Familiebedrijven hebben geen onderlinge familiebank nodig, juist daar zie je vaak al de conservatieve / klassieke balans en financieringsstructuur.
Als zo'n bedrijf bij een bank komt staat de deur open, men financiert graag.
Bij eenmanszaken is het niet eens zozeer managen van de balans. Maar meer het zo goed mogelijk scheiden van zakelijk en prive en voor je eenmanszaak veel meer zakelijk te denken en er geen sport van maken om zoveel mogelijk privelasten op de zaak af te schuiven..
Dus
- zakelijke kosten puur op zakelijk rendement beoordelen, voor fiscale aftrekposten geldt hetzelfde als kopen in de uitverkoop. Niet kopen is altijd goedkoper (100% besparing) dan met 30% korting kopen.
en
- geen blinde ambitie maar geplande ambitie.
"ik stop het eerste jaar alles terug in de zaak en leef van mijn spaargeld.." klinkt altijd prachtig op verjaardagsfeestjes en netwerkborrels. maar dat spaargeld is je financiële imuunsysteem (ik ga hem erin houden), daar mag je best op een paar maandjes op interen, maar je moet hem ook laten herstellen.
Dus prima om de eerste 5 duizend winst in voorraad of bedrijfsmiddelen te stoppen. Maar van elke volgende 1000 euro winst gaat er 500 euro naar de privebuffer (terug) en 500 naar uitbreiding ondernemingskapitaal.
Prive: moet je er voor starters en jonge bedrijven (5-7 jaar) naar streven een permanente buffer van 6 maanden privelasten te hebben, daarna moet de buffer al snel oplopen naar 1 a 2 jaar zodat je bijv ook het ziekte risico sterk inperkt of een AOV verzekering kan nemen met een lange wachttijd, wat enorm scheelt op premies..
Zakelijk: In de startfase / peuterjaren zo min mogelijke terugkerende kosten en contracten langer dan 1 jaar.
Een lease auto is de magnetronmaaltijd van het ondernemerslasten. Lekker makkelijk, geen omkijken naar. Ja als je timmerman of loodgieter bent is zo'n bedrijfsbus onmisbaar en een taxichauffeur en koerier heeft ook weinig keus dan een goede bedrijfsauto te hebben.
Maar als je dienstverlener bent of een webshop hebt, denk dan eens na over zakelijk vervoer budgetteren (naar behoefte) en niet meteen voor een leasebak te kiezen.
Er wordt nog te snel gedacht, ik wil prive niet zonder auto en heb ook zakelijk regelmatig vervoer nodig dus lease ik er maar één dan heb ik altijd vervoer.
Durf ook eens naar zakelijke kosten per kilometer te kijken, hoe vaak je hem nu echt zakelijk nodig hebt en of je hem wel kunt terugverdienen via je tarieven.
Ik weet het, het klinkt ingewikkeld, maar dat is zelf erwtensoep maken ook als je het nog nooit gedaan hebt. En tussen 4 jaar leasen en geen auto zit ook nog Short lease, daghuur van auto's, deel auto's en OV gebruik of combinaties. Te weinig mensen realiseren zich dat een 3 of 4 jarige leasecontract feitelijk een persoonlijke lening is van 30-60 duizend euro..
Afijn dit zijn maar wat losse voorbeelden. Sommige noemen zo'n aanpak "bootstrappen" of lean methode, voor eenmanszaken is het gewoon gezond financieel verstand blijven gebruiken en eerder naar je oma of moeder luisteren over hoe het huishoudboekje werkt dan naar de financiële dienstverlener of (auto)verkoper die op papier zet welke mega voordelen je kan halen met het niet kopen maar leasen..