• 0

Telefonie - Voip ?

Aangezien ik binnenkort ik binnenkort verhuis naar een andere lokatie zowel zakelijk als prive ben ik op zoek naar een nieuwe aanbieder voor telecommunicatie.

 

Momenteel wordt er ook veel gebruik gemaakt van voip, nu is mijn vraag, zijn hier mensen met goeie ervarigen met voip ? En weet iemand hoe het met de kosten zit?

 

Ik heb momenteel een eenmanszaak en ben alleen op de zaak, maar soms ook afwezig, dus het moet simpel mogelijk zijn de telefoon over te schakelen naar mobiel. Ook voicemail/antwoordapparaat moet tot de mogelijkheden behoren.

 

Heeft iemand tips?

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik maak zelf al sinds 2006 gebruik van belcentrale.nl

Zolang ik een internetverbinding heb, ben ik telefonisch bereikbaar. Het mooie ervan is dat je elk willekeurig nummer in Nederland maar ook daarbuiten kunt aanvragen; zo ben je voor je klanten uit amsterdan misschien wel op een 020 nummer bereikbaar etc. Maar goed, ik ben er tevreden mee. Kijk maar eens op de website van ze. (Ik ben op geen enkle wijze verbonden aan deze firma).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de afgelopen jaren al diverse optie op voip gebied geprobeerd. Momenteel gebruik ik naar volle tevredenheid de diensten van Callvoip (http://www.callvoip.nl/callvoip_zakelijk.php). Het voordeel daar is dat je gebruik kunt maken van hun on-line telefooncentrale die mogelijkheden biedt voor allerlei doorschakelingen. Deze is dus ook bereikbaar als je eigen internetverbinding er even uit ligt.

 

Om een voorbeeld te geven van de mogelijkheden, ik heb het systeem nu als volgt ingericht:

- ik heb een zakelijk (076) nummer bij ze aangevraagd;

- ik heb zowel thuis als op kantoor een toestel dat het SIP protocol ondersteunt. Beiden melden zich dus bij callvoip aan;

- in de centrale heb ik ingesteld dat als iemand het nummer betl, beide toestellen tegelijk overgaan. Het toestel dat ik als eerste opneem heeft verbinding;

- als ik beide toestellen niet binnen 15 seconden opneem, wordt doorgeschakeld naar mijn mobiel nummer;

- als ik mijn mobiel niet binnen 15 seconden opneem, wordt doorgeschakeld naar de voicemail van het bedrijf (ligt vast in de voip-centrale). Let op: je krijgt dan dus niet de voicemail van mijn mobiele telefoon;

- eventueel ingesproken berichten ontvang ik als attachment per e-mail.

 

Kijk maar eens op de hierboven genoemde pagina voor beschrijving van de mogelijkheden. Kosten zijn ook erg laag, ik geloof 4 euro per maand voor een nummer op het vaste net incl. gebruik van de centrale. Service is ook supersnel en goed.

 

(en nee, ik heb geen belang bij het promoten van dit bedrijf)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

VoIP is een zeer mooie techniek die enorm veel mogelijkheden biedt. Veel grote bedrijven zijn reeds overgestapt en de verwachting is dat in de toekomst alles over IP zal gaan lopen.

 

Wij hebben zelf goede ervaringen met VoIP (leveren het zelf ook), de mogelijkheden zijn legio.

 

Wel een aantal dingen waar je zeker op moet letten:

 

- De internetverbinding: Hier valt of staat het hele VoIP mee, aangezien je eenmanszaak bent gaat dit niet zo heel erg op. Maar ik zou je toch aanraden minimaal ADSL 8MB/1MB te nemen met een router met goede QoS instellingen. (Hier kan ik je wel mee helpen instellen)

- De gebruikte codec: Dit is de compressie die op de audio wordt toegepast. G711 is de minste compressie maar minste signaalverlies. Dit kost ook de meeste bandbreedte, G729 is weer zwaardere compressie en heb je dus ook minder bandbreedte nodig.

- Welke telefoon ga je gebruiken? Een vast toestel (Aastra, Polycom, SNOM) of wellicht een DECT (Siemens) of een WiFi (Nokia, Siemens)

 

Het belangrijkste is dat je voor jezelf de belangrijkste punten op een rijtje zet: Bereikbaarheid, dialplan, wat gebeurt er als de lijn eruit ligt, doorschakeling, webinterface voor het zelf aanpassen van settings, etc.

 

De dingen die je noemt zijn zeker mogelijk.

 

Succes met je keuze!

Link naar reactie
  • 0

- in de centrale heb ik ingesteld dat als iemand het nummer betl, beide toestellen tegelijk overgaan. Het toestel dat ik als eerste opneem heeft verbinding;

- als ik beide toestellen niet binnen 15 seconden opneem, wordt doorgeschakeld naar mijn mobiel nummer;

- als ik mijn mobiel niet binnen 15 seconden opneem, wordt doorgeschakeld naar de voicemail van het bedrijf (ligt vast in de voip-centrale). Let op: je krijgt dan dus niet de voicemail van mijn mobiele telefoon;

- eventueel ingesproken berichten ontvang ik als attachment per e-mail.

 

Dat is precies wat ik zoek!

 

Met wat voor kosten heb je hier te maken ?

In eerste instantie is 1 telefoon voldoende, kan je die bij hun aanvragen?

En hoe sluit je zo'n telefoon aan? of kan je een conventionele telefoon gebruiken of dien je deze aan te sluiten op je netwerk?

 

@Miran: Skype ken ik gebruik ik ook regelmatig, maar wil dat eigenlijk niet als telefoon gebruiken.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

[

In eerste instantie is 1 telefoon voldoende, kan je die bij hun aanvragen?

En hoe sluit je zo'n telefoon aan? of kan je een conventionele telefoon gebruiken of dien je deze aan te sluiten op je netwerk?

 

Telefoons kunnen meestal of zelf aangeschaft worden of in een pakket verkregen worden. Soms kan dit ook op lease basis.

 

Aangezien het dan IP telefoons zijn sluit je die aan op je netwerk, daarna kan je ze configureren via een webinterface.

 

Een conventionele telefoon is ook te gebruiken maar dan moet men een ATA (analoog <-> IP) convertor er tussen zetten. Onder andere Linksys maakt deze apparatuur.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een xs4all-only verbinding met daarbij voip, op een locaal nummer (was te porteren vanaf kpn).

 

Op zich werkt het allemaal prima, alleen is de geluidskwaliteit heel slecht bij maximaal upstream dataverkeer. Dat schijnt vaker voor te komen, maar ik weet niet in hoeverre het met qos instellingen te verhelpen is.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het komt doordat compressie en decompressie tijd kost, plus wellicht wat netwerk latency (maar dat zou 10 ms of minder moeten zijn).

 

Inderdaad, dit zou ook niet hoorbaar moeten zijn zo'n vertraging.

 

Vertraging kan veroorzaakt worden door verkeerde QoS instelling (het pakket staat in een wachtrij), te weinig bandbreedte (ook in de wachtrij) of doordat SIP registraties zijn verlopen en deze eerst hersteld moeten worden. Een andere oorzaak zou te weinig capaciteit op de VoIP server kunnen zijn maar dit zou niet voor (mogen) komen.

Link naar reactie
  • 0

Met voip thuis heb ik die ervaringen niet, verschil met de 'normale' lijn hiervoor is eigenlijk niet merkbaar, behalve bij volle belasting van de upstream. Bellen naar buitenland of gebeld worden geeft verder ook geen problemen.

 

Vanuit het buitenland heb ik wel eens van die secondes-vertragende verbindingen, maar ik heb het idee dat dat vooral het geval is bij goedkope aanbieders (zeg maar beltoko's) waar eigenwijze software wordt gebruikt om alles goedkoop te houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, dit zou ook niet hoorbaar moeten zijn zo'n vertraging.

 

Dat leek mij ook, maar als mijn klant uit Spanje belt, dan zit er soms 3 seconden vertraging in, en dat is echt niet te doen.

 

Beste Peter, zitten jullie beide op een VoIP verbinding of heeft je contact in Spanje een normale telefoonlijn?

Link naar reactie
  • 0

Hmmm vreemd. Er zijn helaas verschillende mogelijkheden waar dit door veroorzaakt zou kunnen worden zoals:

 

- Latency op zijn netwerk / verbinding

- Latency over de interconnect naar NL

 

Een andere vraag is ook waar hij uitbreekt naar het PSTN netwerk. Als dit in Spanje gebeurt moet er alsnog een internationale uitbel actie gedaan worden, breekt hij in NL uit dan is dit weer niet het geval.

 

Mocht hij er bij andere mensen ook veel last van hebben zou hij zeker contact op moeten nemen met zijn VoIP leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik zelf VoipBuster en XS4all Voip door elkaar op een XS4all basic ADSL lijn. Vertraging etc. heb ik geen last van. Beperkingen door de upstream snelheid ook niet. De VoipBuster (geen aanrader) en XS4all Voiplijnen worden vaak tegelijk gebruikt, zonder problemen.

 

Een absolute aanrader qua telefoon is een Siemens Gigaset IP versie. Je kan daar meerde voipproviders op instellen. We gebruiken ook de Samsung SOHO voipcentrale. Deze moet wel goed geconfigureerd worden en je hebt repeaters nodig omdat deze via WiFi werkt en niet via DECT.

 

De Siemens is goed te gebruiken voor mensen die het zelf gaan instellen, zonder teveel verstand van zaken. De Samsung centrale vereist meer kennis van zaken en werkt niet met alle voipproviders. Eenmaal goed geconfigureerd is de Samsung centrale wel een zeer fijn apparaat.

 

De Voip diensten van XS4all bevallen mij ook zeer goed. Ik bel binnen de Benelux zonder gesprekskosten en de dienst is tot nu altijd beschikbaar geweest.

VoipBuster werkt aardig, maar is minder geschikt voor zakelijk gebruik. We hebben een voip-in nummer van Voipbuster maar zijn soms niet te bereiken als de ander ook met voip belt.

Beide lijnen zijn verder wel van goede kwaliteit (geluid).

 

Zorg voor een goede internet verbinding met voldoende upstream om naast voip ook te kunnen internetten. Ik meen me te herinneren dat je minimaal 64kb upstream nodig hebt per voiplijn, zelf hou ik echter altijd 128kb per lijn aan. Als je ook nog radio gaat luisteren via internet moet je daar bij de keuze van je ADSL abonnement rekening houden.

 

Wij hebben ook een e-mailserver en webserver draaien. De webserver is niet zo druk bezocht maar wordt wel gebruikt (drukke sites verplaatsen naar we naar een hosting partner). En dit alles gaat goed met de basic ADSL-lijn.

Link naar reactie
  • 0

Kan je dat Siemens Gigaset ook zo configureren dat hij automatisch na een paar seconden wordt doorverbonden naar mobiel ?

 

Helaas heb ik hier geen gigaset bij de hand om het te kunnen testen. De functionaliteit die je noemt lijkt mij meer te worden bepaald in het belschema (dialplan) dan op de telefoon zelf.

 

Een directe doorschakeling naar een mobiel is volgens mij wel mogelijk (zonder tijdsschakeling).

Link naar reactie
  • 0

Kan je dat Siemens Gigaset ook zo configureren dat hij automatisch na een paar seconden wordt doorverbonden naar mobiel ?

Dat zou ik altijd op de server doen of in een centrale.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Kan je dat Siemens Gigaset ook zo configureren dat hij automatisch na een paar seconden wordt doorverbonden naar mobiel ?

 

Het is beter dat op de server/centrale te regelen maar het kan wel. Je hebt dan nog een Voip account nodig (maximaal 6, kan bij verschillende providers) of de vaste lijn aangesloten.

 

Kijk anders bij Siemens op de website daar kan je handleidingen vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een eigen Asterisk centrale lopen op een dedicated server en ben er zeer tevreden over.

 

Bellen doe ik via de Betamax klonen zoals voipbuster etc, en ik heb tot nu toe geen enkele vertraging in de lijn.

 

Wil ik speciale nummers bellen zoals 08xx of 09xx nummers dan gebruik ik daar voipplanet voor.

Verder heb ik nog een aantal reserve trunks om te bellen mocht er een trunk uitvallen.

 

Valt mijn Internet uit, dan wordt degene onmiddelijk naar mijn GSM doorverbonden.

Dit is namelijk het grote voordeel als men deze host op een dedicated server.

 

Inkomende lijnen heb ik via budgetphone en dat werkt ook prima.

Men kan daar voor 10 Euro per jaar een inbound nummer nemen en porteren doen ze daar ook.

 

Het enigste wat mijn hoster heeft gedaan is Asterisk op de server plaatsen. De rest van de centrale heb ik zelf geconfigureert zoals dialplans, trunks, inbound en outbound enz.

 

Verder heb ik de server zwaar beveiligd met een firewall zodat alleen ik in de centrale kan met mijn ip adres en dingen kan configureren.

 

Het is in het begin wel even wat werk, maar als het loopt blijft het lopen.

Ik heb er nu helemaal geen omkijken meer naar.

De server is nog geen enkele keer down geweest en heb hem toch al een aantal maandjes.

 

 

De enigste vaste kosten die ik heb is de huur van de server (39 Euro per maand) en af en toe het beltegoed opwaarderen. Dit hoef ik ook niet vaak te doen, omdat ik met de Betamax klonen meestal gratis kan bellen.

 

Als sipdevice gebruik ik 2 linksys ATA's waar ik mijn bestaande dect telefoons op kan blijven gebruiken.

Dus geen ingewikkelde en dure aparatuur nodig

 

Wil je een goede Asterisk server, kies dan voor pbxinflash

 

(http://www.pbxinaflash.net)

 

Werkt super stabiel en laat zicht makkelijk naar de hand zetten.

 

Ik ben zelf voorstander van een gesloten Asterisk systeem i.p.v. een hosted oplossing zoals belcentrale.

Het voordeel van een eigen systeem is dat men geen bandbreedte hoef te delen met andere gebruikers.

Ik beschik over de volle 100mbit verbinding en kan zelf bepalen wie er access heeft

 

De server is voor de buitenwereld niet zichtbaar, wat enorm aan de veiligheid bijdraagd.

 

Naar mijn mening wordt hier nog veel te weinig aandacht aan besteed omdat hosted voip bedrijven standaard de kwetsbare poorten zoals 5060, 10000 t/m 20000 enz open hebben staan.

Voor hackers is het natuurlijk een fluitje van een cent om hier misbruik van te maken.

Ik verwacht daarom dat phishing via voip de komende jaren enorm zal gaan toenemen.

 

Kies daarom voor een eigen systeem waar je zelf de touwtjes in handen hebt.

Link naar reactie
  • 0

bij mij zijn er wat wijzigingen.

Om een of het andere reden moet men eerst een telefoon lijn hebben voordat ze ADSL kunnen aanleggen. Jammer.. ik wou volledig over op voip. Hoewel ik nu KPN Internet Plus Bellen heb besteld. Gewoon een prive pakket. Echter dit moet ook voip zijn.

 

Leuk en aardig, maar het duurt 3 weken voordat men mijn nummer weet... ::)

Echter wil ik over 4 weken daar zitten en het briefpapier klaar hebben.

 

M.a.w. ik moet toch nog een voip account nemen wat ik gemakkelijk kan doorsturen naar een ander nummer en indien er niet wordt opgenomen naar mobiel.

Waar kan ik dat het beste doen. Eerst wou ik dit doen bij http://www.callvoip.nl/ maar daar ben je toch nog 5 euro per maand kwijt voor 1 nummer. maar je kan hem dan wel perfect beheren. Hier denk ik nu over na. Maar zijn er goedkopere oplossingen ?

 

En kan je die telefoon zo in het netwerk pluggen? of moet daar nog een kastje voor ?

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 406 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.