nieuwsgierigheid moet ik toch maar het geduld bewaren en wachten op het antwoord op deze vraag.

 

Shoppen in Nederland voor bedrijfskrediet is een beproeving.

 

Dus..............!!! Kom op met die geit.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@humming

Dat stond reeds vermeld: http://www.bw-bank.de/cms/

 

Ik ben zelf ook benieuwd hoe een dergelijke manier van financieren verloopt ?

Heb je nog meer informatie hierover ?

 

 

edit verkeerde link :)

 

Ik wil dat zelf ook zeer graag weten, ik wil het ook via deze weg doen omdat ik dezelfde problemen ondervind met de Nederlandse banken als de topicstarter.

Weet iemand informatie waar ik (en de anderen hier) iets mee kan?

Link naar reactie
  • 0

Wat aan de late kant maar:

 

Helaas geen krediet gekregen van de Duitse bank. Ze waren eerst enthousiast en zegden het krediet toe. Later heb ik een brief gekregen waarin ze schreven dat ze het een te grote risico vonden. Als ik in Duitsland woonde werd het makkelijker.

 

Het project Opencenter ging dus uiteindelijk niet door. Zoveel leveranciers en klanten teleurgesteld.

 

En dat op een tijdstip dat bedrijven Telecity/Redbus verlaten omdat het te duur wordt en men op zoek is naar kleinere datacentra in andere regio's.

 

Helaas.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat aan de late kant maar:

 

Helaas geen krediet gekregen van de Duitse bank. Ze waren eerst enthousiast en zegden het krediet toe. Later heb ik een brief gekregen waarin ze schreven dat ze het een te grote risico vonden. Als ik in Duitsland woonde werd het makkelijker.

 

Het project Opencenter ging dus uiteindelijk niet door. Zoveel leveranciers en klanten teleurgesteld.

 

En dat op een tijdstip dat bedrijven Telecity/Redbus verlaten omdat het te duur wordt en men op zoek is naar kleinere datacentra in andere regio's.

 

Helaas.

 

Hallo renovatio,

 

Gatverdamme, wat vervelend. Echt vervelend, dit is echt een streep door de rekening.

Hebben ze verteld wát ze dan precies een te groot risico vonden?

Link naar reactie
  • 0

Wat aan de late kant maar:

 

Helaas geen krediet gekregen van de Duitse bank. Ze waren eerst enthousiast en zegden het krediet toe. Later heb ik een brief gekregen waarin ze schreven dat ze het een te grote risico vonden. Als ik in Duitsland woonde werd het makkelijker.

 

Het project Opencenter ging dus uiteindelijk niet door. Zoveel leveranciers en klanten teleurgesteld.

 

En dat op een tijdstip dat bedrijven Telecity/Redbus verlaten omdat het te duur wordt en men op zoek is naar kleinere datacentra in andere regio's.

 

Helaas.

 

Hallo renovatio,

 

Gatverdamme, wat vervelend. Echt vervelend, dit is echt een streep door de rekening.

Hebben ze verteld wát ze dan precies een te groot risico vonden?

 

Omdat ik in Nederland woon.

Ze vonden het trouwens raar dat ik geen financiering kon vinden voor het plan omdat ik al zoveel klanten en leveranciers met kortingen had.

 

Maar helaas. Mischien ooit in de toekomst als ik voldoende eigen vermogen heb :)

 

Ik wens je succes met je zoektocht.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat aan de late kant maar:

 

Helaas geen krediet gekregen van de Duitse bank. Ze waren eerst enthousiast en zegden het krediet toe. Later heb ik een brief gekregen waarin ze schreven dat ze het een te grote risico vonden. Als ik in Duitsland woonde werd het makkelijker.

 

Het project Opencenter ging dus uiteindelijk niet door. Zoveel leveranciers en klanten teleurgesteld.

 

En dat op een tijdstip dat bedrijven Telecity/Redbus verlaten omdat het te duur wordt en men op zoek is naar kleinere datacentra in andere regio's.

 

Helaas.

 

Hallo renovatio,

 

Gatverdamme, wat vervelend. Echt vervelend, dit is echt een streep door de rekening.

Hebben ze verteld wát ze dan precies een te groot risico vonden?

 

Omdat ik in Nederland woon.

Ze vonden het trouwens raar dat ik geen financiering kon vinden voor het plan omdat ik al zoveel klanten en leveranciers met kortingen had.

 

Maar helaas. Mischien ooit in de toekomst als ik voldoende eigen vermogen heb :)

 

Ik wens je succes met je zoektocht.

 

Hmmm, hier is dus sprake van blij gemaakt zijn met een dode mus :(

Ben je wel nog bezig om ergens anders de financiering rond te krijgen? Ik hoop niet dat het een onmogelijke zaak is...

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, hier is dus sprake van blij gemaakt zijn met een dode mus :(

Ben je wel nog bezig om ergens anders de financiering rond te krijgen? Ik hoop niet dat het een onmogelijke zaak is...

 

Nee ik heb het opgegeven. Ben een jaar lang bezig geweest.

Mischien dat ik in de toekomst nog wat kan doen met dit plan, omdat Deventer de eerste gemeente in Nederland wordt dat glasvezel naar alle woningen gaat aanleggen. Maar op dit moment heb ik helaas niet het voldoende vermogen hiervoor. Als iemand anders met het idee begint vind ik het ook best. Ik wil ze zelfs wel meehelpen.

 

Ik ben zelf nu bezig met een ander leuk idee waar niet zo veel vermogen voor nodig is.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hmmm, hier is dus sprake van blij gemaakt zijn met een dode mus :(

Ben je wel nog bezig om ergens anders de financiering rond te krijgen? Ik hoop niet dat het een onmogelijke zaak is...

 

Nee ik heb het opgegeven. Ben een jaar lang bezig geweest.

Mischien dat ik in de toekomst nog wat kan doen met dit plan, omdat Deventer de eerste gemeente in Nederland wordt dat glasvezel naar alle woningen gaat aanleggen. Maar op dit moment heb ik helaas niet het voldoende vermogen hiervoor. Als iemand anders met het idee begint vind ik het ook best. Ik wil ze zelfs wel meehelpen.

 

Ik ben zelf nu bezig met een ander leuk idee waar niet zo veel vermogen voor nodig is.

 

Echt supervervelend om horen, een grote knauw. Wil je een beetje (hoeft niet superlang) vertellen waar je bent begonnen om financiering te krijgen en hoe je uiteindelijk in Duitsland terecht kwam?

Ik heb zelf ook heinde en ver benaderd, van Azië tot Canada en van het Midden-Oosten tot de Caraïben (ook overig Europa - de Benelux, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Monaco, Zwitserland, Spanje etc.); maar steeds dezelfde reacties. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar jouw traject.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.