• 0

Bescherming van kleine uitvinding

Als ik iets 'uitvind' wat een bestaand product is, maar in een opgevrolijkt jasje een nieuw gebruiksdoel dient, dan lijkt me dat nauwelijks te beschermen. Bovendien heb ik niet de resourches om mijn ding 'groots' op de markt te brengen, dus zal ik er niet veel aan verdienen. Het is ook maar een kleinigheid. En ach, de markt is groot genoeg voor meer spelers. Bovendien is een deel van het product tekst, en dat is volgens mij automatisch beschermt.

 

Of zie ik dit verkeerd ???? Ben ik te makkelijk? Te naief? :-\ Wat vinden jullie?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is ook maar een kleinigheid. En ach, de markt is groot genoeg voor meer spelers.

 

Als je het zo relativeert, dan is concurrentie ook geen probleem toch? Ga het lekker uitvoeren, zorg dat je een leuke en goedbeschermde naam hebt die bij het product past, en ga kijken of je idee werkt door het op de markt te verkopen. Als je echt bescherming van je concept zoekt dan is er op het gebied van beeldrecht, auteursrecht, merkrecht en dergelijke zeker het één en ander te beschermen als je dat alsnog wilt.

Link naar reactie
  • 0

Als ik iets 'uitvind' wat een bestaand product is, maar in een opgevrolijkt jasje een nieuw gebruiksdoel dient, dan lijkt me dat nauwelijks te beschermen.

 

Wat vinden jullie?

 

Je gaat uit van een bestaand product. Daarbij kan ik je alleen waarschuwen te letten op mogelijke rechten van een ander. (Zie antw. van Nico). Het lijkt me toch verstandig dit eerst na te kijken/uit te zoeken voor zover mogelijk.

 

Als je daarna geen heil ziet in bescherming (kan ik heel goed begrijpen) en je dankt dat het kan dan moet je gaan.

veel succes.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Hier is de wet ook duidelijk over.

Als je een product verveelvoudigd die hetzelfde is als een bestaand product maak je inbreuk op de auteurswet. Wanneer je een product op de markt brengt wat anders is breng je als het ware een nieuw product uit.

 

Ik kan je adviseren om je product dusdanig aan te passen zodat het eigenlijk een nieuw product is is er niets aan de hand. Je hebt dan ook automatisch auteursrecht. Hier hoef je niets voor te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier is de wet ook duidelijk over.

Als je een product verveelvoudigd die hetzelfde is als een bestaand product maak je inbreuk op de auteurswet. Wanneer je een product op de markt brengt wat anders is breng je als het ware een nieuw product uit.

 

Ik kan je adviseren om je product dusdanig aan te passen zodat het eigenlijk een nieuw product is is er niets aan de hand. Je hebt dan ook automatisch auteursrecht. Hier hoef je niets voor te doen.

 

 

 

Ik ben bang dat auteursrecht en octrooirecht hier door elkaar lopen.

Auteursrecht is niet zomaar op alles van toepassing.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me nooit echt verdiept in het octrooirecht. Het zou misschien de moeite waard zijn om dit te doen. Maar feit is wel dat als je iets op de markt brengt wat "nieuw" is, je automatisch auteursrecht hebt.

 

Op alles wat je maakt bestaat altijd automatisch auteursrecht.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me nooit echt verdiept in het octrooirecht. Het zou misschien de moeite waard zijn om dit te doen. Maar feit is wel dat als je iets op de markt brengt wat "nieuw" is, je automatisch auteursrecht hebt.

 

Op alles wat je maakt bestaat altijd automatisch auteursrecht.

 

Beste jskaat,

 

Het lijkt mij verstandiger dat je je eerst eens verdiept in het onderwerp intellectueel eigendom. Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen aan de hand van jouw beparkte kennis over het onderwerp IE de indruk krijgen dat hun product automatisch bescherming geniet onder het auteursrecht als dit recht helemaal niet van toepassiing is op hun product.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me nooit echt verdiept in het octrooirecht. Het zou misschien de moeite waard zijn om dit te doen. Maar feit is wel dat als je iets op de markt brengt wat "nieuw" is, je automatisch auteursrecht hebt.

 

Dus ik kan het auteursrecht claimen op rabarbertomatenkwarktaart en dan mag niemand het meer namaken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor de niet-deskundigen op dit gebied:

 

artikel 1 van de autuerswet:

 

Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

 

bron: wetten.overheid.nl

 

en artikel 10 vande auteurswet:

 

Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:

1°.

boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;

2°.

tooneelwerken en dramatisch-muzikale werken;

3°.

mondelinge voordrachten;

4°.

choreografische werken en pantomimes;

5°.

muziekwerken met of zonder woorden;

6°.

teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken;

7°.

aardrijkskundige kaarten;

8°.

ontwerpen, schetsen en plastische werken, betrekkelijk tot de bouwkunde, de aardrijkskunde, de plaatsbeschrijving of andere wetenschappen;

9°.

fotografische werken;

10.

filmwerken;

11°.

werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid;

12°.

computerprogramma’s en het voorbereidend materiaal;

en in het algemeen ieder voortbrengsel op het gebied van letterkunde, wetenschap of kunst, op welke wijze of in welken vorm het ook tot uitdrukking zij gebracht.

 

 

 

Auteursrecht is het exclusieve recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen. Hieronder valt onder andere het recht om kopieën en reproducties van het werk te maken, te verkopen of om van dit werk afgeleide producten te maken en het werk publiekelijk tentoon te stellen.

 

Volgens het Nederlandse auteursrecht kan de maker het auteursrecht ook overdragen aan een ander, bijvoorbeeld door het te verkopen. Daarnaast kan de maker een licentieovereenkomst sluiten met iemand die te kennen geeft het werk openbaar te willen maken of te willen verveelvoudigen. Indien het niet verkocht is erven bij het overlijden van de auteur diens nabestaanden het auteursrecht.

 

Het auteursrecht regelt de bescherming van artistieke en wetenschappelijke scheppingen en behoren tot het intellectuele (geestelijke) eigendom. Samen met: 1) octrooien, gebruiksmodellen, kweekproducten en 2) onderscheidingstekens voor waren en diensten (merken) en namen van ondernemingen (handelsnamen) behoren ze tot de industriële eigendom.

 

Auteursrecht ontstaat meestal automatisch door de "creatieve daad" (dit heet dat er geen formaliteitsvereiste is voor het ingaan van de bescherming) en is van kracht tot 70 jaar na het overlijden van de maker. Dit in tegenstelling tot de andere vormen van intellectueel eigendomsrecht, waarbij de maker een vorm van aanvraag in moet dienen bij tenminste een instantie voordat de bescherming van kracht wordt. Het is dus meestal ook niet nodig om een werk van het "copyrightteken" (©) te voorzien om het te beschermen. Merk in het bijzonder op dat een werk niet af hoeft te zijn voor het beschermd is: als een werk van literatuur, kunst of wetenschap maar een beetje nieuw is, is het beschermd.

 

(wikipedia)

 

 

(offtopic... gelukkig zijn mijn producten goed beschermd, ik ben niet jaloers op techneuten en uitvinders :P (/offtopic)

 

Link naar reactie
  • 0

Dus, euh, als ik een mooi verhaaltje plus foto over mijn uitvinding schrijf dan mag iedereen het produkt voor nop maken en verkopen, maar voor de reclamefolder en de foto op de doos waar het produkt in zit mag ik copyright-centjes eisen ;D

 

 

Hier worden een paar rechten over het hoofd gezien. Intellectueel eigendom beslaat meer dan alleen maar auteurs- en octrooirecht.

het lijkt mij verstandig voordat er verkeerde conclusies getrokken wordt dat men zich hier (lees IE-rechten) eerst even van op de hoogte stelt.

 

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Terug van even weggeweest lees ik jullie reacties, beetje verwarrend hier en daar maar toch dank!

 

Grappig dat auteursrecht genoemd wordt. Een van mijn nieuwe producten is een deurhanger (bestaand) met daarop een tekst die lief genoeg is om aan de knop van de babykamerdeur te hangen.

 

De tekst schrijf ik zelf, dus die is origineel en het auteursrecht ligt bij mij. De deurhanger, tja, ik ga er vanuit dat iets wat zo algemeen gangbaar is niet op een bijzondere manier beschermd is.

 

Hoe het zit met de vormgeving weet ik eerlijk gezegd niet. Ik neem aan dat een rechter bij een 1 op 1 kopie wel zal hoofdschudden, beschermd of niet, en verder, tja, hoe origineel kan je zijn met kalme kleuren en mooie letters. Ik probeer het zelf in elk geval niet te kopieren van een ander, hooguit speelt onbewust alles mee wat ik ooit gezien heb en mooi vond.

 

De bescherming van het product als geheel, daar ging mijn vraag om. De bescherming van de deurhanger en uiteindelijk een lijn producten die op dezelfde leest geschoeit zijn; kado'tjes voor de kinderkamer maar denkend aan de volwassene die het kado krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Kleerhangers die eruit zien als een .... kleerhanger daar valt moeilij iets ana te beschermen, tenzj het heel duidelijk afwijkt van alle bestaande kleerhangers, dan kun je modelrecht overwegen.

 

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je het beste kunt gaan braienstormen over een mooie naam voor je produten, en die merknaam laten registreren bij het Benelux Merkenbureau.

Je investeert dan in je naam, en niet in andere geldverslindende beschermingmethodes, ik neem aan dat je het "klienschalig"wilt houden, en dan bedoel ik, dat je denk ik niet van plan bent 10.000 kleerhangers per jaar te verkopen.

 

Ik hoop dat je hier ets mee kunt, licht anders je vraag nog even verder toe

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

mmm... Deurhangers, geen kledinghangers. Van die niet-storen kaartjes die je aan de deur van je hotelkamer hangt, zeg maar. Hoewel ik met die kledinghangers ook wel wat kan ;D!

 

Dat over die naam is al eerder gezegd, maar nu 'klikte' het ineens in mijn hoofd. De naam die ik gekozen heb kan inderdaad best als merk gaan leven! Ik ga ze morgen meteen benaderen.

 

Dank!

Link naar reactie
  • 0

Auteursrecht is automatisch en prima als je werkelijk kan bewijzen dat het auteurswerk van jou is! Dat is niet makkelijk. Advocaten verdienen hier goud aan.

 

 

Online vastleggen van intellectueel eigendom! Niet bedoeld voor octrooien maar wel alle andere IE dat valt onder auteursrecht!

Link naar reactie
  • 0

Auteursrecht is automatisch en prima als je werkelijk kan bewijzen dat het auteurswerk van jou is! Dat is niet makkelijk. Advocaten verdienen hier goud aan.

 

 

Online vastleggen van intellectueel eigendom! Niet bedoeld voor octrooien maar wel alle andere IE dat valt onder auteursrecht!

 

 

Het kunnen bewijzen kan wat duidelijker gemaakt worden door je produkt ergens formeel vast te leggen zoals bij de belastingdienst of BBIE. Je kan het ook publiceren, dan is de publicatiedatum van belang.

 

"Online vastleggen van intellectueel eigendom! Niet bedoeld voor octrooien maar wel alle andere IE dat valt onder auteursrecht!" -->> zie eerdere stukken , daar lees dat er meer rechten bnnen het IE bestaan dan auteursrecht.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik neem een bestaande product over en pas het aan, wat de probleem is het is een bordspel, en het is vierkant, en de spelregels kan ik wel aanpassen, en de manier hoe je het speelt ook. heb ik dan zo een nieuw product? en de uiterlijk is ook aan te passen, moet ik toch meer afwijken om niet op het bestaande bordspel te lijken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.