Jump to content

erik@heho-id

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Bruinissestraat 6, Arnhem, 6845BB, Netherlands
  • First name
    Erik
  • Last name
    van der Horst
  • Company or organization name
    HeHo ID Europe BV
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine
  • Skype

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.syntens.nl
    http

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    Goede ideëen hebben voor met name bouwmarkt en grote retail segment (bijv Aldi/Lidl)
  1. Hallo Anna, ik werk als sourcing agent voor verschillende bedrijven, probleem is dus ook hier bekend. Wij doen veel inspecties die je op verschillende niveau's kan inzetten. Voor, tijdens, na productie en ook nog op verschillende dieptes (aantallen tellen, verpakkingen controleren, product technische (her)keuren). Voor een inkoopbedrag van Euro 1500,-- moet je natuurlijk nagaan wat zinvol is. Een inspectie door een derde partij kost al gauw USD 350 per dag ex reiskosten. Dus afhankelijk van de hoeveelheden kan dit in je marges hakken. Daarnaast zit ik zelf, zoals Niels ook aangeeft, 4 tot 6 keer per jaar in China. Dit is volgens mij een minimum aantal keer om redelijk te kunnen handelen met China. Direct contact met de fabrieken heeft alleen zin wanneer je of Chinees spreekt, of een lokaal kantoor hebt of vaak daar bent. Wat ik je ten zeerste kan aanraden is een (lokale) Europese tussenpersoon te nemen. Dit kost natuurlijk een beetje, maar dit bespaard je erg veel problemen. Een bekende van mij is een ex-KEMA man (KEMA-KEUR), misschien kan hij wat voor je betekenen www.dqmchina.com. Ik heb erg goede ervaringen met hem. Succes! Groet Erik
  2. Allereerst moet je het idee goed uitwerken en uitzoeken of het niet bestaat. Wij kunnen bedrijven/uitvinders goed helpen en producten makkelijk laten produceren. Maar erg vaak (ook al in mijn vorige werk bij KEMA en TNO kwam ik uitvinders tegen met alleen maar een idee. In 99% van de gevallen kom je niet verder met een concept of een idee. Wanneer je al een werkend prototype hebt maak je het jezelf veel makkelijker. Met name wanneer er ook nog software/electronica ontwikkeld moet worden door een derde partij, wordt het moeilijk om je idee te verkopen. Je hebt namelijk geen product, alleen een idee. Daarnaast moet je goed onthouden dat je alleen wat aan een product kunt verdienen door veel uit te geven. Pas wel goed op, want de wereld zit vol met octrooi- en contractspecialisten die allemaal graag je geld willen hebben. Maar die gaan niet voor je produceren en verkopen. Wat wel belangrijk is, door alles zelf te willen doen kom je er niet. Maak gebruik van mensen met een goed netwerk en ervaring, die willen ook hun aandeel, maar zolang ze aantallen voor je verkopen is dat goed. Vergeet niet dat het tegenwoordig niet makkelijk is om miljonair te worden met een product. Zolang je het voor de lol doet en niet voor het geld, zal het allemaal wel lukken. Van de uitvinders die rijk willen worden van hun product, zit 90% nog steeds boos thuis met dat product en ligt het nog steeds niet in de markt... Heel veel succes! Erik van der Horst www.heho-id.com
  3. Een vriend van mij heeft een kantoor in China (Beijing) gespecialiseerd in dit werk. www.asia-xl.com Succes
  4. Hi Roland, goede link die USA link. wat nog wel verwarrend is, is dat in schijnbaar in sommige landen de importeur het moet regelen en in andere landen de retailer... CU
  5. is het een idee of een uitgewerkt product? Dan doel ik mn op het lokaliseren
  6. @ Targon, ik vond m wel grappig hehehe ;) Maar ff serieus... Zie ik t goed dat de nieuwe organisatie moet gaan werken als een soort innovatie leverancier van de oude organisatie? Waarom wil je dat? Moet t sneller, flexibeler, minder bureaucratisch? Als dat de redenen zijn, dan kun je niet per definitie aansluiten op de processen van de oude organisatie. Natuurlijk kun je wel (tot op zekere hoogte) gebruik maken van de ICT van de oude organisatie. Mbt ondersteuning. Projectleiders zijn zelfstandige hoogopgeleide professionals. Beknibbel dan niet op ondersteuning. Beter 1 goede dan 3 slechte. Veel belangrijker is het in dergelijke organisaties dat de directie het (lijn)management op de werkvloer houdt. Aansturing wordt vaak gedaan "by flying around", waarbij 30% van de tijd op de vloer en 70% van de tijd aan andere zaken (semi-strategisch) besteed wordt. Daar zit de bottleneck voor dergelijke organisaties. Dat betekend nl dat je altijd achter de feiten aan loopt mbt faciliteiten, capaciteit, probleem analyses etc. Kernwoorden zijn, faciliterend management, management by walking around, management aandacht, ken je mensen... Klinkt logisch, gebeurt bijna nooit. Het gaat te ver om daar hier verder op in te gaan. Maar als t interessant is mail/bel gerust. Ff achtergrond: Ik heb 7 jaar gewerkt in kennisinstellingen (KEMA, TNO) met veel projectleiders en projecten als account/sales manager + ruime procesinrichting achtergrond. Daardoor denk (hoop) ik je vraag en probleem te herkennen. Groet Erik
  7. Hi, ons bedrijf ontwikkeld producten, maakt deze in China, bij fabrikanten uit Taiwan en Hong Kong en verkoopt in de gehele EU. Omdat wij begonnen zijn vanuit functies die in dit netwerk zaten hebben wij de overheid niet nodig gehad. Wel zijn we naar KvK startersdag en internationale handelsdag geweest. Persoonlijk vond ik de info erg tegenvallen. Oppervlakkig en algemeen. Het EVD blaadje (gratis) is interessant en ik ben naar wat Syntens lezingen geweest die interessant waren. Hier ontmoet je ook meer mensen die voor je netwerk goed kunnen zijn. Waar ik me wel aan stoor is het feit dat het belastingtechnisch erg ongunstig is in Nederland. In principe woon ik hier alleen en kan ook zonder zaken te doen met Nederland vooruit, maar moet nog steeds gruwelijk veel belasting betalen. Al met al denk ik dat de overheid zich teveel richt op beginnende bedrijven, terwijl ik denk dat bedrijven die internationaal starten al internationale of iig ondernemers ervaring hebben. Anders begin je er niet aan. Niet overheid, maar wel een echte aanrader voor startende "multinationals", neem direct een goede accountant. Ga niet met vriendjes van en een boekhouder op de hoek rommelen die op de kaart aan kan wijzen waar Hong Kong ligt. Neem een internationaal werkende accountant. Kost wat, maar verdient zich meteen terug.
  8. Komende uit de test business: - CE, RoHS en WEEE keurmerken bestaan niet (zoals hierboven ook al aangegeven) - Er zijn Europese richtlijnen (25 stuks) en daar moet je aan voldoen. Welke richtlijn(en) van toepassing is (/zijn), is afhankelijk van het product. richtlijnen zijn gratis te vinden op de site van de EU, voorbeeld: http://ec.europa.eu/enterprise/electr_equipment/index_en.htm - Welke standaarden van toepassing zijn is eveneens afhankelijk van het product. Standaarden zijn te vinden op www.nen.nl - Als importeur ben je fabrikant volgens de Europese richtlijnen, dat betekend concreet dat je verantwoordelijk én aansprakelijk bent voor de producten - Garantie is in Europa 2 jaar, houdt daar ook rekening mee - WEEE (recyclingsrichtlijn) is per land anders ingericht, maar over het algemeen houdt het in dat je als importeur je in ieder land van verkoop aan moet melden en een fee moet betalen voor de producten die je in dat land verkoopt. Soms neemt de retailer dit over, meestal niet - Verpakkingen: voor de WEEE moet je niet alleenopgave doen van het product, maar ook van de verpakkingen. Gewicht, soort, afmetingen. - CE dossier: als importeur/fabrikant moet je de beschikking hebben over een CE dossier. Dit is een technisch dossier met testrapporten van het product, (technische) gegevens van het product, CE verklaring, risico-analyse. Ieder dossier moet tot 10 jaar na uitfasering van het product beschikbaar blijven. - naw gegevens van jouw bedrijf als importeur moeten op t product / verpakking staan. Er komt dus nogal wat bij kijken. Pas op met rapporten van de fabrikant, aangezien zij vaak voor de goedkoopste weg gaan en de inhoud niet altijd in orde is. Uiteindelijk ben jij aansprakelijk en moet je daarna zien dat jij je geld terug krijgt van de fabrikant uit China. Natuurlijk is eea veel moeilijker te traceren wanneer je vanuit een internetbedrijf werkt dan wanneer je aan winkels verkoopt, maar het kan altijd misgaan. Je zult niet de eerste zijn die failliet gaat door foutieve leveringen. Het kan overigens wel hoor. Begin met beleid en alles kan. Kleine hoeveelheden, werk met goede fabrikanten en niet met Jan en alleman. Heel veel succes! Groet Erik
  9. Aldi en Lidl zijn eigenlijk niet anders dan de meeste andere grotere organistaties (Gamma, Praxis, etc). Meestal kopen ze niet van "onbekende" bedrijven en zeker niet van partikulieren. Om aan dergelijke bedrijven te leveren moet je meestal "gelisted" zijn. Dwz een officieel erkende toeleverancier. De inkoopafdelingen zijn moeilijk bereikbaar. Bij Aldi werken de inkopers bijv nog steeds erg veel per fax en niet per E-mail. Als je dan binnen bent dan wordt er veel tijd en geld uitgegeven aan kwaliteitcontroles. Voor je de opdracht krijgt is er eerst een kwaliteits-check aan het product. Eenmaal aan het produceren, wordt de productie gecontroleerd (Pre-shipment inspectie-PSI) waarbij wederom monsters getrokken worden. Alles ok, doorgaan, fouten? Stoppen en opnieuw beginnen. Levertijd niet halen? Boetes en flinke. PSI niet halen = niet leveren en een boete... (producten zijn dan al geproduceert!) Dit zorgt ervoor dat de producten die je daar koopt goede prijs-kwaliteit verhoudingen hebben, maar als ondernemer hangt er veel aan vast. Grote opdrachten, maar zeker als kleine ondernemer is het een groot risico. Groet en succes! Erik
  10. Hi, ik ben nieuw hier, maar misschien dat ik met een wat alternatieve visie kan helpen. Pas op met patenten. Enerzijds kunnen zij behulpzaam zijn, anderzijds zijn patenten niet heilig. Hoe complexer het product, des te makkelijker het patent te breken is. Ik heb erg veel bedrijven / uitvinders gezien die veel geld in Europese patenten gestoken hebben, om vervolgens teleur gestelt de concurrent met een alternatief ontwerp te zien komen. Dat dit iedereen kan overkomen bewijst de beertender en de senseo. Enorme juridische afdelingen, jaren ervaring en toch patent doorbroken. Mijn idee is snelle marktentree en zorg ervoor dat je de concurrentie een stap voor blijft door je eigen product door te ontwikkelen. Heel veel succes met je ontwikkeling en voel vrij vragen te stellen. Groet Erik
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept