• 0

Voldoen wij aan de kleine ondernemersregeling?

Hoi :)

 

Mijn / onze situatie is als volgt:

Enkele jaren geleden heb ik een kleine VOF opgericht met een vriend van me. Tot nu toe voldeden we altijd aan de Kleine Ondernemers regeling, maar nu twijfel ik. Op de site van de belastingdienst is het mij onduidelijk gebleven of het hieraan voldoen (BTW minder dan 1.883 euro per jaar) persoons- of ondernemingsgebonden is.

 

Mijn zakenpartner heeft nu met andere mensen een ander, groter bedrijf. Daarmee komt hij overduidelijk over die 1.883 euro heen, maar het bedrijf dat we samen hebben wellicht nog niet.

 

Mijn vraag is dus, heb ik nog wat aan de KO regeling? Is het zo dat ik, omdat ik zelf minder dan 1.883 euro aan BTW ontvang dit jaar, deze BTW nog mag houden? Of moeten we onze ontvangen BTW voor de onderneming totaal nemen en dan kijken of we onder de 1.883 euro zitten? (in dit laatste geval, wat weerhoudt ons ervan om een aantal ondernemingen op te richten om van de KO regeling gebruik te kunnen maken?). Of, als 3e optie, hebben we er helemaal niks meer aan omdat mijn partner teveel verdient?

 

Bij voorbaat dank, ik kom er zelf niet meer uit :(

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Egrimm,

 

de vrijstelling voor de K.O. regeling is als volgt:

 

tot € 1325 BTW te betalen per jaar is geheel vrijgesteld, daarboven tot € 1883 is gedeeltelijk vrijgesteld, namelijk 2.5 * (1883 -/- te betalen BTW) = K.O.

 

Voorbeeld: te betalen € 1565. Dan is je K.O. dus 2.5 * ( 1883 -/- 1565) = € 795, ofwel je betaald € 1565 -/- € 795 = € 770 BTW.

 

De K.O. regeling heeft betrekking op de onderneming niet op de ondernemer dus als je twee v.o.f.'s op je naam hebt staan dan kan je twee keer K.O. toepassen.

 

Echter waarom zou je op dergelijke bedragen zo moeilijk gaan doen, de extra kosten (lees tijd), weegt m.i. niet op tegen het "voordeel" dat je denkt te behalen.

 

Stel je zou vier keer een vof oprichten, dan zou je dus voor maximaal € 5.300 aan BTW vrijstelling behalen. terwijl je vier volledige administraties (dus BTW nummers, K.V.K. inschrijving etc) moet gaan bijhouden.

 

Dit terwijl het totale inkomen (lees cummulatieve winst), voor jou niet (veel) anders is. Ik persoonlijk zou me hier niet eens mee bezig houden.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Dat zal per belastingplichtige zijn. Voor de BTW is de vof de belastingplichtige (wel ben je hoofdelijk aansprakelijk).

 

Een natuurlijk persoon kan als eenmanszaak meerdere ondernemingen hebben. Fiscaal is dat echter 1 eenmanszaak, met 1 BTW nummer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Maar het gaat hier om een VOF:

 

De regel is dat de K.O.R. per BTW onderneming er berekend moet worden.

 

Je kunt dus op het fiscaalnummer van de VOF toepassing vragen van de KOR en op een ander fiscaal nummer van bijv. een eenmanszaak of een andere VOF ook de KOR in aanmerking nemen.

 

Het is immers niet ondenkbaar dat een ondernemer een eenmanszaak heeft en daarnaast deelneemt in een VOF of in meerdere VOFs deelneemt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Even een aanvulling op een oud topic, die verkeerd is afgesloten. Ik kwam dit topic toevallig tegen toen ik iets over de BTW aan het Googelen was.

De KOR wordt niet per onderneming beoordeeld, hetgeen ook nadrukkelijk (en duidelijk) vermeld staat in de betreffende brochure van de Belastingdienst, zie http://www.belastingdienst.nl/download/511.html.

Een ondernemer die meer dan één bedrijf heeft, moet deze voor de toepassing van de kleineondernemersregeling gezamenlijk in aanmerking nemen. De KOR geldt namelijk voor de ondernemer en niet voor de onderneming.

 

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Beste Louis,

 

De KOR-regeling is niet altijd even duidelijk geweest. De folder waar jij naar verwijst stamt uit maart 2009, de zaken zijn inmiddels veel duidelijker en de belastingdienst verwoord het inderdaad uiterst goed in hun folder.

 

Volgens mij zijn er wel andere/nieuwere topics hierover waar het een en ander al goed stond beantwoord.

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dit onderwerp brengt mij wel op de volgende vraag. Stel nou dat je dit jaar (2009) begint en daarom BTW (beginvoorraad gekocht en weinig omzet) te vorderen hebt over heel 2009. Kan je dan over 2009 de BTW terug vorderen en over 2010 gebruik maken van de KOR (als je onder die 1.883 blijft)?

Link naar reactie
  • 1

Beste schrijvers/lezers,

 

Joost zegt: de KOR moet per onderneming berekend worden.

Louis zegt dat de aftrek KOR per ondernemer geldt.

 

Volgens mij heeft Louis gelijk, maar in de situatie VOF en eenmenszaak (EMZ) past Joost de KOR correct toe en Louis niet.

Voor de BTW is de EMZ ondernemer en in het geval van de VOF zijn niet - zoals bij de IB - beide vennoten ondernemer, maar de VOF. Dus iemand met een EMZ en een VOF kan twee keer de KOR toepassen.

 

Voor de duidelijkheid: iemand met 3 EMZ-en telt alle BTW op haalt alle voorbelasting eraf en past één keer de KOR toe.

 

'Kreuzen' bestaan niet hè?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/de_kleineondernemersregeling_ob2011z13fd.pdf

 

Onder hoofdstuk 5.4 staat een raar voorbeeld:

"Het andere pand verhuurt hij voor € 12.000 per jaar met optie voor belaste

verhuur. Hierover moet de ondernemer € 2.280 btw betalen. De aftrekbare

voorbelasting op de onderhoudskosten van het pand is € 680. Voor dit

pand heeft hij geen recht op de vermindering voor kleine ondernemers.

De btw op dit pand telt niet mee bij het berekenen van de vermindering"

 

Hij verhuurt het ene pand waar hij zelf een winkel in heeft...

Vraag 1: Is dit de reden dat hij voor andere pand geen KOR mag claimen?

 

Vraag 2: als men een eenmanszaak begint krijgt men een NLxxx inlognaam+wachtwoord.

Als men nog een eenmanszaak begint krijgt men per ondernemer een NLxxx inlognaam+wachtwoord?

(Per eenmanszaak kan men een btw-nummer krijgen toch .. sofinummer.B01, B02 etc)

 

 

Zo zou dus een ondernemer die ook een pand heeft voor de verhuur en die hij aan zichzelf wilt verhuren dus twee eenmanszaakjes kunnen oprichten.

Bedrijf 1 is "BlijMetKorRegeling"

Bedrijf 2 is "IkdoeHetWerk"

Bedrijf 1 stuurt bedrijf 2 ieder jaar een rekening van 7078+1345btw=8423 (het mag iets meer zijn i.v.m. de aftrek van btw op energiekosten e.d.)

Bedrijf 2 draait goed en heeft geen recht op KOR.

 

Mijn volgende vraag heeft meer te maken met de TBS (ter beschikking stelling)

Het betreft hier een startende ondernemer die altijd in loondienst heeft gewerkt.

Hij heeft al jaren een 2e pand in prive eigendom die hij voor 50% (onbelast) verhuurt en voor 50% prive gebruikt (Werkplaats)

Het pand is altijd aangegeven in box 3.

 

Als startende ondernemer gaat hij vooral zijn inkomsten genereren bij klanten. De werkplaats wilt hij gaan verbouwen en daarna gaat hij er ook in klussen waardoor hij nog meer inkomsten zal genereren.

Als hij geen huur berekend aan zijn zaak, maar alleen de kosten van de verbouwing en energie ...

Vraag3: mag het pand dan in box 3 blijven?

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1.

In het voorbeeld heeft de ondernemer 2 panden. Het ene pand gebruikt hij zelf (dus geen huuropbrengst), het andere pand verhuurt hij. De reden dat de btw over de verhuur van het pand niet meetelt voor toepassing van de KOR, is omdat dit expliciet is uitgesloten in art. 6a Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting. De hoofdregel is dat verhuur is vrijgesteld. Door vrijwillig te opteren voor belaste verhuur, zou je kunnen bewerkstelligen dat de verhuurder binnen de KOR-grenzen blijft en deze vrijwillig in rekening gebrachte btw niet hoeft af te dragen, terwijl de huurder deze wel terugkrijgt. Dat acht men niet gewenst.

 

Vraag 2.

Je kunt niet aan jezelf verhuren. Bedrijf 1 en Bedrijf 2 zijn onderdeel van jezelf en kunnen dus niet aan elkaar verhuren.

 

Vraag 3.

TBS-vermogen wordt het ingeval van een eenmanszaak zeker niet (tenzij het pand (deels) van zijn fiscale partner is en niet van hem). Afhankelijk van het gebruik (van het hele pand of het gesplitste/splitsbare deel daarvan) is het pand verplicht ondernemingsvermogen (box 1/winst), keuzevermogen (naar keuze box 1 of box 3) of verplicht privévermogen (box 3).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.