Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
Studiekosten aftrekken bedrijf
Ik gok op de studie bij de IVA. Als je nu verkoopt en repareert, dan zie ik niet zo snel hoe de IVA een verdieping van vakkennis is. HBO autotechniek daarentegen bijvoorbeeld wel.
-
Joost Rietveld startte met het volgen van Studiekosten aftrekken bedrijf
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Ik haak hier ook af. Je vraagt van alles, maar de informatie die nodig is om dit goed te doen, ontbreekt. Dit moet je niet willen via een forum. Voor hetzelfde geld zeggen wij iets, wat jij doorvoert op een verkeerde manier, of wat elders in de BV's gevolgen heeft die wij nu niet kunnen overzien. Dit is gewoon riskant. Investeer in een goede boekhouder en zet dit samen recht
- Vandaag
-
Studiekosten aftrekken bedrijf
Welkom op HL 'Zakelijke studiekosten zijn alleen aftrekbaar als u ze maakt om bestaande vakkennis op peil te houden.' (Bron: belastingdienst.nl) Je kunt bij reguliere opleidingen, mits wordt voldaan aan de regels en voorwaarden, gebruik maken van de studiefinanciering zoals andere studenten.
-
Hans van den Bergh startte met het volgen van Studiekosten aftrekken bedrijf
-
Studiekosten aftrekken bedrijf
Het zou ook wel (misschien) anders kunnen liggen als je bijvoorbeeld een (beoogde?) leverancier/contractspartner of dergelijke hebt die alleen zaken met jou wil doen als je de bewuste opleiding hebt. Als een soort 'certificering' of zoiets.
-
Studiekosten aftrekken bedrijf
Verdiepen, aansluiten en meerwaarde klinken mooi, maar studiekosten zijn alleen zakelijk aftrekbaar als je ze maakt om bestaande vakkennis voor je onderneming op peil te houden. Een complete HBO opleiding is veel breder, en richt zich op nieuwe kennis en vaardigheden. Met de zoekfunctie op dit forum kun je veel vinden over studiekosten.
-
Ron van der Kolk startte met het volgen van Studiekosten aftrekken bedrijf
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
ValHooper werd lid van de community
-
Studiekosten aftrekken bedrijf
Goedendag, Ik ben inmiddels ruim twee jaar actief als ondernemer in de motorfietsbranche. Ik houd mij bezig met de handel in motorfietsen en het uitvoeren van reparaties. Relatief kort na de start van mijn onderneming heb ik besloten een opleiding te volgen die aansluit bij het ondernemerschap binnen de mobiliteitsbranche. Het doel hiervan was om mijn kennis te verdiepen en na afronding van de studie mijn bedrijf sneller en gerichter te kunnen uitbreiden. Het betreft een hbo-opleiding aan een particuliere onderwijsinstelling gericht op automotive business. Deze opleiding sluit het meest aan bij mijn werkzaamheden en is tegenwoordig vooral gefocust op bedrijfsvoering en de mobiliteitsbranche als geheel. Fiscaal gezien is het uiteraard aantrekkelijk om deze studie als bedrijfskosten op te voeren, omdat ik hiermee voldoe aan het urencriterium en mijn winst kan verlagen. Mijn vraag is echter in hoeverre deze studie aftrekbaar is. De grens tussen het vergaren van nieuwe kennis en het uitbreiden/verdiepen van bestaande kennis is naar mijn idee vrij vaag en sterk afhankelijk van de specifieke situatie. De opleiding heeft een vrij “schools” karakter, maar levert wel degelijk een directe en aantoonbare meerwaarde voor mijn onderneming en de bedrijfsvoering. De kennis die ik opdoe, de contacten die ik leg en de kansen die de opleiding biedt, hebben nu al een directe invloed gehad op mijn bedrijf en de groei ervan. Naar mijn mening is de studie dan ook van wezenlijk belang geweest voor mijn onderneming, wat volgens de Belastingdienst een belangrijke voorwaarde is. Ik beschikte vóór de start van de opleiding al over ondernemerskennis, maar deze studie heeft die kennis verder verdiept en verbreed. Ik ben benieuwd naar jullie visie en opinie op dit onderwerp.
-
motormuis1 startte met het volgen van Studiekosten aftrekken bedrijf
-
motormuis1 werd lid van de community
- Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Goede middag shoptillyoudrop. Inderdaad had de vof personeel in dienst in 2022 en 2023 ook. Loonbetaling en loonheffing is allemaal betaald via de vof. Dus de vennoten hadden prive opnames en rest personeel in loondienst. Dus hier zit ik een beetje vast. En wat betreft de omzetbelasting. Deze kan zo blijven denk ik. in de mutaties van 2023 vof naar bv.
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Wat bedoel je hiermee? Had de VOF dan personeel en een loonadministratie in 2022? Betaalde de VOF loon en deed de VOF loonaangiften? Als dat zo was wordt het natuurlijk anders in 2023, want als de BV formeel bestaat dan komen de DGA's erbij op de loonlijst. (Maar het is nu wel erg laat voor loonaangiften over 2023...)
-
Innovi werd lid van de community
-
Higherlevel startte met het volgen van Nieuwe zakelijke voornemens voor 2026, of toch maar de oude mee?
-
Nieuwe zakelijke voornemens voor 2026, of toch maar de oude mee?
Nog even en we zitten weer in een spannend nieuw jaar vol ontwikkelingen, uitdagingen, oude en nieuwe plannen. We horen graag van jullie hoe jullie 2026 zien en hoe we jullie kunnen helpen bij het waarmaken van deze goede voornemens. Ga jij het volgend jaar over een totaal andere boeg gooien? Of neem jij je oude voornemens weer mee? Laat het ons weten! 🍾 We wensen jullie alvast hele fijne feestdagen en een succesvol, gezond en inspirerend 2026! Met feestelijke groet, Team Higherlevel
-
schuimbetonplus wijzigde zijn profielfoto
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
ZZP Boekhouding Onderzoek werd lid van de community
-
Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
Dank voor de toelichting. Dan is er dus helemaal geen verklaring ingediend en is het inbrengen in een BV per 1-1-2025 dus uitgesloten. Een terechte opmerking, en ja hij heeft aangegeven meer informatie nodig te hebben. Maar ook na die tijd aangegeven dat het allemaal op tijd geregeld zou worden. Dit is dna ook het grootste irritatie punt. In combinatie met de maanden die het heeft geduurd om tot de conclusie te komen dat het een te complexe casus is. Terwijl dit op voorhand duidelijk is aangegeven. De melding over de intentieverklaring is trouwens in persoon geweest, waarbij er meerdere mensen waren.
- Gisteren
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Al zou deze beperkt worden, Maar al zal deze beperkt worden zou het nog steeds met minimale risico zijn, toch? Maar als het zo met de eerste order goed gaat qua samples en het 'bewezen" is dan durf ik de gok naar zelf distribueren ook wel aan. Ik kreeg net een grappig berichtje, mijn leverancier is in Australië, en zij designen het, en ik kreeg net gewoon een berichtje voor iemand die het product wel in Australië & Nieuw Zeeland op de markt wilde brengen 😂
-
Folkert_controller werd lid van de community
-
Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
Ik ben zeker geen jurist/advocaat, maar het lijkt mij nogal moeilijk om een claim hard te maken tegen iemand die iets (kennelijk) niet gedaan heeft (terwijl jij wel dacht dat het 'rond was') op basis van een "telefonische mededeling". En trouwens: wie weet heeft die bewuste tegenpartij - misschien ook telefonisch...? - eerder gezegd dat hij/zij eerst naar de casus wilde kijken, om te zien of alles wat jij voor ogen had haalbaar was voor hen. Ik roep maar wat natuurlijk, maar dit soort dingen zijn vaak (mijn mening) vrij kansloos.
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
Nu wordt het wel laakbaar. De boekhouder heeft jou de mogelijkheid toegezegd om de inbreng te verzorgen met terugwerking naar 1-1-2025. Je kunt geen intentieverklaring indienen die niet door de belastingplichtige zelf is ondertekend. Als dat dus ook niet ingediend is, dan is deze route doodlopend en zul je IMHO de boekhouder aansprakelijk kunnen stellen voor de extra belasting, rente en kosten die hiermee gepaard gaan.
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Om de zaak (vanuit mijn kant tenminste) af te ronden: 1.) In mijn aangifteprogramma (geen idee hoe het werkt in dat gratis 'internetding' van de bel.dienst verder) zou je aangeven dat de VOF per 31-12-2022 geruisloos naar een BV gaat. En als slotbalans van de VOF de uit de administratie blijkende balans per 31-12-2022 vermelden (ervan uitgaand dat die dan ook werkelijk klopt natuurlijk...). 2.) Voor 2023 doe je dan een IB aangifte als particulier, dus zonder "balans" of zoiets van een niet meer bestaande VOF. Wel met de 'overige inkomsten' voordat de BV formeel bestond natuurlijk. En in de administratie van de BV's (met inderdaad als begin de door jou genoemde balansen) neem je natuurlijk ook de loonkosten/loonheffingen op volgens de loonadministratie. 3.) Zie 2.) 4.) En uiteraard, tot slot, een juiste aangifte VPB doen. Succes!
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Er zal geen oneindige geldstroom zijn. Die terugkomende commissie zal wel beperkt worden in tijd en je zal ook je targets moeten halen.
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
En wat als ik, als distributeur hier juist geen kapitaal voor heb? Is het in zo'n geval dan verstandig langzaam te beginnen of een lening van ouders/goede vriend aan te nemen of zelfs als partners te werken in een VOF of dergelijke en dan dus snel een voorraad te hebben en snel, makkelijk, te distribueren? En stel het blijkt zo dat als sales rep ik bijv 5% commissie krijg bij elke klant die ik heb aangedragen, zelfs bij klanten die opnieuw bestellen?
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Het enige pluspunt dat ik kan zien als sales rep is dat ik terugkomende commisie kan krijgen, als dit zo is is het een oneindige geldstroom. Als ik dan zorg dat ik in heel west europa accounts kan starten en distributeurs kan regelen die voor mij werken, en al pak ik dan maar 2 cent per product als ik dan in heel europa kan zitten zonder al te veel moeite (ik stuur enkel de klantgegevens door, de leverancier regelt de rest) dan zit ik in dikke cash flow zonder te veel risico, toch?... Of zie ik nu nog iets extreems over het hoofd? Ik wil zelf ook liever een distributeur worden omdat ik dan ook daadwerklijk iets kan opbouwen. Wat zou nou verstandig zijn. ik ga ergens komende week met een startup incubator praten in de hoop handig advies te krijgen.
-
Startende ondernemer | marketing
Denk even beginnen bij de basis voor een modern online boekingsplatform; Sociale media en SEO/GEO. Denk dat het in jouw scène ook helemaal niet gek is om te netwerken met evenementenlocaties, cafés, etc.. Vervolgens kan je altijd nog adverteren via sociale media of Google. Verder is een leuk persbericht over een nieuw boekingsplatform misschien ook helemaal niet gek.
-
Startende ondernemer | marketing
Wat voor mij goed werkte, was om artiesten zelf onderdeel te maken van de marketing. Ik gaf ze een eigen profielpagina en moedigde ze aan die te delen op hun socials. Zo kreeg ik gratis bereik via hún netwerk. Daarnaast heb ik veel gehad aan SEO: artiest + plaats + type evenement. Dat groeit langzaam, maar is op lange termijn goud waard.
-
Dinotrex startte met het volgen van Startende ondernemer | marketing
-
Vraag aan de specialisten
Ik heb dit zelf uitgezocht toen ik in een vergelijkbare situatie zat. Met een BSN kun je je in principe inschrijven bij de KvK, maar alleen als je ook rechtmatig in Nederland mag werken of ondernemen. Het W document alleen is daarvoor meestal niet genoeg, daar zit vaak een beperking aan.