infofranchise

Junior
  • Aantal berichten

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

infofranchise's trofeeën

  1. Ik ben afgelopen mei getrouwd en heb voor alle getuigen en aanhang ontbijtjes geregeld.. het was erg leuk. Ik denk zelf dat touristen niet echt de markt is waar je op moet gokken... die zijn met vakantie en gaan net zo lief naar de locale bakker. Ik denk dat het hoge segment en bijzondere dagen zoals trouwen etc. de markt is waar je op moet gokken. Prijs maakt in dat kader niet meer uit.... omdat het een bijzondere gelegenheid is. Ik vind inderdaad ook dat de prijs verhouding tussen inkoop en verkoop... 3 euro inkoop en afschrijving .... en dan 18 euro doorberekenen buiten de maat is... maar 18 euro is goedkoop in verhouding met wat wij indertijd betaald hebben.... ik geloof dat wij 35 euro per man kwijt waren en het waren er 14. Ook is het tijdsbestek belangrijk.... bij ons ging er iets niet goed in de bezorging omdat de weg opgebroken was... daardoor liep alles dat erna kwam ook in de "mist". groetjes, linda
  2. Ik duik net in dit lijntje... Ik blijf op staande voet ontslag altijd een moeilijk verhaal vinden. Omdat de "diefstal" al enige tijd gebeurd kan de medewerker mijn inszins beweren dat het akkoord was dat de spullen werden meegenomen. Daarnaast betekent een ontslag op staande voet dat bij constatering bij wijze van spreken, de voetafdruk op je zitvlak moet staan en je de toegang tot het bedrijf direct en terstond wordt ontzegd. Observering... en het laten voortduren maakt dat je het willens en wetens hebt laten voortduren. Ik zou het denk ik als volgt doen: de medewerker mededelen dat er verschillen in voorraad en verkoop zijn geconstateerd en dat je voor alle duidelijkheid de regels m.b.t. personeelsaankopen nog eens duidelijk op papier wenst te zetten. Neem daarin ook op dat constatering van afwijkingen van de regelgeving kunnen leiden tot ontslag op staande voet.... en dan is het afwachten tot een constatering waarbij het natuurlijk handig is als er een getuige bij het heterdaadje aanwezig is. De medewerker was dan op de hoogte gesteld van de gevolgen van de diefstal. groeten, linda
  3. Even een kleine verduidelijking: Ik zit in de positie van een uitzendbureau, nu lijkt het net alsof ik uitzendkrachten voortijdig overneem.... Dacht dat dat duidelijk stond weergegeven.... Linda
  4. Ik ben het er mee eens dat delen zorgt voor vermenigvuldigen... echter ik denk niet dat het delen in het franchise-aandelenpakket zou moeten worden ondergebracht. Delen kan ook zijn delen in het succes van de formule, rechten toewijzen op gebruik, faciliteren, kansen bieden, etc. Zaken als technisch directeur, commercieel directeur etc. dat is nu net waar ik niet aan begin. Ik heb hier een bedrijf dat staat en juist het verknippen van functies... .tot niet meer de uiteindelijke core-business maakt dat mensen uiteindelijk afstand krijgen met het vak.... bezig zijn met bijzaken in plaats van hoofdzaken. Grote organisaties maakt dat effectiviteit en snel handelen en vrijheid van handelen onderbedolven wordt door regels, beperkingen van vrijheid, log reageren, groter laten lijken dan het werkelijk is. Ik heb een uitzendbureau en juist in die brache is men bezig om functies uit te melken... te cijfermatig aan te pakken... en ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk nog steeds gaat om het juiste mannetje of vrouwtje op de juiste plek..... open en eerlijke communicatie en vakkennis en dat wordt denk ik teveel uit het oog verloren. Kracht zit in de ondernemer zelf en dat bepaalt het succes. Verloop in mijn brache is één van de meest frustrerende factoren van een opdrachtgever, 2 jaar tevreden zijn met een goed contactpersoon en weg zijn ze weer... daar liggen ook kansen. Ik denk dat het zo van een afstandje slecht te beoordelen welke visie ik hanteer en hoe goed bedoeld ook het advies, ik ben er van overtuigd dat de corryfeeen waar ik het over heb, toe zijn aan het oogsten na jaren lang gezaaid te hebben. Linda
  5. Volgens mij ligt het concept er al.... het bedrijf draait alweer een aantal jaar en gaandeweg die jaren is het bedrijf verder en verder ontwikkeld. Ben denk ik een echte ondernemer, percentages van aandelen etc. daar begin ik niet aan, ik hou graag de boel zelf in handen. Dus.... er is een nieuwe BV die de exploitatie van de franchiseformule beheert en verder ontwikkeld. Deze nieuwe bv voert ook administratie en financiele administratie met 1 van de first-suppliers. Het intellectueel eigendom (huisstijl, logo's etc. alle ontwikkelde zaken als boekjes, foldermateriaal, websites en mailingbestanden) zijn ondergebracht in de beheermaatschappij die de franchise BV autoriseert om het verder te exploiteren. Ik denk in mijn vak dat het juist van belang is om corryfeen te benaderen binnen de branche. Ondernemen, dat is nu net iets dat vaak binnen de franchiseformule de stap is die te groot is. Het is denk ik ondernemen in iets afgezwakte vorm. Als ik met ondernemers zoals ikzelf in zee zou gaan, dan gaat het denk ik niet lukken... meerdere kapiteins etc. Enne, ik zit in de zakelijke dienstverlening. m.vr.gr. linda
  6. Volgens mij kan het geen kwaad. Het relatiebeding zal gekoppeld zijn aan de activiteiten die je bij je oud werkgever hebt uitgevoerd. Daarnaast is het van belang om te weten of het relatiebeding of concurrentiebeding getekend is voor de functie waarop je het bedrijf verliet. Vaak tekenen mensen een concurrentiebeding bij een startersfunctie, groeien door binnen het bedrijf maar tekenen niet bij de nieuwe functie een nieuw concurrentiebeding.... Dan zegt de wet volgens mij dat je op het moment van tekenen van het concurrentiebeding niet het verloop van je carriere had kunnen voorzien en dus ook niet in redelijke mate had kunnen inschatten wat voor beperking het concurrentiebeding zou opleveren.. Ik zou mijn oud werkgever op de hoogte stellen zodat je niet voor vervelende dingen komt te staan als je met een ander product bij je toekomstige klant komt te staan. linda
  7. Ik denk dat het een kwestie is van afwegen voor het uitzendbureau. Contractueel zal er geen speld tussen te krijgen zijn en eigenlijk is het niet van belang hoe lang het bureau gezocht heeft naar de kandidaat. Ikzelf heb een uitzendbureau op een AA locatie. Vandaag de dag ben ik de hele dag mensen aan het inschrijven en is de inloop dus het aanbod erg hoog. Ik betaal huur, voer reclame, wil graag een salaris ontvangen na 48 uur werken en moet er voor zorgen dat de facturen die verzonden worden worden geint, de belasting wordt voorgeschoten, de uitzendkrachten hun geld tijdig krijgen en ben dus naast bemiddelaar, administrateur en directeur ook nog een keer in de huidige tijd een voorfinancier. Als er dan iemand wordt geplaatst kort na een intakegesprek dan is dat niet van belang. Ik heb namelijk misschien wel 10 andere mensen ingeschreven die niet voor de geboden functie in aanmerking komen.... Dus met een uitzendbureau is het gewoon zo, indien men iemand plaatst, dan is er sprake van een minimale inleenperiode. De minimale inleenperiode staat bevestigd in een opdrachtbevestiging uitzenden.. die doorgaans door de inlener wordt getekend alvorens iemand gaat starten. Daarnaast moet het voor een inlener (opdrachtgever) ook duidelijk zijn dat de bureaus niet van de lucht leven en ook ten aanzien van hun dienst bepaalde zekerstelling nodig hebben. Ik vind het persoonlijk vaak een argument van niets en uitvluchten m.b.t. overboeken naar een ander uitzendbureau, dat is ook gewoon contractueel vastgelegd en in de algemene voorwaarden opgenomen. De vuistregel die wordt toegepast is drie maanden na de laatste dag van uitzending, mag er weer een overeenkomst aangegaan worden tussen de uitzendkracht en het inlenende bedrijf. Indien dit eerder gebeurd wordt er tegen aangekeken als een uitzending met een vervroegde overname, wat een overnamefee tot gevolg heeft. Tja... overbodig om te zeggen dat een uitzendkracht inlenen ook voordelen heeft. Maar als ik het zo lees, dan heeft de starter van dit lijntje een goed uitzendbureau want klaarblijkelijk wordt er goed potentieel geleverd. Overname verzoeken zie ik dan ook vaak als een compliment over de dienstverlening en de relatie bepaalt hoe flexibel er met overnames wordt omgegaan. Als laatste wil ik nog even kwijt dat mijn opdrachtgevers er op dit moment niet vrolijker van worden door zelf te werven. Het aantal reacties is torenhoog en wil je als bedrijf op een representatieve wijze reageren, dan kost dit ook aardig veel tijd. Linda
  8. Heee, dank je wel voor de inzage in je database. Vandaag is de grote dag.en valt de definitieve beslissing. Ik ben er al uit, maar mijn mogelijke franchisenemer moet nog beslissen. Alles ligt klaar, maar het bestandje helpt aardig om het handboek dat daarna wordt uitgewerkt op te gaan zetten. Groeten, linda
  9. Ik denk dat ook het punt van opvolgend werkgeverschap niet vergeten moet worden. Het kan niet zo zijn dat medewerkers die al geruime tijd in dienst zijn bij de werkgever, overgenomen worden door het payroll bedrijf zonder dat dat juridische gevolgen heeft. Wel kan je mensen die tot 3 jaar in dienst zijn overdragen aan het payroll bedrijf en zij kunnen de betrokken medewerker dan op de genoemde voorwaarden nog een half jaar uitzenden/detacheren. Langer dan 3,5 jaar in dienst, dan is er volgens mij ook via het payroll bedrijf sprake van een dienstverband onbepaalde tijd, en ik kan me niet voorstellen dat de hele payrolling systematiek hier dan nog op toepasbaar is. Er dan volgens mij gewoon sprake van opvolgend werkgeverschap. Of ik moet helemaal de plank misslaan.... P": ik weet dat er een payroll cao is en ben onvoldoende op de hoogte van dit cao om te weten of dat t.a.v. bovenstaande punten afwijkt van de reguliere ABU cao. Ik kan me ook niet voorstellen dat de medewerkers waarop dit eventueel wordt toegepast er blij mee zijn, dus vrijwilligheid is in dat kader denk ik ver te zoeken. linda Linda
  10. Hoe kan iemand nou antwoord hierop geven als je er niets over kan vertellen. Ik snap het dilemma, maar de uitzendmarkt is al zo doorweekt dat ik me niet kan voorstellen dat er ineens een heel nieuw concept beschikbaar is waar een octrooi voor aangevraagd kan worden... weet trouwens helemaal niet of dat kan m.b.t. een dienst. linda
  11. Misschien bedoelt ze dat ze het wil omzetten naar een concurrentiebeding en bij naam en toenaam het verbod blijft handhaven voor bepaalde klanten. tenminste dat denk ik....
  12. Hallo, Inmiddels is ook het bovenstaande artikel oud nieuws... Vanmiddag de franchiseovereenkomst retour van de advocaat.... Alles klopt als een bus. linda
  13. Ik vind koeture wel erug leuk... dat vergeet je niet zo gauw! IK ben duidelijk van mening dat de naam moet zeggen wat je doet... koeture is natuurlijk prima wat dat aan gaat. Ik heb geen idee of de naam nog vrij is maar als ik jou was zou ik de naam deponeren... vind hem kei-goed! groetjes, linda
  14. Goedemorgen, Bedankt voor de info tot op heden. Inmiddels ben ik ook alweer een stapje verder in mijn onderzoek. Vanmiddag een afspraak met de bank om te kijken of ik qua financieen de instap voor de toekomstige franchisenemers iets kan vergemakkelijken . Tenslotte is de relatie met de bank goed en zal ik hen moeten overtuigen dat de kandidaten waar ik het over heb, niet uit de markt geplukt zijn maar kandidaten zijn waar ik op heb zitten wachten om deze stap te kunnen maken. Morgen een afspraak met de advocaat die mij t.a.v. een handboek ook erg op weg kan helpen. Inmiddels ook daarmee een kort orienterend gesprek over de telefoon gehad en het lijkt erop dat franchise een mooie vorm is indien deze goed is uitgewerkt. Ik heb zo mijn gedachten over franchise en ben sterk van mening dat je de franchisenemers niet het vel over de neus moet trekken... tenslotte is het samenwerken waar alle partijen hun voordeel uit zullen halen. Ik had dus het plan om t.a.v. de managementfee (of in welke vorm ik het dan ooi stop) via een staffeling te factureren, Uitgangspunt zou moeten zijn dat men in het begin van de onderneming, de periode waarin omzet het laagst is i.v.m. de opbouw, een lagere jaarlijkse fee zou moeten betalen en gedurende een periode van 3 jaar op het uiteindelijke percentage zou moeten komen dat representatief is voor de diensten, faciliteiten etc. die geboden worden. Instappen zal met een instapfee gebeuren waarvoor ik bij de bank ga praten indien de kandidaten dit niet zelf kunnen of willen financieren vanuit een privé situatie. Juridische vorm zal ook een nieuwe BV zijn die onder de huidige beheermaatschappij hangt.... zo denk ik er nu over. Ik weet nog toen ik in 2002 voor het eerst als ondernemer begon..... naarmate je bezig bent met nadenken en het vormgeven van een idee.... dan komt er een moment waarop je niet meer terug kan en eigenlijk is het bedrijf er dan opeens zonder weg terug.... Op zo'n moment zit ik nog niet... maar ik weet nu wel dat ik daar op uitkom..... Ik ga de linken in jullie reacties ook nog even bezoeken en hou jullie op de hoogte. Indien iemand aanvullingen c.q. opmerkingen c.q. goede raad of andere aanvullende informatie heeft t.a.v. franchise of een ervaring die hieraan gelinkt is, dan hoor ik dat graag... sta open voor commentaar en aanvullingen. M. vr.gr. Linda
  15. Ik lees het berichtje over in deze tijd een uitzendbureau starten en kan mij niet van de indruk ontdoen dat er toch wel heel makkelijk gedacht wordt over het starten van een uitzendbureau. Jammer want het is nog steeds een vak en er komt wel wat meer bij kijken dan alleen maar koppelen tussen vraag en aanbod. Laat je eens goed informeren door de algemeen verklaarde ABU CAO of de NBBU CAO waar je als werkgever binnen de branche aan moet voldoen t.a.v. de uitzendkrachten en t.a.v. de wetgeving. Het is goed om te weten waar uitzenden behalve het uitzenden nog meer om gaat. Linda
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.