Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 11/03/25 in alle zones

  1. Je kunt wel van de man af komen, maar niet van de verplichtingen. Als hij echt ziek is, dat wil zeggen: 'door ziekte of gebrek niet in staat te werken', dan zijn er geen legale oplossingen om afscheid te nemen. Dan is het heel belangrijk dat spoor 2 in te zetten, want als je dat niet doet, weet je nagenoeg zeker dat je ook nog eens een jaar extra door mag betalen in het kader van een loonsanctie van het UWV.
  2. Merci @Ward van der Put , hier gaan we uiteraard ons voordeel mee doen 🤑
  3. Even terzijde, maar een paar jaar geleden vertelde iemand mij nog dat AIDA wel heel ouderwets is en niet meer van deze tijd. 😉 Terug naar de vraag, ik denk dat het heel erg afhangt van je doel en hoe je jezelf focust om daar te komen. Voorbeeld, ik ga soms naar beurzen om nieuwe klanten te zoeken en afspraken in te boeken voor een kennismaking. Dan is mijn mindset helemaal op kennis maken, kijken waar ze iets aan mijn product hebben (of mijn aanname klopt?) , met de goede persoon in contact komen, interesse geven (dus niet alleen maar praten om je product te verkopen) en doorvragen en dan kijken of er raakvlakken zijn om daar eens verder over te praten. Als ik op die manier naar een beurs ga dan kijk ik van te voren welke bedrijven er staan, wie ik denk dat interessant zijn en waar ik dus zeker even langs moet. En ik stel een doel: 10 leuke gesprekken hebben en nieuwe mensen leren kennen, 4 vervolgafspraken bij mijn topdoelen van die beurs. Ben je op een congres of event al met iemand in gesprek en zie je mogelijkheden dan is het vanuit de inhoud juist heel makkelijk om iemand uit te nodigen om daar misschien eens dieper op in te gaan met elkaar. Heel cliché, maar ik merk altijd dat mijn beste pitches toch zijn als ik een goed gesprek heb en het niet gaat over wat ik per se voor iemand kan betekenen maar we daar zo tijdens het gesprek samen achter komen dat we misschien eens verder moeten praten. Veel vragen stellen en goed luisteren is in mijn ogen belangrijker als zelf veel praten. Groet, Martin
  4. @Hans van den Bergh stiekem heb ik al best wat informatie over dit topic opgedaan. Onder andere via de site https://www.carrieretijger.nl/ en https://www.frankwatching.com/ kwam er veel nuttige informatie op mijn bureau. Voor wat betreft de direct toepasbare gespreksmodellen kon ik echter nog geen goede boekentitel vinden. Wel staat het nog steeds op mijn takenlijst en onderneem ik zo nu en dan weer eens een online zoektocht. Mocht je referenties paraat hebben dan ontvang ik die natuurlijk graag 😇 Momenteel lees ik het boek van Zig Ziglar - On Selling. Dit levert mij al veel nuttige inzichten in de mindset van een sales professional. (ook volg ik natuurlijk onze andere forum-topics op de voet) @insparcom die personal branding aanpak levert mij inderdaad ook veel goede reclame op. Daarnaast heb ik affiniteit met guerilla marketing en heb ik mijn bedrijfsaanbod vertaald naar de meest toegankelijke en enthousiasmerende vorm van offline communicatie: een mooie stickerset! 😁 Zo werkt de combinatie Arts & Sciences voor mij heel goed om mijn naam te vestigen en een kritische kijk op de zaken ook ludiek verteerbaar te maken. Everyone likes a rebel... (binnenkort stel ik deze stickers wellicht via mijn site beschikbaar, maar bij onze BBQ krijg je natuurlijk een gratis setje) Verder vind ik het ook altijd fijn om in een gesprek de 5-minute favor achter te laten. Zelfs wanneer dat niet altijd lukt, zijn er toch voldoende mensen die je zo onthouden als vrijgevig karakter. Immers; People don't remember what you said, but how you made them feel. De follow-up doe ik volgens de vuistregel altijd binnen 3 dagen. Ik stel het zelf ook op prijs als mijn nieuwe contactpersonen enige menselijkheid vertonen en ons gesprek niet enkel als instrumenteel nut zien. Er zijn namelijk ook erg inhalige figuren die ik na een periode als onvervalste zakkenvullers heb leren kennen, die krijgen dus geen gratis informatie, mooie stickers of overige units meer van mij 🙂 Die congres apps vindt ik eigenlijk een lastig dilemma. Vanuit mijn betrokkenheid bij het https://digitaltrustcommunity.nl/ heb ik een stevig bewustzijn aangaande InfoSec vraagstukken en probeer ik de stroom van (meta)data juist zoveel mogelijk te beperken. Een app die je hele telefoon leeg scant is namelijk niet zo bevorderlijk voor je privacy of security en de vragen die wij onze partners hierover stellen mag echt wel een tikkie hoger. Kijk voor de grap ook eens hoe je mailadres scoort op https://nl.internet.nl/test-mail/ en ga het gesprek hierover aan met je leveranciers om een volwassen cybercultuur te bevorderen.
  5. Goede vraag, die mij ook aan het denken zet. We zitten denk ik deels in dezelfde business (consultancy) en wat we dus verkopen is onszelf. Dat kan tot gêne leiden, want waar je van een schroefsleutel (auto, gezichtscrème) nog kunt beweren dat het het beste product ooit is, zeg je dat toch wat minder gemakkelijk over jezelf. Wat voor mij werkt is zichtbaarheid. Minimaal een relevante post per week op Linkedin, bereik wisselend, maar regelmatig tussen de 20- en 40.000 impressies (met uitschieters boven de 100.000. Dat leidt er toe dat bij live ontmoetingen mensen je al vaak 'kennen' en iets meer van je willen weten. Dat geldt helemaal na een optreden als spreker of moderator op een congres of ander event. Protip: stel een goede vraag aan het panel die verdiepend is, laat zien dat je het onderwerp snapt maar die niet zo wijsneuzig is dat ze alleen maar 'Ja' hoeven te antwoorden. Balanceeract! Als ik de tijd heb, blijf ik lang hangen bij de borrel na een congres waar ik opgetreden heb, want er zijn altijd mensen die je willen spreken en degenen die een specifieke vraag of probleem willen aankaarten zijn nooit de eersten die je benaderen. Omgekeerd; zoek niet meteen de mensen op die je al kent om gezellig oude herinneringen op te halen. Dat moet ook, maar ik probeer juist bij die statafels te gaan staan, waar ene paar mensen stil met hun eerste kopje koffie naar hun brownie staan te staren (da's dan 's morgens.) In zo'n congres gesprek probeer ik het altijd licht te houden. Omdat ik weet dat een van mijn valkuilen is te veel te praten, zal ik altijd (ook) bewust vragen waar de gesprekspartner mee bezig is en waar zij of hij zoal tegen aan loopt. Doorvragen en meedenken is dan belangrijk, ook als jij niets in dat geval kunt betekenen; je kunt altijd doorverwijzen. Als het iets is waar ik mee kan helpen, dan geef ik een richting aan, we praten nog wat door maar op enig moment zeg ik een lach dat ik er best meer over wil vertellen, maar dat er dan wel een prijskaartje aanhangt. Blijf niet te lang hangen bij één persoon, maar zeg dat je doorgaat "om nieuwe vrienden te maken." Alles met een lach. Visitekaartjes zijn niet ouderwets, zeker niet als ze onderscheidend zijn. Ik heb een foto op mijn kaartjes staan. Een lijstje met mensen die waarschijnlijk op het congres / de receptie zijn die je wilt spreken met onderwerp is handig, Als er een congresapp o.i.d. is, download die dan, vul die in met foto en neem de aanwezigen door en kijk wie er interessant voor je kan zijn. Zorg voor een goede follow up. Connect op Linkedin (met een verhaaltje erbij!!) Stuur een mail met een een referentie aan de inhoud van jullie gesprek en een link naar een relevant artikel. En tenslotte: netwerken doe je als je iemand niet nodig hebt. Stuur dus af en toe een app of een berichtje onder water op Linkedin, met de vraag hoe het met hen gaat en waar jij mee bezig bent. Ik kreeg afgelopen week twee aanvragen van mensen die ik jaren niet life gesproken heb, maar waarmee de verbinding wel af en toe warm is gehouden.
  6. Mooie, eerlijke vraag, compliment! Eerst even een wedervraag: Wat weet je al van effectief acquireren, netwerken, gespreksmodellen, e.d.?
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.