• 0

franchiseformule - verplichte afname

Ik weet het niet zeker, maar even een vraag over het volgende:

 

Kan ik een afnemer verplichten om bepaalde zaken via mij af te nemen in plaats van direct bij een groothandel? Volgens mij mocht dit niet meer?

 

Het gaat erom als ik Lasercombat zou franchisen of ik dan verplicht kan stellen dat ze de camouflagekleding en de boonie hats via mij moeten kopen. Dit vooral om eenheid van tenue te bewaren, zodat de uitstraling overal hetzelfde is.

 

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

 

Groet, Martin

 

[edit mod] 'leverancier' in zin 2 vervangen door 'afnemer' [/edit]

 

[edit mod] titel aangepast[/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom niet? Ze gaan toch accoord met het feit dat ze jouw formule willen gebruiken? Jij bepaald welke regels er in dat franchisecontract staan.

 

Als je een kledingwinkel van keten X wilt openen ben je ook verplicht om bij interieurbouwer Y te kiezen voor interieur uit serie Z. Daar kom je echt niet onderuit.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

DLA,

 

djluc merkte al op; dit kan je simpelweg in het franchisecontract opnemen.

 

Succes bij het opstellen van dit franchise contract. Ben er zelf ook mee bezig. Een id is om hulp te vragen bij een adviseur. Bijvoorbeel Koelewijn & partners. Zij kunnen eventueel ook voor de werving zorg dragen.

 

Suc6 JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Martin,

 

Ik ben een nieuwe bezoeker op Higherlevel.nl en heb met veel interesse een kijkje op je site genomen. Vanuit een vorige functie (salesmanager outdoor events) heb ik veel affiniteit met je product. Nu ben ik erg benieuwd hoe het gaat met dit product en het vermarkten daarvan.

 

Groeten Improved

Link naar reactie
  • 0

Martin,

 

Ik heb in het verleden veel onderzoek gedaan naar diverse leaseconcepten.

Leaseconstructires zijn onder te verdelen in "hard-" en "soft-" franchising.

 

Bij hard-franchising wordt alles tot achter de comma door de franchise-gever bepaald. McD is hier een mooi voorbeeld van. Bij soft-franchising heeft de franchisnemer veel meer vrijheden die overigens wel binnen het contract benoemd dienen te worden ter bescherming van het franchiseconcept.

 

Ik neem aan dat er laser-combat logo's op de kleding komen te staan als onderdeel van het totaal-concept? Wellicht met extra comfort-zones ingebouwd conform lasercombat specs? Ongeacht hard- of softfranchise formule maak je de kleding op deze manier zodanig onderdeel van het lasercombat concept dat je de levering via de franchisegever een must is.

 

Het zelfde geldt overigens ook voor allerlei andere zaken. Als het iets herkenbaars heeft van het Lasercombat-concept( bijvoorbeel een logo) valt het binnen het franchise-contract te plaatsen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit topic was al een beetje weggezakt, maar is op dit moment niet actueel. De keuze is gevallen om Lasercombat eerst meer bekendheid te geven voordat we uberhaupt aan franchising gaan denken.

 

De keuze om een nieuw bedrijf op te richten wat wapens voor outdoor lasergaming gaat maken is een eerste zet geweest om mezelf verder te ondersteunen.

Link naar reactie
  • 0

 

Je zou in een eventueel contract formule-categorieën kunnen opnemen die essentieel zijn voor een uniform imago, en daarnaast andere categorieën die bijzaak zijn (catering bv). Verplichte inkoop versus vrije inkoop. Zo heeft een franchisenemer altijd vrijheid om een deel van zijn bedrijfsvoering naar eigen inzicht in te richten.

 

Maar het is niet meer actieel. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Even een vraag over het onderwerp franchising:

 

Wanneer ik als franchisegevers in een contract opneem dat ik royalties wil ontvangen over bijv naamsbekendheid van mijn formule welke een franchisenemer mag hanteren voor een afgesproken periode. In een geval dat een franchisenemer meerdere verstigingen opent, kan ik een bedrag hiervoor opnemen omdat deze (franchisenemer) natuurlijk in grotere mate profiteert een groter totaalbedrag of simpel gezegd een standaard bedrag maal het aantal vestigingen?

 

 

Bedankt !

 

Gr

 

Thomas

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.