• 0

Medewerker KvK wil idee (terug)

Goeden dag iedereen,

 

In de tijd dat ik leerling communicatie was, heb ik deelgenomen aan een project om het ondernemersschap onder de jongeren in Friesland te bevorderen. Tijdens deze 4 dagen van denken, uitwerken, nachecken en veel koffie drinken, hebben wij contact gezocht met de KVK.

 

De heer in kwestie die mij te woord heeft gestaan heeft het één en ander geadviseerd in welke richting we konden gaan denken. Deze tips hebben we meegenomen, uitgewerkt en gepresenteerd. Unaniem is besloten dat het plan haalbaar en reeel was en daarom is er een subsidie toegekend ter hoogte van de begroting.

 

Omdat dit idee zo succesvol leek, heet de krant hier een stuk over gepubliceerd (met toestemming van mijn zijde). Echter heb ik vóór deze publicatie een dagstempel op het project laten zetten bji de belastingdienst. Dit om eventuele patent-jatters voor te zijn en het project in eigen hand te houden.

 

De kamer van koophandel nam totaal onverwacht enkele weken later contact op. De interesse die er tijdens het eerste overleg absoluut neit was (door de mededeling "kijk maar wat je ermee doet, wij kunnen geen ondersteuning bieden en kunnen er niet aan meewerken") was nu ineens wel van toepassing. Een vriendelijke uitnodiging voor een kop koffie was het gevolg.

 

Helaas kreeg het gesprek een vervelende wending toen ik bekend maakte dat de dagstempel bevestigd was. De heer in kwestie vond dat het zijn idee was en dat ik hiermee zijn plan heb gestolen. Enkele weken later ebn ik weer uitgenodigd en zat ik plots met een advocaat om tafel. Beide summeerden ze me vriendelijk doch doordringend om de dagstempel te verwijderen en op hun naam te zetten.

 

Ik ben eigenlijk niet van plan hieraan toe te geven. Ik ben van mening dat ik (en de projectgroep) volledig in mijn recht sta met de ondernomen stappen.

 

Kan iemand hier zijn kritische oog over laten gaan en zijn visie op dit geschil vertellen?

 

Mvg.

 

P.s. inmiddels ben ik volwaardig werknemer bij de oprichting van de gehel marketing en pr afdeling binnen een bestaand bedrijf. Maar nogsteeds kan ik een juridisch conflict er niet bijgebruiken.

 

[titel wederom aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De dagstempel is irrelevant. Er bestaat geen rechtsgrond voor het claimen van het exclusief eigendom van een idee, tips of adviezen (aangenomen dat je geen geheimhoudingsovereenkomst bent aangegaan). Het lijkt me niet aannemelijk dat een KvK-adviseur in een oriënterend gesprekje een patenteerbare uitvinding heeft onthuld.

 

Je kunt de verhalen van de KvK en advocaten negeren, een brief afwachten en dan zonodig reageren, afhankelijk van wat er precies in de brief staat.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de snelle en inhoudelijke reactie.

Het idee wat de KvK ons toegespeeld heeft, is een idee met potentie. Als dit op de juiste manier wordt uitgevoerd kan het met weinig werk, veel opleveren. Het feit dat er dusdanig veel moeite door de KvK voor gedaan wordt, geeft mij des te meer de indruk dat dit een plan is wat hij niet wil verliezen.

Link naar reactie
  • 0

Juniorm: misschien kun je je posting nog eens aanpassen, want er staan een aantal onduidelijkheden in.

 

Zo stel je dat er subsidie toegekend is ter hoogte van de begroting. Dit suggereert dat het 'project' er niet eentje van school was, maar van een andere instelling. In wiens opdracht heb je meegedaan aan dat project?

 

Wat versta je onder 'patent-jatters'? Je hebt geen patent dus valt er ook niet zoveel te jatten. Ideeën zijn vrij. Die meneer van de KvK kan zijn versie van het idee uitvoeren en jou niet tegenhouden jouw versie uit te voeren, en vice versa.

 

Een idee is kansrijk maar niet succesvol. Daar heb je uitvoering voor nodig. Is er sprake van uitvoering, of een aanzet daartoe?

 

Wat heeft de KvK te winnen of verliezen bij uitvoering? Wat hebben jullie te verliezen? En welke rol speelt de oorspronkelijke opdrachtgever?

 

Gaat het om de eer, of gaat het om de centen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk. Het zijn voor jullie onduidelijkheden, voor mij is het een beetje terughoudendheid omdat ik me niet in een nog vervelendere positie wil werken.

 

Het project wordt door de provincie Friesland gesubsidieerd. Toen deze 4 dagen ten einde waren en het idee goedgekeurd was, is de verantwoordelijkheid volledig aan mij overgedragen. De enige rol van de provincie is het verstrekken van de toegezegde subsidie.

 

Het idee dicht een "gat" in het aanbod van de kamer van koophandel. Op dit moment is de KvK erg succesvol met de Ondernemingsbeurs. Het idee waar dit alles om draait lijkt in bepaalde opzichten op die beurs. Ook bestaat het idee nog niet en zal het (mits het ten uitvoer komt) de enige in zijn soort zijn. Ik denk dat de KvK daarom moeite en tijd in het terugkrijgen steekt.

 

Ik ben jong en ambitieus, ik wil serieus iets bereiken met dit project. Niet alleen geld, niet alleen de eer, maar een combinatie van beide met een toekomstperspectief.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat een verhaal.

 

Is het voor beide niet interessant om die kar samen te trekken?

Kan de kvk geen sponsor zijn? Lijk me sterk dat ze zo graag een idee op hun naam willen hebben waar eigenlijk een bedrijf van gemaakt zou kunnen worden. Aan de andere kant, ja er staan veel mensen op die loonlijst die ook weer ergens van betaald moeten worden, maar misschien moeten die dan maar ondernemer worden als ze dat zo graag willen.

 

Ben wel benieuwd hoe dit afloopt.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Zoals anderen ook al hebben opgemerkt vallen ideeën, concepten, business modellen niet onder de bescherming van het intellectueel eigendomsrecht. Ergo, de KvK kan helemaal niets.

 

Ook het dagstempel wat jij hebt laten plaatsen is weinig relevant. Leuk voor het persoonlijk archief, maar juridisch irrelevant om de reden voornoemd.

 

Overigens is de houding van de KvK medewerker wel buitengewoon merkwaardig. Nu zijn sommige KvK´s regionale koninkrijkjes met soms hele vreemde geesten en verbaast deze actie mij ook weer niet, maar dat maakt niet minder vervelend. Voor zover op basis van de verstrekte informatie kan worden geconcludeerd, ontbreekt iedere juridische grondslag voor de KvK om hierin stappen te ondernemen. Bedenk dat deze handelwijze ook wel eens een persoonlijke actie van de desbetreffende medewerker kan zijn. Wanneer deze blijft persisteren is het wellicht zinvol dit bij het management van de Kamer aan de kaarten. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er gezien de commentaren juridisch niets te halen valt, en je wil dat zelf ook niet.

 

Ga gewoon met de KvK om tafel zitten en probeer er iets constructiefs uit te halen en betrokken te blijven. Dat gesteggel om ideeen heb je niets aan want al denk je gelijk te hebben gelijk krijg je niet. Waar je wel wat aan hebt is een referentie naar een "idee" dat jij bedacht hebt en je samen met de KvK hebt gerealiseerd. Dat geef je als starter op de arbeidsmarkt of startende ondernemer een hele andere start op de arbeidsmarkt dan conflicten.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit hele verhaal begon met een poging van de provincie Friesland om ondernemerschap te bevorderen. Niet om een leger advocaten aan het werk te zetten. ::)

 

Als de advocaten in kwestie, regionaal zijn en zelfstandig ondernemer, dan wordt in ieder geval een vorm van ondernemersschap bevorderd ;D

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.