Eckart Wintzen: Eigenzinnige ondernemer gestorven in het harnas

Aanbevolen berichten

De telegraaf van vandaag:

 

Op vakantie in zijn huis in Frankrijk is afgelopen vrijdag de ondernemer en managementgoeroe Eckart Wintzen onverwacht aan een hartstilstand overleden. Hij was 68 jaar.

 

Wintzen was een eigenzinnige ondernemer, volgens zijn visitekaartje een professional hippie, die wars van heersende managementtheorieën en conventies in 1976 het Bureau voor Systeemontwikkeling (BSO) oprichtte. Hij bedacht de celfilosofie toen BSO groter werd dan vijftig werknemers. Het bedrijf werd opgesplitst in tweeën en de afzonderlijke cellen moesten in concurrentie met elkaar verder groeiden. Iedere keer dat een vestiging de 50 werknemers passeerde werd dit proces herhaald. Volgens Wintzen zorgde deze filosofie er voor dat de vestigingen zich als zelfstandige ondernemers bleven gedragen en er een directer contact met de klant mogelijk was. Vorig jaar publiceerde hij een boek waarin de celfilosofie nog eens wordt uitgelegd.

 

BSO/Origin werd twintig jaar later verkocht aan Philips, het bedrijf waar Wintzen ooit zijn carrière begon. BSO was uitgegroeid tot een onderneming met 6000 mensen, vestigingen in 75 steden in 21 landen.

 

De verkoop maakte Wintzen een vermogend man maar in plaats van op zijn lauweren te gaan rusten begon hij een nieuw bedrijf, Ex’tent, (Eckarts tent) dat zich volledig ging richten op duurzaam ondernemen. Nog voor duurzaamheid een hype werd was Wintzen al zeer gericht op het milieu en de maatschappij. BSO was het eerste bedrijf in Nederland dat een milieuverslag uitbracht. Met Ex’tent zette hij deze lijn voort, het bedrijf was onder meer betrokken bij Greenwheels (voor gezamenlijk autogebruik), de introductie van Ben & Jerry’s ijs in de Benelux, Exovision (een beeldtelefoon) en Advanced Immuni een bedrijf dat zich bezighoudt met onderzoek naar peptiden als een van de mogelijkheden om AIDS te lijf te gaan. Het streven van Wintzen was te laten zien dat de vrijemarkteconomie ook duurzaam kan zijn.

 

Wintzen is volgens een medewerkster gestorven zoals hij had gewild, namelijk in het harnas. Hij zat nog vol plannen en was niet van plan om achter de geraniums te gaan zitten. In een interview zei hij daarover: „Ik vind ondernemen toevallig leuker dan golfen of zeilen of onder de palmen liggen. Er gaat zoveel om in de wereld waar je op kunt inhaken en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Maar ook: als ik in mijn kist lig, wil ik iets zinnigs hebben achtergelaten.”

 

www.telegraaf.nl

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Eckart was een van de weinige mensen die creatief konden denken over IT. Bovendien had hij een groot vertrouwen in de mensen met wie hij werkte, anders had hij zijn cellenmetafoor niet kunnen uitrollen. BSO'ers en "Originals" hebben nog immer veel onderling contact, ook als ze al decennia niet meer bij Eck's tent werken. Eckart speelde daarin een rol, als goeroe en boegbeeld.

 

Het was jammer dat BSO mainstream werd toen Eckart er weg ging, maar hij zat daar niet mee. Genoeg nieuwe dingen te doen.

 

Net op tijd blijkbaar heeft hij zijn boekje geschreven, dat nu een beetje zijn BSO testament is geworden. Wil je weten wat er bijzonder was aan BSO en aan Eckart, dan moet je dat boekje lezen.

 

Veel mensen zullen hem missen. Hij was een bijzondere man.

 

Link naar reactie

Het was inderdaad een bijzonder man. Ik mocht men wel. Het wordt een stuk saaier zonder Eckart. De oude grieken vragen zich bij het overleiden van een dierbare af; "heeft hij/zij geleefd met passie"? Goed of slecht zijn niet belangrijk. Succes ook niet. Alleen de passie telt.

 

Volgens mij kunnen we gerust stellen dat Eckart misschien wel te kort geleefd heeft, maar in ieder geval gellefd heeft met passie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

he gatver, wat een rotnieuws. En dat met Pasen. Een van de weinige echt kleurrijke ondernemers in Nederland, die authentiek denken en handelen koppelen aan daadkracht. Een eigenwijze man die ontwapenend kan zijn en tegen schenen kan schoppen. Vast niet de lieve Heer maar wel een guru in de ware zin van het woord. Voorloper, dwarsdenker, leraar. Ik denk dat hij nog wel even impact zal houden.

Link naar reactie

Hierbij wil ik graag een minuut stilte op het forum. Lastig te realiseren, ik weet het maar het gaat om het gebaar.

 

|

|

|

:-X

|

|

|

 

Ik heb de man helaas nooit mogen ontmoeten, maar heb zijn publicaties en interviews met bovenmatige belangstelling gelezen. Ik vindt het een mooie gedachte Nils, herinnerd worden om je passie, niet om je geld of status. Als Petrus daarboven een aparte afdeling heeft voor de 'gepassioneerden' dan hebben ze er met Eckhardt Wintzen er een volwaardig lid bijgekregen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.