• 0

Nieuw project voor kinderen BizWiz

De stichting BizWorld heeft nu een nieuw project op de plank liggen genaamd BizWiz. BizWiz heeft als insteek leerlingen van ca. 12 jaar te laten kennismaken met de beleggingswereld. Wederom geen on-line game maar een spel wat ze in de klas doen in teams van drie leerlingen. Een project waarin ze dus als een team beslissingen nemen.

 

Wellicht kunnen we zo een hoop ellende met aandelen leasen voorkomen !?!?

 

We zoeken nu naar partijen die dit mogelijk zouden willen sponsoren en bij de uitvoer zouden willen helpen. Er is al contact geweest met een aantal instanties zoals Nederlandse Vereniging van Banken, DSI, Vereniging van effectenbezitters, Rabobank en Dufas maar dat heeft tot dusver nog niet zo heel veel opgeleverd. Iemand anders nog ideeën?

 

greetz,

 

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Euronext, Binck, Alex,

 

Organisaties/bedrijven die het interessant vinden jeugd te koppelen aan hun naam, wanneer de jeugd potentiele klanten kunnen zijn.

 

Misschien instantie die geinteresseerd zijn om jongeren te leren met geld om te gaan, aangezien ze dat steeds minder kunnen....

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook kunnen kijken naar een andere constructie:

niet een doen-alsof spel maar écht in aandelen gaan handelen en dit laten financieren door een aantal partijen.

Voor het bedrijf/de bedrijven die bereid zijn hier geld in te steken zal dit een hoop publiciteit opleveren, is een goeie marketing-investering voor ze, of die kinderen nou goed zullen zijn in beleggen of niet.

Ik denk dat ze op die leeftijd prima afwegingen kunnen maken over risico's, risicospreiding, je gevoel vertrouwen, micro/macro-economische bewegingen in de gaten houden, kansen zien, weten wat de trend gaat worden, enz.

 

Link naar reactie
  • 0

Het spel heb ik liggen, kant en klaar in het engels. Het werkt in de Verenigde Staten, dus waarom zou het hier niet kunnen werken. Het moet dus vertaald worden en een Nederlandse opzet voor gemaakt worden. Euronext en Alex heb ik overigens ook al benaderd, maar daar komt ook (nog) niet veel uit.

 

Om kinderen van 12 al met echte aandelen te laten werken vind ik wel een beetje riskant. Dat kun je wel op latere leeftijd met ze doen. Ook met BizWiz is het de bedoeling de kinderen met beleggen te laten kennismaken.

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Na al die positieve berichten over de combinatie kinderen en aandelen wil ik toch even een kritische kanttekening plaatsen bij de aandelenhandel.

 

Ik heb zelf bij een aantal beursgenoteerde bedrijven gewerkt en daar gezien welke invloed een beursnotering heeft op de werkvloer.Zo werkte ik bij Holec op het moment dat de Begeman affaire begon te spelen. Resultaat bij Holec, binnen enkele maanden tijd werden vele mensen ontslagen, uitzendkrachten, jaarcontracten en mensen met langlopende contracten. Zoiets heeft zijn weerslag op de arbeidsmoraal, sterker nog het werkte averechts, in korte tijd heb ik daar veel ervaring en kennis zien vertrekken.

 

Iets soortgelijks maakte ik nog geen jaar later mee bij een Amerikaans bedrijf. Om hun cijfers voor de beurs op te poetsen hebben ze zo min mogelijk mensen in dienst met een vast contract, en gezien het enigzins seizoensgebonden product was dat ook voor een deel logisch.

Het nadeel werd pijnlijk zichtbaar toen het seizoen weer begon en de personeelsmanager dacht zijn bekende pool op te kunnen roepen.

Open deur dat de beste mensen uit die pool al lang een andere baan hadden. Resultaat op de werkvloer, opnieuw veel dure tijd kwijt aan inwerken van nieuwe mensen inclusief veel verlies door fouten en te late levering van producten. De grilligheid van het bedrijf heeft al vele afnemers doen afhaken, de enige reden waarom sommige volhardend zijn is omdat het an sich een goed product is. Dat dit bedrijf al enkele keren op het nippertje gered is van de ondergang zal niemand verbazen, en dat terwijl een iets ander beleid en bedrijf oplevert dat een veelvoud waard is van zijn huidige beurskoers.

 

Met andere woorden het belangrijkste bedrijfsasset vind je niet terug in de boeken terwijl dit een bedrijf maakt of breekt. Het enige bekende bedrijf wat ik ken waar het licht is aangegaan is BMW, die durven nu openlijk een beleid te voeren waar aandeelhouders meestal de kriebels van krijgen.

 

Ik begrijp het nut van aandelenhandel en ook het nut van kinderen iets leren. Jammer genoeg ken ik het spel niet en kan er dus geen oordeel over geven, maar ik heb een vermoeden dat de door mij genoemde argumenten niet in het spel verwerkt zijn, de gewone aandeelhouder heeft dat namelijk ook (nog) niet in de gaten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Spelenderwijs kennis maken met ondernemen (inkopen, bewerken, verkopen) lijkt mij voor elke leeftijd geschikt. Zo werkt de economie, en zo verdienen pappie & mammie hun centjes. Spelenderwijs kennis maken met beleggen is een heel ander verhaal. Er is via-via wel een verband, maar dat hele beursgedoe is vooral een cijferspel. Zelfs volwassenen hebben vaak moeite om een link te leggen tussen de nummers op de beurs en de bedrijven in hun omgeving. Terwijl de link er wel is.

 

Kortom: een beleggerspel lijkt me niet het beste voor kinderen. Eerst begrijpen hoe een winkel werkt, een fabriek, etc. Dan komen financieringsconstructies, aandelen en fundamentele analyse vanzelf.

 

8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.