Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
Update Verplichte AOV 15-12-2025 De verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers is volgens de Raad van State te ingewikkeld en onuitvoerbaar. De regering moet eerst de problemen met de huidige WIA-regeling oplossen voordat aan een zzp-verzekering wordt begonnen. De verzekering is onderdeel van het bredere arbeidsmarkt- en pensioenakkoord, maar stuit op kritiek. Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/1580536/raad-van-state-zeer-kritisch-over-verplichte-verzekering-arbeidsongeschiktheid-voor-zzpers Commentaar NB: De Raad van State vindt het huidige BAZ-voorstel te complex en onuitvoerbaar. Dat zijn wat mij betreft communicerende vaten: de regeling is complexer gemaakt om deze eerlijker (voor mensen met een bestaande verzekering en voor mensen met 2 jaar schenkkring), goedkoper en beter uitvoerbaar te maken. Maar zelfs met 2 jaar wachttijd en een ander - simpeler - arbeidsongeschiktheids-criterium - blijft de bottleneck de keuringcapaciteit van het UWV. Het tekort aan verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen moet linksom of rechtsom worden opgelost. De regeling minder complex maken: bijvoorbeeld een WAZ 2.0. waaraan iedereen verplicht deel moet nemen lost dan ook niets op: het wordt oneerlijker, duurder en nog minder uitvoerbaar. En simpelweg niets doen, niet invoeren? Dat gaat ten koste van veel geld van het Europees Herstel en Veerkrachtfonds....en bovendien is het een onderdeel van het Pensioenakkoord: niets doen mag voor veel ondernemers wellicht wenselijk zijn, maar de politiek ziet dat anders
- Vandaag
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Ik in deze fase zelf kiezen voor een non-exclusieve distributeursrol. Die rol sluit beter aan bij hoe je als ondernemer waarde toevoegt in de markt. Als distributeur kun je lokaal voorraad aanhouden, Europees factureren en het commerciële traject inrichten op een manier die aansluit bij wat klanten hier verwachten. Je opereert zelfstandig richting de markt, met eigen verantwoordelijkheid voor verkoop, positionering en klantrelaties, in plaats van als sales representative die vooral verlengstuk is van de leverancier. Wat daarbij helpt, is dat dit geen theoretische constructie is. Ik werk zelf al met meerdere niet-Europese merken in een non-exclusieve distributeursrol en dat functioneert in de praktijk goed. Je kunt snelheid maken, de markt leren kennen en het merk opbouwen zonder dat je meteen vastzit aan zware exclusiviteitsafspraken. Vanuit de distributeur bekeken heeft dit ook een duidelijk strategisch effect. Door vroeg in te stappen en daadwerkelijk te investeren in voorraad, klanten en marktontwikkeling, neem je als distributeur een voorsprong. Je bouwt kennis, relaties en een werkend verkoopkanaal op. Dat maakt jouw positie sterker en het minder aantrekkelijk voor concurrenten om later nog dezelfde rol te proberen te pakken, zonder dat je dit juridisch hoeft dicht te timmeren met exclusiviteit. Non-exclusief betekent daarbij niet vrijblijvend. Je kunt prima werken met afspraken over minimale afname, inspanningsverplichtingen, afbakening van regio’s of klantsegmenten en vaste evaluatiemomenten. Als de samenwerking zich bewijst, is exclusiviteit later altijd nog een logische vervolgstap, gebaseerd op resultaat in plaats van aannames.
-
Derek-Jan startte met het volgen van Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
-
Zelfgemaakte houten materialen voor het onderwijs maken
Als het om jouw eigen ontwerpen gaat, dan heb je al snel zelf het auteursrecht in handen. Dit gaat namelijk via de drempel van EOK&PS. Dat betekent dat jouw werk een eigen oorspronkelijk karakter en persoonlijke stempel van de maker heeft. Klinkt ingewikkeld, maar betekent eigenlijk dat aan de producten te herkennen is dat het om een werk van jou gaat. Net als bij een foto bijvoorbeeld of een schilderij. Auteursrecht is wel een vangnet. Als het echt gaat om een uniek ontwerp, dan zou je kunnen overwegen om het modelrecht te registreren. Daarmee leg je het design vast. Je kunt hiermee overigens niet het idee beschermen.
-
sannecool startte met het volgen van Zelfgemaakte houten materialen voor het onderwijs maken
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Ja dit is nog een lastig punt, aangezien de plastic variant gewoon geen drol kost, en dit al snel 4-5 keer zo veel, met meerwaarde die vooral niet direct zichtbaar zijn zoals, marketing, ecologisch goed, mooi design, meer inhoud dan de kleine plastic variant. Maar ja prijstechnisch is het een lastig verhaal omdat ze (nog) heel duur zijn. Dit maakt het inderdaad ook lastiger om te verkopen. Ik zit nu op 50% marge wat best oké is volgensmij maar dit brengt de productprijs wel erg omhoog, dit zou zijn als ik distributeur ben. Ik heb ze vandaag een mail gestuurd met een aantal voorwaarden waaraan ik wil voldoen als ik salesrep zou zijn, waarvan een is of het terugkerende commissie is, want dan zou dit 'gratis' cashflow zijn voor mij waarvan ik zonder al te veel risico kan leren ondernemen en een flinke cashflow opbouwen. Hiernaast ook nog staan dat ik nog steeds als distributeur wil blijven werken voor de huidige geïnteresseerden, zodat ik daarvan de volledige omzet kan blijven houden en wat kan opbouwen + scheinzelfstandigheid voorkomen(als extra 'argument')
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Dankje wel Joost. Rest was wel goed, wat ik als voorstel had. 2022 IB herzien ivm geruisloos inbreng 2023 beginbalans doorzakken 2023 invoeren bij vof/bv(vof wordt bv) Mutaties blijven zelfde 2023 IB herzien ivm voorbeloning. (dus ) 2023 Vpb herzien. Ik hoop dat ik het nu op het rechte eind heb. Alvast bedankt!!
-
Oprichten van een branch in Jafza (Dubai)
Bekende business setup consultants in dubai zijn: commitbiz llc en start business advisory llc. In Nederland zou je kunnen kijken naar VINQ en Zaara Overseas
-
Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
Hier ben ik het grotendeels mee eens. Dat de opdracht terug is gegeven vind ik geen probleem. De tijd die nodig is geweest tot dit besluit neem ik hem wel kwalijk. Ditzelfde voor de tussentijdse mededelingen dat het binnenkort geregeld zou worden en allemaal niet zo moeilijk was. Dan verwacht je kort daaropvolgend niet het bericht dat het te complex is. De bedoeling van dit topic is inderdaad om inzicht te krijgen of het zinnig is om er een advocaat naar te laten kijken. Het enige wat ik heb is de telefonische mededeling dat er een intentieverklaring is ingediend bij de belasting, verder niets. Ik heb ook niets ondertekend.
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Goede morgen Joost en Shoptillyoudrop, bedankt voor jullie adviezen. De administratie t/m 2022 is als vof afgemaakt. De administratie van 2023 is ook als vof en ib ingediend, terwijl dit als bv ingediend moest worden. De begin balans die die bij vof 2023 is ingevoerd is de eindbalans van 2022. Blijkbaar moet hier de beginbalans na doorzakken per 01 -01-2023 ingevoerd worden als ik het goed heb begrepen. En daarna vpb 2023 indienen. Want de mutaties blijven zelfde. misschien op een paar punten na. de ib 2023 moet dan ook herzien worden en geen winst of verlies uit onderneming, maar loon als voor beloning bij overige werkzaamheden. En 2022 ook herzien ivm geruisloos inbreng in bv. Ik heb nog 1 vraag en hoop laatste vraag. Ik zie een post op de balans passiva met omschrijving mutaties prive en winst. daaar kom ik nog niet uit. Is het winstreserve? Alvast bedankt iedereen.
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Eens. Een beetje veel zelfs. Verder is het absoluut een interessant produkt, zeker als het prijstechnisch ook te doen is. Ik vrees dat jouw beoogde B2B klanten vooral daar naar zullen kijken.
-
Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
Is m.i. vooral bedoeld voor de sfeer van inkomstenbelasting. Netto maakt het niets uit. De BTW die je had moeten betalen bij de import, had je ook weer meteen kunnen aftrekken als voorbelasting. Informatie over het corrigeren van je BTW aangifte vindt je hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/
-
insparcom startte met het volgen van Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
-
Oprichten van een branch in Jafza (Dubai)
Wie kan mij helpen met het vinden van een bedrijf in Dubai die mij kan helpen met de oprichting van een vestiging in Jafza? Wij zijn een Belgische BV. We hebben heel veel tijd verloren met de verkeerde lokale partner en kunnen weer van nul af aan beginnen. Bij voorkeur een bedrijf dat ervaring heeft met Belgische of Nederlandse bedrijven. Who can help me find a company in Dubai that can assist with setting up a branch in JAFZA? We are a Belgian BV. We have lost a lot of time with the wrong local partner and now need to start again from scratch. Preferably, we are looking for a company with experience working with Belgian or Dutch companies. Dank u wel, Thank you very much, Ariette
-
Ariette H startte met het volgen van Oprichten van een branch in Jafza (Dubai)
-
Ariette H werd lid van de community
-
Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
Volgens mij kan je alsnog aangifte doen bij de belastingdienst en douane door middel van een 'verbetering'. Belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/melding_vrijwillige_verbetering Douane: https://www.douane.nl/kennisbank/documenten/verzoek-terugbetaling-of-kwijtschelding-van-invoer-of-uitvoerrechten
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Hihi Oeps 🫣 t is gewijzigd, maar wat denk je ervan? Dit klinkt toch een beetje als "geen zin an" of ben ik dan helemaal kippig?
- AI is goedkoper dan personeel
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Het gevaar van emails kopieren ...
- AI is goedkoper dan personeel
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Dit is nog wel een goed idee. Onderstaand heb ik de mail toegevoegd die ik terugkreeg, en dat ziet er niet echt hoopvol uit. Ze blijven vast bij het 'meerdere distributeurs nodig" ondanks dat het een enorm niche product is. En het stukje over risico voor hun snap ik ook niet, ik heb ondertussen 3 ketens (15-25 franchises) klaar staan voor samples en als die gekeurd worden gewoon elke shop overgaan op mijn product. En vanuit België, Duitsland, Finland, Zweden en Denemarken berichten ontvangen van interesse. Ik zit nu heel erg in de spagaat wat slim is te doen, zij willen dat ik sales rep wordt en hier een grote distributeur vind, zodat zij lokale voorraad hebben, of een gewone buy-sell agreement waarbij ik als 'normale' distributeur werk. Hierbij is natuurlijk voor mij een stuk groter risico maar met de huidige animo heb ik het idee dat het wel mogelijk is. Als ik nu door ga zeuren over exclusiviteit dan kan ik het denk ik we vergeten omdat ik het dan te vaak vraag... Wat denken jullie? Hier is de mail (in het Engels) : Hi Niels, Thanks for your reply. You’re right about buyer expectations around local stock, lead times and reluctance to import stock directly. This is why it’s important to us to retain the ability to engage with multiple distributors in the Netherlands, and why we are not in a position to offer exclusivity at this stage. The hybrid model you outlined is not viable for us because it creates legal, tax and operational complexity that we’re not able to take on at this point in the launch. We see one of two viable paths forward at this stage: Non-exclusive distributor You operate as a distributor in the Netherlands, purchasing and holding inventory, importing and selling directly to Dutch customers. We would retain the option to work with additional distributors in the market as the brand grows. Sales representative You act as our exclusive sales representative in the Netherlands, earning commission on sales. A key focus would be onboarding distributors and high volume customers who are able to hold inventory locally to overcome those buyer expectations around local stock and short lead times. Please let me know your thoughts and which option you would like to discuss further. In the meantime, could you please remove any references to being the exclusive distributor of {hidden}! from your online profiles, including LinkedIn, so that our messaging is accurate while we finalise the structure. Many thanks,
-
Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
Ik zit met het volgende vraagstuk: Ik heb in de afgelopen jaren PRIVE aardig wat aankopen ontvangen uit Amerika. Deze aankopen wil ik nu zakelijk verkopen en dus inbrengen rond de verkoop in m'n zakelijke administratie. Verkoop doe ik zowel binnen als buiten de EU. Ik heb een aantal items verkocht nu en kom er bij het verwerken van aankoopbonnen en transport en inklaringskosten achter dat er door een fout een aantal pakketjes destijds als 'gift' toegzonden zijn geweest door de verkoper, waarschijnlijk bedoelt als 'sympathiek gebaar', maar ik ben er dus helemaal niet blij mee . Dit is me helaas destijds niet opgevallen omdat ik echt heel veel pakketjes ontving. Wat doe ik hiermee? Ik wil alles uiteraard correct verwerken... Is het bijvoorbeeld mogelijk alsnog de btw te berekenen in m'n aangiftes die bij import betaald had moeten worden? Of is er een officiëlere weg die ik met terugwerkende kracht moet bewandelen? Ik hoop enorm op wat heldere informatie, ik vind online concreet niks terug... Alvast dank voor de moeite, Jan.
-
JanEdelman startte met het volgen van Geen BTW betaald bij import buiten EU, hoe los ik dit op bij verkoop?
-
JanEdelman werd lid van de community
-
AI is goedkoper dan personeel
"Anders, namelijk" Blind geld in een technologie duwen is zelden een goed idee, en hier helemaal. Naar mijn idee zal AI de komende jaren niet eens fundamenteel vreselijk veel beter worden als je kijkt hoe de huidige LLM's werken. Het is zoiets als een trein; je kunt hem steeds sneller later rijden maar ergens halverwege de geluidsbarriere is de rek er toch echt wel uit en moet je er vleugels aan knopen. De huidige engines hebben geen vleugels en conceptueel zijn die er ook niet zomaar op te schroeven. Het grote verschil tussen nu en over een paar jaar gaat zijn dat we (= mensen, ironisch genoeg) beter door gaan krijgen hoe we die dingen precies moeten gaan gebruiken om ze goed tot hun recht te laten komen. Dat is het trucje dat de komende jaren succes gaat opleveren. Investeren in dat soort toepassingen heeft zeker zin. Investeren in onderzoek naar tape waarmee je een trein sneller kunt maken dan een vliegtuig is wat minder zinvol. Althans voor het gemiddelde mkb bedrijf.
-
Peter73 startte met het volgen van Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen? en AI is goedkoper dan personeel
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Als aanvulling: Misschien moet je het dan juist wel op een constructieve manier omdraaien en gebruik van die denkwijze maken. Een heel land is kennelijk een probleem, maar als we nou gewoon eens een geografisch gebiedje van een luttele 200x300 km afspreken?
- Gisteren
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Als ik mag gokken? Ze willen niet één bedrijf exclusieve distributie geven, misschien speelt grote ook een rol.. TS wil juist graag exclusieve distributie om niet door een grote partij overruled te worden. Ik kan mij voorstellen dat de Australische leverancier juist wel graag meerdere distributeurs wil contracteren. NL is relatief klein. Australië is groot zij denken anders. Niemand kan een heel land beslaan in hun ogen. Logisch als er je van oost naar west 4000 km land hebt te "bezeilen" wij halen nog net 200 van oost naar west. Zij maken zich zorgen of ze wel voldoende distributeurs kunnen vinden voor landelijke dekking in NL. Leg uit dat NL ongeveer zo groot is als Tasmanië en vraag dan of ze daar ook meerdere distributeurs hebben (of zoek dat zelf uit) Als exclusieve distributie niet lukt kun je je ook richten op afspraken op welke (deel)markten jij exclusiviteit krijgt. Jij noemde Hanos als voorbeeld van grote potentiële concurrent. Van Hanos weet ik toevallig dat die een jaar of 10 geleden flink wat kleine klanten de deur hebben gewezen omdat ze te weinig bestelde, kortom niet voldoende bijdroegen aan de markt. Maar misschien zijn al die kleine vissen voor jou wel intressant genoeg.. Misschien kun je wel aanbieden hen te helpen met het vinden van een "grote distributeur" daar laat je je dan goed voor betalen ofwel in consultancy fee ofwel in een percentage van de eerste of twee jaar van de omzet van die distributeur. Of je vraagt of ze bij willen dragen aan de marketingcampagne in geld of in content. Moraal van het verhaal kijk van meerdere kanten naar je probleem ipv je blindstaren op exclusieve distributie anders ben ik mijn geld van de marketing straks kwijt. Jij bent overtuigd dat ze gek zijn als ze niet in deze markt springen, probleem is zij moeten overtuigd zijn dat ze de boot missen als ze nu niet fors instappen. Als ze dat zijn en ze overtuigd zijn van jouw kunnen dan kun je veel meer voor mekaar krijgen Het aanbod wat ze nu doen klinkt vooral als "kom laten we eens een hengelje uitgooien en dan zien wat voor visjes we vangen" 😉
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
Heb je iets van een mail waarin die intentieverklaring naar jou is gestuurd door je oude boekhouder? Of heb je de door jou getekende versie bewaard? Aan de verklaring zelf kun je nl zien naar welke datum de terugwerking gaat. Als dat 1-1-25 is, dan kan een andere fiscalist dat nog prima voor 1 april volgend jaar doen. Je hebt bij geruisloze inbreng namelijk 15 maanden de tijd vanaf het overgangstijdstip
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Dit is het document waarin jullie vastleggen hoe jullie samenwerking en afspraken er op hoofdlijnen uit komen te zien, waaronder dus exclusiviteit. Dan heb je dat vast geregeld en kunnen daarna de advocaten aan de slag met de overeenkomsten