• 0

Starten van een stichting

Op het moment onderzoek de mogelijkheden van het starten van een eigen onderneming. Informatie over een NV en BV is er voldoende te vinden, echter ik wil beginnen als een stichting.

 

Ik kan totaal géén informatie vinden over het starten van een stichting. Is er iemand op dit forum die me kan voorzien van meer informatie en/of kan doorverwijzen naar een homepage waar ik meer informatie kan vinden?

 

Alsvast bedankt...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een korte inleiding:

 

****quote

Stichting: rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid: je bent alleen aansprakelijk voor het bedrag dat je hebt geïnvesteerd. Een rechtspersoon is een zelfstandig drager van rechten en plichten. Dit betekent dat alle betrokken personen, zoals de directeur(en) en commissarissen, niet met hun privé-vermogen aansprakelijk zijn voor de schulden van de rechtspersoon.

****unquote

 

Op de site van de Kamer van Koophandel kun je achtergrondinformatie over een Stichting downloaden.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel.

 

Wil graag iets voor mezelf opzetten, maar kan het financieel niet bolwerken om met een BV te beginnen. Aangezien ik met mijn prive vermogen niet aansprakelijk wil zijn, heb ik weinig keus. Denk dat het starten van een stichting dan het beste is, of zie ik dat mis?

 

De quote klinkt in iedergeval al veel belovend. :-)

Link naar reactie
  • 0

Stichtingen en verenigingen zijn organisaties zonder winstoogmerk. Winst maken kan geen doel zijn, maar is niet uitgesloten. Winst dient aangewend te worden voor het werkelijke (non-profit) doel.

 

De belasting kijkt kritisch naar 'bedrijfsmatige' stichtingen en verenigingen. Ander nadeel is dat je niet in dienst kunt zijn van je eigen stichting en dat je jezelf waarschijnlijk geen opdrachten mag geven. Is ook wel logisch, gezien de aansprakelijkheid. Als bestuurder van een vereniging of stichting blijf je aanspreekbaar op 'goed' bestuur.

 

Dat alles herinner ik me van een bezoek aan de notaris voor de oprichting van mijn stichting, die puur dient als parkeerplaats voor rechten en als sluis voor rechtshandelingen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik niet weet wat voor bedrijf je wilt beginnen raad ik je toch de Stichtingsvorm af. Ik ga er dan even vanuit dat het een commercieel bedrijf betreft met als je intentie om (net als alle ondernemers) een goede boterham te verdienen met je bedrijfsactiviteiten.

 

De Stichting is hier niet voor bedoeld en hoewel je via allerlei constructies wel als Stichting kunt beginnen denk ik dat je er vroeger of later last mee krijgt.

 

Bedenk daarbij:

- een stichting kent een oprichtingsacte waarin je een aantal zaken notarieel moet vastleggen. Hier moet je dus al je trucendoos gaan openen

- een stichting kent een bestuur en hoewel je dat ceremonieel kunt regelen zal de fiscus 1 bestuurslid eigenaardig vinden. Meer bestuursleden kosten je je onafhankelijkheid

- je zakelijke relaties zullen wellicht opkijken bij een Stichtingsvorm

 

Al met al gewoon niet doen en je angst (prive aansprakelijkheid) oplossen door een solide bedrijf te beginnen.

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

De laatste berichten gooien weer veel roet in mijn eten. :-)

 

Regelmatig hoor ik klachten van mensen over webdesign bureau's. Het is telkens dezelfde klacht en wil daar iets mee doen.

 

Heb inmiddels een paar klanten waarvoor ik onderhoud, etc. doe aan de websites, maar wil meer. Ik wil m'n eigen webdesign bureau starten, naast de vele anderen die er al zijn (moet ik toegeven) en verder gaan dan de rest doet. Ik wil net dat géén meer bieden dat een ander niet doet.

 

Ben samen met een goede vriend die regelmatig een klant voor me regelt hierover aan het brainstormen. We zijn beide niet in staat om werk op te geven voor dit alles en moeten het dus in de avonduren erbij doen. Gaat het goed lopen, dan kunnen we eventueel full-time aan de slag gaan.

 

Omdat we beidde niet met ons privé vermogen aansprakelijk willen zijn, zijn we de mogelijkheden aan het onderzoeken die er zijn. Geld is er niet om een BV op te zetten. Vandaar het idee van een stichting, die later omgezet zou moeten worden naar een BV.

 

Hoop dat mijn verhaal zo iets duidelijker is geworden. Ben alleen bang na het lezen van de laatste reactie van Bernd dat het misschien niet zo verstandig is... :( ???

Link naar reactie
  • 0

Tsja, geld bij het starten van een B.V. is altijd het probleem, vandaar dat de die kapitaalgeld hebben ingesteld. Zo kan niet elke wazige figuur die niet hoofdelijk aansprakelijk wil zijn een bv'tje starten.

 

Maar goed, wat kost het nou eigenlijk echt: ongeveer 2000 euro (in ons geval 1700 euro notariskosten, 99 euro kapitaalsbelasting en een paar keer bij de KvK langs, zeg 150 euro ofzo).

 

Daarnaast heb je natuurlijk die 18000 euro grens, maar goed, dat geld blijft in de B.V. Trek desnoods je creditcard leeg, neem een consumptief krediet, als je er echt in gelooft. Wat is al zei: het geld blijft toch van jezelf!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je afraden om een kasrondje te doen, die 18k dus gewoon op je bank laten staan als je met een BV begint.

 

Hoe groot is het risico van een startende webdesign club? Ik denk dat dat redelijk te overzien is en dat je met een VOF-je of een eenmanszaak goed kan beginnen. Je hebt geen werknemers, levert werk op aanvraag zonder dat je inboedel hebt.

 

Zorg dat je afspraken goed vastlegt (even laten adviseren door een jurist), als je hardware voor klanten moet inkopen laat je de klanten voor levering betalen (zodat jij geen risico loopt) en op het moment dat je wat geld verdient en je wat groter wordt, dan zet je het om in een BV.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hecht je niet veel te zwaar aan het hoofdelijk aansprakelijk zijn? Als webdesignbureau is het een klein beetje afhankelijk van hoe bedrijfskritisch je projecten zijn voor je klant, maar als je goed werk aflevert en voldoende verzekerd bent is dat hoofelijk aansprakelijk zijn geen probleem toch? Het is niet dat je eerst tonnen hoeft te investeren in onderzoek of machines. Je kunt dan het BV worden nog wat uitstellen.

 

(Zrski was me net voor :))

Link naar reactie
  • 0

Beste P. Verbrugge,

 

Jouw dilemma is minder groot dan je denkt.

 

Nog steeds denken veel mensen dat een rechtspersoon alleen via een Nederlandse BV kan worden opgericht. Dit is niet correct. Via het buitenland zijn er diverse legale en in Nederland toegestane mogelijkheden. En deze mogelijkheden hebben meer voordelen ten opzichte van een Nederlandse BV.

 

Wil je meer weten neem dan contact met mij op.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Stichting zou ik niet doen. Het maffe van een stchting is, dat er geen eigenaar van kan zijn. Een BV is van de aandeelhouders, een vereniging is van de leden maar een stichting is van zichzelf. Je kan hem niet verkopen of liquideren. Een stichting moet een een doel hebben. Als je aan het eind geld over hebt, moet je dat ten goede laten komen aan het doel van de stichting en jij kan dat doel natuurlijk niet zijn. Het bestuur van de stichting (moet in meerderheid geen zakelijke relatie met de stchting hebben) moet zorgen dat de stichting behoorlijk zijn doel nastreeft, Het stichtingbestuur kan aangesproken worden op "behoorlijk bestuur".

 

Erg onhandig allemaal. Volstrekt niet geschikt voor ondernemingsdoeleinden. Als je geen geld hebt en ook geen geld nodig hebt, kijk dat naar een "Ltd".

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wil je meer weten neem dan contact met mij op.

 

1-op-1 gesprekken mag, maar .... als dat gebeurd willen wij graag weten wat besproken is. Immers, het is een interessant onderwerp voor velen en zou ik het erg fijn vinden als de discussie hier doorgezet wordt !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ben nog niet in alle termen thuis en begrijp deze term dan ook niet: kasrondje. Wat word hier precies mee bedoeld? :-[

 

Zover krijg ik wel opeens een hele hoop Informatie over me heen en dat maakt het voor mij op het moment alleen maar moeilijker. :)

 

Wat ik me herinneren over een VOF is, dat je als VOF toch mee belasting betaald of niet? Kan me vaag zoiets herinneren, maar weet niet zeker of dit klopt.

 

Michael63 > Ik zou heel graag wat meer informatie van je ontvangen. Zou het mogelijk zijn dat hier te plaatsen? Ik ben niet de enige die behoefte heeft aan deze info en denk dat je meerdere mensen blij zult maken, op het moment dat je het hier plaats.

Link naar reactie
  • 0

Zodra je een bedrijf begint betaal je ook belasting, maakt niet uit of dat een eenmanszaak of vof is: als je wat verdient betaal je daar inkomstenbelasting over. Als je een bv begint betaal je veel meer, omdat je behalve je inkomstenbelasting ook vennootschapsbelasting betaalt. Dat wordt pas rendabel als jullie met z'n beiden ongeveer 100.000 euro per jaar winst maken. Een buitenlandse vennootschap kan ik je niet aanraden, daar kijkt men in de markt met opgetrokken wenkbrauwen naar (en de belastingdienst ook). Verstandig zakendoen en een goede administratie is nog altijd de beste manier.

 

Succes!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste P. Verbrugge en anderen,

 

Bij het starten van een nieuwe onderneming zal de ondernemer een rechtsvorm moeten kiezen.

De keuze bestaat uit rechtsvormen met en zonder rechtspersoonlijkheid, en tussen rechtsvormen met en zonder afgescheiden vermogen.

 

De motieven die kunnen leiden tot de keuze voor én van deze rechtsvormen lopen noal uiteen en de gevolgen van een onjuiste keuze zijn vaak enorm.

De belangrijkste redenen zijn vaak:

 

1) fiscale aspecten

2) beperken van prive-aansprakelijkheid

3) afscheiden prive en zakelijk vermogen

4) regelen van zeggenschap tussen kapitaalverschaffers en bestuurders

5) regelen van verhoudingen tussen kapitaalverschaffers onderling

6) geplaatst kapitaal en gestort vermogen

7) oprichtingstijd

8) gevolgen bij overdracht of beeindiging van de onderneming

 

In Nederland zijn de drie belangrijkste voorkomende en gebruikte ondernemingsvormen de VOF, CV en BV.

 

Alle vormen hebben voor- en nadelen.

 

Via het buitenland zijn diverse rechtsvormen te realiseren met dezelfde strekking als de in Nederland voorkomende en gebruikte rechtsvormen.

De bekendste vormen zijn de Limited (Ltd) en de Delaware (Inc).

 

De voordelen van de Ltd zijn:

 

1) internationaal bekende en erkende rechtsvorm

2) 100% juridische scheiding van prive- en ondernemingsvermogen

3) geen verplicht gestort vermogen

4) beperkte verplichting publiceren jaarstukken

5) oprichtingsduur circa 14 dagen

 

Wel moet er aan een aantal verplichte voorwaarden van de Britse overheid worden voldaan zoals:

 

* hoofdvestiging in Engeland

* inschrijving in Britse handelsregister

* benoemen van een secretaris

 

Verder moet de Ltd ALTIJD worden ingeschreven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel en aangemeld worden bij de Belastingdienst.

 

Voor wat betreft de opmerking van Rene Zonneveld kan ik nog opmerken dat die opgetrokken wenkbrauwen wel meevallen. Ons bedrijf is al jaren een Limited en problemen hebben wij nog nimmer gehad. Ook niet met de Belastingdienst. Maar ieder moet voor zichzelf bepalen of hij/zij van de mogelijkheden die er zijn gebruik wil maken.

 

Als er nog vragen zijn, graag even reageren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Klijn.

 

 

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

ik heb een eensmanszaak en wil een afzonderlijke vennootschap oprichten in belgie(nationaliteit belg)

mijn voorkeur gaat naar een bvba toch is het financiel gemakkelijker voor een ltd.

gezien nederland al langer met dit systeem werkt en hier in belgie mij niemand concreet kan helpen ,boekhouder enz vraag ik langs deze weg aan de nederlanders wat zijn de voordelen en nadelen

verder hoor ik als de ltd niet volstort is ? maar hoeveel moet volstort zijn??? blijft men wel verantwoordelijk dus bij een faillissement draait men toch op en loopt het privé aandeel gevaar

graag u reacties

met vriendelijk groet

patrick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.