• 0

Zakelijke auto ouder dan 25 jaar interessant?

Ik vraag mij af of een zakelijke auto ouder dan 25 jaar veel fiancieel voordeel oplevert, tov een 'jongere' tweedehands, of zelfs een nieuwe?

 

Het grote voordeel zit 'm in de wegenbelasting, dan maakt geel of grijs kenteken namelijk niet meer uit(?) evenals de keuze voor brandstof hierbij.

En natuurlijk de bijtelling die over de dagwaarde is ipv over nieuwwaarde.

 

Het betreft een lel van een auto, > 2100 kg op gas...

Aangezien het import is, zijn het BTW auto's.

 

Ik lees, o.a. op HL, vaak dat het kopen van een auto op de zaak lang niet altijd de voordelen biedt die je in eerste instantie denkt te hebben en dat het prive aanschaffen en dan km's doorberekenen vaak voordeliger is.

Wat ik daar vaak bij lees, maar niet snap, is dat een auto op de zaak 'op de balans' staat. Wat is daar het gevolg van, eigen vermogen van de zaak is dan groter?

 

Zit ik te dagdromen met zo'n oude bak, of biedt een nieuwe bedrijfswagen toch meer financieel voordeel?

Enne, de oude auto is ook een stuk hobby, dus het mag best iets kosten... En ja, onderhoud van zo'n oud gevaarte kan duur zijn.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 1

[...] Ik breng alleen zakelijke kilometers + een percentage van de kosten die ik maak voor de auto in als zakelijke kosten (+ een deel BTW)

Mag dat een percentage zijn van alle onkosten aan de auto? Zit dat niet juist in die kostenvergoeding per kilometer?

 

Sp00n en Djluc,

 

Let even goed op (Djluc heeft een goed punt):

Als de auto niet op de balans staat, mag je niet anders dan 19 cent per KM opvoeren als zakelijke lasten. Daarnaast is 75% van alle BTW op de totale autokosten (dus incl. privé kilometers) aftrekbaar als voorbelasting.

 

Je kunt met een auto buiten de balans dus niet opteren voor aftrek naar eigen inzicht!

Sp00n: dit moet je dus omzetten naar 19 cent per KM en jouw boekhouder (zo die er is) vragen dat hij 75% van de BTW als voorbelasting meeneemt. Bewaar dus ook alle privé tankbonnen en onderhoudsnota's!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Het betreft een lel van een auto, > 2100 kg op gas...

 

Iets van een Cadillac, gok ik?

 

Vanaf 15 jaar oud geldt voor de prive-bijtelling de economische waarde, en vanaf 25 jaar vervalt de wegenbelasting inderdaad.

 

Ik rijd zelf in een Chevrolet Caprice van 21 jaar oud, en ondanks het 1 op 5 verbruik en de hoge wegenbelasting is het goed betaalbaar met LPG en zakelijke aftrekposten...als je een auto leaset ben je duurder uit.

Link naar reactie
  • 0

Je zet hem op de balans voor de reële waarde :) Marktwaarde. Dan kun je daar nog op afschrijven... Dat is mijns inziens de enige reden waarom je zo'n ding op de balans zou moeten zetten: afschrijven en winst drukken. Voor de rest loop je (als je een bv'tje oid hebt) alleen maar het gevaar dat ding kwijt te raken als er echt iets fout gaat ;)

 

Mijn Mercedes-Benz S-klasse uit '81 (met 8 cylinders ;) en LPG en 476500 km) staat alleen niet bij mij op de balans. Ik breng alleen zakelijke kilometers + een percentage van de kosten die ik maak voor de auto in als zakelijke kosten (+ een deel BTW)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wanneer koop je zo'n ding nou zakelijk, en wanneer niet...? ???

 

Heel simpel - als het voordeliger is.

 

Als je de auto als zakelijk bestempelt kun je alle kosten aftrekken - brandstof, motorolie, onderhoud, APK, verzekering, wegenbelasting, ruitendoekjes, koelvoeistof, parkeervergunning, autowasstraat...

 

Daarnaast kun je voor de meeste van deze zaken de BTW verrekenen.

 

Bij meer dan 15 jaar oud is de prive-bijtelling minimaal, zelfs als je geen rittenadministratie bijhoudt - bij een auto van 5.400 is dat maar 1200 euro.

 

Met andere woorden - als je overweegt een auto van 15 jaar oud of meer aan te schaffen zou ik niet weten waarom je dat niet zakelijk zou doen.

Link naar reactie
  • 0

Bij meer dan 15 jaar oud is de prive-bijtelling minimaal, zelfs als je geen rittenadministratie bijhoudt - bij een auto van 5.400 is dat maar 1200 euro.

Let wel: dit is de bruto bijtelling he! Afhankelijk van in welke inkomensschaal je zit betaal je uiteindelijk tot 52% daarvan. dat bedrag wordt namelijk bij je inkomen opgeteld (1200) en daar moet je belasting over betalen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Blijft nog de vraag: hoe zit het nou met 'op de balans'? Wat voor'n impact heeft dat?

 

Zit met precies dezelfde vraag als Henri. Een oldtimer als ondernemingsvermogen waardoor je (soms dure) onderhoudskosten volledig zakelijk kunt aftrekken is al snel interessanter dan als prive-wagen met km-vergoeding, zelfs nog los van die lage bijtelling. Ik lees overal dat eenmaal tot (IB-)ondernemingsvermogen gerekend, je vastzit aan die keus. Dus wat is het addertje, wat zit er nou voor eventueel nadeel aan het op de balans zetten van de auto? Ik kan me b.v. voorstellen dat de dagwaarde kan stijgen door marktontwikkelingen of doordat je er aan restaureeert, is dat een punt? Of krijg je b.v. een probleem als je de auto ooit wilt verkopen, of je onderneming stoppen?

 

In mijn geval had/heb ik de auto overigens al en gaat het dus niet om zakelijk aanschaffen (laat staan btw terugvragen, OB is weer ander verhaal) maar om inbrengen in de eenmanszaak. Hoe doe je dat nou concreet, wat is de administratieve handeling: heb je dan zakelijk een schuld aan prive of hoe werkt dat?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik kan me b.v. voorstellen dat de dagwaarde kan stijgen door marktontwikkelingen of doordat je er aan restaureeert, is dat een punt? Of krijg je b.v. een probleem als je de auto ooit wilt verkopen, of je onderneming stoppen?

 

Dat zijn inderdaad overwegingen die je in je beslissing moet laten meewegen. Als de auto meer waard wordt stijgt ook de economische waarde en dus ook je prive-bijtelling. En als je hem verkoopt is de winst die je maakt zakelijk. Daarentegen kun je dan ook weer een mooiere auto terugkopen... ;)

 

Hoe doe je dat nou concreet, wat is de administratieve handeling: heb je dan zakelijk een schuld aan prive of hoe werkt dat?

 

Je kunt alleen bij de aanschaf beslissen of je de auto zakelijk dan wel prive aanmerkt, niet tussentijds. Als je hem zakelijk wilt inbrengen, dan is het het handigst deze zakelijk te batelen, en gewoon op de balans te zetten onder materiele vaste activa. Als je hem prive betaalt moet je dat als prive-storting boeken.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt alleen bij de aanschaf beslissen of je de auto zakelijk dan wel prive aanmerkt, niet tussentijds. Als je hem zakelijk wilt inbrengen, dan is het het handigst deze zakelijk te batelen, en gewoon op de balans te zetten onder materiele vaste activa. Als je hem prive betaalt moet je dat als prive-storting boeken.

Toevallig had ik je hier in een ander draadje...

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=18340;start=30#lastPost

...ook al naar gevraagd. Ik dacht te hebben gelezen bij bd dat later inbrengen geen probleem is. Met 'batelen' bedoel je 'betalen' neem ik aan ;) en niet 'labelen' ofzo ? Maar je hebt het hier denk ik nog altijd over de aanschaf, en niet over later inbrengen omdat dat volgens jou niet kan.

Link naar reactie
  • 0

hoe laat ik 'm dan op naam van mijn bedrijf zetten?

Bij eenmanszaak maakt het in elk geval niet uit (kan denk ik niet eens?), gaat voor bd om werkelijkheid/praktijk en niet om papieren tenaamstelling. Voor andere rechtsvormen ligt dat misschien wel strikter, weet ik niet.

Link naar reactie
  • 0

[...] Ik breng alleen zakelijke kilometers + een percentage van de kosten die ik maak voor de auto in als zakelijke kosten (+ een deel BTW)

Mag dat een percentage zijn van alle onkosten aan de auto? Zit dat niet juist in die kostenvergoeding per kilometer?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een heel praktische vraag (website Bdienst geeft weer eens niet de gezochte info):

Ik koop een auto, laat 'm overschrijven, maar hoe laat ik 'm dan op naam van mijn bedrijf zetten? Wat neem ik mee naar het postkantoor? Uittreksel Kvk?

 

Hoi Henri

 

Auto op privé-naam voor het kenteken stellen. Als je aan auto aanschaft, bepaal je dan of die zakelijk is of niet. Dat blijkt uit de balans van de onderneming en niet uit de tenaamstelling (bij een BV of vof ligt dat anders).

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hoe laat ik 'm dan op naam van mijn bedrijf zetten?

Bij eenmanszaak maakt het in elk geval niet uit (kan denk ik niet eens?), gaat voor bd om werkelijkheid/praktijk en niet om papieren tenaamstelling. Voor andere rechtsvormen ligt dat misschien wel strikter, weet ik niet.

 

Inderdaad: bij een vof of een BV moet de tenaamstelling wel op naam bedrijf!

En als de auto zakelijk gewenst is, dan moet dat ook (probleempje fiscus indien niet, maar wel de bedoeling!)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Auto op privé-naam voor het kenteken stellen. Als je aan auto aanschaft, bepaal je dan of die zakelijk is of niet. Dat blijkt uit de balans van de onderneming en niet uit de tenaamstelling (bij een BV of vof ligt dat anders).

Hartelijk dank voor de info!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat je de BTW op onderhoud en reparatie naar rato mag aftrekken.

Gebruik je de auto 40% zakelijk dan mag je dus 40% van de BTW op je onderhoud en reparatie's atrekken, niet op je brandstof. Dit naast de centen per kilometer.

 

Hoi Ron

 

de 75% is een goedkeuringsregeling. Als je aantoonbaar meer zakelijk rijdt, dan mag je het meerdere aan BTW terugvragen. Als het minder is, dan ligt het voor de hand dat je niet het lagere % neemt, maar de goedkeuringsregeling van 75%.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De BTW op brandstof kun je wel degelijk hier in meenemen.

Houd er echter rekening mee dat je, wanneer je BTW terugvordert, dit weer in mindering brengt op de gedeclareerde kilometers a 19 ct. Dit bedrag is immers inclusief BTW berekend!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

(Topic is al wat ouder, maar leek me qua titel en inhoud geschikt voor een aanvullende vraag..)

De bijtelling voor >25jr auto's (of eigenlijk >15jr) is vanaf 2010 van 25 naar 35% (van dagwaarde) gegaan. Er was nogal wat over te doen. Is zo'n toch vrij forse (en in elk geval aantoonbaar om-/be-streden) stijging (toch 40% hogere bijtelling dan voorafgaande jaren!) nou één van die weinige legitieme maar nergens te vinden redenen om ondanks de regels je zakelijke auto naar privé (IB) te brengen ? Wat denken jullie..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.