Er is vast ook een lang antwoord op je vraag. De Consumentenbond heeft ooit eens paal en perk gesteld aan al te willekeurig gebruik van testresultaten; daar zijn vast ook rechtszaken over gevoerd. Vervolgens zijn ze geld gaan vragen voor het gebruik van die test-predikaten. Het zijn de fabrikanten die betalen voor de licentie, en dan is het best denkbaar dat alle wederverkopers daar vervolgens naar kunnen verwijzen.
Als een soort van predikaat-merkuitputting.
Daar heeft de Consumentenbond zelfs belang bij, want het bevestigt hun autoriteit.
Maar als retailers of affiliates daar een rommeltje van maken (door willekeurig logo's te gaan gebruiken), kan het ook zijn dat de bond opnieuw juridisch langszij komt. Dan gaat het vooral om het gebruik van die typische stempels. Als je gewoon in de tekst vermeldt "door de Consumentenbond als beste getest" met eventueel zelfs een link naar de test zelf, dan is er sowieso geen bezwaar. Maar ik zou ook wel met grote retailers durven meeliften, zonder expliciete toestemming van de bond.