Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
Samenvoeging / fusie / overname mogelijke compagnon
Goedendag! Ik heb een vraag en ben eigenlijk op zoek naar inzichten hoe jullie dit zullen inkleden. Ik ben 100% aandeelhouder van een bedrijf. Bedrijf loopt goed maar ik wil er eigenlijk iemand bij hebben. Iemand die ook een hart voor de zaak heeft en er vol voor wil gaan. Een goede kennis van mij is hiervoor zeer geschikt. Hij heeft zelf ook een bedrijf maar zeer klein. Met hem er al eens over gehad en samen willen we kijken naar de mogelijkheden. Echter heb ik, wij geen idee hoe je dit het beste zou kunnen aanpakken. Eventueel zijn bedrijf inbrengen in mijn bedrijf? Zijn business is echter flink kleiner. Daarnaast is het ook een heel ander soort bedrijf. Hoe zouden jullie dit doen? Hij in dienst eventueel met daarbij een overname van de aandelen over verloop van tijd?
- Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
- Vandaag
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Hai Joost, dank u wel voor uw reactie. Ik heb inderdaad balansen gehad van de adviseur. Dus het volgende: 2022 eindbalans vof, daarna beginbalans holding per 01-01-2023 voor doorzakken en na creditering. Daarna beginbalans holding 01-01-2023 na doorzakken. En ook de balans voor werkmaatschappij per 01-01-2023 na doorzakken. Ik heb ook ook balansen gehad per 30-09-2023 Vof. en van holding en werkmaatschappij per 30-09-2023. voor doorzakken en na doorzakken. misschien dat ik verdwaald ben met zoveel balansen. (dus welk ik als beginbalans moet hanteren en per wanneer.) Ik zie een post op de balans passiva met omschrijving mutaties prive en winst. daaar kom ik nog niet uit. Is het winstreserve?
- Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
- Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
-
Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
Als ik het relaas zo lees, valt of staat het allemaal met de voorwaarden en met wat er concreet en specifiek is vastgelegd over de uitvoering van de opdracht. Om een voorbeeld te noemen uit mijn ervaring: Ik had een adviseur in de arm genomen voor de verkoop van een van mijn vestigingen, ik moest dan aanloopkosten vooruit betalen. Na geruime tijd wilde die adviseur de opdracht teruggeven, er was echter een concrete bepaling in de overeenkomst opgenomen dat ik pas bij afronding van de opdracht de resterende vergoedingen moest betalen, maar ook dat opdrachtnemer zich ertoe verplicht had de opdracht af te ronden. Ik deed een beroep op die bepaling en heb toen aangegeven dat met teruggeven van de opdracht de overeenkomst nietig was en heb op basis daarvan de aanbetaalde bedragen succesvol terug kunnen vorderen. Van aantoonbare schade was geen sprake. Jij zou dus de overeenkomst eens goed op bepaalde details kunnen uitpluizen om te kijken of vervolgstappen zinvol zijn.
-
Hans van den Bergh startte met het volgen van Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
-
Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
Helaas, boekhouders en fiscalisten kunnen doen wat ze willen. En de rotte appels in het vak verpesten de naam van de branche. Ik ben zelf al 25 jaar ondernemer en voor mij is het ook een eindeloze zoektocht geweest. Helaas zegt de prijs van je boekhouder ook niets. Ik had een heel duur kantoor en die heeft ook eindeloos veel fouten gemaakt. Het is geen kwestie van veel zoeken en geluk hebben.
-
Jasper S. startte met het volgen van Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
-
Basto startte met het volgen van Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
-
Boekhouder trekt opdracht in en zorgt daardoor voor financiële problemen
Graag zou ik over onderstaande gebeurtenis wat inzichten van anderen krijgen. In juli dit jaar ben ik overgestapt naar een nieuwe boekhouder (fiscalist). Vooraf duidelijk gemaakt dat ik dit jaar nog over zou willen naar een BV met terugwerkende kracht. Ook duidelijk gemaakt dat het een redelijk complexe zaak is i.v.m. een gedeeld vastgoed met een familielid, vruchtgebruik en enkele andere dingen. Dit was allemaal niet zo moeilijk aldus de boekhouder. Ik heb een offerte ontvangen en die getekend. Vervolgens zijn er wat overleggen geweest in persoon en via mail/telefoon. De voortgang ging wel wat traag. Eind oktober contact gehad waarbij er werd toegezegd dat de aangifte over 2024 eind november afgerond zou zijn. Begin November ontving ik een mail dat het te omvangrijk/complex is voor deze boekhouder en dat ze zich terugtrekken. IN de voorwaarden staat vermeld dat zij een opdracht zonder reden mogen weigeren, al moet ik de exacte bewoording opzoeken als dit van belang is. Dit brengt mij in de problemen in die zin dat ik dit jaar niet meer over kan naar een BV. Gezien de verwachte winst (~€200.000) kost mij dit best wat geld. Naast dat het geld kost, ben ik absoluut niet te spreken over de manier hoe deze boekhouder mij heeft behandeld. Ik heb dan ook gevraagd of ze bij een brancheorganisatie zijn aangesloten, wat ze bewust niet zijn (aldus de boekhouder). Is er een andere manier om een ergens een klacht in te dienen tegen deze boekhouder aangezien ze niet bij een brancheorganisatie zijn aangesloten? Heeft het kans van slagen om een rechtszaak te starten met als doel schadeloosstelling?
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Waar zit hun probleem met het aanstellen van een distributeur? Want juist bij dit soort logistieke afstanden is het hebben van een distributeur met een eigen voorraad snel interessant: als fabrikant heb je meteen je omzet en het risico ligt eigenlijk helemaal bij de distributeur.
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Welkom Niels Je kunt best ondernemer zijn met maar 1 opdrachtgever. Het gaat er vooral om dat jij zelfstandig bent in de manier waarop je zaken doet met ze en dat je naast deze werkzaamheden ook je best doet om met klanten te krijgen of andere opdrachtgevers. Het product dat zij gaan leveren, draagt juridische verantwoordelijkheid voor de importeur. Dat zijn zij nu, maar dat wil jij dus worden. Wellicht een argument waar zij gevoelig voor zijn. Probeer het aan de te verkopen zoals je ook je product zou verkopen. Wat kun je nog meer bedenken waarom zij de import beter aan jou kunnen overlaten?
-
Joost Rietveld startte met het volgen van Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
- Gisteren
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Je kunt de aangiftes IB en VPB gewoon opnieuw indienen. Daar hoef je niet voor te bellen. Daarom passen ze niet aan, want het boekjaar begint op de oprichtingsdatum. Je moet zelf alles vanaf 1-1 toevoegen. Inkomen in de voorperiode moet aansluiten op het DGA-loon. Heb je überhaupt de beginbalansen ontvangen van je adviseur? Die heeft diegene namelijk sowieso moeten opstellen als onderdeel van een correct traject. Vraag er gewoon naar
-
Angélique 1207 werd lid van de community
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Best forumleden, dit is de eerste keer dat ik op dit, of überhaupt een forum, post, dus excuses als het niet helemaal mooi is opgemaakt e.d. (Ik heb dit topic elders ook een keer gepost) Ik ben in samenwerking met een Australische designstudio bezig met het opzetten van een samenwerking. Hierin wil ik de rol als distributeur vervullen voor Nederland en bij groei voor een groter deel van (West-)Europa. Ik heb voorgesteld dat ik als exclusieve distributeur voor Nederland aan de slag wil en de rechten hiervoor wil ontvangen, zodat ik, met mijn kleine kapitaal, straks niet voor paal sta als een grote Hanos of andere groothandel ervandoor gaat met mijn product (en dus om mij heen zeilt naar de Australische mensen). Dit idee werd echter afgewezen en ik kreeg in plaats hiervan een voorstel om als "Sales representative" te gaan werken voor hun, waarbij ik de leads naar hen toe breng en vervolgens op commissiebasis ga werken. Ik vind dit geen goed idee omdat dit met alle regels in Nederland naar mijn weten niet handig is/niet mag, dit i.v.m. de wet schijnzelfstandigheid; ik meerdere opdrachtgevers moet hebben, wat ik niet van plan ben. Het volledige voorstel was als volgt: Ik heb lead protectie (alles wordt naar mij en via mij verstuurd) Ik ben de enige representatieve persoon in Nederland voor het merk, ik krijg commisie per sale (echter moeten zij dus de facturen e.d. sturen) Zij zorgen voor de marketing, zodra het beter gaat is er eventuele mogelijkheid tot het opnieuw afstellen tot bijvoorbeeld een Buy-Sell relatie (Distributeur) Ondanks dat ik dit een redelijk voorstel vind denk ik dat het 1. niet mag ivm wet schijnzelfstandigheid (een enkele opdrachtgever) 2. het lastig is omdat levertijden mega lang zijn 3. Nederlandse bedrijven verwachten Nederlandse facturen, niet Australische facturen 4. De kopers moeten als importeur fungeren, wat voor hen extra kosten en papierwerk oplevert. Wat denken jullie? Voor alle bovengenoemde reden wilde ik een beetje een middenweg nemen: Ik zal als commissionair werken, waarbij ik 1. Alle leads afhandel uit voorraad 2. Deze voorraad consigned is (Australisch bedrijf blijft eigenaar tot verkoop) 3. Mijn bedrijf kan dus naamsbekendheid en kapitaal opbouwen 4. De levering komt direct uit Nederland, dus snelle levering en vertrouwder 5. Ik kan gemakkelijker de stap naar distributeur maken als de tijd rijp is Wat is jullie mening en/of advies hierover? En als jullie dit niet hebben maar wel iemand weten waar ik zou moeten zijn, dan hoor ik dat graag. Bijv een adviesbureau of iets dergelijks? Ik zou echt niet weten waar ik daarvoor heen moet gaan omdat dit naar mijn idee een vrij specifiek probleem is. dus mocht je een plek kennen waar ik hierover kan sparren, hoor ik het graag.
-
Niels Boonstra startte met het volgen van Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
-
AI is goedkoper dan personeel
Dat zelf-redeneren zal AI steeds beter kunnen uitvoeren De ontwikkelingen hierin gaan steeds sneller en beter. Het is slechts een kwestie van tijd, dat veel werkzaamheden door AI moeten worden overgenomen. Probleem is echter dat die werknemers met kennis en ervaring steeds moeilijker zijn te vinden … en als die al zijn te vinden dat de prijs daarvoor steeds hoger gaat worden. Vraag en aanbod vormen (nog steeds) de kern van het marktmechanisme …
-
Een 10 jaar afgeschreven oude btw auto verkopen
U kunt de zakelijke auto met factuur en btw aan een particulier verkopen. Dat levert doorgaans meer op, want een handelaar wil er ook iets aan verdienen.
-
Een 10 jaar afgeschreven oude btw auto verkopen
je mag verkopen aan wie je wilt, binnen NL zal je altijd BTW moeten rekenen over de verkoop ongeacht wie de koper is.
-
Een 10 jaar afgeschreven oude btw auto verkopen
Ik heb een BMW op mijn bedrijf geregistreerd staan die nu ondertussen 10 jaar oud is en volledig afgeschreven is. Ondertussen een nieuwe auto op de zaak besteld dus gaat deze oude auto er uit. Kan deze oude BTW auto aan een particulier verkopen of moet deze zakelijk aan een handelaar of toch voor de export verkopen met BTW verlegd en rest BPM terugvorderen. Ben al bij mijn eigen accountant geweest en online gezocht maar ik krijg of vind niet het juiste antwoord.
-
JJWk63 startte met het volgen van Een 10 jaar afgeschreven oude btw auto verkopen
-
JJWk63 werd lid van de community
-
Alifar_ wijzigde zijn profielfoto
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
In elk geval bedankt Joost en shoptillyoudrop. Ik heb de beschikkingen wel ontvangen. Ik ga nu aan de slag om de eindbalans 2022 (vof) als beginbalans balans 2023 (bv) te gebruiken. Ik ga ook de belastingdienst bellen en verzoeken om de aangifte vpb 2023 die ingediend was, als niet verzonden te beschouwen. En de datum aan te passen van 29 december 2023 tot 31 december 2023 naar 01 januari 2023 tm 31 dec 2023. De ib 2023 die ingediend was zal ik weer indienen, maar dan alleen met de voor beloning voor de vennoten. (dus geen winst of anders. Wel loon uit overige werkzaamheden. ) Kan dat zelf gekozen worden. (dga loon) Dan bedoel ik de loon. In elk geval bedankt. P.S. ik moet voor de bv de beginbalans na door zaken gebruiken als begin balans 2023.
-
Bodi Kros startte met het volgen van Hoe haal ik het eigen vermogen van de beginbalans
- Afgelopen week
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
KovA34 werd lid van de community
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Aanvulling op Joost: Heb je wel in de IB aangifte(n - voor alle vennoten) van 2022 aangegeven dat de VOF per 31-12-2022 gestaakt en geruisloos ingebracht in een BV is? Anders moet je (mijns inziens) ook de aangifte(n) 2022 ook herzien. (Met dan uiteraard ook de slotbalans van de VOF bij de geïntegreerde jaarstukken.)
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
Alexander3D werd lid van de community
-
Verwerking voorschot incasso in administratie
Overlopende activa.
-
Verwerking voorschot incasso in administratie
Goedendag, Helaas heb ik te maken met een wanbetalers. Zaak is voor geweest bij een kantonrechter en wij zijn in het gelijk gesteld. Wordt nu uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder. Hiervoor moeten wij echter wel een voorschot betalen. Hoe moet dit verwerkt worden in de administratie? Er is geen factuur. Onder welke grootboek zou dit geboekt moeten worden? Alvast dank.
-
patmaniak startte met het volgen van Verwerking voorschot incasso in administratie
-
Sasmar werd lid van de community
-
Erkan81 werd lid van de community
- Marktplaats Pro
-
Marktplaats Pro
Ik ben gister aan de slag gegaan met Marktplaats Pro, Ik adverteer normaal 100 advertenties ofzo in de paar maanden. Dus ik denk ik ga dat op de pro manier doen ,dan hoef ik ze niet elke keer te verlengen. Nou dat kan kon volgens de aardige dame van marktplaats pro ,dus account aangemaakt en gestart. wat me gelijk opviel en wat ik dus ook als het groot nadeel ervaren heb Had de clicks laagstaan , en 6 advertenties gezet ,gelijk binnen 1 a 2 dagen 11 euro weg:) Wat me verder opviel is dat klanten direct gingen mailen ,ook niet fijn ,want ik wil dat liever via marktplaats systeem zoals voorheen ,dan kun je eerst het koren van kaf scheiden. Toen zei een maatje van me ,hee johan ik kan helemaal niet meer op de " normale" manier reageren dus via een bericht via marktplaats.... Bleek dat het ook lastig te vinden was ,hoe je contact moet zoeken. Dus toen ben ik eens verder gaan kijken ,en het blijkt dus eigenlijk meer te zijn voor reclame ,dan een advertentie , dus niet voor mij bedoeld. Heb het dus na paar dagen ook weer geannuleerd.... Wat zijn jullie ervaringen?
-
DeHaanAV werd lid van de community
-
Vof naar bv, welke beginbalans?
Bedankt Joost. blijkbaar heeft de adviseur de plank misgeslagen en ik ook. De adviseur heeft me eigenlijk niet alles uitgelegd. vof is geruisloos ingebracht. Er is een eindbalans per 31 december 2022 van vof. Daarna een beginbalans voor holding per 01 januari 2023 voor doorzakken en na creditering. Daarna beginbalans holding per 01-01-2023 na doorzakken. en ook een beginbalans voor werkmaatschappij per 01-01-2023 na doorzakken. Balansen tbv inbrengbeschrijvingen: 30-09-2023 vof 30-09-2023 voor doorzakken en creditering Holding 30-09-2023 na doorzakken Holding 30-09-2023 na doorzakken Werkmaatschappij. Op balansen van de holding en werkmaatschappij een post mutaties prive en winst. Is dit een winstreserve die meegenomen moet worden. Welk balans moet ik als beginbalans hanteren voor 2023. Ik hoor het graag van u.