Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Goede morgen Joost en Shoptillyoudrop, bedankt voor jullie adviezen. De administratie t/m 2022 is als vof afgemaakt. De administratie van 2023 is ook als vof en ib ingediend, terwijl dit als bv ingediend moest worden. De begin balans die die bij vof 2023 is ingevoerd is de eindbalans van 2022. Blijkbaar moet hier de beginbalans na doorzakken per 01 -01-2023 ingevoerd worden als ik het goed heb begrepen. En daarna vpb 2023 indienen. Want de mutaties blijven zelfde. misschien op een paar punten na. de ib 2023 moet dan ook herzien worden en geen winst of verlies uit onderneming, maar loon als voor beloning bij overige werkzaamheden. En 2022 ook herzien ivm geruisloos inbreng in bv. Ik heb nog 1 vraag en hoop laatste vraag. Ik zie een post op de balans passiva met omschrijving mutaties prive en winst. daaar kom ik nog niet uit. Is het winstreserve? Alvast bedankt iedereen.
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Eens. Een beetje veel zelfs. Verder is het absoluut een interessant produkt, zeker als het prijstechnisch ook te doen is. Ik vrees dat jouw beoogde B2B klanten vooral daar naar zullen kijken.
-
Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
Is m.i. vooral bedoeld voor de sfeer van inkomstenbelasting. Netto maakt het niets uit. De BTW die je had moeten betalen bij de import, had je ook weer meteen kunnen aftrekken als voorbelasting. Informatie over het corrigeren van je BTW aangifte vindt je hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/
-
insparcom startte met het volgen van Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
-
Oprichten van een branch in Jafza (Dubai)
Wie kan mij helpen met het vinden van een bedrijf in Dubai die mij kan helpen met de oprichting van een vestiging in Jafza? Wij zijn een Belgische BV. We hebben heel veel tijd verloren met de verkeerde lokale partner en kunnen weer van nul af aan beginnen. Bij voorkeur een bedrijf dat ervaring heeft met Belgische of Nederlandse bedrijven. Who can help me find a company in Dubai that can assist with setting up a branch in JAFZA? We are a Belgian BV. We have lost a lot of time with the wrong local partner and now need to start again from scratch. Preferably, we are looking for a company with experience working with Belgian or Dutch companies. Dank u wel, Thank you very much, Ariette
-
Ariette H startte met het volgen van Oprichten van een branch in Jafza (Dubai)
-
Ariette H werd lid van de community
- Vandaag
-
Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
Volgens mij kan je alsnog aangifte doen bij de belastingdienst en douane door middel van een 'verbetering'. Belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/melding_vrijwillige_verbetering Douane: https://www.douane.nl/kennisbank/documenten/verzoek-terugbetaling-of-kwijtschelding-van-invoer-of-uitvoerrechten
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Hihi Oeps 🫣 t is gewijzigd, maar wat denk je ervan? Dit klinkt toch een beetje als "geen zin an" of ben ik dan helemaal kippig?
- AI is goedkoper dan personeel
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Het gevaar van emails kopieren ...
- AI is goedkoper dan personeel
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Dit is nog wel een goed idee. Onderstaand heb ik de mail toegevoegd die ik terugkreeg, en dat ziet er niet echt hoopvol uit. Ze blijven vast bij het 'meerdere distributeurs nodig" ondanks dat het een enorm niche product is. En het stukje over risico voor hun snap ik ook niet, ik heb ondertussen 3 ketens (15-25 franchises) klaar staan voor samples en als die gekeurd worden gewoon elke shop overgaan op mijn product. En vanuit België, Duitsland, Finland, Zweden en Denemarken berichten ontvangen van interesse. Ik zit nu heel erg in de spagaat wat slim is te doen, zij willen dat ik sales rep wordt en hier een grote distributeur vind, zodat zij lokale voorraad hebben, of een gewone buy-sell agreement waarbij ik als 'normale' distributeur werk. Hierbij is natuurlijk voor mij een stuk groter risico maar met de huidige animo heb ik het idee dat het wel mogelijk is. Als ik nu door ga zeuren over exclusiviteit dan kan ik het denk ik we vergeten omdat ik het dan te vaak vraag... Wat denken jullie? Hier is de mail (in het Engels) : Hi Niels, Thanks for your reply. You’re right about buyer expectations around local stock, lead times and reluctance to import stock directly. This is why it’s important to us to retain the ability to engage with multiple distributors in the Netherlands, and why we are not in a position to offer exclusivity at this stage. The hybrid model you outlined is not viable for us because it creates legal, tax and operational complexity that we’re not able to take on at this point in the launch. We see one of two viable paths forward at this stage: Non-exclusive distributor You operate as a distributor in the Netherlands, purchasing and holding inventory, importing and selling directly to Dutch customers. We would retain the option to work with additional distributors in the market as the brand grows. Sales representative You act as our exclusive sales representative in the Netherlands, earning commission on sales. A key focus would be onboarding distributors and high volume customers who are able to hold inventory locally to overcome those buyer expectations around local stock and short lead times. Please let me know your thoughts and which option you would like to discuss further. In the meantime, could you please remove any references to being the exclusive distributor of {hidden}! from your online profiles, including LinkedIn, so that our messaging is accurate while we finalise the structure. Many thanks,
-
Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
Ik zit met het volgende vraagstuk: Ik heb in de afgelopen jaren PRIVE aardig wat aankopen ontvangen uit Amerika. Deze aankopen wil ik nu zakelijk verkopen en dus inbrengen rond de verkoop in m'n zakelijke administratie. Verkoop doe ik zowel binnen als buiten de EU. Ik heb een aantal items verkocht nu en kom er bij het verwerken van aankoopbonnen en transport en inklaringskosten achter dat er door een fout een aantal pakketjes destijds als 'gift' toegzonden zijn geweest door de verkoper, waarschijnlijk bedoelt als 'sympathiek gebaar', maar ik ben er dus helemaal niet blij mee . Dit is me helaas destijds niet opgevallen omdat ik echt heel veel pakketjes ontving. Wat doe ik hiermee? Ik wil alles uiteraard correct verwerken... Is het bijvoorbeeld mogelijk alsnog de btw te berekenen in m'n aangiftes die bij import betaald had moeten worden? Of is er een officiëlere weg die ik met terugwerkende kracht moet bewandelen? Ik hoop enorm op wat heldere informatie, ik vind online concreet niks terug... Alvast dank voor de moeite, Jan.
-
JanEdelman startte met het volgen van Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
-
JanEdelman werd lid van de community
-
AI is goedkoper dan personeel
"Anders, namelijk" Blind geld in een technologie duwen is zelden een goed idee, en hier helemaal. Naar mijn idee zal AI de komende jaren niet eens fundamenteel vreselijk veel beter worden als je kijkt hoe de huidige LLM's werken. Het is zoiets als een trein; je kunt hem steeds sneller later rijden maar ergens halverwege de geluidsbarriere is de rek er toch echt wel uit en moet je er vleugels aan knopen. De huidige engines hebben geen vleugels en conceptueel zijn die er ook niet zomaar op te schroeven. Het grote verschil tussen nu en over een paar jaar gaat zijn dat we (= mensen, ironisch genoeg) beter door gaan krijgen hoe we die dingen precies moeten gaan gebruiken om ze goed tot hun recht te laten komen. Dat is het trucje dat de komende jaren succes gaat opleveren. Investeren in dat soort toepassingen heeft zeker zin. Investeren in onderzoek naar tape waarmee je een trein sneller kunt maken dan een vliegtuig is wat minder zinvol. Althans voor het gemiddelde mkb bedrijf.
-
Peter73 startte met het volgen van Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen? en AI is goedkoper dan personeel
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Als aanvulling: Misschien moet je het dan juist wel op een constructieve manier omdraaien en gebruik van die denkwijze maken. Een heel land is kennelijk een probleem, maar als we nou gewoon eens een geografisch gebiedje van een luttele 200x300 km afspreken?
- Gisteren
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Als ik mag gokken? Ze willen niet één bedrijf exclusieve distributie geven, misschien speelt grote ook een rol.. TS wil juist graag exclusieve distributie om niet door een grote partij overruled te worden. Ik kan mij voorstellen dat de Australische leverancier juist wel graag meerdere distributeurs wil contracteren. NL is relatief klein. Australië is groot zij denken anders. Niemand kan een heel land beslaan in hun ogen. Logisch als er je van oost naar west 4000 km land hebt te "bezeilen" wij halen nog net 200 van oost naar west. Zij maken zich zorgen of ze wel voldoende distributeurs kunnen vinden voor landelijke dekking in NL. Leg uit dat NL ongeveer zo groot is als Tasmanië en vraag dan of ze daar ook meerdere distributeurs hebben (of zoek dat zelf uit) Als exclusieve distributie niet lukt kun je je ook richten op afspraken op welke (deel)markten jij exclusiviteit krijgt. Jij noemde Hanos als voorbeeld van grote potentiële concurrent. Van Hanos weet ik toevallig dat die een jaar of 10 geleden flink wat kleine klanten de deur hebben gewezen omdat ze te weinig bestelde, kortom niet voldoende bijdroegen aan de markt. Maar misschien zijn al die kleine vissen voor jou wel intressant genoeg.. Misschien kun je wel aanbieden hen te helpen met het vinden van een "grote distributeur" daar laat je je dan goed voor betalen ofwel in consultancy fee ofwel in een percentage van de eerste of twee jaar van de omzet van die distributeur. Of je vraagt of ze bij willen dragen aan de marketingcampagne in geld of in content. Moraal van het verhaal kijk van meerdere kanten naar je probleem ipv je blindstaren op exclusieve distributie anders ben ik mijn geld van de marketing straks kwijt. Jij bent overtuigd dat ze gek zijn als ze niet in deze markt springen, probleem is zij moeten overtuigd zijn dat ze de boot missen als ze nu niet fors instappen. Als ze dat zijn en ze overtuigd zijn van jouw kunnen dan kun je veel meer voor mekaar krijgen Het aanbod wat ze nu doen klinkt vooral als "kom laten we eens een hengelje uitgooien en dan zien wat voor visjes we vangen" 😉
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
Heb je iets van een mail waarin die intentieverklaring naar jou is gestuurd door je oude boekhouder? Of heb je de door jou getekende versie bewaard? Aan de verklaring zelf kun je nl zien naar welke datum de terugwerking gaat. Als dat 1-1-25 is, dan kan een andere fiscalist dat nog prima voor 1 april volgend jaar doen. Je hebt bij geruisloze inbreng namelijk 15 maanden de tijd vanaf het overgangstijdstip
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Dit is het document waarin jullie vastleggen hoe jullie samenwerking en afspraken er op hoofdlijnen uit komen te zien, waaronder dus exclusiviteit. Dan heb je dat vast geregeld en kunnen daarna de advocaten aan de slag met de overeenkomsten
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Ja dat zou heel goed kunnen, maar ik heb op het moment al een redelijk groot animo, ze zouden zichzelf te stom af zijn als ze nu niks beginnen. edit: Misschien dat ik vraag om een 50/50 vooruitbetaling nadat ik samples heb en een deal sluit, zodat ik al wel cash in hand heb en niet zo'n groot risico hoef te nemen.
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Ik denk dat jouw leverancier wacht op een grotere vis
-
Jaap B startte met het volgen van Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
En wat houdt die LOI dan in?
-
SeiKi Komiya werd lid van de community
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Ja, dat zou kunnen natuurlijk. Mijn boodschap (aan TS) was eigenlijk meer: Over twee weken en-een-beetje is het 2026(!!!). Dan bestaan de BV's drie jaar (voor de VPB e.d.) en nu hebben wij het hier over de "start" op 01-01-2023. Drie jaar na dato. Is het dan niet tijd om iemand in te schakelen om dit (2023, 2024 en misschien ook 2025) goed af te handelen? Ook voor de loonheffingen (zou ik denken dan). En misschien ook voor de IB (incl. 2022). Maar ja, dat ben ik... Hoop dat het goed komt verder.
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Ja dat wil ik wel, maar de hele benelux en Duitsland willen ze sowieso niet, dus eerst maar eens markt bemachtigen in nederaland en dan proberen het ZSM uit te breiden.
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Ik denk dat dit wel de essentie is. Ik heb wat bedrijven waarvoor ik werk, die wanneer ze succes hebben merken dat er concurrenten zijn die de klant opbellen en zeggen dat ze hetzelfde produkt wel goedkoper kunnen leveren. Je hebt zelf al feilloos uitgelegd waarom je dat altijd moet voorkomen. Ik zou dus altijd exclusiviteit eisen (en als je toch bezig bent er meteen de hele Benelux en Duitsland bij afspreken ;-) .)
-
insparcom startte met het volgen van Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
-
Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
Dat kan dus wel, tenzij sprake is van dwingende wetgeving. Er wordt in B2B voorwaarden geregeld afgeweken van de wet. Uitzoeken lijkt mij dus zeker aan de orde. Ingebrekestelling kun je achterwege laten, maar doorgaans wordt dit toch geadviseerd om te doen. Vraag is en blijft wat de daadwerkelijke schade is en vervolgens wie daarvoor dient op te komen. Kort en goed; uitzoekwerk voor een jurist.
-
Samenvoeging / fusie / overname mogelijke compagnon
Als het een heel ander soort bedrijf is. Dan zou ik dat bedrijf nooit inbrengen. Dat bedrijf kan ook naast jullie samenwerking blijven bestaan, dus dat deel zou ik meteen uit het plan/idee schrappen. Het enige wat ik tegenstrijdig vind is dat je iemand zoekt die er vol voor wil gaan. Het andere bedrijf (ook als je het inbrengt) kan dan een splijtzwam worden. Ik zou met een aandeelhouder aan boord nemen voorzichtig zijn en dat in stappen doen. Dat is ook voor de andere kant prettig want inkopen in een goed lopend bedrijf kan al snel in de papieren lopen. Kijk vooral ook hoe zijn toetreding kan helpen bij de verdere groei van het bedrijf, zodat hij ook aantoonbaar toegevoegde waarde levert (waarmee hij in 2 of 3 stappen aandelen kan kopen). Bijv door winstdeling of bonus op basis van (goed) meetbare afspraken. Als je dat niet doet dan heb je gewoon een mee-eter in de BV gekregen zodat dezelfde winst verdeeld wordt over 2 aandeelhouders. Dat kan ook prima zijn als je hoofddoel is het niet meer alleen te hoeven doen of plannen hebt voor afbouw en overdracht. Maar dit is wel een cruciaal punt, wat is het doel van de samenwerking? Je zou zelfs kunnen beginnen met loondienst of inhuren en dan na een jaar praten over aandeelhouderschap. Voordeel daarvan is dat jullie ook kunnen of het aan de directietafel net zo goed klikt als op de sportclub of waar je elkaar dan ook van kent. Maar ook vooral om de samenwerking deels in de praktijk vorm te geven. Want vooraf alles bedenken hoe het de komende 5 a 10 jaar moet gaan lopen kan best lastig zijn. Terwijl als je een jaar de tijd hebt met praktijkervaringen het zowel de succesfactoren als de pijnpunten bloot legt.